Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Tror folk ff på detta att Hymme skulle ha tagit hyra på ett fartyg? En överklasskille från Drottningholm? Det trodde polisen om Charles Zelmanovits med. Verkar närmast vara en standardförklaring som snuten hittat på för att hitta en enkel biljett ut ur en annars lång och fruktlös utredning...
Dessutom har alltid någon träffat en person som efterlysts som försvunnen. Det hör liksom till. Zelmanovits hade t ex bestämt setts uppträda som servitör i Spanien efter försvinnandet. (Han upphittades ca en mil hemifrån 15 år senare klädd i rester av den garderob han burit vid själva försvinnandet.)
Jag kan mkt väl tänka mig att Hymme gått till sjöss i den bemärkelsen att han hamnat i ett vattendrag jfr tidigare utläggning om mig ang en möjlig fyndplats.
Podden övertygade inte mig. Det kanske har med Gbgdialekten att göra; den låter inte riktigt förtroendeingivande i mina öron utan mer som om den talande håller på och drar en vals.
Btw: Hymme var väl inte blond utan brunhårig?
När det gäller "Hymmes" försvinnande jämfört med de tre i Dahlsjö-gänget så är inte mycket vi vet. Även om vi inte
vet så mycket om deras försvinnande så är det ändå mera än gällande Lundquists. Inte ens polisutredningarna gällande "Hymme" verkar ha vetat mycket. Vi kan inte ens med säkerhet säga om "Hymme" liftade eller tog tåget.
Därmed vet jag inte vad jag skall tro om hans försvinnande. Det låter förstås inte så troligt att han skulle ha fått arbete på ett fartyg men man kan ändå inte vara helt säker. Detta var 1965 och det var lätt att gå till sjöss. Skulle "Hymme" ev. ha gått ut till sjöss så gjorde han det från en utländsk hamn.
Jag tror, och många delar den uppfattningen, att hans försvinnande inte hade något att göra med de tre från Göteborg. Jag tror i första hand på att han kom att avlida i samband, eller kort tid efter, när han försvann.
"Hymme" skall ha haft mellanblont hår men kan också ha varit något åt det mörkblonda hållet. Att han skulle haft mellanblont hår var den efterlysningen som polisen gick ut med i PU. Vi får utgå ifrån att detta var hans rätta hårfärg.
Dahlsjögänget och "Hymme".