2016-08-16, 22:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad händer rent praktiskt om bubblan spricker och säg räntan skjuts upp i taket och jag kan inte längre betala kostnader för mitt boende?
Antagligen går du i personlig konkurs, en fem år kort backe ned mot samhällets absoluta bottenskrap. Väl där kan du börja ställa dig upp igen och infinna dig på ett nytt liv som oerhört fattig (antagligen in i döden), men åtminstone inte längre bespottad av samhället och alla dess instanser. Givet att du är stark i dig själv så du undviker ovanan att ta livet av dig under processen.

Det kan med andra ord vara fullt rationellt att sälja i tid. (bästa är förstås att inte köpa vad du inte har råd med, men i ett irrationellt statligt ägt samhälle finns inte alltid så mycket val.. mer än klassiker "jamen flytta då!")
Senast redigerad av Trillske 2016-08-16 kl. 22:12.
2016-08-16, 22:22
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Haha herregud...
Köp det du har råd med, punkt.
Om man har en medelinkomst och inte vill bo i Dorotea då?
2016-08-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Lägenheten/huset går aldrig till banken.

Om du inte kan betala dina avbetalningar eller ens räntan på lånen så kommer det påminnelser från din bank.

Om du inte betalat så är andra steget vidare till inkasso.

Kan du inte betala där så går det vidare till Kronofogden.

Kan du inte betala till Kronofogden så görs en utmätning... Av allt du äger. Om ditt boende är värt mindre än dina lån. Då du sitter i skiten.

Bankerna är inte din svensklärare i trean. I det scenariot så är du totalt jävla fucked, det finns ingen återvändo.

Finns heller inget skyddsnät i den sitsen.

Det är därför vi bubbelbabblare tjatar så jävla mycket, även om det enbart räddar EN person/familj så är det värt det.

Lyssna inte på de som faktiskt tjänar pengar på det här... De sitter inte med lån... De lever livet nu. Champagne skålas på bolånetorskarnas bekostnad.

Jag vet inte vilken låtsasvärld du är i, men min bank räknade med att min familj skulle 7% ränta och 2% amortering på 3 MSEK i lån. När jag har kalkylerat så klarar vi en ränta på 12% innan vi bör överväga att sälja, och då får vi helt enkelt köpa mindre och rätta munnen efter matsäcken.

Så länge Sverige inte är i krig, har en inflation på 8%, eller vi har en arbetslöshet på 40% så kommer jag alltid få tillbaka pengarna på mitt boende den dagen jag måste sälja.

Köp för att bo. Spekulationsköp inte. Köp det du/ni har råd med. Köp i Sthlms län med pendlingsavstånd till den arbetsmarknaden som alltid kommer vara starkast i Sverige.
2016-08-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa

Kan bara prata utifrån området där jag bor.

Då bosätter du dig i gränsstäder till Stockholm, förslagsvis Eskilstuna eller dylikt där det faktiskt går att pendla till Stockholm. Finns massa ställen runt omkring Stockholms län till rimliga priser med insatspriser som folk borde klara av att spara till om man vill äga sitt boende.
2016-08-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Förlåt, jag har varit lite otydlig. Maxbelåning i mitt fall blir upp till 95%, dvs 10% privatlån. Min lön är exakt vid närmare eftertanke 32 600. Men det fallerande kortet är väl amortering för privatlånet, men o andra sidan borde man bli klar med det efter något år...

PGA privatlånet sticker ju % iväg.
Tar du ett privatlån ovanpå så drar räntan iväg. Antagligen får du ganska hög ränta på det. Är det på ca 150 KSEK och 6% så blir det drygt 500/månad. I sig inte så farligt.
Däremot har antagligen banken ganska hård amortering på det, och det är den du känner av. Det är ett blancolån och representerar hög risk för banken.

En ide kan ju vara att du gillar läget och köper något billigare, utan privatlån, och bor där medan du amorterar och sparar ihop till en större kontantinsats. Eller bor kvar där du bor nu, om det är bättre. Du borde få ut ca 25 KSEK i månaden. Och borde kunna spara 15 KSEK i månaden, om du inte bor för dyrt. Efter ett års sparande slipper du privatlån.
2016-08-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Jag vet inte vilken låtsasvärld du är i, men min bank räknade med att min familj skulle 7% ränta och 2% amortering på 3 MSEK i lån. När jag har kalkylerat så klarar vi en ränta på 12% innan vi bör överväga att sälja, och då får vi helt enkelt köpa mindre och rätta munnen efter matsäcken.

