2016-08-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att du har fel, uttrycket mycket möjligt bör enligt min uppfattning nedgraderas till bara möjligt eller snarare mikroskopiskt möjligt.

Det finns två omständigheter i det här fallet som är avgörande för min tro på den dömdes skuld.

KJ låtsasringer till VB när han uppmanas att ringa henne. Så kan den göra som vet att VB:s telefon är obrukbar och VB död.

KJ talar osanning om att han är uppskriven på MPS:s söklistor, dessutom så kallar han sig inledningsvis för något annat än sitt rätta namn. Det fanns ingen anledning till det mer än att han trodde att han genom att vara anonym kan få utlopp för sitt behov av att berätta att han var den sista som såg VB i livet, hur han nu kunde veta att han var det i det här läget.

I övrigt så tycker även jag att en förundersökning skall vara korrekt enligt regelboken, försvaret skall få tillgång till det material som man är berättigad till.

Hörru din slappkukade gamla gäddfiskare... KJ har varit gruppledare och signerat 4 listor.
Sökhistoria tillhör dock inte MPS, vilket MPS blåst upp till en stor sak.
Men signerade är dom och det är helt i enlighet med vad som sagts i rätten.

Så du börjar bli tunn på argument för KJ:s skuld.

Med vänlig hälsning, Analsexakrobaten från Södra Finland.
Citera
2016-08-09, 19:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Hörru din slappkukade gamla gäddfiskare... KJ har varit gruppledare och signerat 4 listor.
Sökhistoria tillhör dock inte MPS, vilket MPS blåst upp till en stor sak.
Men signerade är dom och det är helt i enlighet med vad som sagts i rätten.

Så du börjar bli tunn på argument för KJ:s skuld.

Med vänlig hälsning, Analsexakrobaten från Södra Finland.

Menar du att vittnesmålen i FUP om att KJ muntligen kallade sig för något annat än K.....J..... under minst ett av söken är fel?

I övrigt så undrar jag vad du menar med det fetade?
Citera
2016-08-09, 20:13
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jaså? På greppsidan? Det var nyheter för både mig hela utredningen. Har du någon källa på det - annat än att "du kan se det på en bild?

Nyheter för dig möjligtvis, men inte för hela utredningen. Citerat ur FUP s 345:

På handskarna iakttogs besudlingar i form av både diffust och
tydligt avgränsade svagt färgade fläckar med inslag av starkare
färgade stråk se bild 1-4. För besudlingarna erhölls indikation på
blodförekomst. På de gula tygdelar iakttogs besudlingarna ha
trängt in i tyget.

Om du sedan bläddrar ner till s 347 så ser du överst en bild tagen på blodfläckar på greppsidan av högerhandsken.

Sen så förstår jag inte problemet med att hänvisa till en bild? Både på översiktsbilderna och närbilderna syns det att handskarna är täckta av tunna rödbruna besudlingar som liknar blod. De testar också för blod. Av de sju utvalda fläckarna testar tre positivt för att det är VBs blod. Det mest troliga är helt enkelt att handskarna är täckta av VBs blod.

Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nej, det är definitivt INTE utrett. KJ har innehaft en till synes liknande tejp. Det är allt. SKL försökte utreda vems tejpen var men kunde vare sig sammanpassa den på längden eller tvären.

Jo, det är det. KJ har spontant uppgett en historia om vart tejpen kom ifrån som gått att bekräfta fullt ut. Dessutom låg den hemma hos honom och han har identifierat den som sin. Tejpen blev ett problem först efter att polisen sagt till honom att det är blod på den.

Dessutom så försäger sig KJ upprepade gånger om tejpen på liknande sätt som han gör om blodet i bakluckan.

Att inte kunna sammanpassa tejp är ingen stor grej. En del tejp kan t ex tänja både på längden och bredden ganska enkelt, och då blir den också omöjlig att sammanpassa.
Citera
2016-08-09, 20:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att du har fel, uttrycket mycket möjligt bör enligt min uppfattning nedgraderas till bara möjligt eller snarare mikroskopiskt möjligt.

Det finns två omständigheter i det här fallet som är avgörande för min tro på den dömdes skuld.

KJ låtsasringer till VB när han uppmanas att ringa henne. Så kan den göra som vet att VB:s telefon är obrukbar och VB död.

