2016-04-10, 23:02
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Om Hymme skickade kortet, varför gjorde han det ?
Och från Göteborg ?
Modern visste ju att han gett sig iväg till konstskolan.
Jag skulle ha ringt hem när jag var framme, eller skickat kortet då.

Detta är ju en väldigt bra fråga faktiskt. Varför skickade han ett kort?
Citera
2016-04-11, 05:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Varför vykortet - ja, har diskuterats tidigare. Lundquists hade inte telefon inkopplad i sommarnöjet om jag minns rätt? Det förklarar kanske valet att skicka vykort men inte varför det skickades från Göteborg.
"Hej, nu är jag halvvägs så nu behöver ni bara vara halvvägs oroliga."
Citera
2016-04-11, 06:52
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Varför vykortet - ja, har diskuterats tidigare. Lundquists hade inte telefon inkopplad i sommarnöjet om jag minns rätt? Det förklarar kanske valet att skicka vykort men inte varför det skickades från Göteborg.

Jag tycker oxå att detta verkar mysko. Efter två timmars resa skickar man ett vykort som kanske inte ens delas ut nästa dag med informationen att de inte skulle vara oroliga.
Citera
2016-04-11, 09:39
Medlem
KeithRichardss avatar
Förmodligen var det föräldrarna själva som uppmanat honom höra av sig när han kommit fram.
Möjligen ville han lämna ett spår därför att han kände att det var lite farligt att lifta.
Men det kan ha varit så att han hade ändrat sina planer och tänkt stanna lite i Göteborg nån dag innan han åkte vidare till Gerlesborg. Han kanske inte ville nämna detta för familjen, då det var hans eget lilla äventyr.
Citera
2016-04-11, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tel. med bud i Torekov.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Det är helt riktigt WM!

Så här står det bl. a. i den anmälan fadern gjorde 1965-08-05 som jag skriver av den exakta ordalydelsen:

"Familjen Lundquist har bott på sitt sommarställe, Villa Dalbo, Varan, fack 321, Torekov, tel. med bud, 0431/64015 fröken Bergdahl."

Citerar även av stycket där fadern berättade då "Hymme" lämnade sommarboendet:

"Den 29/7 vid 15.00-+ tiden lämnade han med föräldrarnas tillstånd sommarstället i Torekov. Han erhöll 100:- kronor i reskassa och föräldrarna såg att han fick lift med en bil."
Citera
2016-04-11, 19:40
Medlem
Eastmancolors avatar
"Hej, jag är här nu kl. 8.00 Göteborg, tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga. Hej, Puss, Hybner 29/7."

Han skrev inget vidare, vare sig avseende handstil eller språk. Intressant att han tappat bort prepositionerna "i" och "på". Detta tyder på dyslexi. Kanske han var aspergare. (Nej, förresten: de älskar ju tåg över allt annat så då borde han inte ha gått av i Gbg.)

Vi har nu olika alternativ:

* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen innan han ger sig ut på ett - dödligt - äventyr. Eftersom pappan verkar ha varit rena hustyrranen och brodern farit illa medan mamman städat upp så mkt hon förmått blir plötsligt en flykt med Atlantångare eller dylikt mer sannolik. För den skull tror jag dock inte mer än tidigare på Sjöman Jansson vitnessmål om Hymme i Singapore etc.

* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen och fortsätter i riktning mot målet men försvinner på vägen. Han skulle främst träffa en ung dam på konstskolan och det borde ju utgjort ett starkt incitament att åka dit.

* Hymme skickar fånigt kort till päronen och ringer damen han ska träffa som ger honom korgen. Utom sig av sorg hoppar Hymme i havet. Alternativt: han vet redan innan resan, och detta är skälet med den, att det vankas avsked och reser för att lappa ihop det hela men i Gbg framkommer det att det är lönlöst. Han gör då en Unge Werthers Lidande-sorti.

* Hymme skickar inget kort alls för han är redan frånfallen i Skåne. Någon annan skriver och skickar det för att ge intryck av att han sist var i Gbg. Ingen såg honom dock i Gbg.

