Nu har jag lyssnat på SR:s podd om just Dahlsjöfallet via P4.
Min tolkning är dock att det var "Hymme" de såg sjömännen från Sverige-
år 1968 Singapore samt före detta eller efter denna tidpunkt i Adelaide, Australien.
2 vittnen som separat sett den försvunne i samma område Alltså Asien/Australien
känns trovärdigt. Särskilt när ett av vittnena hade kontakt med Hymmes familj efter
att han återkommit till Sverige och läst om fallet i tidningar bara knappt 1 år efter
mötet med Hymme och känt igen honom. Att han kontaktade familjen dessutom
tyder ju på att han var rätt bestämd på sin sak.
Att han skulle ha mött Dahlsjö- trion och försvunnit med dem känns mindre
troligt efter att ha lyssnat på denna podd.Han kan dock ha liftat med dem en
kort bit och sedan hade de skilts åt och trion stuckit åt ett håll och Hymme gått
till sjöss. Däremot inte sagt han skulle ha återvänt hem igen och efter detta råkat illa ut.
Hur var det med kraniet de hittade på bryggpinnen? Fallet Aftonbladet hade med i en
Krim- bilaga år 2011 som jag nämnt tidigare i tråden? Gjordes någon DNA analys på
detta? Hittade några länkar som kan ha tagits upp tidigare men lägger ut dem
ändå:
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenäs/kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjöbod-1.2505024
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19196779.ab
Sist men inte minst, OM det var Hymme som blivit less på den utstakade karriär som
konstnär som redan vart bestämd hans unga ålder till trots bör han ha åkt med
och jobbat på antal båtar med svensk besättning mest troligt. Ett spår kan vara
att kolla med äldre släkt, bekanta som jobbat som sjömän under denna tid.
Eller läsa litteratur gamla skrifter om just sjömän från Sverige i Asien på 60/70-tal.
Drar mig själv till minnes av en äldre ensam man som bodde i min tidigare
trappuppgång för cirka 10 år sedan i min hemstad. han berättade fantastiska minnen
från sin tid som sjöman i Asien bland annat. Tyvärr var han sjuklig redan då och mig
veterligen ingen nära familj.

hade han varit i livet nu hade jag åkt dit för en kopp kaffe
och en pratstund på stört! Men ett tips till andra i tråden som kanske vet någon gammal
sjöman som jobbat i dessa trakter- Det var även polisens tips yngre personer som
fått berättats för sig något av äldre som kan ha kopplingar till detta!
Trevlig helg allesamman!