2016-08-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Eftersom jag är relativt ung och bekväm vill jag bo i Stockholms innerstad, får tyvärr inget hyreskontrakt på förstahand.
Har däremot råd att köpa en bostadsrätt.
Förstår att det är ganska dumt att köpa nu, men HUR dumt?
Jag vill inte bo kvar där jag bor just nu och vill flytta ut ASAP. Blir aktuellt först 2017 men ändå.
Känns jobbigt att vänta på en större dip i marknaden...

Planen är att köpa en liten etta eller tvåa i Stockholms innerstad som jag kommer äga i minst 5.
Är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut tror ni?
Vilket område är bäst rent ekonomiskt tror ni? Väljer självklart område utifrån andra aspekter likaså.
Men det hade inte varit dumt att göra en bostadskarriär i ung ålder!

Tack på förhand

Köp nu! Vänta inte till 2017, eftersom det är din första br så behöver den inte vara perfekt så länge läget är bra. Om jag hade varit dig så hade jag lagt skam/ok bud på flera objekt samtidigt. Dels för att träna upp psykologin.. Budgivningar kan tära på ens tålamod..
Det finns flera medlemmar som tror på en bubbla och med all rätt för den finns! Men frågan är när? Den är några år bort om du fråga mig, därför ska du definitivt inte vänta en sekund längre om du ändå har råd! Kolla på pompripossan tidigare inlägg, massor av nyttig info

Lycka till
2016-08-28, 08:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom jag är relativt ung och bekväm vill jag bo i Stockholms innerstad, får tyvärr inget hyreskontrakt på förstahand.
Jag vill inte bo kvar där jag bor just nu och vill flytta ut ASAP. Blir aktuellt först 2017 men ändå.

Planen är att köpa en liten etta eller tvåa i Stockholms innerstad som jag kommer äga i minst 5.
Vilket område är bäst rent ekonomiskt tror ni? Väljer självklart område utifrån andra aspekter likaså.

Tack på förhand

Det känns väl ungefär lika dumt att köpa nu som det gjorde för 1, 2, 5, 10, 15 eller 25 år sedan antar jag.
2016-08-28, 11:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:

Tack på förhand
Betyder flytta ut att du bor hemma? Om du har hög inkomst så kan du ju alltid hyra i andra hand istället, det kan vara skattemässigt fördelaktigt.
2016-08-28, 13:04
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

Tack på förhand
Hur mycket pengar har du? Vad jobbar du med? Hur riskbenägen är du? Hur mycket tror du att priserna kan stiga från dagens nivåerna så att du kan göra en "bostadskarriär" och tjäna pengar ur luft?

http://www.valueguard.se/stockholmbr

Jag tar mig dock friheten att svara på förhand:

Ja, det är ett mycket dåligt beslut.
2016-08-28, 13:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Hur mycket pengar har du? Vad jobbar du med? Hur riskbenägen är du? Hur mycket tror du att priserna kan stiga från dagens nivåerna så att du kan göra en "bostadskarriär" och tjäna pengar ur luft?

http://www.valueguard.se/stockholmbr

Jag tar mig dock friheten att svara på förhand:

Ja, det är ett mycket dåligt beslut.

Vad skulle ditt svar ha varit för 1, 2, 3, 5, 10 eller 15 år sedan?
2016-08-28, 13:30
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad skulle ditt svar ha varit för 1, 2, 3, 5, 10 eller 15 år sedan?
Ju längre bak i tiden vi kommer, desto mindre skeptisk hade jag varit. I korthet.
2016-08-28, 13:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ju längre bak i tiden vi kommer, desto mindre skeptisk hade jag varit. I korthet.

Är du verkligen säker på det?
Tänk dig in i situationen för 5 år sedan och glöm det som hänt efter det, var du verkligen mindre skeptisk då?
2016-08-28, 14:00
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tucker det finns städer som.får liten uppmärksamhet som även de är helt tokiga. Lund är en. Där finns dessutom andra ekvationer med i risken, såsom studentboendebyggande, intag av studenter, plus att man bygger ganska friskt med hyresrätter nu. Prisökningarna har varit saftiga, procentuellt säkert inte långt i från storebröderna.
2016-08-28, 14:38
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Är du verkligen säker på det?
Tänk dig in i situationen för 5 år sedan och glöm det som hänt efter det, var du verkligen mindre skeptisk då?
För fem år sedan reflekterade jag inte mycket över problemet, men man kan säga att min pessimism ökar exponentiellt mot tiden. Någon gång nås den absoluta smärtgränsen vad gäller priserna visavi folks inkomster och jag tror att vi är mycket nära den (oaktat allt annat i världen och Sverige som skapar osäkerhet och instabilitet). Hur många miljoner till kan en vanlig villa stiga om man sätter det i relation till en vanlig persons livslön?
2016-08-28, 14:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För fem år sedan reflekterade jag inte mycket över problemet, men man kan säga att min pessimism ökar exponentiellt mot tiden. Någon gång nås den absoluta smärtgränsen vad gäller priserna visavi folks inkomster och jag tror att vi är mycket nära den (oaktat allt annat i världen och Sverige som skapar osäkerhet och instabilitet). Hur många miljoner till kan en vanlig villa stiga om man sätter det i relation till en vanlig persons livslön?

Nej okej du tänkte inte på situationen för 5 år sedan men du kan läsa vad folk sa för 6 år sedan i början av tråden. Pretty much the same.
2016-08-28, 15:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nej okej du tänkte inte på situationen för 5 år sedan men du kan läsa vad folk sa för 6 år sedan i början av tråden. Pretty much the same.
Vi har kommit fram till att du inte begriper saken, detta är därför snarare information åt andra:
Nej, och det är inte nära att stämma. Svenne likställer en droppe med ett hav.
2016-08-28, 15:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vi har kommit fram till att du inte begriper saken, detta är därför snarare information åt andra:
Nej, och det är inte nära att stämma. Svenne likställer en droppe med ett hav.

Och du kommer ånyo med dina tramsinlägg som inte innehåller något alls av substans. Du är i nivå med den avstängde bajsbosse även om du själv vill inbilla dig att du är "sofistikerad". En trilskig barnunge är vad du är, varken mer eller mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in