2016-08-10, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hur ska jag kunna besvara din fråga om du inte definierar de ord som ingår i den?

Vad är värdet av dina påståenden att vi inte har en bubbla, om du inte definierar vad som är en bubbla?

Eller vill du bara säga att aktuellt pris är aktuellt pris och att det inte finns någon anledning att kalla det något annat med hänsyn till tidigare eller framtida priser?

Nu har vi en del här i tråden som säger att det är en bubbla om priset stiger för snabbt under en viss tidsperiod. Det är väl de som har den inställningen som bör svara på detaljerna du undrar över och inte jag.

Givet denna inställning som vissa ställer sig bakom undrar jag om det aldrig är möjligt att priset var för lågt innan uppgången började och inte för högt nu.
2016-08-10, 18:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låt oss säga att han har något fel i ca 9 av 10 inlägg. som rör (national)ekonomiska förhållanden.

Och det är inte så konstigt. Han lägger ned väldigt lite tid på inläggen, och han uttalar sig om sådant han inte har ordentligt på fötterna om. (Och så får han väldiga issues när han blir rättad. Så han har låg förmåga att ta in fakta och gör rätt. I stället fortsätter han att upprepa felen. Det är ett av skälen att han har så mycket fel).

Helt meningslöst att läsa. Inte ens komiskt.
Och hur många saker kan man ha rätt eller fel om i ett genomsnittligt inlägg?
2016-08-10, 18:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har vi en del här i tråden som säger att det är en bubbla om priset stiger för snabbt under en viss tidsperiod. Det är väl de som har den inställningen som bör svara på detaljerna du undrar över och inte jag.

Givet denna inställning som vissa ställer sig bakom undrar jag om det aldrig är möjligt att priset var för lågt innan uppgången började och inte för högt nu.

Som jag sagt kan man säga många saker. För att besvara din fråga måste jag få veta vad varje ord betyder. Eller den kanske var avsedd att vara retorisk?
2016-08-10, 18:50
Medlem
Citat:
Bubbla är enligt min definition det tillstånd som föregår en (kraftig) korrigering nedåt, men man kan förstås också kalla det tillståndet för något annat.

Hur använder du begreppen? Anser du att bostäder vid någon tidpunkt och på någon marknad varit under- eller övervärderade?
Skulle tro att du är ganska ensam om att benämna tillståndet innan en priskorrektion för bubbla.
En klar majoritet vill nog att det ska finnas inslag av spekulation för att något skall benämnas bubbla.

Och prisfallet på platt-tv skulle man kunna få in i din definition av bubbla. Du borde själv inse hur tokigt det är.
2016-08-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Highbanker, det är tillgångsinflation ja men enligt statistiken från riksbanken och sbc råder varken tillgångs eller konsumtionsinflation. Jag är civilekonom och nationalekonom jag kan det här bättre än dig helt säkert.

Spännande att jag ser en obalans som du tycks missa trots att den är framför ögonen på dig då.
2016-08-10, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag sagt kan man säga många saker. För att besvara din fråga måste jag få veta vad varje ord betyder. Eller den kanske var avsedd att vara retorisk?

Som sagt, fråga dem som använder denna definition för att avgöra om det är en bubbla.
2016-08-10, 18:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som sagt, fråga dem som använder denna definition för att avgöra om det är en bubbla.

Vad är en bubbla? Om du inte berättar vad det är, så kan jag ju inte fråga dem åt dig.
2016-08-10, 19:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är en bubbla? Om du inte berättar vad det är, så kan jag ju inte fråga dem åt dig.

Nu börjar det likna trams här. Diskussionen började med att jag frågade dem som anser att vi har en bubbla hur de definierar begreppet bubbla. Det är de dom säger att vi har det som bör kunna svara på vad de menar med det.
2016-08-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Min chef sitter på 250 milj i tillgångar då han sålt sitt företag, hjälper det, kalle och Lisa som köpt en villa för 5 milj och maxbelånat sig för att ha råd?
Varför skulle det behöva hjälpa Kalle och Lisa?
Du behöver detaljera mer.

