2016-08-11, 10:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Så 100 kubikcentimeter järn är en mindre volym än 100 kubikcentimeter vatten?
Nja, det var faktiskt 1 liter vatten.
Citera
2016-08-11, 10:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
100 kubikcentimeter aluminium har större volym än 90 kubikcentimeter och trycket blir högre när volymen ökar. Samma gäller för vatten och järn. Volymen på 100 kubikcentimeter järn är ca en tiondel av vattnets. Trycket i atmosfären strävar efter att upprätthålla balans. Om du förstår vad jag menar. Det kan ibland vara svårt att klä tankar i ord men så tror jag att det funkar.

Är inte trycket lika stort på undersidan av massan som på ovansidan? Och framför allt vill jag veta hur "trycket" vet åt vilket håll det ska trycka? Hur vet luftmolekylen vad som är upp och vad som är ned?

Man garvar ihjäl sig när man läser om din hemsnickrade hittepå-fysik.
Citera
2016-08-11, 23:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
[...]

convergence line är detta.. Om du står på en 100% platt yta.. som sträcker sig i all oändlighet så kommer denna yta börja dig dina fötter.. och sakta vandra uppåt tills att den kommer upp i exakt samma höjd som dina ögon/kameran. Efter den så kan du inte se längre. Detta ser du t;ex varje gång du tittar ut över horisonten eller plan eller vad som.. oavsett höjd så kommer den platta ytan alltid komma upp till observatörens höjd.. oavsett om de är dina ögon eller en kamera.. högre rör den sig inte,,. men den kommer alltid komma upp dig oavsett höjd. Och du kan inte se bakom denna linje.. Bara allt som befinner sig över denna linje.

Detta borde va tvärtom om jorden är kurvad.. då borde marken sakna dippa neråt.. inte uppåt.
Jag lämnar detta med hägringar, det blir så plottrigt att prata om många saker samtidigt. Jag tror inte ens vi är särskilt oense om det.

Detta med convergence line och att den skulle dölja solen låter minst sagt konstigt. Solen sänker sig aldrig mot jorden utan flyttar sig bara längre bort är idén, eller hur?
Du säger att marken "höjs" till ögonhöjd. Hur kan något i ögonhöjd skymma något så stort och så högt upp som solen, även med FE teorins storlek och höjd på solen? Jag får inte ihop det.

Rita gärna en liten skiss sedd från sidan som som visar hur det där fungerar.

En annan detalj. Föremål som står på marken, varför höjs inte de upp till ögonhöjd tillsammans med marken vid convergence line?
Citat:
Nej de verkar som ett jobb jag inte har ork att göra. men fixa du och bevisa mig fel.
Kan du göra en sak åtminstone, leta upp hur långa dagarna är på några olika breddgrader på söder om ekvatorn vid vintersolståndet. Det vore synd om jag ritade med fel data.
Citat:
Men inget gemene man kan testa?

Vilka hemma tester bevisar FE teorin. Jag vill åxå tydligt klargöra att detta är inte min teori. eller att jag är 100% ombord med den ännu eftersom jag fortfarande lär mig båda sidornas argument.
Förmodligen inte, det brukar krävas någon form av arbete och kunskap. Det vet vi hur populärt det är.

Du kan åka ner till ekvatorn, sätta upp en parabolantenn och rikta in den mot ett gäng TV-satelliter.
Börja med att rikta den horisontellt rakt österut. Sen kan du notera om alla satelliter går att nå genom att enbart justera antennens höjd 90 grader tills den pekar rakt uppåt och vidare 90 grader tills den pekar horisontellt rakt västerut. Hittar du fler satelliter på detta sätt jämfört med att vinkla antennen lite mot norr eller söder så är inte jorden platt med en cirkulär ekvator.

Gör gärna om experimentet ett par tidszoner åt öster (eller väster, vilket som) och rita upp på en FE karta var du hittar satelliterna. Du kommer att få svårt att förklara resultatet.

Tråkigt nog verkar det inte finnas någon FE anhängare som råkar bo nära ekvatorn, här har de chansen att verkligen bevisa något ...
Citat:
Som jag förstått så all trådlös kommunikation sker inte från rymden. Utan från marken.
Ingen har påstått att ALL trådlös kommunikation kommer från rymden.
Men GPS och satellit TV gör det. Inget av dessa fungerar på en platt jord.
Citat:
Jag förstår att de är svårt att tänka sig att vi kanske varit lurade. Men det finns tyvärr mycket som tyder på de..

MVH // Max
Nej, inget tyder på det faktisk.
Citera
2016-08-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Så densiteten har plötsligt inget med saken att göra? Nu ger du en helt annan förklaring än du gjort tidigare, hur ska du ha det?

