2016-08-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Nu vet jag inte hur det ligger till i Sverige, men i USA och även inom EU så verkar ju too-big-to-fail vara något många större låneinstitut och banker kallt räknar med.
Var har du fått det ifrån?
(Notera att förvirrade bloggare och foruminlägg inte är källor).

Citat:
Om makthavarna på allvar går ut och säger att de inte kommer täcka upp kraftiga förluster i framtiden, så kanske banker blir lite räddare att låna ut till vissa grupper samt höjer kraven för att få låna.
När går staten in och betalar kreditförluster för banker??
Pratar du med aktieägarna till Carnegie så har dom en diametralt motsatt uppfattning. Nämligen att staten stulit banken från aktieägarna. Om man ska titta på hur staten gör så är det snarare tvärtemot vad du skriver.

Det går för övrigt inte speciellt dåligt för de svenska bankerna i stresstesterna. De är bland de banker som klarar sig bäst. Och priset att försäkra sig mot konkurs för de är mycket lågt.

Citat:
Vet som sagt inte hur det är i Sverige, men även om det kanske inte är politiska pluspoäng att rädda storbanker som tagit allt för stora risker med skattepengar, så är alternativet att låta de falla och dra ner en massa andra i fallet något de inte vågar låta hända hursomhelst.
Vad menar du förresten med att "rädda bankerna"?
Är det aktieägarna som ska räddas från förluster?
Eller är det rörelsen som ska räddas, och aktieägarna kan få förlora allt?
Det framgår inte.
2016-08-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galatasaray
Hela denna tråden borde slängas i papperskorgen.
Det visar sig svårt för de som hävdar bubbla att mäta upp den. Dom jobbar på saken.

Citat:
1. Det är busenkelt att låna, så länge man har kontantinsatsen. Man behöver inte ens prata med banken utan gör allting online.
Finansbranschen rationaliserar och effektiviserar också. Fast när jag flyttade senast och ville ha ett litet brygglån fick jag besöka banken.

Citat:
2. Det är extremt lätt att värdera upp sitt hus och göra ytterligare belåningar på bostaden. Man behöver bara lyfta luren, så kollar de lite statistik och vips så minskar ens belåningsgrad markant, utan att de ens stigit in i bostaden.
Bankerna har ordentlig koll.

Men det går bara att värdera upp om nu marknaden stigit.

Citat:
3. Folk tror att priserna kommer stiga i all oändlighet
Historiskt har dom stigit. Blir så när man har inflation.

Citat:
och man inser inte hur pass extremt det är att låna tre miljoner för en 50kvm stor bostad i centrala Gbg/Sthlm.
Vad kostar det att köpa en tomt där och bygga en bostad?
Är det billigare eller ?

Citat:
4. Innan sågs bostäder som tillgångar, idag äger ingen sin bostad utan bankerna äger allting.
Nja, det enda bankerna har är en fordran på låntagaren. (Ja, och så har dom motsvarande skuld).

Citat:
5. Det är inget hållbart samhälle när dagens ungdomar inte har råd med bostäder pga. den höga belåningen och kontantinsatsen som krävs.
Fast det beror på hyresregleringen. Den hindrar nyproduktion av HR och göra att folk blockerar blockerar hyresrätterna. Det är billigare att ha en HR än att hyra ett förråd på Shurgard.

Prisregleringar ställer bara till med sattyg.

Citat:
Visst, många teoretisk skulle kunna fortsätta betala på sina bostäder om räntan skulle vara uppe i "normala" 4-5% men det skulle inte innebära en dräglig livssituation för individerna.
Varför skulle inte det vara drägligt?

Citat:
Jag tror att vi kommer få ett scenario likt år 2008-2009 inom den kommande tiden, ingen uppgång varar föralltid och samtidigt så får man alltid en overshoot på priserna just innan de rasar och samtidigt även ett undershoot när det är som värst.
Räknar du med generella löne och prissänkningar?
2016-08-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det visar sig svårt för de som hävdar bubbla att mäta upp den. Dom jobbar på saken.

