Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Det var alltså inte en Scotts Micropor nummer 33 om man hårddrar det hela.
Du har alldeles rätt i att KJs tejp inte var en Scotts Micropor nummer 33 eftersom någon sådan tejptyp inte existerar vad jag vet.
Det finns Scotch 33 som är vanlig svart eltejp och det finns olika fabrikat av Micropore (bland annat Scotch/3M) som är en papperspaserad tejp.
Tejpen som KJ identifierar som sin är av typen Transpore och tillverkas av flera fabrikat (bland annat Scotch/3M). Transpore är en matt genomskinlig och perforerad plasttejp. Perforeringen gör den lätt att riva/klyva och perforeringen kan för en okunnig ge intryck av att tejpen är av vävtyp, men det är en ren plasttejp utan väv.
Kjs beskrivning stämmer mycket väl överens med den tejp som hittats i lägenheten. KJ identifierar tejpen på bild och han känner igen sättet den är delad på. Hans förklaring av var den hittats stämmer med bilens existens samt det finns liknande tejp i handskfacket och bilägaren har tillgång till sjukhustejp.
Såväl Micropore (papperstejp) och Transpore (perforerad plasttejp) kallas sjukhustejp och finns på varje undersökningsbord och provtagningsvagn på sjukhus.
Som jag tolkar uppgifterna i FUP ihop med min erfarenhet av dessa typer av tejp råder det ingen som helst tvekan om att den tejprulle somm hittats i lägenheten är identisk med den tejprulle som KJ beskriver att han innehar efter att ha snott den ur en övergiven bil.
Tejpen kunde inte exakt sammanpassas med tejpbitarna på VB, men faktum att de är av samma typ, har delats på ett mycket snarlikt sätt och att rullen i KJs lägenhet har blod från VB på sig är besvärande för honom.
Edit.
I partiet om tejpen i resningsansökan ger advokaten intryck av att tejpen som hittats i lägenheten är en spröd sårtejp av typen Micropor. Detta är alltså helt felaktigt och om han gett KJ intrycket av att det var sådan tejp som hittats i lägenheten och förevisats på bild så har han förlett KJ med falska uppgifter.