Om du sänker ner vågen med vattnet och järnet under vatten, vad händer då och varför?

Har nog hela tiden sagt att det är frågan om tryck och densitet. Visst finns det många oklarheter som till exempel hur tryck och densitet exakt samverkar för att skapa vikt och flytkraft men jag anser inte att det stör helhetsbilden.

Förstår inte riktigt hur du tänker. Om du menar att vattnet som omger vågen kommer att agera som motvikt och trycka på vågen och så tänker du fel men jag kanske har missuppfattat.
Sänker du ner vågen i vatten så har du inte längre nån motvikt men rent hypotetiskt så förlorar järnet vikt i vatten men det skulle ändå visa vikt på vågen eftersom järnets densitet är högre än omgivande vattnet.

Vatten och oceanerna är egentligen fortsättning på atmosfären där trycket har omvandlat gaserna till flytande form. Om trycket minskar återgår vatten till gasform, luft.
https://www.youtube.com/watch?v=QAVRLNKA6Fw

Det är bara frågan om olika skikt med variationer i tryck, densitet och flytkraft. Nere på havsdjupen ökar trycket och vattnets densitet och blir till slut så hög att inget tränger igenom det. Havsbottnarna som ”google earth” visar är lika fejkade som Nasas rymdbilder. Det är ingenting annat än vilseledande propaganda och det är anledningen till att man visar jordgloben utan vatten.

Vi har ingen aning om vad som döljer sig i havsdjupen. Djuphavsdykningarna är mångt och mycket lika fejkade som Nasas rymdaktiviteter. Tror nog Mike deGruy kom nära sanningen.
https://www.youtube.com/watch?v=9Wbevq1W9l8

Svaret är också ämnat till dig maximon.

Vad tror du Madtop? Slår jag nu rekord i hemsnickrad hittepå fysik? Men som jag sagt innan till dig det tar tid att hitta tillbaka efter en livslång indoktrinering.
Citera
2016-08-12, 09:27
Medlem
Citat:
Jag lämnar detta med hägringar, det blir så plottrigt att prata om många saker samtidigt. Jag tror inte ens vi är särskilt oense om det.

Detta med convergence line och att den skulle dölja solen låter minst sagt konstigt. Solen sänker sig aldrig mot jorden utan flyttar sig bara längre bort är idén, eller hur?
Du säger att marken "höjs" till ögonhöjd. Hur kan något i ögonhöjd skymma något så stort och så högt upp som solen, även med FE teorins storlek och höjd på solen? Jag får inte ihop det.

En annan detalj. Föremål som står på marken, varför höjs inte de upp till ögonhöjd tillsammans med marken vid convergence line?

Kan du göra en sak åtminstone, leta upp hur långa dagarna är på några olika breddgrader på söder om ekvatorn vid vintersolståndet. Det vore synd om jag ritade med fel data.

Förmodligen inte, det brukar krävas någon form av arbete och kunskap. Det vet vi hur populärt det är.

Du kan åka ner till ekvatorn, sätta upp en parabolantenn och rikta in den mot ett gäng TV-satelliter.
Börja med att rikta den horisontellt rakt österut. Sen kan du notera om alla satelliter går att nå genom att enbart justera antennens höjd 90 grader tills den pekar rakt uppåt och vidare 90 grader tills den pekar horisontellt rakt västerut. Hittar du fler satelliter på detta sätt jämfört med att vinkla antennen lite mot norr eller söder så är inte jorden platt med en cirkulär ekvator.

Gör gärna om experimentet ett par tidszoner åt öster (eller väster, vilket som) och rita upp på en FE karta var du hittar satelliterna. Du kommer att få svårt att förklara resultatet.

Tråkigt nog verkar det inte finnas någon FE anhängare som råkar bo nära ekvatorn, här har de chansen att verkligen bevisa något ...

1.som du vill

2. marken rör sig uppåt.. och allt ovanför rör dig neråt..

