2016-05-13, 22:55
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det vet vi inte om någon använde sig av "Hymmes" namn.

Finns inget som pekar på att så skulle ha varit fallet vad jag känner till.

Tänkte enbart på att samtidigt som han försvann så gjorde även Kjell-Åke Johansson detta. De var i ungefär samma ålder och hade vissa likheter.

Personligen tror jag inte riktigt på den här teorin men inget är omöjligt.

Ingenting e omöjligt, men jag tror inte hellre på detta.
Citera
2016-05-14, 01:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tyvärr är det på detta sätt många gånger.

Det går att försvinna under en tid men inte i längden om den försvunne stannar kvar i landet. Inte ens under 1960-talet.

Stack den försvunne däremot utomlands på den här tiden så behövde inte denne enbart ha plockat apelsiner. Att ta sig vidare ut i vida världen på en falsk identitet var ingen omöjligt.

En intressant fråga är: Kom någon att "kapa" den här försvunne unge mannens identitet? Med "kapa" menar jag kom någon att använda sig av hans namn?

Ne, särskilt inte om han var konstnär. Då kan ha levt rätt billigt runtom i Europa, särskilt om han var händig och leva på sitt konstnärskap. Många konstnärer gör ju annat än egen konst också, restaurerar konst och dylikt.
Citera
2016-05-14, 09:33
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ne, särskilt inte om han var konstnär. Då kan ha levt rätt billigt runtom i Europa, särskilt om han var händig och leva på sitt konstnärskap. Många konstnärer gör ju annat än egen konst också, restaurerar konst och dylikt.
Han var väl inte så man kan kalla honom konstnär. Hans pappa var ju konstnären . . .
Citera
2016-07-28, 05:02
Medlem
Enligt en radiodokumentär (p4) så hävdar en svensk sjöman att han träffade Hymme nåt år (året) efter försvinnandet. Minns inte exakta detaljerna, men den finns på p4 dokumentär.
Citera
2016-07-28, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Händelsen i Singapore 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Wahlander
Enligt en radiodokumentär (p4) så hävdar en svensk sjöman att han träffade Hymme nåt år (året) efter försvinnandet. Minns inte exakta detaljerna, men den finns på p4 dokumentär.

Det är helt riktigt.

Det var en sjöman från Göteborg som enligt egen utsago hade träffat "Hymme" i Singapore 1966. Den här ynglingen ville följa med det svenska fartyget till Filipinerna. Nu blev det dock inte på detta sätt och ynglingen lämnade fartyget efter att han hade varit ombord en stor del av dagen.

Vi kan inte säga med säkerhet om detta var den försvunne 18-åringen. Han hade aldrig sagt sitt namn till vittnet.
Citera
2016-07-30, 19:15
Medlem
Nowaliis avatar
Nu har jag lyssnat på SR:s podd om just Dahlsjöfallet via P4.
Min tolkning är dock att det var "Hymme" de såg sjömännen från Sverige-
år 1968 Singapore samt före detta eller efter denna tidpunkt i Adelaide, Australien.
2 vittnen som separat sett den försvunne i samma område Alltså Asien/Australien
känns trovärdigt. Särskilt när ett av vittnena hade kontakt med Hymmes familj efter
att han återkommit till Sverige och läst om fallet i tidningar bara knappt 1 år efter
mötet med Hymme och känt igen honom. Att han kontaktade familjen dessutom
tyder ju på att han var rätt bestämd på sin sak.

Att han skulle ha mött Dahlsjö- trion och försvunnit med dem känns mindre
troligt efter att ha lyssnat på denna podd.Han kan dock ha liftat med dem en
kort bit och sedan hade de skilts åt och trion stuckit åt ett håll och Hymme gått
till sjöss. Däremot inte sagt han skulle ha återvänt hem igen och efter detta råkat illa ut.
Hur var det med kraniet de hittade på bryggpinnen? Fallet Aftonbladet hade med i en
Krim- bilaga år 2011 som jag nämnt tidigare i tråden? Gjordes någon DNA analys på
detta? Hittade några länkar som kan ha tagits upp tidigare men lägger ut dem
ändå:

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenäs/kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjöbod-1.2505024
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19196779.ab

Sist men inte minst, OM det var Hymme som blivit less på den utstakade karriär som
konstnär som redan vart bestämd hans unga ålder till trots bör han ha åkt med
och jobbat på antal båtar med svensk besättning mest troligt. Ett spår kan vara
att kolla med äldre släkt, bekanta som jobbat som sjömän under denna tid.
Eller läsa litteratur gamla skrifter om just sjömän från Sverige i Asien på 60/70-tal.

