Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Sparandet växer också väldigt kraftigt och är på rekordnivåer nu. Det har kommit många rapporter om detta men eftersom det inte passar in i er verklighetsuppfattning ignorerar ni detta.
Jag ignorerar dessa rapporter eftersom dom inkluderar tillgångspriserna vi diskuterar (bostadsrätter), självfallet ökar sparandet då i takt med att priserna går upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
I övrigt tycker jag det fokuseras för mycket på förändringen och för lite på nivåerna. Somliga säger att det är en bubbla om priset har stigit kraftigt utan att lägga någon vikt vid om priset nu är rimligt eller inte. Mer rimligt vore att fundera på om det nuvarande priset är rimligt när man avgör om det är en bubbla.
Njae, bubblan handlar ju om tillgångspriset, inte utgiften för att äga den. Tillgångspriset är ju konstant efter att du köpt, utgiften för att äga den förändras över tid.
Jag förstår mycket väl att du anser nivåerna rimliga, och rent matematiskt när man tittar på utgiftsposter så är dom också det, men då är en våldsam inflation inprisad i tillgångspriset bakom kulisserna och det är inte långsiktigt hållbart, därför måste man även ta hänsyn till tillgångsprisets utveckling i förhållande till inflationen och KPI.