Citat:
Sluta tramsa, du vet mycket väl hur det lät före subprimekrisen.
"Lät"?? Vad har det med saken att göra.
Ta och svara på frågan om du kan. Jag tror inte att du klarar det.
Så fort jag synar så blir det personangrepp, trams och förvirrat yrande från din sida.

Citat:
En kraftig prisstegring och kraftig kreditexpansion som inte stöds av tillväxten i samhällsekonomin är en bättre definition.
Precis som Highbanker skriver så kommer smällen bli värre desto mer den pumpas.
Byggkostnaden har stigit på samma sätt som småhuspriserna.
Att begagnatpriserna stiger är bara en funktion av att nyproduktion stiger i pris.

Är det enligt ditt förmanande så att vi har en ohållbar bubbla i byggkostnaden?
Hur kan den i så fall pysa ur?

Citat:
Helt ointressant om skuldkvoten stadigt tickar uppåt och känsligheten för köp och innehav konstant blir högre.
Det som drivit priserna är sjunkande lånekostnader, nu ser vi att dessa " ökar" sett till vad Svennebanan har att spendera när lönen landat. Genast börjar hjulen gnissla lite ansträngt.
Se ovan om byggkostnaden.

Citat:
Visst du kan sitta och låtsas att det är betydelselöst att kreditvolymen expanderar men desto mer desto hårdare smäll när den kommer.
Hyran i nyproducerade HR är hägre än boendekostnaden i BR. Vad är det enligt ditt förmenande som skulle göra att folk säljer av sina BR och flyttar till nya HR med högre boendekostnad?
Eller hur tänker du dig att prisfallet ska gå till?

För du har väl tänkt?

Citat:
Skulle RB höja till modesta 2,5 % img så skulle den svenska bomarknaden frysa ihop fullständigt, så pass skakigt är det.
Vad är det som skulle driva upp KPI och löneökningar så kraftigt?
2016-08-10, 19:18
Medlem
Citat:
Jag räknar priser 20 procent över KPI som en bostadsbubbla. Historiskt sett har då en kraftig rekyl nedåt skett inom några få år.
Hur många utfall har du på det? Dvs hur stort är ditt statistiska underlag?
Och när har prisfallen inträffat?
2016-08-10, 19:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Jag ska återge ett exempel här och uppmanar alla som läser tråden att svara på frågan om detta är ett exempel på en prisbubbla eller inte.

Ett lotteri som består av 1000 st lotter som kostar 1 kr styck startas. Det finns endast 1 vinstlott och vinsten för den är 1000 kr.

Det erbjuds också ett paketpris om man köper 900 st lotter, då behöver man bara betala 100 kr för alla dessa 900 st lotter. Det är förstås ett mycket bra pris så en köpare klipper till direkt och säljer de raskt vidare för 200 kr, 100% i vinst alltså. Nästa köpare gör även han ett klipp då även han säljer de vidare med bra vinst och till slut hamnar priset på 850 kr innan lottdragningen sker.

Så kommer då lottdragningen och det visar sig att den enda vinstlotten inte fanns med bland dessa 900 lotter som har köpts och sålts i flera omgångar till allt högre pris, och därmed blir dessa 900 lotter helt värdelösa.

Frågeställning:
Dessa 900 lotter har alltså stigit i pris från 100 kr till 850 kr och sedan fallit till 0 kr. Är då detta ett exempel på en prisbubbla som sprack efter att priset raskt stigit från 100 till 850 kr för att sedan falla till 0 kr? Ge gärna både ett tydligt ja- eller nej-svar och motivera varför du tycker som du gör. Alla är välkomna att svara!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-10 kl. 19:36.
2016-08-10, 19:43
Medlem
ecu971s avatar
I övermorgon kommer du få se skräcksiffrorna från valuegard.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in