Drar mig själv till minnes av en äldre ensam man som bodde i min tidigare
trappuppgång för cirka 10 år sedan i min hemstad. han berättade fantastiska minnen
från sin tid som sjöman i Asien bland annat. Tyvärr var han sjuklig redan då och mig
veterligen ingen nära familj. hade han varit i livet nu hade jag åkt dit för en kopp kaffe
och en pratstund på stört! Men ett tips till andra i tråden som kanske vet någon gammal
sjöman som jobbat i dessa trakter- Det var även polisens tips yngre personer som
fått berättats för sig något av äldre som kan ha kopplingar till detta!

Trevlig helg allesamman!
Senast redigerad av Nowalii 2016-07-30 kl. 19:18.
Citera
2016-07-30, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" i Adeleide och Singapore?

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Nu har jag lyssnat på SR:s podd om just Dahlsjöfallet via P4.
Min tolkning är dock att det var "Hymme" de såg sjömännen från Sverige-
år 1968 Singapore samt före detta eller efter denna tidpunkt i Adelaide, Australien.
2 vittnen som separat sett den försvunne i samma område Alltså Asien/Australien
känns trovärdigt. Särskilt när ett av vittnena hade kontakt med Hymmes familj efter
att han återkommit till Sverige och läst om fallet i tidningar bara knappt 1 år efter
mötet med Hymme och känt igen honom. Att han kontaktade familjen dessutom
tyder ju på att han var rätt bestämd på sin sak.

Att han skulle ha mött Dahlsjö- trion och försvunnit med dem känns mindre
troligt efter att ha lyssnat på denna podd.
Han kan dock ha liftat med dem en
kort bit och sedan hade de skilts åt och trion stuckit åt ett håll och Hymme gått
till sjöss. Däremot inte sagt han skulle ha återvänt hem igen och efter detta råkat illa ut.
Hur var det med kraniet de hittade på bryggpinnen? Fallet Aftonbladet hade med i en
Krim- bilaga år 2011 som jag nämnt tidigare i tråden? Gjordes någon DNA analys på
detta?
Hittade några länkar som kan ha tagits upp tidigare men lägger ut dem
ändå:

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sotenäs/kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjöbod-1.2505024
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19196779.ab

Sist men inte minst, OM det var Hymme som blivit less på den utstakade karriär som
konstnär som redan vart bestämd hans unga ålder till trots bör han ha åkt med
och jobbat på antal båtar med svensk besättning mest troligt. Ett spår kan vara
att kolla med äldre släkt, bekanta som jobbat som sjömän under denna tid.
Eller läsa litteratur gamla skrifter om just sjömän från Sverige i Asien på 60/70-tal.

Drar mig själv till minnes av en äldre ensam man som bodde i min tidigare
trappuppgång för cirka 10 år sedan i min hemstad. han berättade fantastiska minnen
från sin tid som sjöman i Asien bland annat. Tyvärr var han sjuklig redan då och mig
veterligen ingen nära familj. hade han varit i livet nu hade jag åkt dit för en kopp kaffe
och en pratstund på stört! Men ett tips till andra i tråden som kanske vet någon gammal
sjöman som jobbat i dessa trakter- Det var även polisens tips yngre personer som
fått berättats för sig något av äldre som kan ha kopplingar till detta!

Trevlig helg allesamman!

Vad bra att du har lyssnat på dokumentären.

De två påstådda iakttagelserna från den här delen av världen gjordes i Adeleide 1966 och Singapore 1968. Båda vittnesuppgifterna kom att vidarebefodras till föräldrarna men det var bara uppgiften från Adeleide som kom att bli omnämnd i svensk media och i polisutredningarna av någon anledning.

Den här personen kan ev. ha varit en och samma person och det skulle ev. ha kunnat vara "Hymme". I a f mamman kom att fatta intresse för Australien och hon trodde på att han var där eller hade varit där.

