2016-08-10, 14:55
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon

Jag förstår att de är svårt att tänka sig att vi kanske varit lurade. Men det finns tyvärr mycket som tyder på de..

MVH // Max

Hej Max!

Jag förmodar att du använder GPS på din smarta telefon, samt att du (oftast) hamnar rätt när du nyttjar den?

Om så, är det ett bevis för jorden inte är platt. GPS nyttjar nämligen en "sfärisk" matematisk modell av jorden. En referensellipsoid. Om jorden skulle vara platt var GPS-enheten tvungen att nyttja ett platt koordinatsystem, vilket den alltså inte gör. Det är lätt att kontrollera själv i din enhet. Koordinatsystemet heter wgs84.
Citera
2016-08-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Hej Max!

Jag förmodar att du använder GPS på din smarta telefon, samt att du (oftast) hamnar rätt när du nyttjar den?

Om så, är det ett bevis för jorden inte är platt. GPS nyttjar nämligen en "sfärisk" matematisk modell av jorden. En referensellipsoid. Om jorden skulle vara platt var GPS-enheten tvungen att nyttja ett platt koordinatsystem, vilket den alltså inte gör. Det är lätt att kontrollera själv i din enhet. Koordinatsystemet heter wgs84.

Hej

Jora. Men som sagt så kunde vi göra allt detta innan satteliter kom till. Så vad satteliter är (om de finns där uppe) vet jag inte. Men vi tappar mottagning på telefonen när vi inte befinner oss nära en mast. T;ex när 3G kom så hade jag världens sämsta mottagning. Och vi pratade med butiken 3. Och dom sa att de är PGA att de inte byggt tillräckligt många master. Men att de jobbar på de.

https://www.youtube.com/watch?v=8Jwr6l7Xyw4

Tack för frågan.

Med vänlig hälsning // max
Citera
2016-08-10, 15:11
Medlem
udons avatar
Citat:
Hej

Jora. Men som sagt så kunde vi göra allt detta innan satteliter kom till. Så vad satteliter är (om de finns där uppe) vet jag inte. Men vi tappar mottagning på telefonen när vi inte befinner oss nära en mast. T;ex när 3G kom så hade jag världens sämsta mottagning. Och vi pratade med butiken 3. Och dom sa att de är PGA att de inte byggt tillräckligt många master. Men att de jobbar på de.

Tack för frågan.

Ja, men det gör vi inte med GPS. Man använder dock markstationer för att förstärka signalerna internt på jordytan. Men om du inte har tillräckligt många satelliter i sikt vid varje specifik mätning så kommer det inte att gå. GPS-enhetens signal och 3G-nätet är inte samma sak.

Satelliterna snurrar runt jorden. Med en GPS-enhet skickar du en signal till flera satelliter (det krävs 3 satelliter i teorin, oftast 4 i praktiken) för att "ringa in" din position på jordytan. I din telefon används en slags kodsignal.

Att kunna skicka meddelanden mellan master är självfallet inget bevis för att GPS inte fungerar. Det fungerar och du kan granska det helt själv. Det är inte speciellt svår matematik.
Citera
2016-08-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ja, men det gör vi inte med GPS. Man använder dock markstationer för att förstärka signalerna internt på jordytan. Men om du inte har tillräckligt många satelliter i sikt vid varje specifik mätning så kommer det inte att gå. GPS-enhetens signal och 3G-nätet är inte samma sak.

Satelliterna snurrar runt jorden. Med en GPS-enhet skickar du en signal till flera satelliter (det krävs 3 satelliter i teorin, oftast 4 i praktiken) för att "ringa in" din position på jordytan. I din telefon används en slags kodsignal.

Att kunna skicka meddelanden mellan master är självfallet inget bevis för att GPS inte fungerar. Det fungerar och du kan granska det helt själv. Det är inte speciellt svår matematik.

Låter intressant. Hur kan jag bevisa detta? t:ex att dom inte använder sig av master på marken. Och har vi några filmer som visar massor av satelliter i rymden. Eftersom de ska vara över 20 000 enligt nasa.

http://i.imgur.com/Dm2NV9H.jpg

VS

https://www.youtube.com/watch?v=WQITXbcz2hg

MVH // Max
Citera
2016-08-10, 15:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hej

Tack för frågan.

Du blandar ihop mobildata med GPS. GPS är ett helt fristående system som även fungerar på utrustning som helt saknar möjlighet att ta emot datatrafik. Och att GPS är baserat på satelliter och inte marksändningar är väldigt lätt att testa själv.

Men du missar själva poängen: de kartor vi har, inklusive de som visas i din smartphone, bygger på en sfärisk jord. Att vi med hjälp av dessa kartor hittar rätt visar att kartorna fungerar och stämmer.

Har du någon rimlig förklaring till att kartor som bygger på en sfärisk jord fungerar?

Och du har "glömt" att svara på frågan varför du tror att flygplan navigerar utefter en storcirkel.
Citera
2016-08-10, 15:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Låter intressant. Hur kan jag bevisa detta? t:ex att dom inte använder sig av master på marken.

MVH // Max

Med hjälp av en parabolantenn och en effektmeter. Ett väldigt enkelt och billigt test.

