2016-05-11, 22:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag är inget fan av Leif GW, men hade varit intressant att höra hans åsikt. Sen kom resningsansökan strax efter Bodströms boksläpp. En tillfällighet eller?

Tror inte att det hänger ihop, Bodströms boksläpp och ansökan alltså.

Men det är ju en intressant tanke, Bodström sa ju att fallet liknade "Making a murderer" så tidsaspekten för ansökan kan ju ha varit perfekt.
Citera
2016-05-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Missade lägga till sidhänvisningen.
Tipunkterna för slagningarna och uppgiften att IP-adress inte loggas framgår av FUP sid. 1474 - 1475. Det är alltså ingen uppgift som undanhållits i utredningen.

Nej, ägarinfo på privatägda bilar framgår inte vid webbsökning. Test själv om du tvivlar.
Det var likadant 2013.

Anges datum då? Kan inte riskera att öppna FUP igen och fastna de närmaste 4 timmarna

Helt korrekt, vill man ha ägaruppgifter är det en betaltjänst nu och var 2013.
Citera
2016-05-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Anges datum då? Kan inte riskera att öppna FUP igen och fastna de närmaste 4 timmarna

Helt korrekt, vill man ha ägaruppgifter är det en betaltjänst nu och var 2013.

Ja. Datum och klockslag anges på sekunden.
2/4 två slagningar, 3/4 en slagning, 30/4 en slagning.
Dubbelregistrering på sekunden när vid varje tillfälle. Därav åtta noteringar trots att det med all sannolikhet är fyra sökningar.

Inga ägaruppgifter vid webbfråga (pga PUL)

Lämnas mot avgift via sms. Gratis via fax och kundtjänst nu och var 2013.
Från 1 mars 2016 även ägaruppgifter via e-post.
Citera
2016-05-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ja. Datum och klockslag anges på sekunden.
2/4 två slagningar, 3/4 en slagning, 30/4 en slagning.
Dubbelregistrering på sekunden när vid varje tillfälle. Därav åtta noteringar trots att det med all sannolikhet är fyra sökningar.

Inga ägaruppgifter vid webbfråga (pga PUL)

Lämnas mot avgift via sms. Gratis via fax och kundtjänst nu och var 2013.
Från 1 mars 2016 även ägaruppgifter via e-post.
Tack. Ja, varför göra dessa slagningar på en och samma bil som bara råkar var KJs.
Citera
2016-05-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är inget att gnälla om för polisens beslut är överklagat till Kammarrätten Stockholm, så dom avgör om advokaten får ta del av det sekretessbelagda sidomaterialet.
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2299-16.

Nä, det är varken moraliska skäl eller juridiska att få en ny rättegång pga sidomaterial. Det är känt att ett sådant finns. Och att det finns ett visst skydd för tex tipsare, infiltratörer osv. Kammarrätten lär avgöra. Frågan är istället om åklagaren alltid ska ha rätt att enskilt bestämma vad som lämnas ut från sidomaterial och om missbruk finns att man lägger uppgifter som är till gagn för den misstänkte och sedan sätter sekretess på uppgifterna. Det är en svår balansgång. Men inte ens detta lär ge HD huvudvärk eftersom tipsen inte hade gjort vare sig till eller ifrån.

Vill man klaga på en myndighet gör man det hos JO först och främst och inte i en resningsansökan.
Går man sedan igenom beviljade resningar gällande mord, så är det solklart varför man beviljas resning. Det finns inte med i denna ansökan.

Tröttnar du aldrig på att skämma ut dig?
Nej, det är inte allmänt känt att åklagaren håller sig med sidomaterial på det vis som skett i den här rättegången.

Det normala är:
1. Förundersökning
2. Sidomaterial
Sidomaterialet ska försvararen få tillgång till senast i samband med slutgiltig delgivning. I vissa fall kan delar maskas om det är väldigt känsliga uppgifter.

