Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
Hur stor del av disponibel inkomst skulle ni våga lägga, som singel, på nytt boende vid inträdande på bostadsmarknaden just nu?

Om vi pckså struntar i del av, hur högt belånade skulle ni kunna vara med en medellön utan att drabbas av panikångest?
Faktorerna i denna tråd gör en lite darrig.
Hej
För ett eget ägt boende skulle jag personligen inte lägga mer än 30-35% idag då jag bedömer att det i framtiden i princip bara kan bli dyrare. Räntan kan i princip bara gå upp. Sedan finns det de i denna tråd som hävdar att räntan har gått ned och går ned men det är i så fall på så låg nivå att det inte gör mycket för ens privata ekonomi. En svängning på 0.01-0,05% är skitsamma. Däremot kan räntan gå upp flera procentenheter och det kan ha mycket stor påverkan på ens ekonomi.
Belåningsgrad för min del är max 70%. Skulle inte gå högre. Resten sparar jag ihop.
För att inte drabbas av panikångest är det dock fler faktorer än ränta och belåningsgrad som spelar roll för mig. Saker som:
Arbete - hur säkert är mitt jobb? Hur ser möjligheten ut att framöver få ett bättre betalt jobb och därmed öka min inkomst?
Partner - kan jag framöver dela min bostad med någon och därmed halvera min boendekostnad?
// CC