3. https://i.ytimg.com/vi/GDaiw-G1VGE/maxresdefault.jpg

4 Nej dom tar inte emot signaler uppifrån.

http://image.slidesharecdn.com/antenna-120113102820-phpapp02/95/antenna-49-728.jpg?cb=1326450845

http://a.bimg.dk/node-images/218/7/620x/7218524-saxo-photo.jpeg

5. "The American people don't believe anything until they see it on television" Richard Nixon

http://i.quoteaddicts.com/media/quotes/2/51363-adolf-hitler-propaganda-quotes.jpg

http://i.quoteaddicts.com/media/quotes/3/142685-nazi-propaganda-quotes.jpg
Citera
2016-08-12, 09:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
4 Nej dom tar inte emot signaler uppifrån.

http://image.slidesharecdn.com/antenna-120113102820-phpapp02/95/antenna-49-728.jpg?cb=1326450845

http://a.bimg.dk/node-images/218/7/620x/7218524-saxo-photo.jpeg

Jo TV-paraboler tar emot signaler från satelliter som befinner sig i en geostationär bana ovanför ekvatorn.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Inte ens du kan väl förneka att dessa paraboler pekar uppåt?
http://www.civicsolidarity.org/sites/default/files/satellite.jpg
http://mediacoms.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/20120626-154655.jpg
Citera
2016-08-12, 09:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har nog hela tiden sagt att det är frågan om tryck och densitet. Visst finns det många oklarheter som till exempel hur tryck och densitet exakt samverkar för att skapa vikt och flytkraft men jag anser inte att det stör helhetsbilden.

Tycker du inte det är märkligt att det finns "oklarheter" i din teori men att det helt saknas oklarheter i den erkända fysiken? För de allra flesta borde det var ett tecken på vad som är fel och vad som är korrekt.

Tryck definieras som kraft per area.
Vad är det för kraft som finns i din modell? Varifrån kommer den kraften?

Och du har fortfarande inte lyckats förklara hur luften vet åt vilket håll den ska "trycka" den fallande stenen. Hur vet luften vad som är upp och vad som är ned?

Citat:
Vad tror du Madtop? Slår jag nu rekord i hemsnickrad hittepå fysik? Men som jag sagt innan till dig det tar tid att hitta tillbaka efter en livslång indoktrinering.
Ja. Fast jag tror egentligen inte det är dina egna tankar utan du upprepar bara vad religiösa fundamentalister säger åt dig att tro på. Det är du - inte jag - som är indoktrinerad.
Citera
2016-08-12, 10:19
Medlem
Citat:

Enligt officiella uppgifter sker 97 procent av all telekommunikation, inkl. teve via kablar endast några procent via så kallade satelliter. Mobiltelefoner använder mobilnätet för positionering och så kallade satellittelefoner använder radiofyrar. Det är samma teknik som användes redan på 20-talet långt innan tramset om satelliter och kallas för triangulering. Samma teknik med radiofyrar används än idag av skepp och flygplan långt ute till havs. Det behövs inga satelliter.
Senast redigerad av Sebban 2016-08-12 kl. 10:22.
Citera
2016-08-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tycker du inte det är märkligt att det finns "oklarheter" i din teori men att det helt saknas oklarheter i den erkända fysiken? För de allra flesta borde det var ett tecken på vad som är fel och vad som är korrekt.

Tryck definieras som kraft per area.
Vad är det för kraft som finns i din modell? Varifrån kommer den kraften?

Och du har fortfarande inte lyckats förklara hur luften vet åt vilket håll den ska "trycka" den fallande stenen. Hur vet luften vad som är upp och vad som är ned?

Ja. Fast jag tror egentligen inte det är dina egna tankar utan du upprepar bara vad religiösa fundamentalister säger åt dig att tro på. Det är du - inte jag - som är indoktrinerad.

Så, nu är jag en religiös fundamentalist, nästa steg blir väl att man blir stämplad som terrorist om man ifrågasätter den etablerade världsbilden som är full med hål och läcker som ett såll.

Visst har man plockat upp ett och annat av andra men tro det eller ej mycket av det är mina egna funderingar. Under resans gång har man naturligtvis börjat fundera på gud och skapelsen, det är en sorts bieffekt när man väl har öppnat ögonen.
Citera
2016-08-12, 10:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så, nu är jag en religiös fundamentalist, nästa steg blir väl att man blir stämplad som terrorist om man ifrågasätter den etablerade världsbilden som är full med hål och läcker som ett såll.

Visst har man plockat upp ett och annat av andra men tro det eller ej mycket av det är mina egna funderingar. Under resans gång har man naturligtvis börjat fundera på gud och skapelsen, det är en sorts bieffekt när man väl har öppnat ögonen.

Tryck är kraft per area.
Vad är det för kraft som skapar trycket? Och hur vet trycket vad som är upp och vad som är ned?
Citera
2016-08-12, 10:59
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det behövs inga satelliter.

Det blir väldigt mycket kabel att dra från Rio för att kunna se OS live... Hur mycket kabel blev det ? Och hur många decennier tog arbetet?
Citera
2016-08-12, 11:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Så, nu är jag en religiös fundamentalist,

När man exakt kvoterar kristna, fundamentalistiska läroböcker från den mest korkade och efterblivna delen av världen, då kan man bli kallad religiös fundamentalist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in