2016-08-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Självfallet väljer du att avfärda den Svenska beskrivningen som "yrande" eftersom den inte passade din agenda, du bestämmer då att den Engelska måste vara rätt för den ger dig argument framåt.

Vad säger att det måste vara så?
Min "agenda" är att ordna fram ett sätt att mäta en sk bostadsbubbla. Ett sätt att avgöra existens och omfattning.
Då blir vi av med fria fantasier och förvirrade föreställningar.

Varför är du negativ till den agendan?
2016-08-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Min "agenda" är att ordna fram ett sätt att mäta en sk bostadsbubbla. Ett sätt att avgöra existens och omfattning.

Bara för att du hittar en definition där man kan mäta något betyder det ju inte att det är rätt, eller hur?

Min definition är ju också mätbar, och visades tydligt med grafen jag länkade.
2016-08-10, 12:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bara för att du hittar en definition där man kan mäta något betyder det ju inte att det är rätt, eller hur?

Min definition är ju också mätbar, och visades tydligt med grafen jag länkade.

Men om vi kan enas om en definition av ordet "bubbla" blir det lättare att diskutera saken utifrån den definitionen.
2016-08-10, 12:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har många gånger i tråden efterfrågats vad folk menar med begreppet "bubbla" men ingen har hittills kunnat ge ett svar på det, därför är det förstås omöjligt att säga vad som är relevant för en bubbla. Men om du vill ge dig på att berätta vad du menar med bubbla så varsågod!
Det har flera gånger i tråden frågats om du och andra tycker att det är uthålligt över tid att kreditvolymen växer snabbare än vad nettolöner och samhällsekonomins tillväxt gör?

Om inte? När slår det stopp?
2016-08-10, 12:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Vem skrek bubbla i USA före kraschen? Några få, en stor majoritet talade om supercycle, underliggande positiva fundamenta, robust reglering etc. etc.

Exakt samma som vi hör i den här tråden.
2016-08-10, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det har flera gånger i tråden frågats om du och andra tycker att det är uthålligt över tid att kreditvolymen växer snabbare än vad nettolöner och samhällsekonomins tillväxt gör?

Om inte? När slår det stopp?

Sparandet växer också väldigt kraftigt och är på rekordnivåer nu. Det har kommit många rapporter om detta men eftersom det inte passar in i er verklighetsuppfattning ignorerar ni detta.

I övrigt tycker jag det fokuseras för mycket på förändringen och för lite på nivåerna. Somliga säger att det är en bubbla om priset har stigit kraftigt utan att lägga någon vikt vid om priset nu är rimligt eller inte. Mer rimligt vore att fundera på om det nuvarande priset är rimligt när man avgör om det är en bubbla.
2016-08-10, 12:59
Medlem
Citat:
Men om vi kan enas om en definition av ordet "bubbla" blir det lättare att diskutera saken utifrån den definitionen.

Absolut, problemet är att dom parametrar vi hittills hänvisat till knappt berört er, eftersom ni fokuserar på vad som skapar bubblan ( låga boendeutgifter, positiv marknadsinställning, högt demografiskt tryck, arbetsmarknad ).

Vi ser olika på ordet fundamenta, där ligger svårigheten i att komma överens till viss del skulle jag tro.
2016-08-10, 13:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vem skrek bubbla i USA före kraschen? Några få, en stor majoritet talade om supercycle, underliggande positiva fundamenta, robust reglering etc. etc.

Exakt samma som vi hör i den här tråden.

Som vi har visat har det pratats om bubbla i över 10 år och det är väldigt få som nu tycker att vi då hade bubbelpriser. Och vi kan gå längre än så, redan mina föräldrar blev varnade för alldeles för höga priser när de skaffade sin villa för ett halft sekel sedan.
2016-08-10, 13:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Absolut, problemet är att dom parametrar vi hittills hänvisat till knappt berört er, eftersom ni fokuserar på vad som skapar bubblan ( låga boendeutgifter, positiv marknadsinställning, högt demografiskt tryck, arbetsmarknad ).

Vi ser olika på ordet fundamenta, där ligger svårigheten i att komma överens till viss del skulle jag tro.

Vi kommer säkert ha olika uppfattningar om vad som är ett rimligt värde för en bostad men det hindrar inte att vi kan enas om en definition av begreppet.
2016-08-10, 13:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sparandet växer också väldigt kraftigt och är på rekordnivåer nu. Det har kommit många rapporter om detta men eftersom det inte passar in i er verklighetsuppfattning ignorerar ni detta.

I övrigt tycker jag det fokuseras för mycket på förändringen och för lite på nivåerna. Somliga säger att det är en bubbla om priset har stigit kraftigt utan att lägga någon vikt vid om priset nu är rimligt eller inte. Mer rimligt vore att fundera på om det nuvarande priset är rimligt när man avgör om det är en bubbla.
Fast sparandet härör delvis från stigande Br priser och de som sitter på sparandet är inte hushåll för hushåll de som sitter på lån.
2016-08-10, 13:06
Medlem
Citat:

Jag ignorerar dessa rapporter eftersom dom inkluderar tillgångspriserna vi diskuterar (bostadsrätter), självfallet ökar sparandet då i takt med att priserna går upp.

Citat:

Njae, bubblan handlar ju om tillgångspriset, inte utgiften för att äga den. Tillgångspriset är ju konstant efter att du köpt, utgiften för att äga den förändras över tid.

Jag förstår mycket väl att du anser nivåerna rimliga, och rent matematiskt när man tittar på utgiftsposter så är dom också det, men då är en våldsam inflation inprisad i tillgångspriset bakom kulisserna och det är inte långsiktigt hållbart, därför måste man även ta hänsyn till tillgångsprisets utveckling i förhållande till inflationen och KPI.
2016-08-10, 13:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast sparandet härör delvis från stigande Br priser och de som sitter på sparandet är inte hushåll för hushåll de som sitter på lån.

Men inte bara, även det rena banksparandet har ökat kraftigt.

Citat:
Njae, bubblan handlar ju om tillgångspriset, inte utgiften för att äga den. Tillgångspriset är ju konstant efter att du köpt, utgiften för att äga den förändras över tid.

Jag förstår mycket väl att du anser nivåerna rimliga, och rent matematiskt när man tittar på utgiftsposter så är dom också det, men då är en våldsam inflation inprisad i tillgångspriset bakom kulisserna och det är inte långsiktigt hållbart, därför måste man även ta hänsyn till tillgångsprisets utveckling i förhållande till inflationen och KPI.

Så kom med din definition av bubbla då så kan vi börja snacka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in