Att han skulle ha stött på trion från Haga den 29/7 tror jag inte på. Inte ens att han ev. skulle ha liftat med dem.

Vad som hände med kraniet och lårbenet som hittades påskhelgen 2011 i Bohuslän vet jag inte. Fallet blev inte prioriterat. Gjordes någonting överhuvudaget?

Åldern på den döde, 15-20 år, passade i a f in på "Hymme". Även att kvarlevorna var betydligt äldre än 30 år.
Citera
2016-08-10, 08:50
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Vad bra att du har lyssnat på dokumentären.

De två påstådda iakttagelserna från den här delen av världen gjordes i Adeleide 1966 och Singapore 1968. Båda vittnesuppgifterna kom att vidarebefodras till föräldrarna men det var bara uppgiften från Adeleide som kom att bli omnämnd i svensk media och i polisutredningarna av någon anledning.

Den här personen kan ev. ha varit en och samma person och det skulle ev. ha kunnat vara "Hymme". I a f mamman kom att fatta intresse för Australien och hon trodde på att han var där eller hade varit där.

Att han skulle ha stött på trion från Haga den 29/7 tror jag inte på. Inte ens att han ev. skulle ha liftat med dem.

Vad som hände med kraniet och lårbenet som hittades påskhelgen 2011 i Bohuslän vet jag inte. Fallet blev inte prioriterat. Gjordes någonting överhuvudaget?

Åldern på den döde, 15-20 år, passade i a f in på "Hymme". Även att kvarlevorna var betydligt äldre än 30 år.

Finns Hymmes DNA är det ju en enkel sak att utreda. Att fallet inte prioriteras förstår man ju, men någon gång måste de ju ta tag i kraniet. Jag är osäker på vad man kan få för information. Ålder, kön och hur länge det har legat naturligtvis, men jag tror även man kan få fram lite till?
Citera
2016-08-10, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror att det kommer att förbli en gåta.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Finns Hymmes DNA är det ju en enkel sak att utreda. Att fallet inte prioriteras förstår man ju, men någon gång måste de ju ta tag i kraniet. Jag är osäker på vad man kan få för information. Ålder, kön och hur länge det har legat naturligtvis, men jag tror även man kan få fram lite till?

"Hymmes" egen familj är ju utdöd så då måste det sökas längre bort efter släktingar.

Jag är inte så säker på polisen kommer att "ta tag" i det upphittade kraniet. Det skulle ta allt för mycket tid samt skulle också vara kostsamt.

Tror att det kommer att förbli en gåta vem detta kranium en gång var.
Citera
2016-08-10, 13:59
Medlem
Citat:
"Hymmes" egen familj är ju utdöd så då måste det sökas längre bort efter släktingar.

Jag är inte så säker på polisen kommer att "ta tag" i det upphittade kraniet. Det skulle ta allt för mycket tid samt skulle också vara kostsamt.

Tror att det kommer att förbli en gåta vem detta kranium en gång var.

Även om kraniet skulle identifieras som Hymme så hade det egentligen inte förändrat så mycket. Då hade vi bara vetat att han var död men inte hur, när, och var han dog.
Citera
2016-08-10, 14:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förändrar ändå inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Även om kraniet skulle identifieras som Hymme så hade det egentligen inte förändrat så mycket. Då hade vi bara vetat att han var död men inte hur, när, och var han dog.

Det har du helt rätt i.

Den enda förändringen skulle då bli att det hade blivit bekräftat att "Hymme" var död. Vilket i o f s skulle vara av intresse att få reda på.

Precis som du skriver så skulle fortfarande frågorna gällande när, var och hur ändå ha förblivit obesvarade.

Nej här kommer polisen inte att satsa några resurser vilket är fullt förståeligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-10 kl. 14:11.
Citera
2016-08-10, 14:41
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det skulle åtminstone vederlägga hypotesen om Hymme som sjöman i Australien.

Ni som verkligen tror att det kan vara Hymme borde skramla ihop en summa och be att få göra en test själva. Det finns släktforskningsrelaterade företag i USA som för en mindre summa kan kolla upp härkomst. Det skulle ju kunna handla om någon förolyckad sjöman från ett annat land, vilket jag ser som sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in