2016-08-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Varför sa du då att du skulle sälja din näst sista lägenhet i höst? Det är ju "den bästa o säkraste investeringen" enligt dig själv.
jag skrev "har varit...", framtiden är svår o sia om, nångång måste man ta hem cash, jag väljer att göra det nu och minska risken, har redan pengar som räcker. vore jag 25 år skulle jag tveklöst köpa en bra lägenhet idag, men det är jag inte, problem med det??
2016-08-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
jag skrev "har varit...", framtiden är svår o sia om, nångång måste man ta hem cash, jag väljer att göra det nu och minska risken, har redan pengar som räcker. vore jag 25 år skulle jag tveklöst köpa en bra lägenhet idag, men det är jag inte, problem med det??

Det finns ju ingen risk?

Ingen risk utan bubbla?

Exposed much?

Ärkekräk.
2016-08-16, 20:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Måste man köpa något så skulle iaf jag se till att ha rejäla marginaler och ha en plan för ev. förändringar som skilsmässa, sjukdom, arbetslöshet osv. Samt sist men inte minst köpa för att bo på sikt och inte tro att man kommer göra en "bostadskarriär" de närmaste decenniet.

Riksbanken har släppt en bok med historiska ekonomiska data för bland annat bostadspriser i Göteborg och Stockholm tillbaka till 1875. Det har varit 4 större nedgångar under den perioden mellan 30 till 60 procent.
Mätt förhållande till KPI ligger priserna på "all time high" och de ligger på toppnivåer i förhållande till vad det kostar att bygga nytt.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/bostadspriser-i-goteborg-och-stockholm.html

Vid långvarig sjukdom får man förstås anpassa boendet efter det men bor man i en storstad är det inte svårt att hitta ett nytt jobb. Du slutar väl heller inte att bo efter en skilsmässa antar jag men ni säljer väl då en större och köper två mindre bostäder.
2016-08-16, 20:24
Medlem
Citat:

Inga som helst problem med folk som har pengar, har själv en liten slant iaf men däremot föraktar jag människor som du, av helt andra skäl än storleken på plånbok.
2016-08-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Det finns ju ingen risk?

Ingen risk utan bubbla?

Exposed much?

Ärkekräk.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Inga som helst problem med folk som har pengar, har själv en liten slant iaf men däremot föraktar jag människor som du, av helt andra skäl än storleken på plånbok.

Om ni inte förstått det än så är han bara ute efter att provocera. Han är motsatsen till skit-bosse och andra här som inte klarar av att argumentera utan att börja slänga skit mot varandra.

Tror ni att han på något sätt är representativ för oss med högt värderade bostäder så är det långt ifrån sanningen.
2016-08-16, 21:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, om man köper en lägenhet för säg 1.5 MSEK, och maxbelånar sig. Dvs lånar 1275 KSEK, så ger det räntan 1264/månad. Vid maxbelåning så handlar det då om en som har en inkomst på 21.25 KSEK i månaden. Denne får ut 16.767/månaden. Dvs räntan tar 7.5% av nettolönen. Säg att månadskostnaden också är 1264/månad. Då är boendeutgift 15% av nettolönen. Tillkommer väl lite el+underhåll också. Säg 17%.

Sedan tillkommer ett (tvångs)sparande på 12% av nettolönen. Dvs 27% om man räknar ihop allt. Dock kan man rimligen inte räkna sparande till boendeutgift.

Så 15% förstår jag hur du kan få ihop. Men inte 37%. (Och sedan hade du ju 33K i månaden. Inte 21K som jag fick räkna på för att få till maxbelåning. I ditt fall borde det bli betydligt lägre.
Förlåt, jag har varit lite otydlig. Maxbelåning i mitt fall blir upp till 95%, dvs 10% privatlån. Min lön är exakt vid närmare eftertanke 32 600. Men det fallerande kortet är väl amortering för privatlånet, men o andra sidan borde man bli klar med det efter något år...

