2016-08-10, 23:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Han var väl inte så man kan kalla honom konstnär. Hans pappa var ju konstnären . . .

Han ansågs väl som en talang och gick på konstnärsskola. Visserligen uppgavs att han var "trött på prat om färg och form" men jag tror nog ändå han var såpass att han skulle i någon mån kunna hanka sig fram på det. Kanske inte nödvändigtvis måla tavlor till försäljning men kanske mer åt hantverkshållet. Restaurationsarbeten av målningar, stuckaturer etc kanske. Så jag tror inte han nödvändigtvis skulle vara hänvisad till enklare jordbruksarbeten, utan mycket väl kan ha kunnat leva på mågot i stadsmiljö också (var jag tänker mig att det är lättare att försvinna bland alla andra människor. Men ser man bilderna på honom så ser han ju ut lite som stereotypen för en sjöman.
Citera
2016-08-11, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Restaurationsarbeten i utlandet?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han ansågs väl som en talang och gick på konstnärsskola. Visserligen uppgavs att han var "trött på prat om färg och form" men jag tror nog ändå han var såpass att han skulle i någon mån kunna hanka sig fram på det. Kanske inte nödvändigtvis måla tavlor till försäljning men kanske mer åt hantverkshållet. Restaurationsarbeten av målningar, stuckaturer etc kanske. Så jag tror inte han nödvändigtvis skulle vara hänvisad till enklare jordbruksarbeten, utan mycket väl kan ha kunnat leva på mågot i stadsmiljö också (var jag tänker mig att det är lättare att försvinna bland alla andra människor. Men ser man bilderna på honom så ser han ju ut lite som stereotypen för en sjöman.

Ja "Hymme" ansågs som en konstnärstalang. Han höll också på med att stoppa upp fåglar som han verkar ha varit både mycket duktig att göra och intresserad av.

Om han framöver ev. kan ha hållit på med restaurationsarbeten av bl. a. målningar och stuckaturer så kan knappast detta ha skett i Sverige. Hans försvinnande var alldeles för mycket omskrivet för att han skulle kunna ha gjort detta utan att ha blivit upptäckt.
Citera
2016-08-11, 16:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja "Hymme" ansågs som en konstnärstalang. Han höll också på med att stoppa upp fåglar som han verkar ha varit både mycket duktig att göra och intresserad av.

Om han framöver ev. kan ha hållit på med restaurationsarbeten av bl. a. målningar och stuckaturer så kan knappast detta ha skett i Sverige. Hans försvinnande var alldeles för mycket omskrivet för att han skulle kunna ha gjort detta utan att ha blivit upptäckt.

Nä, jag tänker om han sysslat med dylikt ifall han åkt utomlands
Kanske ev. mellan varven om han gick till sjöss. Fast jag antar att det är lättare att någon upptäcker en om man går till sjöss.
Han ser ju också något bättre ut än alldaglig, så har någon haft med sig nyheter hemifrån skulle han nog bli igenkänd om han sågs någonstans.

Jag skulle dock inte utesluta att det möjligtvis gick att komma åter till Sverige efter någon tid med falsk identitet som man ev. lånat/kapat av någon utvandrad.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-11 kl. 16:50.
Citera
2016-08-11, 17:21
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det skulle åtminstone vederlägga hypotesen om Hymme som sjöman i Australien.

Ni som verkligen tror att det kan vara Hymme borde skramla ihop en summa och be att få göra en test själva. Det finns släktforskningsrelaterade företag i USA som för en mindre summa kan kolla upp härkomst. Det skulle ju kunna handla om någon förolyckad sjöman från ett annat land, vilket jag ser som sannolikt.

Knappast någon sjöman från ett annat land eftersom kraniet hittades så pass långt in i Åbyfjorden.
Frågan är om inte polisen måste kolla åldern på dödskallen innan de lägger ner utredningen?
Citera
2016-08-11, 23:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredningen redan nerlagd?

Citat:
Knappast någon sjöman från ett annat land eftersom kraniet hittades så pass långt in i Åbyfjorden.
Frågan är om inte polisen måste kolla åldern på dödskallen innan de lägger ner utredningen?

Jag tror inte detta kommer att bli kollat men jag hoppas att jag har fel.

Utredningen kanske redan är nerlagd?
Citera
2016-08-11, 23:57
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Kroppar kan flyta omkring långt och många människor stupade under kriget.
Min poäng var att om man är intresserad, är det möjligt att agera själv istället för att bara chatta.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-08-12 kl. 00:08.
Citera
2016-11-17, 15:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väderleken i Torekov den 29 juli 1965.

Hur var egentligen vädret i Torekov den 29 juli 1965?

Först temperaturen. Närmaste mätstation var tydligen Kullen. Stationen på Hallands Väderö hade precis dragits in.