Finansbranschen rationaliserar och effektiviserar också. Fast när jag flyttade senast och ville ha ett litet brygglån fick jag besöka banken.

Bankerna har ordentlig koll.

Men det går bara att värdera upp om nu marknaden stigit.

Historiskt har dom stigit. Blir så när man har inflation.

Vad kostar det att köpa en tomt där och bygga en bostad?
Är det billigare eller ?

Nja, det enda bankerna har är en fordran på låntagaren. (Ja, och så har dom motsvarande skuld).

Fast det beror på hyresregleringen. Den hindrar nyproduktion av HR och göra att folk blockerar blockerar hyresrätterna. Det är billigare att ha en HR än att hyra ett förråd på Shurgard.

Prisregleringar ställer bara till med sattyg.

Varför skulle inte det vara drägligt?

Räknar du med generella löne och prissänkningar?

Om man hade kunnat mäta bubblan så hade den inte kallats för en bubbla.

Jag vet väldigt många som inte behövde besöka någon bank överhuvudtaget. Har mycket kontakter inom bank och kan intyga att dem verkligen inte har koll utan är enbart ute efter att binda så mycket människor till lån som möjligt och människorna i sin tur får agera moderna slavar.

Det skulle inte vara drägligt för teori och praktik är två helt olika saker. I praktiken kommer många andra aspekter också in, vilka bankerna inte tänker på eller bryr sig om i deras excelark tyvärr.

Köpkraften och löneökningarna har inte haft i närheten av den derivata som bostadspriserna => någonstans brister det. Man behöver inte ha en Ph.d i ekonomi eller vafan det heter för att förutspå detta. Vad spelar det för roll om man bor i en BR när man är belånad upp i arslet och måste arbeta 60h/vecka för att finansiera de 3h mellan 19-22 som man spenderar där mån-fre.
Senast redigerad av galatasaray 2016-08-14 kl. 21:19.
2016-08-14, 21:00
Medlem
Citat:
Hela denna tråden borde slängas i papperskorgen. Alla med BR påstår att det inte existerar någon bubbla och alla med HR påstår att bubblan existerar och är påväg att spricka. De enda jag kan säga är att jag av en slump såg The Big Short för ett par dagar sedan och kom genast att tänka på hur bostadsmarknaden är idag:

1. Det är busenkelt att låna, så länge man har kontantinsatsen. Man behöver inte ens prata med banken utan gör allting online.

2. Det är extremt lätt att värdera upp sitt hus och göra ytterligare belåningar på bostaden. Man behöver bara lyfta luren, så kollar de lite statistik och vips så minskar ens belåningsgrad markant, utan att de ens stigit in i bostaden.

3. Folk tror att priserna kommer stiga i all oändlighet och man inser inte hur pass extremt det är att låna tre miljoner för en 50kvm stor bostad i centrala Gbg/Sthlm.

4. Innan sågs bostäder som tillgångar, idag äger ingen sin bostad utan bankerna äger allting.

5. Det är inget hållbart samhälle när dagens ungdomar inte har råd med bostäder pga. den höga belåningen och kontantinsatsen som krävs.

Visst, många teoretisk skulle kunna fortsätta betala på sina bostäder om räntan skulle vara uppe i "normala" 4-5% men det skulle inte innebära en dräglig livssituation för individerna. Jag tror att vi kommer få ett scenario likt år 2008-2009 inom den kommande tiden, ingen uppgång varar föralltid och samtidigt så får man alltid en overshoot på priserna just innan de rasar och samtidigt även ett undershoot när det är som värst.

blablabla, räntan på "normala" 4-5%. GÄÄÄÄÄSP

2016-08-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
blablabla, räntan på "normala" 4-5%. GÄÄÄÄÄSP

Du är totalt slut min vän, lycka till med det moderna slaveriet.
2016-08-14, 21:19
Medlem
Citat:
Har mycket kontakter inom bank och kan intyga att dem verkligen inte har koll utan är enbart ute efter att binda så mycket människor till lån som möjligt och människorna i sin tur får agera moderna slavar.
Bankerna skuldsätter sig lika mycket som låntagarna.

