Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
* BNP mäter värdet av vad som produceras, och har inget med skuld att göra.
* Jag hoppas iaf att ingen invänder mot att skuldsättning har lett till tillväxt och stigande levnadsstandard. Med låneförbud skulle vi vara kvar på medeltiden i bästa fall. Dock när det gäller staten så kan väl lånen slarvas bort på ingenting. Det är inte så att all belåning leder till stigande levnadsstandard.
Kommuners belåning har inget med statsskulden att göra.
Kommuner lånar i huvudsak i bank, och i andra hand av kommuninvest.
Det lär inte vara en teori. Då skulle du jobbat hårt med att falsifiera den, och det tvivlar jag på att du ens försökt. Vidare så kräver en teori mycket teoretiskt arbete med förklaringsmekanismer och sammankoppling med annan teoribildning.
Vad du har är en hypotes. Och en hypotes kan vara fria fantasier.
* Du skriver konstgjord högkonjunktur. Men man kan lika gärna säga en konstgjord lågkonjunktur pga höga skatter, hämmande kollektivavtal, hämmande arbetskraftslagar och hög social expenditure. Det är inte så svårt att visa det. Och då blir det med konstgjord högkonjunktur något bisarrt.
* Vad gäller tillgångsbubbla behöver du berätta hur man mäter upp en sådan. Om du inte gör det så vet vi inte vad du talar om.
* Notera ang bostadsmarknaden att priserna där stiger ungefär som produktionskostnaden. Det blir svårt att tala om överpriser när t ex det är billigare att bo i BR med alla kostnader än i en nyproducerad HR. Hade det varit överpriser så hade det varit betydligt billigare att bo i en nyproducerad HR.
Det är lite svårt att se hur ett nämnvärt prisfall skall kunna uppkomma annat än vid svår arbetslöshet eller motsv.
Tack för svar, vissa av frågorna även förtydligade !.
Du har givetvis rätt ang hypotes och teori. Problemet är dock att förklara varje del av sina teorier kräver inlägg som förmodligen du själv inte orkat läsa eller kommentera. Jag förenklar därför och kallar dem mina teorier som i min egna teoriverkstad kommit fram till en slutsats som jag förenklat presenterade.
Tillgångsbubbla är för mig när billiga krediter (Minusräntan) pumpas ut till nackdel/förluster för sparare och även kronans värde som störtdykit vilket drivit på en inflation på allt som vi inte producerar själv i alla led vilket direkt gjort Svenskar fattigare. Och när
Underkapitaliserade Banker, Jakten på säkra investeringar driver på en som JAG nu anser etablerad tillgångsprisinflation .
Bostäders övervärde respektive under håller jag med dig om att man alltid skall ha nyproduktionskostnaden i jämförelse med, det ger en hyffsat rättvis bas för värderingen.
Ett värde på en bostad får visserligen vara ansedd hur mycket som helst såvida det finns kapitaliserade köpare som står redo spendera. Överpriser uppstår då på att det finns inga HR lediga överhuvudtaget och din enda chans att få ett boende är att betala för en villa eller insatslägenhet även om månadskostnaden blir högre p.g.a efterfrågan blir inte då dessa objekt överprissatta fram till degen då det byggts ikapp?. Sedan är väl konceptet "Svårt att anse bostäder övervärderade" när också det påståendet bara bygger på "känslor" för vad något är värt.
En HR med låg hyra kan vara genomsunkig i ett genomsunkigt område medans en nyproducerad BR med mycket högre total kostnad kan vara ljusår högre klass i både inom som utomhusmiljö.
Ena bygget slår Polack svart AB upp för 2 miljoner medan andra firman Tjäders bygg tar 3,5 miljoner med samma kravspecar tillgodogjorda. Vari ligger din värdering i nyproduktionskostnad när vi lägger in ytterligare variabler på de som bygger själv samma hus för 1,3 miljoner ?.
Finns inte dessa kapitalstarka köpare?, då spelar det liksom ingen roll vad nyproduktionspriset är om ingen har råd att köpa trots att behovet finns. I småländsk ödemark kostar det förmodligen mer att bygga ett hus än det gör i många av landets städer men där skiter väl köparen om du lagt ner 4 miljoner på ett bygge som han är den ende som är villig betala 400 k för i en marknad som bara han är potentiell köpare på.
Så länge det finns billiga lättillgängliga krediter och folk har jobb alternativt Bankerna lånar lättvindigt ut till även arbetslösa så finns det trots allt fler variabler som kan kullkasta en bostadsmarknad som varit högvärderad. Vi har en instabil världsekonomi samt krig som kan bryta ut för att nämna 2.
Och det kan räcka med att det flyttar in några familjer av annan kultur som lever rövare dag som natt så att många vill sälja bara på grund av det. Detta tar ingen hänsyn till varken att folk har jobb eller att nyproduktionskostnaden ligger lågt eller högt.