Citat:
Ursprungligen postat av
GP63
Hur tänker du när du anser polisen gör gör sitt jobb när de misshandlar mig? Det måste vara fel i skallen på dig om du anser att polisen har rätt att misshandla folk lite hur de vill.
Det är allmänhetens ansvar och om de inte stoppat polisen tar jag lagen i egna händer på mitt vis.
Nej, det är väl klart att polisen inte har rätt att rätt att misshandla någon. Däremot ska de upprätthålla lag och ordning och, i mitt och mångas tycke, får de använda det mått av våld som behövs för att oskadliggöra en brottsling som t.ex. gör motstånd vid gripandet. Det är ju inte schysst att knäcka revbenen på dig, Ulf, om du fogar dig och gör som de säger, men jag tror att du har svårt att finna dig i den situationen eftersom du inte verkar acceptera samhällets lösning på hur ordningen ska upprätthållas.
Om vi sen ska dissekera ditt hämndbegär så är det väl så att om du ska hämnas dina "20 knäckta revben", så får du väl, med din logik, i så fall knäcka 20 revben på valfritt antal ystadsbor eller poliskonstaplar - inte 21, eller elda upp en snickerboa. För om den som drabbas av "hämnden" inte tycker att det är proportionerligt (det kan finnas sådana som inte delar din världsbild) - snickerboar återuppstår inte, men revben läker - så har du ju en ond spiral inletts. Har du provat att vara snäll och laglydig och sett om polisen/samhället är snällt tillbaka, eller bara låter dig vara ifred? Du har ju antytt att du ska "lägga till en nolla" som hämnd om du blir utsparkad på gatan efter avtjänat straff, dvs att siktet är inställt på att orsaka samhällskostnader för 10 istället för "bara" en miljard. Jag blev därför glad när jag såg att du skrev att du har pengar på banken, en bra bostad och jobb. Gott så. Det räcker nu.
Det finns en storhet i att stryka ett streck och gå vidare istället för att vara snarstucken och hämndlysten.
"An eye for an eye will make the whole world blind" - M. Gandhi