2016-08-10, 10:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Alltså nu får de räcka!! jag har redan skrivit

Jag vill inte gå in på andra ämnen. Men ta iaf en heldag och kolla upp bevis som är kritiska till nasa så finns de solklara fall där dom ljugit..

Med vänlig hälsning // Max

Är så trött på dina inlägg.. försökte se om du kunde behandla mig med en vänlig och trevlig ton. Men du har uppenbarligen problem med de. Så nu får de räcka att svara till dig. Du gör mig bara på dåligt humör.

Hejdå

Att i ett diskussionsforum komma med påståenden för att därefter inte vilja diskutera dem är inte god ton. Det var du som började prata om densitet - jag frågar endast vad du egentligen menar.

Ska jag tolka ditt vredesutbrott som att du inte kan svara på frågan om det är definitionen på densitet som är felaktig eller om det är Newtons rörelselagar som är felaktiga?
Senast redigerad av madtop 2016-08-10 kl. 10:53.
Citera
2016-08-10, 11:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Så raketen är egentligen två raketer, att jag inte fattade det tidigare!
Det du beskriver med Newtons lag stämmer exakt med vad jag hela tiden har hävdat. Att raketens aktion skapar reaktion i atmosfären som knuffar raketen i önskad rikting. Nasa hävdar, stick i stäv med Newtons tredje lag att raketen kan sparka sig själv i baken.

Det går inte heller att förbränna gaser utan tryck eftersom gasen helt enkelt försvinner när ventilerna öppnas i vakuum och trycket blir noll.
Väntar fortfarande på en förklaring vad gravitation är för kraft.

Nej, raketen är bara en raket. Däremot så är det accelererande raketbränslet inte en del av raketen. Raketen är A och bränslet är B. Om B utsätts för en kraft och accelererar från A innebär det att A utsätts för en lika stor men motriktad kraft. Detta är grundläggande gymnasiefysik.

Och vad du inte verkar förstå är att atmosfären är inte ens med i kraftsystemet. Vi har två kroppar, raketen och raketbränslet. Och vi har två krafter, kraften som accelererar bränslet från raketen och den motriktade kraften som verkar på raketen. Ditt tryck och din atmosfär är inte ens med i ekvationen.
Citera
2016-08-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det där är fel. Skillnaden i densitet kan inte ge krafter uppåt (ballongen) respektive neråt (stenen) utan att det finns gravitation, som bland annat avgör riktningen. Förklara hur stenen/ballongen kan veta vad som är ner/upp utan gravitation.

Hur gravitationen uppkommer kan jag inte förklara, kanske ingen annan heller. Men det innebär inte att gravitationen är icke-existerande. Framför allt kan man mycket lätt studera gravitationens effekter.

Det där är ren lögn. I själva verket fungerar raketmotorer bättre i vacuum än i atmosfärtryck. Atmosfären innebär ett mottryck som minskar drivningen framåt. Ett av skälen till att jet-plan flyger på hög höjd.

Det med lägre densitet strävar uppåt till exempel heliumballongen som är lättare än den omgivande atmosfären och flyter uppåt på samma sätt som en träkloss du trycker ner under vattnet. Lägre densitet och tryck upp högre densitet och tryck nedåt. Det är frågan om densitet, tryck och flytkraft.

Nej, ingen kan förklara gravitation och då är det frågan om tro. Du tror på gravitation andra tror på en skapare skillnaden är att det förstnämnda kallas vetenskap och det sistnämnda okunskap av parasiterna.
Citera
2016-08-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det där är bara rent nonsens. Vi pratar väl om sikt rakt framåt längs en rät linje hur kan något vara bakom den? Du förklarar ingenting utan upprepar bara något du läst på internet.

Hela båten blir högre, om du hade följt filmen en stund så ser du att båtens höjd varierar.
Du läsa mer om lite olika typer av hägringar på denna sida. https://islandnet.com/~see/weather/elements/supmrge.htm. En del ger bilder som är upp och ner, andra gör det inte.
Titta på det som kallas "towering" där beskrivs fenomenet med båten.

Det skulle jag också vilja. Men eftersom det inte fungerar så bra så bryr sig ingen om att göra ett sådant experiment.

Exakt vad är denna "convergence line" egentligen?
Hur kan man inte se hela vägen fram till ett föremål längs en rak linje när inget annat är i vägen?

Vad hände med viljan att bekräfta och värdera de tester som alla kan göra. Det finns ett antal videofilmer som visar solen rörelser över en platt jord på den karta jag länkade en bild på.
Ta reda på hur långa dagarna är på olika platser på södra halvklotet och jämför med dessa videoklipp. Du kommer att upptäcka att de inte stämmer överens. Där har du något konkret att testa, varsågod och sätt igång. Här har du chansen att visa dig själv att FE teorin inte stämmer med verkligheten, men du orkar inte!?