KJ talar osanning om att han är uppskriven på MPS:s söklistor, dessutom så kallar han sig inledningsvis för något annat än sitt rätta namn. Det fanns ingen anledning till det mer än att han trodde att han genom att vara anonym kan få utlopp för sitt behov av att berätta att han var den sista som såg VB i livet, hur han nu kunde veta att han var det i det här läget.

I övrigt så tycker även jag att en förundersökning skall vara korrekt enligt regelboken, försvaret skall få tillgång till det material som man är berättigad till.

Det kan också den göra som vet att många andra redan ringt. Avgörande för din tro kanske men inget annat. Han deltog ju i sökningen. Varför skulle han göra det om han visste att hon var död med samma resonemang? MB sökte inte alls.

Det var lite luddigt det där med söklistan efter vad jag minns.
Citera
2016-08-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Nej. Jag menar att det är blod på hela handskarna, även på greppsidan, vilket syns på bilderna i FUP. Vissa här verkar vilja få det till att det är blod enbart på handskarnas ryggsida, men så är inte fallet. Handskarna är helt nedblodade, och det syns tydligt. Varför NFC/SKL valt att enbart ta bitar av tyget på ryggsidan av handskarna att testa på kan endast de svara på.

Med tanke på vem KJ utger sig för att vara skulle jag akta mig för att använda normal logik som JK gör här. KJ säger själv att han använt tejpen till att rulla cigg med, vilket också är dumt, udda och olämpligt, men det hindrar inte vår vän KJ.

Lägg ner. Det är hans tejp. Det är helt utrett. Patetiskt att ens försöka invända, båda av folk i tråden och av försvararen.

Det gjorde jag, men det är ju också så som KJ säger att hans minne fungerar. Hans minns inte saker som inte är viktiga, säger han. Men sen plötsligt så visar det sig att hans minne inte fungerar alls. Om det KJ säger är sant så borde han spärras in på livstid, eftersom han helt enkelt skulle kunna glömma bort att det är farligt att hugga folk med kniv, att de kan dö av sådant våld, att det är fel att mörda, osv. Det är nog också det som hänt här; KJ är helt enkelt ett tragiskt offer för sin egen minnesstörning som glömt att han mördat VB och därför dåraktigt håller fast vid sin oskuld.

Det som är unikt i det här fallet är inte planteringen i sig, det är omfattningen, utseendet, planeringen och utfallet. Stenbergapyromanen klippte en tumme av sitt offer och gick och tryckte den på lite olika platser, det är inte samma nivå som det här. Det amerikanska fallet är en tekniker med tillgång till olika tekniska hjälpmedel, kunnande och biologiskt material på ett helt annat sätt än en privatperson.

Skulle KJ rulla cigg av tejpen från badrummet skulle han med
största sannolikhet drabbas av kemisk lunginflammation.
Citera
2016-08-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Ja. Men just det drog han till med, att han gjort.

Bara en nyfiken fråga, efter som jag är totalt ouppdaterad. Vem/vad har startat upp denna nya process?

Pappan?
Citera
2016-08-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det skulle han med största sannolikhet inte göra, men det vore inte nyttigt.

KJ säger i vilket fall inte att han rökt tejpen, bara använt den för att fixera det rullade kvittot. Det finns många beskrivningar på att rulla cigarett av valfritt papper och fixera med tejp över filterdelen.

FUP s.1800
Citat:
Ja, jag tar ett…en penna och så sätter jag den där och så rullar jag ett vanligt typ kvitto runt den och så tar jag och…liksom…lite…så här tejpar den. Tejpar och…så här och drar jag ut pennan och så tar jag och sätter ner ett filter och så sen så tar jag och typ knackar ner vanlig tobak eller sån här fimptobak
Han verkar dock inte så nogräknad som dessutom använder kvittopapper tobak från fimpar...

Dessutom finns andra som faktiskt tycker tejp går utmärkt att röka:
(FB) Vad kan man rulla med?
Citat:
Tejp fungerar faktiskt jättebra. Speciellt de genomskinliga tejpsen. Det kletiga stabiliserar till och med innehållet vilket gör packningen rund och packad. Perfekt för utflykter och stadsvandringar.
Citera
2016-08-09, 21:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kan också den göra som vet att många andra redan ringt. Avgörande för din tro kanske men inget annat. Han deltog ju i sökningen. Varför skulle han göra det om han visste att hon var död med samma resonemang? MB sökte inte alls.

Det var lite luddigt det där med söklistan efter vad jag minns.