Varför tror du att ingen FE:are har lyckats bevis att GPS är markbaserat trots att det är väldigt enkelt att göra?
Citera
2016-08-10, 15:51
Medlem
udons avatar
Citat:
Låter intressant. Hur kan jag bevisa detta? t:ex att dom inte använder sig av master på marken. Och har vi några filmer som visar massor av satelliter i rymden. Eftersom de ska vara över 20 000 enligt nasa.

http://i.imgur.com/Dm2NV9H.jpg

VS

https://www.youtube.com/watch?v=WQITXbcz2hg

MVH // Max

Ja det finns massor med filmer. Börja med NASAs hemsida.

Det finns inte 20 000 GPS-satelliter. GPS är egentligen det amerikanska systemet. Det korrekta namnet är GNSS (global navigation satellite system) och det finns flera system. Galileo är ett europeiskt system som är under utveckling.

Det enklaste sättet att med egna ögon "få ett bevis" är att gå ut med varma kläder en stjärnklar kväll. Ta med en filt och lägg dig på en mörk plats och kolla uppåt. Inom någon timme kommer du se flera ljuspunkter som rör sig mycket snabbt över himlavalvet. Det ser ut som stjärnor som rör sig med ett fast sken. Det är alltså satelliter. Du ser dom senare försvinna vid horisonten (det skulle givetvis inte kunna hända om jorden var platt).
Citera
2016-08-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ja det finns massor med filmer. Börja med NASAs hemsida.

Det finns inte 20 000 GPS-satelliter. GPS är egentligen det amerikanska systemet. Det korrekta namnet är GNSS (global navigation satellite system) och det finns flera system. Galileo är ett europeiskt system som är under utveckling.

Det enklaste sättet att med egna ögon "få ett bevis" är att gå ut med varma kläder en stjärnklar kväll. Ta med en filt och lägg dig på en mörk plats och kolla uppåt. Inom någon timme kommer du se flera ljuspunkter som rör sig mycket snabbt över himlavalvet. Det ser ut som stjärnor som rör sig med ett fast sken. Det är alltså satelliter. Du ser dom senare försvinna vid horisonten (det skulle givetvis inte kunna hända om jorden var platt).

Jag hittade ingen video med massa satelliter i.. Hittar bara massor av filmer där ingen syns alls.

Nej men de finns 20 000 satelliter. Vilken typ av satellit det är spelar mig ingen roll.. vill bara se att dom existerar.

Jag har hört dedär förut. Men allt jag ser är ljus i himmelen. Vandrande stjärnor har jag åxå hört.
Citera
2016-08-10, 20:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det med lägre densitet strävar uppåt till exempel heliumballongen som är lättare än den omgivande atmosfären och flyter uppåt på samma sätt som en träkloss du trycker ner under vattnet. Lägre densitet och tryck upp högre densitet och tryck nedåt. Det är frågan om densitet, tryck och flytkraft.

Nej, ingen kan förklara gravitation och då är det frågan om tro. Du tror på gravitation andra tror på en skapare skillnaden är att det förstnämnda kallas vetenskap och det sistnämnda okunskap av parasiterna.
Fast det där stämmer ju inte. Hur skulle du förklara funktionen på en balansvåg?

Vad är det som dra ner 100 kubikcentimeter aluminium på ena sidan vågen och drar upp 90 kubikcentimeter aluminium på andra sidan vågen när båda sidorna har material med lika hög densitet?

Hur kommer det sig att 1 liter vatten (väger 1 kg) kan "hissa upp" 100 kubikcentimeter järn som väger 0,78 kg när järn har högre densitet än vatten och borde sjunka mer "kraftfullt".
Citera
2016-08-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Fast det där stämmer ju inte. Hur skulle du förklara funktionen på en balansvåg?

Vad är det som dra ner 100 kubikcentimeter aluminium på ena sidan vågen och drar upp 90 kubikcentimeter aluminium på andra sidan vågen när båda sidorna har material med lika hög densitet?

Hur kommer det sig att 1 liter vatten (väger 1 kg) kan "hissa upp" 100 kubikcentimeter järn som väger 0,78 kg när järn har högre densitet än vatten och borde sjunka mer "kraftfullt".

100 kubikcentimeter aluminium har större volym än 90 kubikcentimeter och trycket blir högre när volymen ökar. Samma gäller för vatten och järn. Volymen på 100 kubikcentimeter järn är ca en tiondel av vattnets. Trycket i atmosfären strävar efter att upprätthålla balans. Om du förstår vad jag menar. Det kan ibland vara svårt att klä tankar i ord men så tror jag att det funkar.
Citera
2016-08-11, 10:11
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
100 kubikcentimeter aluminium har större volym än 90 kubikcentimeter och trycket blir högre när volymen ökar. Samma gäller för vatten och järn. Volymen på 100 kubikcentimeter järn är ca en tiondel av vattnets. Trycket i atmosfären strävar efter att upprätthålla balans. Om du förstår vad jag menar. Det kan ibland vara svårt att klä tankar i ord men så tror jag att det funkar.

Så 100 kubikcentimeter järn är en mindre volym än 100 kubikcentimeter vatten?
Senast redigerad av Sadoman 2016-08-11 kl. 10:25.
Citera
2016-08-11, 10:11
Moderator
Citat:
Så densiteten har plötsligt inget med saken att göra? Nu ger du en helt annan förklaring än du gjort tidigare, hur ska du ha det?

Om du sänker ner vågen med vattnet och järnet under vatten, vad händer då och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in