Och nu till en verkligt intressant hypotes:

* Nån skrivkunnig i Dahsjögänget skriver det dyslektiska vykortet åt Hymme (det står "Hybner" och inte "Hübner" som det borde ha gjort). Kanske hade ngn i The Dahlsjo Group träffat Hymme i Gbg eller på vägen dit och råkat ta kål på honom. Kan det inte t o m ha varit en Dahlsjöare som plockade upp honom för lift redan i Torekov? Har man uteslutit detta?

Detta skulle kunna vara anledningen till att samtliga flyr fältet!

Nå, har vi tänkt på den möjligheten tidigare?
Senast redigerad av Eastmancolor 2016-04-11 kl. 20:07.
Citera
2016-04-11, 19:42
Medlem
Var Manne också i Torekov när Hymme försvann ?
Citera
2016-04-11, 19:50
Medlem
Om det var Hymme som skickade vykortet, och om det stämmer att han var på centralen (eller i alla fall i Göteborg) kl 20 på kvällen, Då är det väl mindre sannolikt att han träffat på gänget i Volvon eller rånarna ?
Gänget gav sig i väg på dagen ?
Rånet hade väl redan skett ?
Citera
2016-04-11, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Manne".

Citat:
Var Manne också i Torekov när Hymme försvann ?

Det framkommer inte om han också var där, men vi får väl anta att så var fallet?

"Manne" hörs aldrig av polisen och han omnämns bara vid något enstaka tillfälle i dessa utredningar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-11 kl. 20:05.
Citera
2016-04-11, 20:10
Medlem
Citat:
Det framkommer inte om han också var där, men vi får väl anta att så var fallet?
"Manne" hörs aldrig av polisen och han omnämns bara vid något enstaka tillfälle i dessa utredningar.

Det är en stor brist i polisutredningen om det var så att han inte hördes !

Men ... inget att göra åt nu - 51 år senare.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-11 kl. 20:13.
Citera
2016-04-11, 20:17
Medlem
Hur var det med personen/personerna som Hymmes föräldrar hade ordnat lift med åt honom. Förekommer inte heller den/dessa i utredningen ?
Hymme bör ju ha åkt bil i så fall från Torekov till Båstad.
Citera
2016-04-11, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Psykiskt sjuk.

Citat:
Hur var det med personen/personerna som Hymmes föräldrar hade ordnat lift med åt honom. Förekommer inte heller den/dessa i utredningen ?
Hymme bör ju ha åkt bil i så fall från Torekov till Båstad.

Här tar du upp något intressant.

Chauffören, eller om det nu var flera personer i bilen, kom aldrig att höras eftersom han/de aldrig gav sig till känna. Om det var föräldrarna som hade ordnat med liften står ingenstans.

Vi måste ha i åtanke att det är två mastodonta polisutredningar och det går inte att komma ihåg vart enda ord som står i dessa. Jag har i a f inget minne av att någonsin ha sett den uppgiften någon annanstans än just i denna anmälan gjord av fadern, vare sig i utredningarna eller i media, att föräldrarna skulle ha sett när sonen fick lift.

På denna ingångsanmälan från 1965-08-05 står bl. a. också detta skrivet: "Den 30/7 erhöll föräldrarna ett kort från honom. Kortet var avstämplat 29/7 Göteborg och sonen omtalade att han hade fått lift till Båstad och därifrån åkt tåg till Göteborg."

Föräldrarna kan alltså inte ha vetat innan hur långt sonen skulle få lift med bilen från Torekov, efterson "Hymme" omnämner detta i vykortet.

1965-09-27 skickar Göteborgs polisdistrikt ett långt brev till Rikspolisen i Stockholm.

Vid punkt 4 står det så här: "Efterlysning i Sveriges Radio Televisionen med publicering av foto. Föräldrarna bedömer försvinnandet allvarligt, enär pojken är psykiskt sjuk. De önskar ej att offentlighet gives åt pojkens sjukdom, som bland annat kännetecknas av post-pubertetiska besvär. Beträffande sjukdomsbilden hänvisar föräldrarna till doktor Ulf Tidén vid Karolinska sjukhusets neurologiska avdelning."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in