Därför att jag inbillar mig att det är inte särskilt ovanligt att den skyldige i sin iver att framstå som oskyldig planmässigt uppträder som om vore oskyldig, och det på ett onaturligt och uppseendeväckande sätt.

KJ var med och sökte men uppträdde enligt vittnesmål som om han inte var särskilt intresserad av att söka aktivt och seriöst. KJ kan enligt min tro inte planera och genomföra i flera steg, svårt för att få ihop en trovärdig helhetsbild, och visst, detta är min tro, ingenting annat.

Enligt samma resonemang, MB sökte inte, han hade inte behovet av att genom sitt uppträdande söka övertyga sin omgivning om sin oskuld, det här är också min personliga uppfattning och tro.

Som sagt, KJ kan vara oskyldig, men jag tror inte att det är mycket möjligt.

Det är inte jag som har värderat bevisen och dömt honom, dock så har jag ju min intuition som vägledare och den hänger bland annat upp sig på KJ:s uppträdande utöver de konkreta bevisen som till exempel blodet i bilen och tejprullen i badrummet.

Jag vill understryka att jag kan ha fel i min tro, det visar sig kanske framöver, jag är ödmjuk och gör inte anspråk på att sitta inne med sanningen.

Mvh
Citera
2016-08-09, 21:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten

Jo, det är det. KJ har spontant uppgett en historia om vart tejpen kom ifrån som gått att bekräfta fullt ut. Dessutom låg den hemma hos honom och han har identifierat den som sin. Tejpen blev ett problem först efter att polisen sagt till honom att det är blod på den.

Dessutom så försäger sig KJ upprepade gånger om tejpen på liknande sätt som han gör om blodet i bakluckan.

Att inte kunna sammanpassa tejp är ingen stor grej. En del tejp kan t ex tänja både på längden och bredden ganska enkelt, och då blir den också omöjlig att sammanpassa.

KJ uppger en historia om att han tagit den i en avställd SAAB.

SAAB-ägaren uppger:
Citat:
Vi ber honom kontrollera handsfacket för att se om något saknas. Han säger spontant att bilens
handlingar vilka förvarats i en röd plastficka saknas från handsfacket. Bland annat är det
registreringsbevis samt besiktningshandlingar. Något mer saknar han inte. Vi tillfrågar honom
om den tejprulle vilken precis anträffats av polisen i detta utrymme. Han säger spontant att
detta är en sjukhustejp och av märke Scotts Micropor troligen nummer 33. På fråga svarar han
att denna tejp är väldigt bekant för honom eftersom han själv och frun är Landstingsanställda.
Han hade ingen vetskap om att den fanns i handskfacket. Sundström tillfrågas om han saknar
någon liknade tejp från fordonet. Han kan inte minnas om det funnits ytterligare tejprullar i
fordonet.

Varför kontrolleras inte om den sortens tejp överhuvudtaget funnits på sjukhuset. Varför visar man inte bilden för SAAB-ägaren eller hans fru som också jobbar på landstinget. Har för mig att KJ uppgav att tejpen var splittad redan när han hittade den. Ytterligare en lös tråd.

KJ uppger att han tagit en tejp ur bilen men man vet ju inte om det är den som hittades på badrumsskåpet. Han bedömde det efter att ha sett en dåligt fotograferad bild. Ingen kollar dammläget på skåpet för att avgöra hur länge rullen legat där. Ytterligare en lös tråd.

Upptäckte just en detalj:
Polisen har hittat en tejp i handskfacket. Ägaren känner igen den och uppger märket.
Polisen frågar då om han saknar en liknande tejp. Borde de inte fråga efter likadan tejp? Polisen såg tydligen redan där att tejperna inte liknande varandra. Det var alltså inte en Scotts Micropor nummer 33 om man hårddrar det hela.

KJs version:
Citat:
Kristoffer säger efter en stunds eftertanke att han har en sorts vävtejp som han hittade i en
övergiven bil, en Saab som var som en skrotbil och det var för ett par månader sedan.
Tejpen har han använt till att isolera kablar i soft air gun vapen som har ett batteri som driver
motorn. Han säger att tejpen kan köpas på bensinstationer, Ica och elaffärer. Han vet inte om
någon av hans kompisar har en sådan tejp och han säger sig inte veta om någon kompis har
en sådan här tejp
Han beskriver tejpen som genomskinlig och att den ser ut som väv. Han vill minnas att han
har haft den liggande på ett bord i vardagsrummet.
Kristoffer får se ett fotografi av en tejprulle.
Kristoffer säger att han tror att det är hans tejprulle på bilden. Han lägger märke till att den
delat sig på längden och säger att han försökt rätta till det men inte lyckats.
När Kristoffer delges att det anträffats i hans badrum säger han att han förmodligen haft den i
någon ficka och lagt den där då han skulle slänga in tvätt.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-09 kl. 21:35.
Citera
2016-08-09, 22:07
Medlem
judenhetens avatar
Citat:

