Citat:
Ursprungligen postat av
Bruggen
Nä jag är absolut inte kompetent att ge dig något mått på hur stor lånekvoten "måste" vara för att uppfylla något slags bubbelkriterie. I sann flashbackanda borde jag dock påstå att jag minsann är expert på just detta och höfta ett värde. Det är jag inte.
Men då låter det som du är öppen för idéen att bubblans vara eller inte vara till viss del är beroende av lånekvoten. Alltså även om varan har ett värde som utifrån fundamenta kan anses vara rimligt kan det ändå vara en bubbla, är det korrekt tolkat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Norpheus
Det jag citerade är definitionen som lärs ut på internationella universitet, men fortsätt du och sitta här och besserwissa dig med ditt felaktiga argument att olika användare på internet använder olika definitioner på bubblor

Jo men visst, men nu är det så att de här i tråden som talar om bubbla inte är överens om den definitionen som du återgav så det är uppenbarligen ingen definition som alla ställer sig bakom.
Men svara gärna på min frågeställning här så vi får se var du ställer dig i detta konkreta exempel (och alla andra är också mycket välkomna att svara):
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag ska återge ett exempel här och uppmanar alla som läser tråden att svara på frågan om detta är ett exempel på en prisbubbla eller inte.
Ett lotteri som består av 1000 st lotter som kostar 1 kr styck startas. Det finns endast 1 vinstlott och vinsten för den är 1000 kr.
Det erbjuds också ett paketpris om man köper 900 st lotter, då behöver man bara betala 100 kr för alla dessa 900 st lotter. Det är förstås ett mycket bra pris så en köpare klipper till direkt och säljer de raskt vidare för 200 kr, 100% i vinst alltså. Nästa köpare gör även han ett klipp då även han säljer de vidare med bra vinst och till slut hamnar priset på 850 kr innan lottdragningen sker.
Så kommer då lottdragningen och det visar sig att den enda vinstlotten inte fanns med bland dessa 900 lotter som har köpts och sålts i flera omgångar till allt högre pris, och därmed blir dessa 900 lotter helt värdelösa.
Frågeställning:
Dessa 900 lotter har alltså stigit i pris från 100 kr till 850 kr och sedan fallit till 0 kr. Är då detta ett exempel på en prisbubbla som sprack efter att priset raskt stigit från 100 till 850 kr för att sedan falla till 0 kr? Ge gärna både ett tydligt ja- eller nej-svar och motivera varför du tycker som du gör. Alla är välkomna att svara!