Är det så, enligt ditt förmenande, att bankerna då försätter sig i slaveri?

Citat:
Köpkraften och löneökningarna har inte haft i närheten av den derivata som bostadspriserna => någonstans brister det. Man behöver inte ha en Ph.d i ekonomi eller vafan det heter för att förutspå detta. Vad spelar det för roll om man bor i en BR när man är belånad upp i arslet och måste arbeta 60h/vecka för att finansiera de 3h mellan 19-22 som man spenderar där mån-fre.
* Man behöver inte ha en PhD. Men det skulle vara bra om folk i den här frågan iaf använde grundskolematte. Det gör man inte utan ägnar sig mest bara åt fria fantasier.

* Här är ett diagram som visar relationen mellan bostadspriser och disponibel inkomst. https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1406.png

* Lyckas man maxbelåna sig så betalar man 9% av sin nettolön i ränta. Varför är det så betungande för dig att du behöver jobba 20 timmar extra per vecka?

Det ter sig lite som att du inte har så bra koll, utan tror en massa.
2016-08-14, 21:21
Medlem
Citat:
Bankerna skuldsätter sig lika mycket som låntagarna.

Är det så, enligt ditt förmenande, att bankerna då försätter sig i slaveri?

* Man behöver inte ha en PhD. Men det skulle vara bra om folk i den här frågan iaf använde grundskolematte. Det gör man inte utan ägnar sig mest bara åt fria fantasier.

* Här är ett diagram som visar relationen mellan bostadspriser och disponibel inkomst. https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1406.png

* Lyckas man maxbelåna sig så betalar man 9% av sin nettolön i ränta. Varför är det så betungande för dig att du behöver jobba 20 timmar extra per vecka?

Det ter sig lite som att du inte har så bra koll, utan tror en massa.

För bankerna klarar sig alltid undan min vän, men inte skattebetalarna. Varför det är betungande? Jag värdesätter min fritid.

Vi blir styrda mot ett samhälle där folket måste jobba för att betala sina räntor och på så vis överleva, med brutala skuldsättningar. Folk tror på uttalanden från banker som påstår det ena och andra, nästan lika dumt som när man läser en intervju i DI där man frågat en mäklarfirma om vad de tror om bostadspriserna.

Alla har vinstintresse!
Senast redigerad av galatasaray 2016-08-14 kl. 21:27.
2016-08-14, 21:28
Medlem
Polletter

Har bubblan spruckit?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-14 kl. 21:32. Anledning: Ted
2016-08-14, 21:34
Medlem
Citat:
Insiktsfull och uttömmande redogörelse.

Och då är min fråga om det ändrats.

Om den är samma som på 60-talet så har all prispåverkan tagits för decennier sedan.

Om jag började syna ett av dina påståenden.
Och det går inte så bra för dig att klara den granskningen.

Notera att jag frågade hur du mätte upp bubblan. Jag frågade inte efter några påståenden.
Oj synad en fb-användare, verkligen skrämmande.
Jag är ingen bubbelanhängare.
Ja prispåverkan kan vara den samma sedan 60-talet, hur som helst så finns den och jag fattar inte vad du har för problem med det.
2016-08-14, 22:40
Medlem
Citat:
Var har du fått det ifrån?
(Notera att förvirrade bloggare och foruminlägg inte är källor).
...

Citat:
...
Btw, efter 2013, vad har hänt då? Är det inte då den största ökningen på ca 50% hänt? Snälla, bifoga en RIKTIG källa på samma diagram, fast fram till 2016. Inte från någon förvirrad bloggare, utan riktiga källor med data.
2016-08-15, 00:35
Medlem
-Kronan har försvagats mot både dollar och euro
-Löneökningarna hålls på låg nivå
-Skattehöjningar
-Staten lånar pengar

Sverige gör allt fel just nu.
2016-08-15, 05:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Men dom sitter åtminstone säkert!

Nej att dra på sig stora kostnader över tid är inte att sitta säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Har bubblan spruckit?

Måste ha gjort det med tanke på hur billigt det är att bo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in