2016-08-10, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Om du köper något för 100 000 kr och säljer det för 50 000 kr så här du fått en faktiskt värdering. Alternativt att din kompis säljer för 50 000, samma sak.

Generellt så kan väl folk prata om en bubbla som spricker om värdet plötsligt halveras på en marknad.

Om du har is i magen och behåller och i framtiden säljer för 120 000 kr - grattis!

Det "faktiska framtida värdet" är det ingen som känner till, någonsin.
Håller inte med alls.

Antag att tillgången var en bostad på en mindre ort. När en större arbetsgivare går i konkurs och många blir arbetslösa faller priserna på bostäderna på orten. Det är droppet från 100000 till 50000. Tre år senare etablerar sig ett nytt storföretag på orten, vilket drar arbetskraft till orten. Bostadspriserna stiger igen. Det är ökningen från 50000 till 120000.

Vadå bubbla? Det finns en helt igenom rationell förklaring till prisvariationen över tid. Inte följer den KPI heller, vilket väl får bubbelbabblarna att gå i brygga. Men likafullt är utvecklingen logisk och jag kan inte se nån bubbla.
2016-08-10, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej, jag känner inte att du gav ett riktigt tydligt svar på om lånens storlek för att köpa dessa lotter enligt de priserna som angavs har någon betydelse för att svara på om det var en bubbla eller inte.
Nä jag är absolut inte kompetent att ge dig något mått på hur stor lånekvoten "måste" vara för att uppfylla något slags bubbelkriterie. I sann flashbackanda borde jag dock påstå att jag minsann är expert på just detta och höfta ett värde. Det är jag inte.

Jag är mer ute efter att resonera kring mekanismen "låna mycket för att köpa tillgång X, utan någon plan (eller möjlighet för den delen) för att betala tillbaka lånet annat än genom att i framtiden sälja tillgången med en förväntad vinst och därefter lösa lånet". Gärna i kombination med att värdet på tillgången för tillfället är på all time high (men alltså förväntas stiga ytterligare). Detta är i sig inte ett klart bevis på att värdet på tillgången är uppblåst men den typen av utbredd förväntan på framtida riskfria vinst i en all time high marknad är en indikator enligt mig.
2016-08-10, 21:31
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Jaha så en "bubbla" är en grundläggande gymnasienivå term och ändå är ni här i tråden som anser det finns en bubbla inte alls överens om vad ni menar med en bubbla. Ni kanske kan snacka ihop er om det och enas om en definition istället för att du beter dig som en "internetidiot", ett ord som du använde.

Det jag citerade är definitionen som lärs ut på internationella universitet, men fortsätt du och sitta här och besserwissa dig med ditt felaktiga argument att olika användare på internet använder olika definitioner på bubblor
2016-08-10, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller inte med alls.
Ok.

Om en ensam isolerad fundamenta har burit upp priserna på en ort, och den försvinner vilket gör att priserna på orten sjunker till hälften - då anser jag att du har upplevt en fastighetsbubla.

Vi behöver dock inte vara överens.
2016-08-10, 21:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nä jag är absolut inte kompetent att ge dig något mått på hur stor lånekvoten "måste" vara för att uppfylla något slags bubbelkriterie. I sann flashbackanda borde jag dock påstå att jag minsann är expert på just detta och höfta ett värde. Det är jag inte.

Men då låter det som du är öppen för idéen att bubblans vara eller inte vara till viss del är beroende av lånekvoten. Alltså även om varan har ett värde som utifrån fundamenta kan anses vara rimligt kan det ändå vara en bubbla, är det korrekt tolkat?

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det jag citerade är definitionen som lärs ut på internationella universitet, men fortsätt du och sitta här och besserwissa dig med ditt felaktiga argument att olika användare på internet använder olika definitioner på bubblor

Jo men visst, men nu är det så att de här i tråden som talar om bubbla inte är överens om den definitionen som du återgav så det är uppenbarligen ingen definition som alla ställer sig bakom.

Men svara gärna på min frågeställning här så vi får se var du ställer dig i detta konkreta exempel (och alla andra är också mycket välkomna att svara):

Citat:
Jag ska återge ett exempel här och uppmanar alla som läser tråden att svara på frågan om detta är ett exempel på en prisbubbla eller inte.

