2016-04-17, 19:52
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
För att svara på det måste vi veta vilket material kupolen är gjord av. Någon trodde det var is men hur vet vi att den inte är gjord av något super-duper tungt material som vi ännu inte upptäckt. Kuplolen kanske är typ ett svart hål med en enorm densitet?
Det hela vore väldigt enkelt att undersöka om inte FN-soldaterna hindrade oss från att åka till isväggen/kupolen och stoppa in en våg under kanten
Citera
2016-04-17, 19:59
Bannlyst
Varför denna kaskad av barnsligheter?
Är inte graden av säkerhet i metoden för att mäta Jordens densitet en legitim fråga att begrunda?
Citera
2016-04-17, 20:05
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Varför denna kaskad av barnsligheter?
Är inte graden av säkerhet i metoden för att mäta Jordens densitet en legitim fråga att begrunda?
Nu förstår jag inte alls här... Jag har äntligen tagit till mig av plattskallarnas vetenskapliga metod. Men då plötsligt så är det barnsligt istället för vetenskapligt? Snacka om att göra skillnad på person och person

Et tu allanbama
Citera
2016-04-17, 21:20
Medlem
madtops avatar
Citat:

Absolut - just nu diskuterar vi hur man mäter densiteten på den platta jorden på ett så noggrant sätt som möjligt.

Tråden ämne är "flat earth" och för mig känns det betydligt mer on-topic att diskutera densiteten på den platta jorden. Densiteten på den runda jorden borde vi kunna ta under vetenskap/fysik.

Har du några idéer hur vi ska mäta densiteten på den platta jorden? Har den ens en densitet?
Senast redigerad av madtop 2016-04-17 kl. 21:24.
Citera
2016-04-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Absolut - just nu diskuterar vi hur man mäter densiteten på den platta jorden på ett så noggrant sätt som möjligt.

Tråden ämne är "flat earth" och för mig känns det betydligt mer on-topic att diskutera densiteten på den platta jorden. Densiteten på den runda jorden borde vi kunna ta under vetenskap/fysik.

Har du några idéer hur vi ska mäta densiteten på en platt jord? Har den ens en densitet?
Jag förstår hur du tänker.
Om G måste ingå för att mäta Jordens densitet, och Jordens densitet måste ingå för att mäta G, då har vi ett problem. Då är kanske andra modeller ett alternativ, så det är en poäng med att testa rosalotus modell.
Citera
2016-04-17, 21:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker.
Om G måste ingå för att mäta Jordens densitet, och Jordens densitet måste ingå för att mäta G, då har vi ett problem. Då är kanske andra modeller ett alternativ, så det är en poäng med att testa rosalotus modell.

Finns det någon motsvarighet till G i den platta jordens fysik? Kanske D som i densitetskonstanten?

Vet du förresten om den här densitetskraften är linjär? Lufttrycket minskar med stigande höjd vilket leder till att luftens densitet är lägre vilket borde betyda att densitetskraften är större ju högre upp man är.

Vet du om det gjorts några experiment runt detta? Det borde vara en mätbar skillnad på densitetskraften på havsnivå jämfört med t.ex Mount Everest.
Citera
2016-04-17, 21:57
Bannlyst
Citat:
Finns det någon motsvarighet till G i den platta jordens fysik? Kanske D som i densitetskonstanten?

Vet du förresten om den här densitetskraften är linjär? Lufttrycket minskar med stigande höjd vilket leder till att luftens densitet är lägre vilket borde betyda att densitetskraften är större ju högre upp man är.

Vet du om det gjorts några experiment runt detta? Det borde vara en mätbar skillnad på densitetskraften på havsnivå jämfört med t.ex Mount Everest.
Jag har inte en aning, du får fråga dom som har någon slags modell uttänkt.
Citera
2016-04-17, 22:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag har inte en aning, du får fråga dom som har någon slags modell uttänkt.
Sluta klaga när vi försöker lista ut hur det fungerar då din kubskalle...
Citera
2016-04-17, 22:17
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Det här med upp-är-upp-ned-är-ned-densitet väcker en massa intressanta följdfrågor.

Hur fort faller jordplattan nedåt?
Hur påverkar det människorna som bor på jordplattan att hela tiden falla nedåt?
Borde vi inte falla väldigt fort nedåt?
Måste det inte finnas något under jordplattan?
Vad består det som finns under jordplattan utav och vilken densitet har det?
Om det som finns under jordplattan hindrar jordplattan från att falla nedåt, varför faller inte det nedåt?
Faller vi nedåt i en konstant hastighet?
Om jordplattan har väldigt hög densitet (vilket den borde ha eftersom den är under allt annat som är över den), borde inte jordplattan falla fortare än det som har lägre densitet ovanpå jordplattan?
Citera
2016-04-17, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det här med upp-är-upp-ned-är-ned-densitet väcker en massa intressanta följdfrågor.

Hur fort faller jordplattan nedåt?
Hur påverkar det människorna som bor på jordplattan att hela tiden falla nedåt?
Borde vi inte falla väldigt fort nedåt?
Måste det inte finnas något under jordplattan?
Vad består det som finns under jordplattan utav och vilken densitet har det?
Om det som finns under jordplattan hindrar jordplattan från att falla nedåt, varför faller inte det nedåt?
Faller vi nedåt i en konstant hastighet?
Om jordplattan har väldigt hög densitet (vilket den borde ha eftersom den är under allt annat som är över den), borde inte jordplattan falla fortare än det som har lägre densitet ovanpå jordplattan?
Varför skulle jordplattan falla nedåt?
Citera
2016-04-17, 22:23
Medlem
Citat:

För att vakuums densitet är betydligt lägre än jordplattans, antar jag.

Om man inte vill slänga in lite magi förstås.
Citera
2016-04-17, 22:24
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Därför att upp är upp och ned är ned, du får faktiskt försöka hänga med lite nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in