Varför kontrolleras inte om den sortens tejp överhuvudtaget funnits på sjukhuset. Varför visar man inte bilden för SAAB-ägaren eller hans fru som också jobbar på landstinget. Har för mig att KJ uppgav att tejpen var splittad redan när han hittade den. Ytterligare en lös tråd.

KJ uppger att han tagit en tejp ur bilen men man vet ju inte om det är den som hittades på badrumsskåpet. Han bedömde det efter att ha sett en dåligt fotograferad bild. Ingen kollar dammläget på skåpet för att avgöra hur länge rullen legat där. Ytterligare en lös tråd.

Polisen har hittat en tejp i handskfacket. Ägaren känner igen den och uppger märket.
Polisen frågar då om han saknar en liknande tejp. Borde de inte fråga efter likadan tejp? Polisen såg tydligen redan där att tejperna inte liknande varandra. Det var alltså inte en Scotts Micropor nummer 33 om man hårddrar det hela.

Eftersom bilägarens och KJs historier stämmer ihop med vad polisen själva kan kontrollera om bilen är det utrett att det är KJs tejp och att han kommit över den på det sätt han själv säger. Inget av de halmstrån du greppar efter förändrar det. Bilden på tejpen i FUP är inte dålig, och det finns inte heller några som helst anledningar för polisen att visa upp en oskarp eller på annat sätt undermålig bild för honom.
Citera
2016-08-09, 22:46
Medlem
Citat:
Det var alltså inte en Scotts Micropor nummer 33 om man hårddrar det hela.
Du har alldeles rätt i att KJs tejp inte var en Scotts Micropor nummer 33 eftersom någon sådan tejptyp inte existerar vad jag vet.

Det finns Scotch 33 som är vanlig svart eltejp och det finns olika fabrikat av Micropore (bland annat Scotch/3M) som är en papperspaserad tejp.

Tejpen som KJ identifierar som sin är av typen Transpore och tillverkas av flera fabrikat (bland annat Scotch/3M). Transpore är en matt genomskinlig och perforerad plasttejp. Perforeringen gör den lätt att riva/klyva och perforeringen kan för en okunnig ge intryck av att tejpen är av vävtyp, men det är en ren plasttejp utan väv.

Kjs beskrivning stämmer mycket väl överens med den tejp som hittats i lägenheten. KJ identifierar tejpen på bild och han känner igen sättet den är delad på. Hans förklaring av var den hittats stämmer med bilens existens samt det finns liknande tejp i handskfacket och bilägaren har tillgång till sjukhustejp.

Såväl Micropore (papperstejp) och Transpore (perforerad plasttejp) kallas sjukhustejp och finns på varje undersökningsbord och provtagningsvagn på sjukhus.

Som jag tolkar uppgifterna i FUP ihop med min erfarenhet av dessa typer av tejp råder det ingen som helst tvekan om att den tejprulle somm hittats i lägenheten är identisk med den tejprulle som KJ beskriver att han innehar efter att ha snott den ur en övergiven bil.

Tejpen kunde inte exakt sammanpassas med tejpbitarna på VB, men faktum att de är av samma typ, har delats på ett mycket snarlikt sätt och att rullen i KJs lägenhet har blod från VB på sig är besvärande för honom.

Edit.
I partiet om tejpen i resningsansökan ger advokaten intryck av att tejpen som hittats i lägenheten är en spröd sårtejp av typen Micropor. Detta är alltså helt felaktigt och om han gett KJ intrycket av att det var sådan tejp som hittats i lägenheten och förevisats på bild så har han förlett KJ med falska uppgifter.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-09 kl. 23:29.
Citera
2016-08-09, 22:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:

SAAB-ägaren uppger:

KJs version:

Notera att sidorna i FUP är en avskrift av ett dialogförhör med KJ, inte förhöret i sig.

FUP s1668:
Citat:
Förhöret i sin helhet finns inspelat på band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in