2016-08-16, 11:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tack för svar.
Hoppade själv av en budgivning igår, fick panik och rädd för att tappa fästet.

Oro för vad som komma skall. Har beviljat 95% lån. Lön 33 k, kollat på objekt kring 1.2 som sticker iväg till 1.55-1.750. Studentstad.
Fördelar med nytt boende är helt klart närjet till tågstation( långt till jobb, pendelkort 1250kr.) Bilen såld.
Höja lönen ser mörkt ut, är för välbetald för mitt yrke.
Vi pratar om hilskiliga 37% av disponibel inkomst på boende innan skatteavdrag. Samtidigt tycker jag inte att 9000 är fruktansvärt mycket pengar, många har samma i hyra.Dock privatlån som ju konmer betalas av lite snabbare. Men första två åren hade man ju varit oerhört utsatt.
2016-08-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tack för svar.

Oro för vad som komma skall. Har beviljat 95% lån. Lön 33 k, kollat på objekt kring 1.2 som sticker iväg till 1.55-1.750. Studentstad.
Fördelar med nytt boende är helt klart närjet till tågstation( långt till jobb, pendelkort 1250kr.) Bilen såld.
Vi pratar om hilskiliga 37% av disponibel inkomst på boende innan skatteavdrag. Samtidigt tycker jag inte att 9000 är fruktansvärt mycket pengar, många har samma i hyra.Dock privatlån som ju konmer betalas av lite snabbare. Men första två åren hade man ju varit oerhört utsatt.

Vilken bank använder du som går med på 95% bottenlån och 5% privatlån?
2016-08-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
otroligt skönt att slippa Bajsbosses ordbajseri

jag säljer min näst sista lägenhet i Sthlm i september, hoppas det går bra

Läs och grunda 😝

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/16/fed-chef-tiden-for-hojning-narmar-sig/
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-16 kl. 18:00. Anledning: Fkbg
2016-08-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Läs och grunda 😝

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/16/fed-chef-tiden-for-hojning-narmar-sig/

ojjjjojjojjj, nu blev jag verkligen orolig

2016-08-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och jag visade data för en period på 20 år.
Du visade sampel mellan vilka datat fladdrade mer än en flagga i stormen.
Och det har då inget värde.

Jag visade, med min mätperiod, stigande ränta och stigande huspriser. Detta falsifierar den starka kopplingen som du och andra vill göra mellan ränta och bostadspriser. Finns det en koppling så är den svag, och specifikt är den svagare än det som drev upp priserna när räntan steg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är du som försöker dribbla, vilket du gör så fort du blir motbevisad.
Du klarar således inte av att hålla dig till sak. Du har misslyckats med att besvara det jag kommenterade. Vad drar du för slutsats av det? Kan du nu visa att du är kapabel att dra en rationell slutsats. Eller blir det fria fantasier som du aldrig kommer att lyckas visa.
2016-08-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fast nu handlar det om belåningsgraden, om den har dubblerats sedan en viss tid så kan man säga att bankerna lånat ut mer pengar.
Men återigen är jag ingen bubbelanhängare.
Förr fanns inget sätt att belåna insatslägenheter. När man sedan ordnade en sådan mekanism, så är det rimligt att folk sätter igång och belånar de precis som man belånar småhus. Varvid utlåningsvolymerna ökar.
Det är mycket som ändrats under åren. På 70-talet blev det vanligare med avbetalning för kapitalvaror. Det gjorde att belåning ökade. Nu finns kort-kredit och sådant som klarna.
På 70 och 80 talet var det hög inflation. Den verkar amorterande, vilket gjorde att belåningen minskade ganska snabbt.
2016-08-16, 18:43
Medlem
Citat:
ojjjjojjojjj, nu blev jag verkligen orolig

Du profiterar på det hela. Det är ju en typisk bubbla och du tjänar på det.

Inget fel i att tjäna pengar på bubblor, men när bubblan spricker så sitter du med fina miljoner. De som du försöker lugna här kommer då sitta i skiten.

