Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Min chef sitter på 250 milj i tillgångar då han sålt sitt företag, hjälper det, kalle och Lisa som köpt en villa för 5 milj och maxbelånat sig för att ha råd?
Varför skulle det behöva hjälpa Kalle och Lisa?
Du behöver detaljera mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Sluta tramsa, du vet mycket väl hur det lät före subprimekrisen.
"Lät"?? Vad har det med saken att göra.
Ta och svara på frågan om du kan. Jag tror inte att du klarar det.
Så fort jag synar så blir det personangrepp, trams och förvirrat yrande från din sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
En kraftig prisstegring och kraftig kreditexpansion som inte stöds av tillväxten i samhällsekonomin är en bättre definition.
Precis som Highbanker skriver så kommer smällen bli värre desto mer den pumpas.
Byggkostnaden har stigit på samma sätt som småhuspriserna.
Att begagnatpriserna stiger är bara en funktion av att nyproduktion stiger i pris.
Är det enligt ditt förmanande så att vi har en ohållbar bubbla i byggkostnaden?
Hur kan den i så fall pysa ur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Helt ointressant om skuldkvoten stadigt tickar uppåt och känsligheten för köp och innehav konstant blir högre.
Det som drivit priserna är sjunkande lånekostnader, nu ser vi att dessa " ökar" sett till vad Svennebanan har att spendera när lönen landat. Genast börjar hjulen gnissla lite ansträngt.
Se ovan om byggkostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Visst du kan sitta och låtsas att det är betydelselöst att kreditvolymen expanderar men desto mer desto hårdare smäll när den kommer.
Hyran i nyproducerade HR är hägre än boendekostnaden i BR. Vad är det enligt ditt förmenande som skulle göra att folk säljer av sina BR och flyttar till nya HR med högre boendekostnad?
Eller hur tänker du dig att prisfallet ska gå till?
För du har väl tänkt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Skulle RB höja till modesta 2,5 % img så skulle den svenska bomarknaden frysa ihop fullständigt, så pass skakigt är det.
Vad är det som skulle driva upp KPI och löneökningar så kraftigt?