PGA privatlånet sticker ju % iväg.
2016-08-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Förlåt, jag har varit lite otydlig. Maxbelåning i mitt fall blir upp till 95%, dvs 10% privatlån. Min lön är exakt vid närmare eftertanke 32 600. Men det fallerande kortet är väl amortering för privatlånet, men o andra sidan borde man bli klar med det efter något år...

PGA privatlånet sticker ju % iväg.

Varför inte lägga krut på att spara ihop de sista 10 så du slipper topplånet?

Kan du inte köpa en lägenhet som ligger 10minuter längre bort som du har råd med till 85% bottenlån. (Jag klankar inte ner på dig, utan försöker hjälpa till)
2016-08-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vid långvarig sjukdom får man förstås anpassa boendet efter det men bor man i en storstad är det inte svårt att hitta ett nytt jobb. Du slutar väl heller inte att bo efter en skilsmässa antar jag men ni säljer väl då en större och köper två mindre bostäder.

Vilket många glömmer. Den dagen folk inte kan få jobb i storstäderna (Sthlm/gbg framförallt) så har gemene man större problem i Sverige än dagens bostadslån.
2016-08-16, 21:21
Medlem
En fråga. Vad händer rent praktiskt om bubblan spricker och säg räntan skjuts upp i taket och jag kan inte längre betala kostnader för mitt boende? Vad är lånegivarens krav tex måste jag paniksälja min lgh direkt eller kan lgh bli bankens ägo? Vad brukar hända med skulder när det krisar ekonomiskt?
2016-08-16, 21:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
det finns ingen bubbla, bubblan finns bara i bubbelbabblarnas trånga hjärnor.

köp - location, location, location, och kolla BRF ekonomin, köp det som alla vill ha, du måste bara våga vilja ha det mest. Bra fastigheter / lägenheter har över lång lång tid varit deb bästa o säkraste investeringen

Bästa läge i Amsterdam har räknat på 400 år exakt följt den övriga inflationen.
2016-08-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
En fråga. Vad händer rent praktiskt om bubblan spricker och säg räntan skjuts upp i taket och jag kan inte längre betala kostnader för mitt boende? Vad är lånegivarens krav tex måste jag paniksälja min lgh direkt eller kan lgh bli bankens ägo? Vad brukar hända med skulder när det krisar ekonomiskt?

Lägenheten/huset går aldrig till banken.

Om du inte kan betala dina avbetalningar eller ens räntan på lånen så kommer det påminnelser från din bank.

Om du inte betalat så är andra steget vidare till inkasso.

Kan du inte betala där så går det vidare till Kronofogden.

Kan du inte betala till Kronofogden så görs en utmätning... Av allt du äger. Om ditt boende är värt mindre än dina lån. Då du sitter i skiten.

Bankerna är inte din svensklärare i trean. I det scenariot så är du totalt jävla fucked, det finns ingen återvändo.

Finns heller inget skyddsnät i den sitsen.

Det är därför vi bubbelbabblare tjatar så jävla mycket, även om det enbart räddar EN person/familj så är det värt det.

Lyssna inte på de som faktiskt tjänar pengar på det här... De sitter inte med lån... De lever livet nu. Champagne skålas på bolånetorskarnas bekostnad.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-16 kl. 21:48. Anledning: La till lgh i scenariot.
2016-08-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Lägenheten/huset går aldrig till banken.

Om du inte kan betala dina avbetalningar eller ens räntan på lånen så kommer det påminnelser från din bank.

Om du inte betalat så är andra steget vidare till inkasso.

Kan du inte betala där så går det vidare till Kronofogden.

Kan du inte betala till Kronofogden så görs en utmätning... Av allt du äger. Om ditt boende är värt mindre än dina lån. Då du sitter i skiten.

Bankerna är inte din svensklärare i trean. I det scenariot så är du totalt jävla fucked, det finns ingen återvändo.

Finns heller inget skyddsnät i den sitsen.

Det är därför vi bubbelbabblare tjatar så jävla mycket, även om det enbart räddar EN person/familj så är det värt det.

Lyssna inte på de som faktiskt tjänar pengar på det här... De sitter inte med lån... De lever livet nu. Champagne skålas på bolånetorskarnas bekostnad.

Haha herregud...
Köp det du har råd med, punkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in