Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 19:25
  #4717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tidigare gärningar????

Han hade precis skjutit ihjäl två människor och var beväpnad -- det är samma händelse det handlar om när polisen ingriper, inte "tidigare gärningar".
Under hur många timmar (eller dygn) är det "samma händelse"? Du är medveten om att det idag inte är säkert att polisen över huvud taget kör på larm om "misshandel, grov, pågående"? Du är medveten om att när det gäller småbrott som väpnat rån så läggs förundersökningen ner 5 minuter efter anmälan?
Citera
2017-02-04, 19:27
  #4718
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Under hur många timmar (eller dygn) är det "samma händelse"? Du är medveten om att det idag inte är säkert att polisen över huvud taget kör på larm om "misshandel, grov, pågående"? Du är medveten om att när det gäller småbrott som väpnat rån så läggs förundersökningen ner 5 minuter efter anmälan?
Rätt ointressant resonemang ... Ingripandet i det här fallet sker i direkt anslutning till brottet ...
Citera
2017-02-04, 19:32
  #4719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rätt ointressant resonemang ... Ingripandet i det här fallet sker i direkt anslutning till brottet ...
Utveckla gärna begreppet "direkt anslutning". Efter hur lång tidsrymd är det inte längre "direkt anslutning"? Jag ser fram emot ett intressant resonemang, då jag ju inte lyckades presentera ett dylikt!
Citera
2017-02-04, 19:39
  #4720
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Om det var ett solklart fall så undrar man varför han fälldes för dråp i tingsrätten och hovrätten.
K-G såg dom stå utanför dörren och han tände då utebelysningen, när han kom tillbaka efter hämtat nycklarna och låst upp sitt vapenskåp tagit fram hagelbössan samt laddat vapnet såg han dom stå kvar nedanför trappan.
(Nu tror inte jag att detta stämmer, men det är jag det)
Sedan avrättar han först Fredrik sedan Simon som försöker springa bort så att han blir skjuten i ryggen. Vilken hjälte han är för er.

Vad tror du är anledningen till att han sköt dom?
Citera
2017-02-04, 20:01
  #4721
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nu tycker jag professorn med låtsashatt går off-topic.
I a k t u e l l t fall handlar det om två angripare så dina rekommendationer får ses som ett utlåtande från en virtuell hitte-på-akademi. Vem lyssnar liksom?

Nix. Här hade vi två angripare och det enda vettiga vore att nödvärnsrätten täcker då i a k t u e l l t fall där våldskapitalet är till fördel försvarare att freda sig mot den ena angriparen, där borde han kunna frias för första skottet då han var till liv och hälsa hotad.
Vad hade hänt sen. Tror inte brorsan hade fortsatt gärningen, eller hur?

Det andra skottet är att se som dråp/mord och här skall han dömas fullt ut. För siddu han hade licens och därmed fullständig utbildning och erfarenhet av sitt "gebit", verkan och medel, inte emiratus och gaggig så att säga

Straffet är åt helvete fel enligt mitt förmenande, i och med detta säger jag tack och adjö för lite andra saker lockar, en bakelse kan vi säga som jag avser sätta tänderna i. Igen. Så här lite broes before hoes.
Min fetning.

Vet vi men all säkerhet i vilken ordning som männen sköts och att angreppet upphörde efter att den ena gärningsmannen hade skjutits?
Citera
2017-02-04, 20:11
  #4722
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Fakta är att det var 2 personer på utsidan med rånarluvor, varför använda rånarluvor om man tänkte slå ihjäl K-G med ett 0,28 kg lätt rör samt en brödkniv.
Både tingsrätten och hovrätten skriver samma sak att K-G är inte omedelbar fara när han skjuter mot bröderna.

TRE angripare!
Kan någon förklara hur de tre angriparna, som TR och HR var överens om, nu har blivit två i tråden?

Två stod utanför ytterdörren, beväpnade med kniv och metallrör och hade slagit sönder fönstret i ytterdörren.
Den tredje var inne i källaren eller på väg in i källaren, varifrån han, som jag uppfattat det, kunde komma upp och angripa KG bakifrån, om KG var vänd mot ytterdörren.

Visste KG något om den tredje angriparens beväpning?
Vilka ansträngningar gjordes initialt och har gjorts senare, för att gripa den tredje angriparen?

Tre män, varav minst två, troligen alla tre unga, var på väg in i en 69-årings hus för att döda honom. Ingen, inte heller TR eller HR ifrågasätter att KG haft rätt till nödvärn.

Därutöver finns två tolkningsmöjligheter:
– Har angreppet varit direkt livshotande?
– Har omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig?

TR och HR har valt att tolka situationen som att angreppet inte var direkt livshotande.
De har också tolkat situationen som att KG borde ha kunnat besinna sig.

Jag delar inte dessa bedömningar.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-04 kl. 20:38.
Citera
2017-02-04, 20:19
  #4723
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rätt ointressant resonemang ... Ingripandet i det här fallet sker i direkt anslutning till brottet ...
Eftersom som det dröjde timmar innan polisen behagade dyka upp blir definitionen av "i direkt anslutning till brottet" högst intressant.
Citera
2017-02-04, 20:21
  #4724
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Eftersom som det dröjde timmar innan polisen behagade dyka upp blir definitionen av "i direkt anslutning till brottet" högst intressant.
Nej, det dröjde inte "timmar" och jo, det räknas som i direkt anslutning till..
Citera
2017-02-04, 20:26
  #4725
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Spekulationer...... just så

Okaj säger jag. Klart den levande brorsan hade fortsatt med sitt angrepp för att skrämma en 70-årig gubbe medans andra "halvan" förblöder. Men såklart fick du in din poäng "funtad", och där är vi olika, rent spekulativt.

Känns lite emiratus detta och jag fortsätter med min bakelse istället.
Du får fortsätta baka. Det har framkommit med all önskvärd tydlighet i målet att de båda bröderna var allt annat än normala ur ett psykologiskt perspektiv. Den ene brodern har beskrivits som sociopat/psykopat, hans tidigare historik styrker det kraftigt. Poliser har vittnat under ed om att de var rädda för honom, och att det krävts fem (5!) poliser och häktesvakter för att få honom under kontroll och in i en häktescell! Alltså en individ som man verkligen inte ska räkna med förstår att avbryta ett pågående angrepp när motståndarens övermakt är uppenbar. Eller lite annorlunda funtad, som man också kan beskriva det...
Citera
2017-02-04, 20:27
  #4726
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det dröjde inte "timmar" och jo, det räknas som i direkt anslutning till..
Jaså?
Och varför då?
Citera
2017-02-04, 20:31
  #4727
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jaså?
Och varför då?
Därför att det inte tog några timmar. Läs utredningen.
Citera
2017-02-04, 20:36
  #4728
Medlem
PlutoJs avatar
När inkom första samtalet till SOS Alarm?
När anlände första polispatrullen till platsen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback