2016-08-09, 23:03
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Hörru din slappkukade gamla gäddfiskare... KJ har varit gruppledare och signerat 4 listor.
Sökhistoria tillhör dock inte MPS, vilket MPS blåst upp till en stor sak.
Men signerade är dom och det är helt i enlighet med vad som sagts i rätten.

Samma sak har även jag fått höra av trovärdiga personer.

Listorna finns väl antagligen i det "extra sidomaterialet"...
Senast redigerad av zero73 2016-08-09 kl. 23:05.
Citera
2016-08-09, 23:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Eftersom bilägarens och KJs historier stämmer ihop med vad polisen själva kan kontrollera om bilen är det utrett att det är KJs tejp och att han kommit över den på det sätt han själv säger. Inget av de halmstrån du greppar efter förändrar det. Bilden på tejpen i FUP är inte dålig, och det finns inte heller några som helst anledningar för polisen att visa upp en oskarp eller på annat sätt undermålig bild för honom.

Jaså, ska du börja traggla om tejpen nu igen?

Hur var det nu - hade du sett den på bild i slasken eller... ?

Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Okej, jag kanske minns fel, det är en ganska vag minnesbild av ett öppnat grön/svart vapen med tejp lindat runt delar av mekanismen. Det skulle då alltså finnas i slasken, och inte i FUP, men det kanske var det du menade.

Hur som haver är tejpen och dess ursprung tydligt klarlagd, frågan är väl hur KJ har missat blodet/DNA:t på den. Det troliga är väl att han inte lagt märke till att det kommit dit och att hans CSI-impregnerade hjärna inte haft skäl att tro att den skulle bli aktuell.

Det är ju nästan synd om KJ. Han som hade planerat allt så bra, och tittat på jättemycket true crime och lärt sig allting, säkerligen också haft en ordentlig att göra-lista nedklottrad nånstans. Men se, då kommer bodens samlade snutbögar med Missing Särbarn i släptåg och börjar rota. Jag menar, VA FAN???!!!

Tror vissa här har ett djupt personligt engagemang i utredningen. Kanske är dem rädda om sitt jobb...
Citera
2016-08-09, 23:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har alldeles rätt i att KJs tejp inte var en Scotts Micropor nummer 33 eftersom någon sådan tejptyp inte existerar vad jag vet.

Det finns Scotch 33 som är vanlig svart eltejp och det finns olika fabrikat av Micropore (bland annat Scotch/3M) som är en papperspaserad kiMicropore

Tejpen som KJ identifierar som sin är av typen Transpore och tillverkas av flera fabrikat (bland annat Scotch/3M). Transpore är en matt genomskinlig och perforerad plasttejp. Perforeringen gör den lätt att riva/klyva och perforeringen kan för en okunnig ge intryck av att tejpen är av vävtyp, men det är en ren plasttejp utan väv.

Kjs beskrivning stämmer mycket väl överens med den tejp som hittats i lägenheten. KJ identifierar tejpen på bild och han känner igen sättet den är delad på. Hans förklaring av var den hittats stämmer med bilens existens samt det finns liknande tejp i handskfacket och bilägaren har tillgång till sjukhustejp.

Såväl Micropore (papperstejp) och Transpore (perforerad plasttejp) kallas sjukhustejp och finns på varje undersökningsbord och provtagningsvagn på sjukhus.

Som jag tolkar uppgifterna i FUP ihop med min erfarenhet av dessa typer av tejp råder det ingen som helst tvekan om att den tejprulle somm hittats i lägenheten är identisk med den tejprulle som KJ beskriver att han innehar efter att ha snott den ur en övergiven bil.

Tejpen kunde inte exakt sammanpassas med tejpbitarna på VB, men faktum att de är av samma typ, har delats på ett mycket snarlikt sätt och att rullen i KJs lägenhet har blod från VB på sig är besvärande för honom.

Oj en tejpexpert. Nu säger ju ägaren till tejpen att han väl känner till Scotts Micropor nummer 33 eftersom de har den som sårtejp i Landstinget. Då kan det ju inte vara en eltejp han syftar på.

Scotch 33 vinyltejp eller eltejp:
http://www.shop3m.com/scotch-super-33-vinyl-electrical-tape-33-super-3-4x52ft-3-4-in-x-52-ft-19-mm-x-15-6-m.html

Man blir väl omplåstrad på Boden sjukhus. Ägaren har nog blandat bort sig men nämner Micropore.

Han har ju heller inte rätt ändå för:
På sidan 1508 i FUP står att två tejpar hittades i SAABen. Båda är av märket Leukopor inte Scotts Micropor nummer 33.

Leukopor:
https://www.google.se/search?q=Leukopor&rlz=1C1ASUM_enSE702SE702&espv=2& biw=1393&bih=924&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&v ed=0ahUKEwiupsanprXOAhXEiiwKHWW2ARgQsAQIJA&dpr=1

Om man nu kunde bestämma det så varför kunde man inte det med badrumstejpen. Man har helt enkelt inte lyckats fått tag i likadan tejp. Man köpte tejp på Jula att jämföra med. Varför inte jämföra med en Landstingstejp? Den finns ju överallt enligt dig.

PÅ bilder i ett annat protokoll finns bild på badrumstejpen och hårtejpen. Tejperna belysta med UV-ljus. Är de identiska?

Kj säger att på den tejp han tror att det är så har han försökt få stopp på delningen av tejpen men inte lyckats. Hur svårt är det på en sårtejp? Jag köpte en på Jula och det var inga problem med att avbryta delningen. En vävtejp med struktur som t,ex gasbinda är ju lätt att klyva men lite svårare att få av.

Detta är slarvjobb utan dess like. Lösa trådar överallt.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-09 kl. 23:55.
Citera
2016-08-09, 23:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Du har alldeles rätt i att KJs tejp inte var en Scotts Micropor nummer 33 eftersom någon sådan tejptyp inte existerar vad jag vet.

Det finns Scotch 33 som är vanlig svart eltejp och det finns olika fabrikat av Micropore (bland annat Scotch/3M) som är en papperspaserad kiMicropore

Tejpen som KJ identifierar som sin är av typen Transpore och tillverkas av flera fabrikat (bland annat Scotch/3M). Transpore är en matt genomskinlig och perforerad plasttejp. Perforeringen gör den lätt att riva/klyva och perforeringen kan för en okunnig ge intryck av att tejpen är av vävtyp, men det är en ren plasttejp utan väv.

Kjs beskrivning stämmer mycket väl överens med den tejp som hittats i lägenheten. KJ identifierar tejpen på bild och han känner igen sättet den är delad på. Hans förklaring av var den hittats stämmer med bilens existens samt det finns liknande tejp i handskfacket och bilägaren har tillgång till sjukhustejp.

Såväl Micropore (papperstejp) och Transpore (perforerad plasttejp) kallas sjukhustejp och finns på varje undersökningsbord och provtagningsvagn på sjukhus.

Som jag tolkar uppgifterna i FUP ihop med min erfarenhet av dessa typer av tejp råder det ingen som helst tvekan om att den tejprulle somm hittats i lägenheten är identisk med den tejprulle som KJ beskriver att han innehar efter att ha snott den ur en övergiven bil.

Tejpen kunde inte exakt sammanpassas med tejpbitarna på VB, men faktum att de är av samma typ, har delats på ett mycket snarlikt sätt och att rullen i KJs lägenhet har blod från VB på sig är besvärande för honom.

Edit.
I partiet om tejpen i resningsansökan ger advokaten intryck av att tejpen som hittats i lägenheten är en spröd sårtejp av typen Micropor. Detta är alltså helt felaktigt och om han gett KJ intrycket av att det var sådan tejp som hittats i lägenheten och förevisats på bild så har han förlett KJ med falska uppgifter.

Ingen som tycker det är märkligt att uppgifterna om denna tejp inte redovisas bättre av farbror polisen?

Kanske är det avsiktligt...
Citera
2016-08-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Oj en tejpexpert. Nu säger ju ägaren till tejpen att han väl känner till Scotts Micropor nummer 33 eftersom de har den som sårtejp i Landstinget. Då kan det ju inte vara en eltejp.

Han har ju heller inte rätt för:
På sidan 1508 i FUP står att två tejpar hittades i SAABen. Båda är av märket Leukopor inte Scotts Micropor nummer 33.
Om man nu kunde bestämma det så varför kunde man inte det med badrumstejpen. Man har helt enkelt inte lyckats fått tag i likadan tejp. Man köpte tejp på Jula att jämföra med. Varför inte jämföra med en Landstingstejp?

PÅ bilder i ett annat protokoll finns bild på badrumstejpen och hårtejpen. Tejperna belysta med UV-ljus. Är de lika?

Detta är slarvjobb utan dess like. Lösa trådar överallt.

Jag är ingen tejpexpert, men känner till ett flertal "sjukhustejper". Scotts Micropor nummer 33 har jag dock aldrig råkat på.
Hjälp mig gärna. Googla scotts micropor 33 och varianter på det och delge vad du kommer fram till. Jag kan inte se att någon sådan finns, men det finns som sagt Scotch 33 (svart eltejp) och micropore (sårtejp av papperstyp).

Jag missade att det stod Leukopor i beslagsprotokollet. Då hittade man alltså BSN Leukopor i bilen. Den är likvärdig med 3M/Scotch Micropore. BSNs perforerade plasttejp som är likvärdig med 3M/Scotch Transpore är BSN Leukofix. BSN Leukopor och Leukofix är liksom 3M/Scotch Micropore och Transpore vanliga sjukhustejper och vardera typ (papperstejp och plasttejp) är förvillande lika.

Det är inget konstigt att någon som plockat på sig ett par rullar sjukhustejp från jobbet får med sig både papperstejp och plasttejp av ovan nämnda typer då de ofta används och förvaras parallellt.

Jag tycker också SKL borde tagit in några varianter av sjukhustejp istället för att handla på Jula.

Enligt SKL har tejperna liknande mönster i [i]polapolariserat ljus (inte UV-ljus), men ngt svårt att avgöra då jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling.
Jag konstaterar i alla fall att mönstret i perforeringen upprepas med samma avstånd på bägge tejperna.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-10 kl. 00:02.
Citera
2016-08-10, 00:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag är ingen tejpexpert, men känner till ett flertal "sjukhustejper". Scotts Micropor nummer 33 har jag dock aldrig råkat på.
Hjälp mig gärna. Googla scotts micropor 33 och varianter på det och delge vad du kommer fram till. Jag kan inte se att någon sådan finns, men det finns som sagt Scotch 33 (svart eltejp) och micropore (sårtejp av papperstyp).

Jag missade att det stod Leukopor i beslagsprotokollet. Då hittade man alltså BSN Leukopor i bilen. Den är likvärdig med 3M/Scotch Micropore. BSNs perforerade plasttejp som är likvärdig med 3M/Scotch Transpore är BSN Leukofix. BSN Leukopor och Leukofix är liksom 3M/Scotch Micropore och Transpore vanliga sjukhustejper och vardera typ (papperstejp och plasttejp) är förvillande lika.

Jag tycker också SKL borde tagit in några varianter av sjukhustejp istället för att handla på Jula.

Enligt SKL har tejperna liknande mönster i [i]polapolariserat ljus (inte UV-ljus), men ngt svårt att avgöra då jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling.
Jag konstaterar i alla fall att mönstret i perforeringen upprepas med samma avstånd på bägge tejperna.

Du hade rätt om eltejpen och jag har rättat. Ägaren har blandat friskt och fel.

Du har alltså sett dessa tejper live. Om man skulle skilja märkena åt kan man se det på loggan på bobbinen?

Används de t.ex för att tejpa fast slangarna på armen när man får dropp?
Det var ju riktigt dåligt klister på dem. Det är väl för att vara skonsamt att ta bort?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-10 kl. 00:06.
Citera
2016-08-10, 00:24
Medlem
Citat:
Du hade rätt om eltejpen och jag har rättat. Ägaren har blandat friskt och fel.

Du har alltså sett dessa tejper live. Om man skulle skilja märkena åt kan man se det på loggan på bobbinen?

Används de t.ex för att tejpa fast slangarna på armen när man får dropp?
Det var ju riktigt dåligt klister på dem. Det är väl för att vara skonsamt att ta bort?

Ok.

Ja, bil-/tejpägaren blandar friskt och går på känsla, men prickar lite fel. Det finns ett flertal tillverkare av likvärdiga och förvillande lika "sjukhustejper" av de två typerna plasttejp och papperstejp.

Eftersom ägaren felaktigt kallar rullarna i bilen för micropore, men poliserna skriver Leukopor i beslagsprotokollet, gissar jag att de rullarna har diskret märkning inne i bobinen som han inte observerar. Du har antagligen sett att åtminstone BSN Leukopor/Leukofix finns i variant både med tryck på sidan och tryck i bobinen.

Jag skulle inte kunna skilja på olika fabrikat utan att se på fabrikatmärket eftersom tejpen i sig är så snarlik mellan olika fabrikat. Däremot är det busenkelt att skilja på papperstypen och plasttypen (även på bild...)
Jag har stött på rullar både med och utan tryck på sidan eller i bobinen och rullar med bobin av såväl plast som papper.

Ja, de används till fixering av slangar, kompresser, bandage mm. mm. Tejperna är hudvänliga och har relativt svagt häftämne.
Den perforerade plasttejpen (som i lägenheten) är elektriskt isolerande och jag kan mycket väl tänka mig att KJ, som mindre nogräknad person, kan tycka den går bra att använda till isolering av batterikablar i en airsoftbössa.

Samma slags tejper förekommer även bland regementenas sjukvårdsutrustning och i många förbandslådor. Däremot är det för mig helt uteslutet att någon skulle använda nämnda plasttejp till att tejpa fingrar och tår i sportsammanhang. Den har inga egenskaper som påminner om sporttejp.
(Ps. Bodens och Luleås sjukhus är sedan länge nedlagda och ersatta av Sunderby Sjukhus)

Rullen i lägenheten har pappersbobin utan märkning och är definitivt inte av samma typ som de rullar polisen senare anträffar i bilen.
Rullen i lägenheten ser lite åldrad ut. Antingen har den legat längre än de andra rullarna i bilen eller så är det en rulle KJ haft sedan tidigare (han säger väl att det finns flera i föräldrahemmet) och tejpen på kroppen härrör från rullen som tagits ur bilen och har förbrukats/slängts bort. (Jag är medveten om att andra postare ser andra möjligheter till förklaring).
Senast redigerad av Prudent 2016-08-10 kl. 00:52.
Citera
2016-08-10, 00:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ok.

Ja, bil-/tejpägaren blandar friskt och går på känsla, men prickar fel. Det finns ett flertal tillverkare av likvärdiga och förvillande lika "sjukhustejper" av de två typerna plasttejp och papperstejp.

Eftersom ägaren felaktigt kallar rullarna i bilen för micropore, men poliserna skriver Leukopor i beslagsprotokollet gissar jag att de rullarna har diskret märkning inne i bobinen. Du har antagligen sett att åtminstonr BSN Leukopor/Leukofix finns i variant både med tryck på sidan och tryck i bobinen.

Jag skulle inte kunna skilja på olika fabrikat utan att se på fabrikatmärket. Däremot är det busenkelt att skilja på papperstypen och plasttypen (även på bild...)
Jag har stött på rullar både med och utan tryck på sidan eller i bobinen och rullar med bobin av såväl plast som papper.

Ja, de används till fixering av slangar, kompresser, bandage mm. mm. Tejperna är hudvänliga och har relativt svagt häftämne.
Den perforerade plasttejpen (som i lägenheten) är elektriskt isolerande och jag kan mycket väl tänka mig att KJ, som mindre nogräknad person, kan tycka den går bra att använda till isolering av batterikablar i en airsoftbössa.

Samma slags tejper förekommer även bland regementenas sjukvårdsutrustning.
(Ps. Bodens och Luleås sjukhus är sedan länge nedlagda och ersatta av Sunderby Sjukhus)

Rullen i lägenheten har pappersbobin utan märkning och är definitivt inte av samma typ som de rullar polisen senare anträffar i bilen.
Rullen i lägenheten ser lite åldrad ut. Antingen har den legat längre än de andra rullarna i bilen eller så är det en rulle KJ haft sedan tidigare (han säger väl att det finns flera i föräldrahemmet) och tejpen på kroppen härrör från rullen som tagits ur bilen och har förbrukats/slängts bort. (Jag är medveten om att andra postare ser andra möjligheter till förklaring).

Hur vanligt är omärkta bobbiner? Har du någonsin sett det?
Om tejpen är perforerad är det ju hål i den. Där det är hål blir det ju ingen isolering.

Nej, den underliga färgen på badrumstejpen beror nog på att "fotografen" inte ställt in rätt färgtemperatur på kameran. I ett annan dokument, aktbilaga, finns andra foton och där är tejpen vit. Vilket foto som visats för KJ vet jag inte.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-10 kl. 01:01.
Citera
2016-08-10, 01:05
Medlem
Citat:
Hur vanligt är omärkta bobbiner? Har du någonsin sett det?

Nej, den underliga färgen på badrumstejpen beror nog på att "fotografen" inte ställt in rätt färgtemperatur på kameran. I ett annan dokument, aktbilaga, finns andra foton och där är tejpen vit. Vilket foto som visats för KJ vet jag inte.

Ja, jag har sett omärkta bobiner.
Jag kan kan inte bedöma hur vanligt det är med omärkta bobiner eller pappersbobiner, men det är inte unikt. Idag är nog bobiner av plast vanligast. Rullen i KJs lägenhet kan alltså mycket väl vara en lite äldre rulle.

Ja, jag har sett den andra bilden med och där ser rullen mer ut som förväntat i verkligheten.
Der finns även bild där man ser att bobinen veckat sig (av fukt eller kanske tryck mot rullen), men det kan såklart även skert när KJ haft rullen i fickan.

Tejpen är inte vit, utan genomskinlig med matt yta, nästan som frostat glas. I flera lager på rulle kan den kanske uppfattas som nästan vit.

Minns du var den bättre bilden finns?
Senast redigerad av Prudent 2016-08-10 kl. 01:15.
Citera
2016-08-10, 01:09
Bannlyst
Tejp hit och tejp dit. Finns det inget annat att diskutera? Hur var det med tjejens huvud? Hittade polisen det eller kan det vara fasttejpat någonstans i bunkern de letade i?
Citera
2016-08-10, 01:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, jag har sett omärkta bobiner.
Jag kan kan inte bedöma hur vanligt det är med omärkta bobiner eller pappersbobiner, men det är inte unikt. Idag är nog bobiner av plast vanligast. Rullen i KJs lägenhet kan alltså mycket väl vara en lite äldre rulle.

Ja, jag har sett den andra bilden med och där ser rullen mer ut som förväntat i verkligheten.
Der finns även bild där man ser att bobinen veckat sig (av fukt eller kanske tryck mot rullen), men det kan såklart även skert när KJ haft rullen i fickan.

Om nu KJ sitter och isolerar elektriska ledare med en perforerad tejp. Hur bär han sig åt för att inte lämna något spår efter sig. Enligt KJ så bet han av tejpen. Det borde väl lämna något spår.
Citera
2016-08-10, 01:18
Medlem
Citat:
Om nu KJ sitter och isolerar elektriska ledare med en perforerad tejp. Hur bär han sig åt för att inte lämna något spår efter sig. Enligt KJ så bet han av tejpen. Det borde väl lämna något spår.

Alltså tejpen är perforerad/naggad i ytan för att vara lätt att riva, men den är ändå tät.

Edit. Nu blev jag osäker. Den kan vara mikroporös i ytan.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-10 kl. 01:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in