2017-01-24, 19:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur kommer det då sig att alla observationer från södra halvklotet visar detta?

Har varit på södra halvklotet flera gånger och kan intyga att det inte är så.

Här är ett väldigt enkelt experiment: ring en person på andra sidan jorden (för dig i Sverige är det förslagsvis någon i södra Nya Zeeland) och fråga vad klockan är och vad det är för årstid, om det är natt eller dag osv. Om det inte är precis samma som det är för dig i Sverige så är jorden rund.
Citera
2017-01-24, 22:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Det stämmer inte att himlen roterar åt ett motsatt håll i den södra hemisfären.

Här är ett litet YT-klipp som visar stjärnhimlen från norra respektive södra halvklotet.
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Första delen fram till 2:40 är filmat från norra halvklotet där himlen ser ut att förflytta sig moturs. Från 2:40 och framåt är filmat från södra halvklotet där himlen ser ut att förflytta sig medurs. Du har med andra ord fel.

Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Jag kan med flera exempel enkelt bevisa att det existerar något i den här världen som innebär att riktningarna upp och ner finns,

Vi väntar fortfarande med spänning på att du ska bevisa hur upp&ner existerar utan gravitation.

Vad säger du förresten om att föremål faller mot jorden även fast de befinner sig i vakuum? I vakuum finns ingen densitetsskillnad mot t.ex luft och det saknas även lufttryck. I nedan klipp ser vi dessutom en stålkula och en fjäder som faller lika snabbt - och detta trots deras stora densitetsskillnad.
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs&t=160s
Titta gärna på hela klippet så kanske du lär dig något.

En liten bonus med den typen av empiriska studier är vi även kan mäta att fjädern och klotet har en konstant acceleration på 9,8 m/s^2 vilket är lika med lilla g - även kallad tyngdacceleration.
Citera
2017-01-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vad.e.Illuminati
Som att man hittar flat earth kartor i massor av hollywoodfilmer.
Finns robotarna i "I Robot" i verkligheten? Stämmer Australiens, Afrikas och Sydamerikas form på FN-kartan med verkligheten?
Citera
2017-01-31, 15:38
Medlem
Citat:
Varför inte. Vad vet du? Du vet bara vad du har fått lära dig. Du tar för givet att det är sant, därför att du aldrig hört något annat och alla du känner tror på det.
Löjligt. Mänskligheten har samlade kunskaper sedan tusentals år tillbaka och FE-modellen kommer väldigt snabbt i strid mot alldeles många av dem för att vara trovärdig.

Något mer eller mindre prilligt klipp från youtube motbevisar inte detta. Och INGEN, absolut ingen har här på Flashback gett ett enda vettigt bevis för att jorden är platt.

Citat:
Men läser du i Bibeln, så står det att
Jorden är platt och att alla har lurats av den falska kunskapen.
Av alla djupt troende personer är det bara en ytterst liten bråkdel som tror att jorden är platt. De tolkar helt enkelt inte bibeln på det sättet.
Citera
2017-01-31, 15:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför inte. Vad vet du? Du vet bara vad du har fått lära dig. Du tar för givet att det är sant, därför att du aldrig hört något annat och alla du känner tror på det.
Nej, "man" tar inte för givet att det är sant. Fakta går att kontrollera.

Citat:
Belägg för att det som står i bibeln är sant, tack.
Citera
2017-01-31, 16:35
Medlem
Citat:
Varför inte. Vad vet du?
Tror du att Sci-Fi filmer egentligen är dokumentärer? Jag har inte sett någon robot som ser ut som de i "I Robot". Ej heller någon som lyckas springa. Har du kontrollmätt att Australien stämmer med FN-kartan, eller frågat en Australier?

Varför tror du att filmerna alltid är sanna? "I Robot" visar både en platt jord och en klotformad jord. En av dom är falsk, alltså ljuger filmen.

Citat:
Varför litar du på en bok som inte följt med utvecklingen de senaste tusen åren? Är inte det om något att blint lita på gamla sagor?
Citera
2017-01-31, 19:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det enda jag kan säga är, sök själv. Mät själv. titta i teleskop själv.

Det har jag gjort. Massor med gånger och på en massa olika sätt. Och jag har kommit fram till att det inte finns någon som helst tvivel om att jorden är sfärisk.

Det är däremot betydligt värre med dig. Hade du verkligen sökt kunskap så hade du vid det här laget vetat hur jorden ser ut. I stället låter du dig förslavas och fördummas av okunskap.
Citera
2017-01-31, 19:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och jag har gjort det och kommit fram till att jorden är platt.
+ att en spinnande klotrund jord är skrattretande.

Fast det motbevisas väldigt enkelt av att du inte kan förklara något. Du kan inte förklara varför en sten faller nedåt, du kan inte förklara varför vi lyckas navigera mha av kartor som bygger på en sfärisk jord och du kan inte förklara varför lågtryck alltid roterar moturs. Du kan inte ens förklara hur din jord ser ut.

Du kan helt enkelt inte förklara ens de mest vardagliga företeelser som vi ser varje dag. Det enda du har att komma med är din religions förvirrade trosläror.

Hur långt är det mellan Sydney och Johannesburg?
Citera
2017-01-31, 20:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

Frågan är vilken metod du använt för att skaffa dig din "kunskap". Det är ju i alla fall inte genom att studera naturvetenskap.

Citat:
Jag valde bort skolutbildning helt kan man säga. Gick första året fordons och började sedan jobba.
Citera
2017-01-31, 20:23
Medlem
Citat:
Om du ger mig några bevis för din tes kanske även jag får skratta. Men det tror jag inte att du kan. Alltså är ditt prat inget annat än dravel.

Citat:
Jag förstår att du inte förstått ännu Madtop.
Du är ju ny på den här tråden. Vad har du? 3000 inlägg här och fått detta förklarat 2500 ggr?
Madtop får svara får sig själv men jag kan försäkra att han inte är ny på tråden. Han och flera andra har gett ett otal bevis för en sfärisk jord som ingen FE-kramare har kunnat motbevisa. Och några 2500 förklaringar har ni FE-kramare inte alls lyckats åstadkomma, varken till honom eller någon annan. I själva verket har ni inte lyckats få fram någonting.
Läs de tidigare inläggen så får du en rad bevis för en sfärisk jord. Passa gärna på att svara på de frågor som vi har gett. Ingen FE-kramare har någonsin lyckats!
Senast redigerad av pewana 2017-01-31 kl. 20:30.
Citera
2017-01-31, 20:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår att du inte förstått ännu Madtop.
Du är ju ny på den här tråden. Vad har du? 3000 inlägg här och fått detta förklarat 2500 ggr?

Kan du falsifiera att jorden är en sfär? Kan du bevisa att den är platt?
(Retoriska frågor)
Citera
2017-01-31, 20:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ju mer du fyller ditt huvud med lögner, ju längre från sanningen kommer du.

Kan du inte ens göra ett försök att falsifiera den sfäriska jorden? Du skulle t.ex kunna börja med att falsifiera gravitation? Eller varför inte falsifiera satelliter? Eller avståndet till solen?

Något har du väl ändå att komma med som stödjer ditt påstående om att min sanning är falsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in