2016-03-12, 16:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTorkhuvud
Varför skulle den inte kunna stabilisera sig? Säg att räntan stannar på den här nivån, då borde ju även priserna stanna här?

Nej med dagens räntor är kostnaderna för bostäder väldigt låga. Att priserna trots det inte har stigit betydligt mer beror på att de flesta inklusive bankerna räknar med att en bolåntagare måste klara betydligt högre räntor än dagens, 7-8% är en nivå som ofta krävs.

Stabiliseras alltså räntorna på dagens nivå utan tecken på ökningar kommer så sakteligen de flesta ställa in sig på betydligt lägre räntor än 7-8%, detta med kraftiga prisökningar som följd.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-03-12 kl. 16:23.
2016-03-12, 16:54
Medlem
slemhogs avatar

Tack för ett fantastiskt inlägg.
Givetvis har du helt rätt och likt mina egna åsikter.
Riktiga människor med ett realistiskt vuxet synsätt och som är pålästa vet att världen fungerar såhär. Tyvärr är vi få. Folk har generellt otroligt svårt för sanningen, verkligheten och har inte mycket godhet eller vill andra väl speciellt ofta.
2016-03-12, 17:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
1. Skuldsanering
2. Regeringen kan exempelvis höja ränteavdragen, kanske t om gör det progressivt dvs. ju mer lån ju mer avdrag.

Finansieringen sker genom höjda skatter från de med låga/inga skulder.
Du är medveten att detta med all säkerhet innebär white flight och att du lämnas i något som närmar sig u-landstatus?

Självklart överlever både du och samhället på ett eller annat sätt, det blir bara ett oerhört risigt ställe att bo på.
2016-03-12, 17:40
Medlem
Citat:
Vet inte om det finns något index men Sverige lär ha absolut lägst boräntor i hela världen (framförallt med ränteavdrag) vilket gör att även om vi har lägre löner än i USA kan vi ha "dyrare" bostäder. Anledningen till att jag sätter dyrare inom parantes är ju för att det är i relativa termer mot vad det kostar att finansiera.

Det jag undrar är de som är ca 30 år, köper en etta för 3 miljoner och går in med 500 000 kr kontant. Räknar de med att förbli singlar utan barn hela livet? Jag köpte själv en etta när jag var 23 men då betalade jag 1,2 miljoner (35 kvm) och min flickvän köpte ungefär samtidigt. I grova drag har vi båda en orealiserad vinst på ca 1 miljon var och sedan har vi ungefär en miljon till i samlat sparande (hon är 27 och jag är 29). Vår plan är att skaffa barn om ungefär 2-3 år och även om går marknaden upp 10% per år under den tiden kommer vi aldrig ha råd med ett hus då vi inte kommer kunna få ett lån på mellanskillnaden.

Då ska man ändå komma ihåg att vi båda har ganska bra löner och köpte bostäder för länge sedan. De som kommer köpa våra lägenheter (förmodligen singlar), har de då planerat att vara singlar och bo i ett rum och kök resten av livet? För så länge marknaden stiger totalt sett kommer ju gapet bli ännu större och lönerna ökar inte i den mån att de täcker upp för det ökade finansieringsbehovet.

Den andra frågan jag ställer mig är hur Stockholm ska få poliser, sjuksköterskor, dagispersonal, lärare etc då lönen för dessa yrken inte kommer vara tillräcklig för bostäder, kanske marknaden reglerar det själv genom att lönerna för dessa yrkesgrupper ökar i just Stockholm?
Är väl inga 30 åringar som köper etta för att bo i?
2016-03-12, 17:41
Medlem
Citat:
Varför skulle den inte kunna stabilisera sig? Säg att räntan stannar på den här nivån, då borde ju även priserna stanna här?
Räntan kommer inte att stanna på denna nivån.
2016-03-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ska det spricka en bostadsbubbla är dock Sverige det bästa landet den kan spricka i. Höga skatter och framförallt hög skattemoral, bailout för folk kommer inte bli något problem.
Staten kommer ALDRIG baila ut vanligt folk.
2016-03-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är väl inga 30 åringar som köper etta för att bo i?

Okej, vad köper de då?

Citat:

Och om jag för 10 år sedan hade sagt att Sverige i framtiden kommer ha en negativ ränta, vad hade du sagt då? Det känns som ett mer otroligt scenario än att räntan skulle kunna stå still i 30 år.

Citat:
Staten kommer ALDRIG baila ut vanligt folk.

Vad tror du ska hända då? Att folk hamnar på gatan?
2016-03-12, 18:15
Bannlyst
Citat:
1. Skuldsanering
2. Regeringen kan exempelvis höja ränteavdragen, kanske t om gör det progressivt dvs. ju mer lån ju mer avdrag.

Finansieringen sker genom höjda skatter från de med låga/inga skulder.

Tackar, då vet jag hur du menade. Oki. Ja, det är ju ev. möjligt, men jag får hoppas på att folk inte väljer att hoppa på tåget om de läser detta. I förhoppning om att det 'känns safe' att göra det, för om allt går åt...så kommer man att bailas ut. Jag har läst om extrema tragedier, så min övertygelse är att det ej är värt att sätta sig i hur stora risker som helst. För staten + bankerna är de enda som alltid klarar sig, inte vi vanliga dödliga.

