Citat:
Ursprungligen postat av
vicjoh
Förstår det. Gratulerar!
Men för de som verkligen behöver köpa för att hitta sitt hem. Vilka priser tycker du är rimliga då?
Det beror på tidshorisonten samt hur pass hög belåningsgrad man kommer få, samt hur pass aggressiv man planerar att vara i sin amortering.
Till dagens priser kan det bara vara livslångt boende som står för en acceptabel risk, att köpa sin första bostad med tanken att kanske flytta om 5 år för att slå bo med en partner eller byta stad till förmån för jobb skulle jag inte göra, visst det kan gå bra men jag anser risken vara för stor och skulle inte aktivt råda folk till det. Men alla gör ju som dom vill och känner bäst, jag talar bara för mig själv.
Även om man "måste bo" kanske det inte är så kul att sitta i sin lägenhet om 7 år och veta att man kunde hyrt dessa 7 år i lite sämre läge och och köpt den lägenhet man bor i nu för halva priset.
För vanligt folk handlar det om ganska stora summor pengar, summor som utan problem kan tynga ner ens liv under lång tid.
För folk med kapital, och kunskap om börsen och andra investeringar, är det ju självfallet en annan situation men dom flesta är inte i den situationen och skulle inte använda mellanskillnaden mellan hyra och ägt boende till att göra pengar på börsen.
Om du undrar vid vilka nivåer som jag anser att obalanserna är utjämnade? Ja titta på grafen och fundera.