1965-07-28;21:00:00;13.0;Y

1965-07-29;00:00:00;12.6;G

1965-07-29;03:00:00;12.0;Y

1965-07-29;06:00:00;14.0;G

1965-07-29;09:00:00;15.0;Y

1965-07-29;12:00:00;14.2;G

1965-07-29;15:00:00;14.0;Y

1965-07-29;18:00:00;15.0;G

1965-07-29;21:00:00;14.0;Y

1965-07-30;00:00:00;13.4;G

1965-07-30;03:00:00;14.0;Y

1965-07-30;06:00:00;13.6;G

1965-07-30;09:00:00;14.0;Y

Närmaste mätstation för nederbörd var Boarp som ligger precis mellan Torekov och Båstad.

1965-07-28 06:00:01;1965-07-29 06:00:00;1965-07-28;2.0;Y

1965-07-29 06:00:01;1965-07-30 06:00:00;1965-07-29;33.8;Y

Med andra ord lika dåligt väder som i Göteborg. I Torekov regnade det dessutom mera än i Göteborg.

Jag har mycket svårt att se att "Hymme" liftade hela vägen upp genom Halland en dag som denna. Ev. kan han ha liftat från Torekov till Båstad och därifrån ha tagit tåget.

Ingenstans har det framkommit att han skulle ha haft regnrock och/eller paraply med sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-17 kl. 16:25.
Citera
2017-12-10, 18:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Tror folk ff på detta att Hymme skulle ha tagit hyra på ett fartyg? En överklasskille från Drottningholm? Det trodde polisen om Charles Zelmanovits med. Verkar närmast vara en standardförklaring som snuten hittat på för att hitta en enkel biljett ut ur en annars lång och fruktlös utredning...

Dessutom har alltid någon träffat en person som efterlysts som försvunnen. Det hör liksom till. Zelmanovits hade t ex bestämt setts uppträda som servitör i Spanien efter försvinnandet. (Han upphittades ca en mil hemifrån 15 år senare klädd i rester av den garderob han burit vid själva försvinnandet.)

Jag kan mkt väl tänka mig att Hymme gått till sjöss i den bemärkelsen att han hamnat i ett vattendrag jfr tidigare utläggning om mig ang en möjlig fyndplats.

Podden övertygade inte mig. Det kanske har med Gbgdialekten att göra; den låter inte riktigt förtroendeingivande i mina öron utan mer som om den talande håller på och drar en vals.

Btw: Hymme var väl inte blond utan brunhårig?
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-10 kl. 18:41.
Citera
2017-12-10, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad skall man tro om "Hymmes" försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tror folk ff på detta att Hymme skulle ha tagit hyra på ett fartyg? En överklasskille från Drottningholm? Det trodde polisen om Charles Zelmanovits med. Verkar närmast vara en standardförklaring som snuten hittat på för att hitta en enkel biljett ut ur en annars lång och fruktlös utredning...

Dessutom har alltid någon träffat en person som efterlysts som försvunnen. Det hör liksom till. Zelmanovits hade t ex bestämt setts uppträda som servitör i Spanien efter försvinnandet. (Han upphittades ca en mil hemifrån 15 år senare klädd i rester av den garderob han burit vid själva försvinnandet.)

Jag kan mkt väl tänka mig att Hymme gått till sjöss i den bemärkelsen att han hamnat i ett vattendrag jfr tidigare utläggning om mig ang en möjlig fyndplats.

Podden övertygade inte mig. Det kanske har med Gbgdialekten att göra; den låter inte riktigt förtroendeingivande i mina öron utan mer som om den talande håller på och drar en vals.

Btw: Hymme var väl inte blond utan brunhårig?

När det gäller "Hymmes" försvinnande jämfört med de tre i Dahlsjö-gänget så är inte mycket vi vet. Även om vi inte vet så mycket om deras försvinnande så är det ändå mera än gällande Lundquists. Inte ens polisutredningarna gällande "Hymme" verkar ha vetat mycket. Vi kan inte ens med säkerhet säga om "Hymme" liftade eller tog tåget.

Därmed vet jag inte vad jag skall tro om hans försvinnande. Det låter förstås inte så troligt att han skulle ha fått arbete på ett fartyg men man kan ändå inte vara helt säker. Detta var 1965 och det var lätt att gå till sjöss. Skulle "Hymme" ev. ha gått ut till sjöss så gjorde han det från en utländsk hamn.

Jag tror, och många delar den uppfattningen, att hans försvinnande inte hade något att göra med de tre från Göteborg. Jag tror i första hand på att han kom att avlida i samband, eller kort tid efter, när han försvann.

"Hymme" skall ha haft mellanblont hår men kan också ha varit något åt det mörkblonda hållet. Att han skulle haft mellanblont hår var den efterlysningen som polisen gick ut med i PU. Vi får utgå ifrån att detta var hans rätta hårfärg.

Dahlsjögänget och "Hymme".
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-10 kl. 22:33.
Citera
2017-12-12, 03:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När det gäller "Hymmes" försvinnande jämfört med de tre i Dahlsjö-gänget så är inte mycket vi vet. Även om vi inte vet så mycket om deras försvinnande så är det ändå mera än gällande Lundquists. Inte ens polisutredningarna gällande "Hymme" verkar ha vetat mycket. Vi kan inte ens med säkerhet säga om "Hymme" liftade eller tog tåget.