Bankerna kommer ju återigen räddas av staten, det är ju det enda som är säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej med dagens räntor är kostnaderna för bostäder väldigt låga. Att priserna trots det inte har stigit betydligt mer beror på att de flesta inklusive bankerna räknar med att en bolåntagare måste klara betydligt högre räntor än dagens, 7-8% är en nivå som ofta krävs.

Stabiliseras alltså räntorna på dagens nivå utan tecken på ökningar kommer så sakteligen de flesta ställa in sig på betydligt lägre räntor än 7-8%, detta med kraftiga prisökningar som följd.

Enligt mig ser det ut så här: att prisnivån strikt speglar förutsättningarna. Dvs, hur många bostäder byggs det, hur stor är obalansen gällande tillgång/efterfrågan på givet objekt/område, och vilka räntor erbjuds när man vill låna idag?

Vi ponerar sedan att räntan skulle stanna 10 år till på dagens nivå: Jag tror inte att folk är beredda att framöver betala för bostad, en större andel av sin inkomst än de redan gör idag. Den marginalen, (mellan idag betald ränta, och den räntan banken tar höjd för, för att bevilja lånet) tror jag att folk hellre lägger, i viss mån på spar, (särskilt om omvärlden visar på en ökad turbulens som kan påverka oss) och även investerar i bostaden och även reser för/spenderar.

Jag tror att det är viktigt för många att även ha ett liv, och inte bara fyra dyra väggar att husera inom. Så de kraftiga prisökningar som du nämner, de tror jag inte att folk är beredda att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Tack för ett fantastiskt inlägg.
Givetvis har du helt rätt och likt mina egna åsikter.
Riktiga människor med ett realistiskt vuxet synsätt och som är pålästa vet att världen fungerar såhär. Tyvärr är vi få. Folk har generellt otroligt svårt för sanningen, verkligheten och har inte mycket godhet eller vill andra väl speciellt ofta.

Stort Tack! Känns väldigt trevligt att få sådana positiva ord från någon, får ta och 'scrolla dig'/se vad du har skrivit och sedan återgälda vid tillfälle

Ja, jag är helt enkelt allt annat än tillfreds med ett samhälle som blir mer och mer likt USA. Med större och större klassklyftor som följd. Nu har vi både en massa folk/vanliga dödliga + maktpersoner såsom t ex politiker, som gärna ser att man, innan man släpper den - vrider klockfjädern till absoluta max. Och sedan gör de stora vinster uppe på det lilla/korta i tid, krönet på denna cykels puckel.

Varför skulle de bygga bort höjden på denna cykels puckel? Då blir ju de egna vinsterna mkt lägre.

En samhälle är så starkt som den svagaste länken motsvarar.

Men idag är det populärt att tycka: ett samhälle är så starkt som den starkaste länken.

Jag är därmed väldigt vänster, men jag vill ej att vi tar hit folk från världens alla hörn, (absolut! hjälp i närområdet). Jag tror inte på multikulti som sådant/projekt/idé. Därför är det tråkigt att så många vänsterfolk verkar multikultivurma. Nu är det väldigt vanligt att avsky allt som är vänster, men det finns nog fler som jag, som är vänster men vill att Sverige ska vara åt svenskarna.

Så nog kommer folk att fortsätta att vilja bo där det är flest svenskar, (dyrt = flest svenskar, och nära till jobbet kommer ju som en go bonus för folk i det läget) och prisupptrissningen bara fortsätter där, i de få pärlorna som finns kvar.

Edit: Sven-T-H - det finns ju massor av hemlöshet utan att folk bor på gatan. Men efter en krasch/exekutiv auktion - så lär ju många sitta med STORA skulder, och kanske flytta ihop med flera i samma lght. Och vissa kanske, under ett antal år, får flytta tillbaka hem till föräldrarna.

Det kommer i det läget att bli en Väldigt annorlunda livsföring för många, post bostadskrasch.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-12 kl. 18:31.
2016-03-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du är medveten att detta med all säkerhet innebär white flight och att du lämnas i något som närmar sig u-landstatus?

Självklart överlever både du och samhället på ett eller annat sätt, det blir bara ett oerhört risigt ställe att bo på.

Vem menar du att jag är i sammanhanget, den som får skuldsanering eller den som betalar kalaset?
2016-03-12, 22:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vem menar du att jag är i sammanhanget, den som får skuldsanering eller den som betalar kalaset?
Det vet du nog bättre själv, men det är alltså i slutändan samma personer i det här fallet. De du tror kommer ge bort sina pengar kommer tvärt om lämna ett sjunkande skepp. Det är vad som händer vid white flight, de som inte har råd blir inte utbailade - de blir lämnade med sin röra.

Som påpekats många gånger i den här tråden är det alltså inte ett roligt scenario för ett land.
2016-03-13, 07:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

När kommer den stiga då och hur mycket anser du?
2016-03-13, 07:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Okej, vad köper de då?

Och om jag för 10 år sedan hade sagt att Sverige i framtiden kommer ha en negativ ränta, vad hade du sagt då? Det känns som ett mer otroligt scenario än att räntan skulle kunna stå still i 30 år.

Vad tror du ska hända då? Att folk hamnar på gatan?

Precis, och ja självklart kommer folk att bo i de bostäder som finns även om det mest långsökta skulle inträffa. Tänk dig t.ex. ett scenario där massarbetslöshet och ekonomisk katastrof inträffar även i våra storstäder. Vilket intresse skulle då bankerna ha av att driva människor i konkurs och tvinga folk att flytta? Varför skulle bankerna vilja sitta på en massa tomma och osäljbara bostäder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in