Ett lotteri som består av 1000 st lotter som kostar 1 kr styck startas. Det finns endast 1 vinstlott och vinsten för den är 1000 kr.

Det erbjuds också ett paketpris om man köper 900 st lotter, då behöver man bara betala 100 kr för alla dessa 900 st lotter. Det är förstås ett mycket bra pris så en köpare klipper till direkt och säljer de raskt vidare för 200 kr, 100% i vinst alltså. Nästa köpare gör även han ett klipp då även han säljer de vidare med bra vinst och till slut hamnar priset på 850 kr innan lottdragningen sker.

Så kommer då lottdragningen och det visar sig att den enda vinstlotten inte fanns med bland dessa 900 lotter som har köpts och sålts i flera omgångar till allt högre pris, och därmed blir dessa 900 lotter helt värdelösa.

Frågeställning:
Dessa 900 lotter har alltså stigit i pris från 100 kr till 850 kr och sedan fallit till 0 kr. Är då detta ett exempel på en prisbubbla som sprack efter att priset raskt stigit från 100 till 850 kr för att sedan falla till 0 kr? Ge gärna både ett tydligt ja- eller nej-svar och motivera varför du tycker som du gör. Alla är välkomna att svara!
2016-08-10, 21:49
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:

Jo men visst, men nu är det så att de här i tråden som talar om bubbla inte är överens
Jag förstår inte vad din poäng är? Måste man vara överens med alla andra för att framföra en akademisk definition? På ett anonymt internetforum?
2016-08-10, 21:54
Avslutad
Citat:
Ok.

Om en ensam isolerad fundamenta har burit upp priserna på en ort, och den försvinner vilket gör att priserna på orten sjunker till hälften - då anser jag att du har upplevt en fastighetsbubla.

Vi behöver dock inte vara överens.
OK, då behöver du också fundera på om det skapats en ny bubbla när priserna ånyo stiger pga det nya storföretagens etablering. Det måste det ju vara enligt din definition.

Ja, i själva verket måste alla bostadsmarknader ständigt vara fastighetsbubblor för det finns alltid fundamenta som kan förändras och ge upphov till prisnedgångar. Antag att efter att värdet på bostaden i mitt exempel fallit till 50000 så utlöses ett jättelikt jordskred som fullständigt förstör orten. Värdet på bostaden faller till 0. Nu visar det sig att det var en fastighetsbubbla även när värdet hade fallit till 50000 kr! Fundamenta för värdet - att marken var stabil och beboelig - har nämligen ändrats varvid priserna fallit. Bubbla!
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-08-10 kl. 21:58.
2016-08-10, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
OK, då behöver du också fundera på om det skapats en ny bubbla när priserna ånyo stiger pga det nya storföretagens etablering.
Bara om priserna återigen faller tillbaka på 50k. Dessförinnan är det ingen som vet om det är en ny bubbla eller inte.
2016-08-10, 22:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jag förstår inte vad din poäng är? Måste man vara överens med alla andra för att framföra en akademisk definition? På ett anonymt internetforum?

Kunde du kanske svara på om du anser att det var en bubbla i mitt exempel eller vill du mest kasta skit?
2016-08-10, 22:02
Avslutad
Citat:
Men då låter det som du är öppen för idéen att bubblans vara eller inte vara till viss del är beroende av lånekvoten. Alltså även om varan har ett värde som utifrån fundamenta kan anses vara rimligt kan det ändå vara en bubbla, är det korrekt tolkat?
Nej, jag har aldrig försökt påstå att man automatiskt anses går in i en bubbelfas så fort folk börjar låna för att köpa.
2016-08-10, 22:21
Medlem
Citat:
Å andra sidan var jag beredd att satsa allt jag ägde på att det skulle bli bremain. Så vad fan vet jag om någonting.

Jag håller med dig om det mesta du framför, och jag satsade stort på att det skulle bli Brexit.

Med andra ord är inte hur man tänkte inför Brexit det som avgör om dina tankar kring bostadsbubblan är sunda eller ej , du kan vara lugn.
2016-08-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Vadå att det kostar att bygga hyresrätter? Pengarna kommer ju in till slut. Vi behöver bostäder, till både immigranter och ungdomar som växer upp.
Är inte kostnaden ett problem för dig?

Men då kan väl du åta dig att stå för kostnaden. Eller ser du nu något problem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in