Därmed vet jag inte vad jag skall tro om hans försvinnande. Det låter förstås inte så troligt att han skulle ha fått arbete på ett fartyg men man kan ändå inte vara helt säker. Detta var 1965 och det var lätt att gå till sjöss. Skulle "Hymme" ev. ha gått ut till sjöss så gjorde han det från en utländsk hamn.

Jag tror, och många delar den uppfattningen, att hans försvinnande inte hade något att göra med de tre från Göteborg. Jag tror i första hand på att han kom att avlida i samband, eller kort tid efter, när han försvann.

"Hymme" skall ha haft mellanblont hår men kan också ha varit något åt det mörkblonda hållet. Att han skulle haft mellanblont hår var den efterlysningen som polisen gick ut med i PU. Vi får utgå ifrån att detta var hans rätta hårfärg.

Dahlsjögänget och "Hymme".

Polisen ska ju ha tre maximer som de utgår ifrån

1. Gilla läget
2. Keep it simple
3. Hata slumpen

Läget 650729 var att tre incidenter inträffade i Gbg: Grodmansrånet, Dahlsgängets försvinnande och "Hymmes" försvinnande. Enligt samstämmiga uppgifter en ovanligt händelserik Göteborgsdag. Ska man göra det enkelt för sig så borde alla tre händelserna hänga ihop. Nu anses ju rånet uppklarat utan koppling till försvinnandena så då stärks sannolikheten betydligt för att försvinnandena skulle kunna vara sammankopplade. Ser man alla tre som obesläktade händelser kan man intressant nog konstatera att slumpen vara framme i påfallande grad vilken man alltså skall vara skeptisk mot så länge utredningen pågår och det gör den ju - åtminstone här på FB.

Beträffande detta att Hymme skulle ha tagit hyra på ett fartyg i bästa Taubeanda så vore det intressant att få reda på hur ofta detta verkligen kunnat etableras som förklaring i samband med ett försvinnande. Min gissning är att polisen oftare än motiverat påtalat möjligheten.
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-12 kl. 03:22.
Citera
2017-12-12, 10:27
Medlem
Citat:

1. Gilla läget
2. Keep it simple
3. Hata slumpen

Läget 650729 var att tre incidenter inträffade i Gbg: Grodmansrånet, Dahlsgängets försvinnande och "Hymmes" försvinnande. Enligt samstämmiga uppgifter en ovanligt händelserik Göteborgsdag. Ska man göra det enkelt för sig så borde alla tre händelserna hänga ihop. Nu anses ju rånet uppklarat utan koppling till försvinnandena så då stärks sannolikheten betydligt för att försvinnandena skulle kunna vara sammankopplade. Ser man alla tre som obesläktade händelser kan man intressant nog konstatera att slumpen vara framme i påfallande grad vilken man alltså skall vara skeptisk mot så länge utredningen pågår och det gör den ju - åtminstone här på FB.

Beträffande detta att Hymme skulle ha tagit hyra på ett fartyg i bästa Taubeanda så vore det intressant att få reda på hur ofta detta verkligen kunnat etableras som förklaring i samband med ett försvinnande. Min gissning är att polisen oftare än motiverat påtalat möjligheten.

Man ska vara försiktig med att göra det lätt för sig! "Hata slumpen" är ett exempel. Göteborg är ju en storstad, och tre sådana här anmärkningsvärda händelser kan mycket väl inträffa oberoende av varandra, även om det sker mycket sällan.

Däremot tror jag inte att Hymme mönstrade på en båt eller något sådant. Han var en problemfylld och labil kille, som dessvärre nog råkade väldigt illa ut kort tid efter försvinnandet.
Citera
2017-12-12, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammankopplade fall och inte.

Citat:

1. Gilla läget
2. Keep it simple
3. Hata slumpen

Skall inte närmare gå in på Grodmansrånet eftersom detta får diskuteras i den här tråden (FB) Grodmansrånet mot Skandinaviska Banken, Göteborg, 1965.. Vill ändå omnämna att förvisso blev tre personer dömda för sin inblandning. Däremot blev det inte uppklarat, eller färdigutrett, med tanke på alla som faktiskt var inblandade. Här handlar det inte om att tro utan om att veta.

"Hymmes" försvinnande kom att få en enorm uppmärksamhet precis som Grodmansrånet. Minst två polisutredningar drevs samtidigt gällande honom. Här sparade man verkligen inte på krutet utan polisen försökte att få hans försvinnande uppklarat. Tyvärr lämnade föräldrarna olika uppgifter när sonen denna dag lämnade Torekov. Ingen vet heller på vilket sätt han färdades upp till Göteborg.

Som vi vet så lyckades polisen aldrig klara upp konstnärssonens försvinnande.

Utan att kunna bevisa det, så tror jag inte att de tre från Göteborg och "Hymme" hade något med varandra att göra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-12 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in