Hela forskarvärlden inom området astronomi plus alla som är intresserade av att läsa vetenskapliga publikationer.

Men lustigt nog så tror du bara på de hemmagjorda experiment som passar din åsikt trots att det finns lika många hemmagjorda experiment som visar motsatsen
Vi har satellit-TV, vi har GPS systemet. Inget av detta skulle fungera på en platt jord. Det är inte en fråga om blind tillit på något företag/myndighet. Det är en fråga om en gigantisk verksamhet med miljoner samstämmiga röster som tillsammans visar en helhetsbild som omöjligen kan vara HELT falsk.

1 och observerat i verkligheten

2 Om du ser att den höjer sig är de pga att en superior Mirage kan antydas ovanför och upp och ner. Dock ser jag inte de heller. Men att båten i sig är en hägring.. absolut inte..

https://i.ytimg.com/vi/xJfJTdy2Ge8/maxresdefault.jpg

http://www.graphics.stanford.edu/courses/cs348b-competition/cs348b-05/mirage/iceberg2.jpg

Det kommer nog. Detta är relativt nytt för många.

https://www.youtube.com/watch?v=E0J16veUdK4

convergence line är detta.. Om du står på en 100% platt yta.. som sträcker sig i all oändlighet så kommer denna yta börja dig dina fötter.. och sakta vandra uppåt tills att den kommer upp i exakt samma höjd som dina ögon/kameran. Efter den så kan du inte se längre. Detta ser du t;ex varje gång du tittar ut över horisonten eller plan eller vad som.. oavsett höjd så kommer den platta ytan alltid komma upp till observatörens höjd.. oavsett om de är dina ögon eller en kamera.. högre rör den sig inte,,. men den kommer alltid komma upp dig oavsett höjd. Och du kan inte se bakom denna linje.. Bara allt som befinner sig över denna linje.

Detta borde va tvärtom om jorden är kurvad.. då borde marken sakna dippa neråt.. inte uppåt.

Nej de verkar som ett jobb jag inte har ork att göra. men fixa du och bevisa mig fel.

Men inget gemene man kan testa?

Vilka hemma tester bevisar FE teorin. Jag vill åxå tydligt klargöra att detta är inte min teori. eller att jag är 100% ombord med den ännu eftersom jag fortfarande lär mig båda sidornas argument.

Som jag förstått så all trådlös kommunikation sker inte från rymden. Utan från marken.

Jag förstår att de är svårt att tänka sig att vi kanske varit lurade. Men det finns tyvärr mycket som tyder på de..

MVH // Max
Citera
2016-08-10, 11:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Som jag förstått så all trådlös kommunikation sker inte från rymden. Utan från marken.

Det är ett strålande exempel på ett påstående som du enkelt kan falsifiera om du bara vill och orkar.

Du kan enkelt skaffa dig en parabolantenn och en enkel effektmeter och pejla in varifrån t.ex satellit-TV signalerna kommer ifrån. Upp till bevis...
Citera
2016-08-10, 11:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag förstår att de är svårt att tänka sig att vi kanske varit lurade. Men det finns tyvärr mycket som tyder på de..

MVH // Max

Det finns ingenting som tyder på detta. Skulle du kunna visa något som helst vetenskapligt bevis för det du påstår skulle du bli världsberömd.
Citera
2016-08-10, 11:38
Medlem
Citat:
Det med lägre densitet strävar uppåt till exempel heliumballongen som är lättare än den omgivande atmosfären och flyter uppåt på samma sätt som en träkloss du trycker ner under vattnet. Lägre densitet och tryck upp högre densitet och tryck nedåt. Det är frågan om densitet, tryck och flytkraft.
Det där är inte svar på min fråga. I stället upprepar du precis det påstående som jag frågade dig om. Usel debatteknik! Jag upprepar frågan:
Gravitationen avgör bland annat vad som är uppåt respektive nedåt. Hur kan stenen/ballongen/träklossen veta vad som är ner/upp/upp om det inte finns gravitation?

Citat:
Nej, ingen kan förklara gravitation och då är det frågan om tro. Du tror på gravitation andra tror på en skapare skillnaden är att det förstnämnda kallas vetenskap och det sistnämnda okunskap av parasiterna.
Det där är dravel. Även om ingen kan förklara exakt hur gravitationen uppkommer så kan dess verkningar vetenskapligt studeras och bekräftas. Därmed är det absolut inte fråga om tro, den slutsatsen har du inget stöd för.
En eventuell skapare har du ingen anledning att blanda in och ordet "parasit" hör inte heller hemma här. Om du vill föra en seriös debatt.
Citera
2016-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, allt detta förklaras enkelt med gravitation.
Om man tar bort gravitationen, som vid fritt fall, då upphör densiteten att veta vad som är upp/ned.
Både människor och heliumballonger svävar i luften vid fritt fall.