Girigheten kommer antagligen ge dig fortsatta pengar i den här bubblan.

Bubbelbabblarna försöker varna sina medmänniskor; De som kommer att sitta i klistret när bubblan spricker.

Bubbelbabblare har inget att tjäna i situationen, det är personer som du som tjänar pengar på bubblan. De du lämnar i sticket, de får betala för dina vinster.

Vad du skulle du rekommendera en medmänniska som idag funderar på att köpa en central etta för över miljonen i en liten jävla skitstad i detta land?
2016-08-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag försöker hitta posten med denna period. Skulle du kunna lägga ut siffran igen?
Citat:
Årtal: Rörlig ränta SEB, Pris småhus från SCB.

2008 Okt: 6,23%, 1811 KSEK
2007 Okt: 4,65%, 1782 KSEK
2006 Okt: 3,45%, 1625 KSEK
2005 Okt: 2,59%, 1340 KSEK
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2016-08-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Du profiterar på det hela. Det är ju en typisk bubbla och du tjänar på det.

Inget fel i att tjäna pengar på bubblor, men när bubblan spricker så sitter du med fina miljoner. De som du försöker lugna här kommer då sitta i skiten.

Girigheten kommer antagligen ge dig fortsatta pengar i den här bubblan.

Bubbelbabblarna försöker varna sina medmänniskor; De som kommer att sitta i klistret när bubblan spricker.

Bubbelbabblare har inget att tjäna i situationen, det är personer som du som tjänar pengar på bubblan. De du lämnar i sticket, de får betala för dina vinster.

Vad du skulle du rekommendera en medmänniska som idag funderar på att köpa en central etta för över miljonen i en liten jävla skitstad i detta land?

det finns ingen bubbla, bubblan finns bara i bubbelbabblarnas trånga hjärnor.

köp - location, location, location, och kolla BRF ekonomin, köp det som alla vill ha, du måste bara våga vilja ha det mest. Bra fastigheter / lägenheter har över lång lång tid varit deb bästa o säkraste investeringen

2016-08-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tack för svar.

Hm, om man köper en lägenhet för säg 1.5 MSEK, och maxbelånar sig. Dvs lånar 1275 KSEK, så ger det räntan 1264/månad. Vid maxbelåning så handlar det då om en som har en inkomst på 21.25 KSEK i månaden. Denne får ut 16.767/månaden. Dvs räntan tar 7.5% av nettolönen. Säg att månadskostnaden också är 1264/månad. Då är boendeutgift 15% av nettolönen. Tillkommer väl lite el+underhåll också. Säg 17%.

Sedan tillkommer ett (tvångs)sparande på 12% av nettolönen. Dvs 27% om man räknar ihop allt. Dock kan man rimligen inte räkna sparande till boendeutgift.

Så 15% förstår jag hur du kan få ihop. Men inte 37%. (Och sedan hade du ju 33K i månaden. Inte 21K som jag fick räkna på för att få till maxbelåning. I ditt fall borde det bli betydligt lägre.
2016-08-16, 19:07
Medlem
Citat:

köp - location, location, location, och kolla BRF ekonomin, köp det som alla vill ha, du måste bara våga vilja ha det mest. Bra fastigheter / lägenheter har över lång lång tid varit deb bästa o säkraste investeringen

Har du ett objekt som du vill sälja eller?

WTF, du vet lika väl som oss bubbelbabblare att vi har nått toppen.

Kommunerna köper nu BR för att att husera bidragsmigranter. Det är kört. Inte för dig som sitter och flinar med all cash. Men för bolånetorskarna som sitter totalt djävla omedvetna om fallet som kommer.

Jaja, inte mitt ansvar. Men som medmänniska så försöker man fan inte haussa en marknad som kommer sätta barnfamiljer i skuld utan säkerhet.

Så trött jag blir.
2016-08-16, 19:25
Medlem
Citat:

Varför sa du då att du skulle sälja din näst sista lägenhet i höst? Det är ju "den bästa o säkraste investeringen" enligt dig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in