Citat:
Ursprungligen postat av
maximon
[...]
convergence line är detta.. Om du står på en 100% platt yta.. som sträcker sig i all oändlighet så kommer denna yta börja dig dina fötter.. och sakta vandra uppåt tills att den kommer upp i exakt samma höjd som dina ögon/kameran. Efter den så kan du inte se längre. Detta ser du t;ex varje gång du tittar ut över horisonten eller plan eller vad som.. oavsett höjd så kommer den platta ytan alltid komma upp till observatörens höjd.. oavsett om de är dina ögon eller en kamera.. högre rör den sig inte,,. men den kommer alltid komma upp dig oavsett höjd. Och du kan inte se bakom denna linje.. Bara allt som befinner sig över denna linje.
Detta borde va tvärtom om jorden är kurvad.. då borde marken sakna dippa neråt.. inte uppåt.
Jag lämnar detta med hägringar, det blir så plottrigt att prata om många saker samtidigt. Jag tror inte ens vi är särskilt oense om det.
Detta med convergence line och att den skulle dölja solen låter minst sagt konstigt. Solen sänker sig aldrig mot jorden utan flyttar sig bara längre bort är idén, eller hur?
Du säger att marken "höjs" till ögonhöjd. Hur kan något i ögonhöjd skymma något så stort och så högt upp som solen, även med FE teorins storlek och höjd på solen? Jag får inte ihop det.
Rita gärna en liten skiss sedd från sidan som som visar hur det där fungerar.
En annan detalj. Föremål som står på marken, varför höjs inte de upp till ögonhöjd tillsammans med marken vid convergence line?
Citat:
Ursprungligen postat av
maximon
Nej de verkar som ett jobb jag inte har ork att göra. men fixa du och bevisa mig fel.
Kan du göra en sak åtminstone, leta upp hur långa dagarna är på några olika breddgrader på söder om ekvatorn vid vintersolståndet. Det vore synd om jag ritade med fel data.
Citat:
Ursprungligen postat av
maximon
Men inget gemene man kan testa?
Vilka hemma tester bevisar FE teorin. Jag vill åxå tydligt klargöra att detta är inte min teori. eller att jag är 100% ombord med den ännu eftersom jag fortfarande lär mig båda sidornas argument.
Förmodligen inte, det brukar krävas någon form av arbete och kunskap. Det vet vi hur populärt det är.
Du kan åka ner till ekvatorn, sätta upp en parabolantenn och rikta in den mot ett gäng TV-satelliter.
Börja med att rikta den horisontellt rakt österut. Sen kan du notera om alla satelliter går att nå genom att enbart justera antennens höjd 90 grader tills den pekar rakt uppåt och vidare 90 grader tills den pekar horisontellt rakt västerut. Hittar du fler satelliter på detta sätt jämfört med att vinkla antennen lite mot norr eller söder så är inte jorden platt med en cirkulär ekvator.
Gör gärna om experimentet ett par tidszoner åt öster (eller väster, vilket som) och rita upp på en FE karta var du hittar satelliterna. Du kommer att få svårt att förklara resultatet.
Tråkigt nog verkar det inte finnas någon FE anhängare som råkar bo nära ekvatorn, här har de chansen att verkligen bevisa något ...
Citat:
Ursprungligen postat av
maximon
Som jag förstått så all trådlös kommunikation sker inte från rymden. Utan från marken.
Ingen har påstått att ALL trådlös kommunikation kommer från rymden.
Men GPS och satellit TV gör det. Inget av dessa fungerar på en platt jord.
Citat:
Ursprungligen postat av
maximon
Jag förstår att de är svårt att tänka sig att vi kanske varit lurade. Men det finns tyvärr mycket som tyder på de..
MVH // Max
Nej, inget tyder på det faktisk.