Coriolis-effekten är en svag fiktiv kraft, den verkar bara i stor skala, på vädersystem till exempel. Att den skulle påverka åt vilket håll vattenvirvlar snurrar i handfat är en myt.
Det enda fall jag känner till i mindre skala är ballistik, prickskyttar som skjuter på väldigt långa avstånd måste ta hänsyn till coriolis-effekten, men då talar vi om cm-precision på km-avstånd.
Coriolis-effekten är en droppe i havet jämfört med vindstyrkan i ditt videoklipp.

En fråga till dig (och maximon):
Hur påverkar densiteten Eötvös-effekten?
När en båt åker i öst/västlig riktning, då går båten olika djupt i vattnet beroende på om båten åker med eller mot jorden rotation. Om densiteten "styr" så borde en båt alltid ligga lika djupt i vattnet oberoende av riktningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/E%C3%B6tv%C3%B6seffekten

Du skriver att allt kan förklaras med gravitation men samtidigt har vi inte en susning om vad gravitation är för kraft. Magi är nog det rätta ordet.

Allt som lämnar jordytan påverkas av Coriolis effekten, enligt teorin, så det borde naturligtvis påverka luftakrobaten. Om jordens rotation är 700-800 km/t vid breddgraden där hon utför sin akrobatik så borde hon sitta klistrad vid sidoglaset av Cariolis effekten trots vindstyrkan som inte behöver vara särskild stark.

Det du kallar Eötvös effekten hamnar i samma kategori som Coriolis effekten och gravitation. Vi får nog räkna med ökad motpropaganda av banditeliten ju fler individer genomskådar deras lögner.
Du borde vara mer kritisk och inte köpa allt som kommer från charlatanerna på toppen.
Citera
2016-08-10, 13:09
Medlem
Citat:
Du skriver att allt kan förklaras med gravitation men samtidigt har vi inte en susning om vad gravitation är för kraft. Magi är nog det rätta ordet.

Allt som lämnar jordytan påverkas av Coriolis effekten, enligt teorin, så det borde naturligtvis påverka luftakrobaten. Om jordens rotation är 700-800 km/t vid breddgraden där hon utför sin akrobatik så borde hon sitta klistrad vid sidoglaset av Cariolis effekten trots vindstyrkan som inte behöver vara särskild stark.

Det du kallar Eötvös effekten hamnar i samma kategori som Coriolis effekten och gravitation. Vi får nog räkna med ökad motpropaganda av banditeliten ju fler individer genomskådar deras lögner.
Du borde vara mer kritisk och inte köpa allt som kommer från charlatanerna på toppen.

Har du studerat flat Earth?, och om ja.. vad kom du fram till?.. vad väger tungt för FE och ser du några problem med teorin?

Citera
2016-08-10, 13:50
Medlem
Citat:
Har du studerat flat Earth?, och om ja.. vad kom du fram till?.. vad väger tungt för FE och ser du några problem med teorin?

Ja, jag har funderat en hel del kring ämnet och kommit fram till att FE är det enda alternativet som kan förklaras med sund logik. Hypotesen uppfattas av många som stötande eftersom det innebär att vi är fångade i en sorts luftbubbla och det kanske bara finns en väg ut. Ser faktiskt inga andra problem än all dessinformation som medvetet sprids för att skapa förvirring och leda oss in på villovägar. Skall försöka svara mer ingående om mina funderingar senare.
Citera
2016-08-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Vid vilket lufttryckt anser du att en raketmotor slutar fungera?

När reaktionen i atmosfären blir för svag för att knuffa raketen i färdriktningen. Höjden kan man bara spekulera om men en gissning är att det är på ungefär samma höjd där väderballongerna spricker.
Citera
2016-08-10, 14:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag menar att vi kan observera och vetenskapligt bekräfta effekterna av en kraft.
Den verkar mot kroppars masscentrum. Vi kallar den för gravitation.

Citat:
Coriolis-effekten påverkar luftakrobten, men effekten är försumbar, om ens mätbar.
Nej, ingen blir klistrad vid någon vägg eftersom väggen, luften och akrobaten har samma initiala hastighet.
Vindstyrkan i vindtunneln måste motsvara "Thermal Velocity" för en människa. Det är den hastighet då luftmotståndet gör att accelerationen avtar och hopparen/akrobaten upplever noll-gravitation.
Det är ungefär 200 km/h, vilket motsvarar 56 m/s, att jämföra med en storm som är 25 m/s.

Citat:
OK, som vanligt när det presenteras falsifierbara bevis. Dra ned foliehatten ordentligt.
Oavsett det så hamnar de inte i samma kategori. Gravitation är en kraft, Coriolis och Eötvös är fiktiva krafter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in