Så länge Sverige inte är i krig, har en inflation på 8%, eller vi har en arbetslöshet på 40% så kommer jag alltid få tillbaka pengarna på mitt boende den dagen jag måste sälja.

Köp för att bo. Spekulationsköp inte. Köp det du/ni har råd med. Köp i Sthlms län med pendlingsavstånd till den arbetsmarknaden som alltid kommer vara starkast i Sverige.

Vad sa du?

Din bank räknade för dig?

Ärligt talat 3 mille i lån, du kanske tjänar 77k i månaden. Det får man ju hoppas. Sälj och köp mindre. Ta en mille i hamn, NU.

Tror du jag tjänar något på att tjaffsa med dig?

Urgh, wtf...
2016-08-16, 22:54
Medlem
Nedgången har varit nu börjar uppgången igen och priserna skenar iväg i attraktiva områden där en 1a kostar 120-130 kvdmetern redan nu...
2016-08-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Medelinkomst är ca 28 KSEK/månad. Maxbelånar du dig så räcker det med 15% kontantinsats till en bostad för 2 MSEK. Varför skulle inte det räcka?
2016-08-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Vad sa du?

Din bank räknade för dig?

Ärligt talat 3 mille i lån, du kanske tjänar 77k i månaden. Det får man ju hoppas. Sälj och köp mindre. Ta en mille i hamn, NU.

Tror du jag tjänar något på att tjaffsa med dig?

Urgh, wtf...

Mitt hushåll tjänar mer än det svar ja. Jag försöker tillföra någonting i tråden medan du tramsar iväg. Har inte den minsta intuition att tjafsa med dig.

Jag har köpt ett boende jag aldrig tänker byta bort, vilket gör att jag inte behöver oroa mig för svängningar i marknadspriser.
2016-08-16, 23:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag har köpt ett boende jag aldrig tänker byta bort, vilket gör att jag inte behöver oroa mig för svängningar i marknadspriser.
Helt korrekt, och kollar vi historiskt är det precis detta bostadsmarknaden är bra för, även om vi i vissa perioder av cykler får en stor skara får som tror att det tvärt om är en monetär superinvestering.

Men jag begriper inte varför hälften av er fyller merparten av tråden med massa redogörelser över era personliga livssituationer. Svenne och Bajsbosse har gjort detta i åratal, men någonstans kan man bortförklara enstaka användare med att de inte har ett värdigt liv. Nu är det nästan tråd-standard, vilket är helt befängt. Din bostad som du inte tänker byta bort har ingenting att göra med huruvida vi har en bostadsbubbla eller inte.
2016-08-16, 23:39
Medlem
Citat:
Mitt hushåll tjänar mer än det svar ja. Jag försöker tillföra någonting i tråden medan du tramsar iväg. Har inte den minsta intuition att tjafsa med dig.

OK, så du och din familj är säkra. Då ska jag inte tjafsa mer med dig. Finns en del andra som inte kan säga att de tjänar mer än 77k per månad.

Jag tramsar inte. Men kan förstå om det ses så. Tyvärr så tillför du inget heller.
2016-08-16, 23:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Helt korrekt, och kollar vi historiskt är det precis detta bostadsmarknaden är bra för, även om vi i vissa perioder av cykler får en stor skara får som tror att det tvärt om är en monetär superinvestering.

Men jag begriper inte varför hälften av er fyller merparten av tråden med massa redogörelser över era personliga livssituationer. Svenne och Bajsbosse har gjort detta i åratal, men någonstans kan man bortförklara enstaka användare med att de inte har ett värdigt liv. Nu är det nästan tråd-standard, vilket är helt befängt. Din bostad som du inte tänker byta bort har ingenting att göra med huruvida vi har en bostadsbubbla eller inte.

99% av dina inlägg är enbart klagomål på andra, du tillför absolut ingenting själv och ändå har du mage att klaga i inlägg efter inlägg. Du är en riktig trilskig barnunge.

Många bubbelbabblare ställer däremot frågor rörande debattörers personliga förhållanden och även om det inte är kärnan i tråden har jag för vana att faktiskt svara på de frågor jag får.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in