2016-08-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Vad anser du är rimliga kvm-priser då?

Tittar inte så mkt på kvm pris då det mer är en produkt av boendeutgiftsläget, jag tittar på dom markörer som indikerar obalanser såsom M3 , KPI och hur dom utvecklats relativt bostadspriserna.

Det är ju ändå ett forum för nationalekonomi.
2016-08-10, 09:51
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Tittar inte så mkt på kvm pris då det mer är en produkt av boendeutgiftsläget, jag tittar på dom markörer som indikerar obalanser såsom M3 , KPI och hur dom utvecklats relativt bostadspriserna.

Får man fråga vilka sidor du använder?

Det mest relevanta för en bubbla vore väl belåningsgraden?
2016-08-10, 09:56
Medlem
Citat:

Sant!

Det jag menar är mer: När och för vilka priser skulle du kunna tänka dig att köpa lägenhet?
2016-08-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Riksbanken är en bra källa, SCB en annan.

Njae, belåningsgraden är väl mer ett mått på hur känsliga hushållen är för ränteförändringar och prisfall, samt vilken risk bankerna sitter med.

För att identifiera en tillgångsbubbla måste man ju titta på hur priserna utvecklats jämfört med andra priser ( KPI tex ) , samt hur pass mycket den dolda inflationen ökat under samma tid ( M3 penningmängden )

Då blir det inte alls roliga grafer som målas upp, självfallet inget som påverkar kreti och pleti så länge allt går bra och ingen kris kommer. Dock är obalansens storlek direkt kopplad till hur mycket det går åt helvete när en kris väl kommer.

Problemet är att ett antal motdebattörer här inte ser detta, dom stirrar sig blinda på hur låg chans det är att bostadsmarknaden skulle självsvänga sönder sig själv vilket inte lär hända med låga räntor och relativt sett ganska låga boendeutgifter ( boendekostnad är något annat som inte kan visa sig förrän man sålt och summerar allt ), så det kan mycket väl tuffa på ett tag till som det ser ut.

Alpha101 vill att vi skall räkna ut absoluta tal för när det går åt pipan, men det går inte, eftersom det ligger i sakens natur att när absoluta data är aktuella, är kraschen här, inget brukar peka på att det går åt pipan innan det gör det, därför blir alla lika förvånade varje gång.

Det är som jag sade tidigare, graden av obalans som då avgör hur pass mycket det går åt pipan, på individnivå är det andra saker som avgör hur pass mycket man påverkas, belåningsgrad, buffert och inkomster är tre saker som påverkar när orostider kommer.
2016-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Sant!

Det jag menar är mer: När och för vilka priser skulle du kunna tänka dig att köpa lägenhet?

Inga alls, eftersom jag inte är ute efter att köpa. Jag bor redan där jag vill bo.
2016-08-10, 10:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Det har många gånger i tråden efterfrågats vad folk menar med begreppet "bubbla" men ingen har hittills kunnat ge ett svar på det, därför är det förstås omöjligt att säga vad som är relevant för en bubbla. Men om du vill ge dig på att berätta vad du menar med bubbla så varsågod!
2016-08-10, 10:24
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har många gånger i tråden efterfrågats vad folk menar med begreppet "bubbla" men ingen har hittills kunnat ge ett svar på det, därför är det förstås omöjligt att säga vad som är relevant för en bubbla. Men om du vill ge dig på att berätta vad du menar med bubbla så varsågod!

En bubbla är väl ganska lätt att definiera. När värdet man får betala för något vida överstiger det faktiska underliggande värdet.

Frågan är bara vad det underliggande värdet är i det här fallet. Läge och andel av tomtvärde + fastighetsvärde känns ju rimligt. Men det är så klart mycket mer avancerat än så i bostadsfallet.

Hur folk tänker sig att den ska spricka utan att börja med Sveriges genom tiderna största byggande kommer jag nog aldrig att förstå dock.
2016-08-10, 10:27
Medlem
Citat:
För att identifiera en tillgångsbubbla måste man ju titta på hur priserna utvecklats jämfört med andra priser ( KPI tex )
Varför skulle relation mellan pris och KPI påvisa en bubbla. Du behöver förklara det. Du har fått frågan tidigare men aldrig svarat på den.

Är konsekvensen av ditt "påstående" att prisfall relativt KPI är en inverterad bubbla. T ex kan vi räkna med, enligt ditt förmenande, att priser på platt-TV som idag ligger på 3000 kommer att explodera upp till 100000?
Om inte, varför är inte det konsekvensen?

Citat:
samt hur pass mycket den dolda inflationen ökat under samma tid ( M3 penningmängden )
Varför skulle relation mellan pris och en viss skuldmassa påvisa en bubbla. Du behöver förklara det.
Förklara också varför det är just M3 och inget annat mått på skuldmassa.

Citat:
Alpha101 vill att vi skall räkna ut absoluta tal för när det går åt pipan, men det går inte, eftersom det ligger i sakens natur att när absoluta data är aktuella, är kraschen här, inget brukar peka på att det går åt pipan innan det gör det, därför blir alla lika förvånade varje gång.
Genom att kräva detaljering får flummarna problem och deras förvirrade grundlösa yrande avslöjas mer tydligt.
2016-08-10, 10:30
Medlem
Citat:
Inga alls, eftersom jag inte är ute efter att köpa. Jag bor redan där jag vill bo.

Förstår det. Gratulerar!
Men för de som verkligen behöver köpa för att hitta sitt hem. Vilka priser tycker du är rimliga då?
2016-08-10, 10:32
Medlem
Citat:

Wikipedia har en enkel beskrivning som övergripande beskriver vad det är.

"Den kännetecknas av en stor, men i tid begränsad, avvikelse uppåt i priset på småhus och bostadsrätter jämfört med konsumentprisindex, KPI. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsprisbubbla

Med det i åtanke kan man ta en titt på den här grafen.

http://1.bp.blogspot.com/-XEdqxCAfBLM/VDPfUURUetI/AAAAAAAAbc8/v1V-aruF0x8/s1600/bostadsratter_1980-2014p.png

och sedan fundera kring om grafens innehåll på något vis överensstämmer med wikipedias beskrivning och kan ge oss en tankeriktning när det gäller en eventuell bostadsbubbla i Sverige.
2016-08-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Även om du såklart vill väl och "köper" en lägenhet åt barnen sätter du er i en knipa som det set ut idag.

För även om du förespråkar en stigande marknad och ser det som en investering idag gör du det i hopp och tro.

Jag klandrar inte er föräldrar men kommer inte heller tycka synd om er den dagen bubblan spricker. För visst kommer allt skyllas på pappa staten med Löfven i spetsen, för ni har inget ansvar i överhuvud taget!
Att ställa upp som medlåntagare är i praktiken detsamma som det borgensåtagande som skett i många decennier. Har det blivit ett problem nu? Om inte så är det business as usual.

Varför skulle det bli ett nämnvärt prisfall?
Det är lägre boendekostnad i en BR än en nyproducerad HR. Varför skulle BR-priserna falla under sådana omständigheter?
Du behöver förklara det.
2016-08-10, 10:37
Medlem
Citat:
https://twitter.com/makroredaktion/status/763255042367492096

Inflationen låg.. Plus räntor låga.
Tror vi kan se samma priser vi har nu ett bra tag framöver.. 5-10 år?

Citat:

Highbanker beskrev det precis väldigt bra. Förstår att du har lite problem men läs ett par gånger extra så kanske polletten trillar ner!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in