I det här fallet är upplägget:
1. Förundersökningen.
2. Sidomaterial med meningslöst trams.
3. Sidomaterial som åklagaren hållit hemligt och som efter avslutad hovrättsförhandling kommit fram, men nu belagts med en omfattande sekretess.

Punkt 3 är alltså inte allmänt känt eller på något sätt normalt alls. Det strider till och med mot utformningen av lagen.
Dessa 2 400 sidor skulle lagts fram innan tingsrättsförhandling och haft sekretess på känsliga personuppgifter eller uppgifter som berör exempelvis rikets säkerhet.

Varför skriver du så mycket skit och varför gör du dig inte besväret att sätta dig in i vad du diskuterar?
Du skämmer ju ut dig i nästan samtliga inlägg. Vad är din agenda i att sprida så mycket felaktigheter?
Citera
2016-05-12, 00:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är inget att gnälla om för polisens beslut är överklagat till Kammarrätten Stockholm, så dom avgör om advokaten får ta del av det sekretessbelagda sidomaterialet.
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2299-16.

Nä, det är varken moraliska skäl eller juridiska att få en ny rättegång pga sidomaterial. Det är känt att ett sådant finns. Och att det finns ett visst skydd för tex tipsare, infiltratörer osv. Kammarrätten lär avgöra. Frågan är istället om åklagaren alltid ska ha rätt att enskilt bestämma vad som lämnas ut från sidomaterial och om missbruk finns att man lägger uppgifter som är till gagn för den misstänkte och sedan sätter sekretess på uppgifterna. Det är en svår balansgång. Men inte ens detta lär ge HD huvudvärk eftersom tipsen inte hade gjort vare sig till eller ifrån.

Vill man klaga på en myndighet gör man det hos JO först och främst och inte i en resningsansökan.
Går man sedan igenom beviljade resningar gällande mord, så är det solklart varför man beviljas resning. Det finns inte med i denna ansökan.

Mitt fetande.

Hur kan du veta det ?
Du vet ju inte vilka tips som finns i den "hemliga slasken" eller ?
Citera
2016-05-12, 00:22
Medlem
Om man bortser från det allvarligaste som resningen tar upp - det hemliga sidomaterialet som borde varit känt i samband med tingsrättsförhandling - så tror jag att man inte ska fastna i att tolka enskilda punkter och hur stor betydelse varje enskild punkt har.

Jag tror man ska se det så här:
Det som kan ligga KJ till last har hamnat i FUP.
Det som kan försvåra en fällande dom har lagts i det hemliga sidomaterialet.

Det är onekligen ett mönster som inte riktigt känns rätt. Man sitter alltså med uppgifter som helt eller delvis motsäger den tes man driver och gömmer därför dessa uppgifter.

Att som åklagare stå i tingsrätt och förs fram att det sannolikt var KJ som bar en säng på loftgången samtidigt som man kastat vittnesmål från grannar som uppger att dom själva burit skåp på loftgången känns oseriöst.
Det är ju att medvetet lura rätten.

Detsamma kan sägas om flera andra punkter. Bland annat "skriken" från lägenheten, som andra grannar helt avfärdar.

Det är ju helheten som faktiskt känns osmakligt.
Citera
2016-05-12, 00:54
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Vad är det du inte förstår?
Varför i helvete skulle jag vilka att DN ska granska NSD:s relationer med MB? Och när blev det nyhetsmässigt? Vet du vad en nyhet är?
På sin höjd hade Resumé eller Dagens Media brytt sig om en sådan nyhet, men inte DN.

Jag tror att du underskattar din egen potential. Du hävdar att du sitter på information som kan välta hela den här styckmordsutredningen. Jag tror säkert medierna skulle stå på kö för ett sådant scoop vilken tid som helst på dygnet.

Citat:
Faktum är att DN sannolikt är den i särklass sämsta tidningen att vända sig till om ens om uppgifterna hade bäring på det som avhandlats i domstol, då man haft en väldigt svag bevakning av det här fallet.
Då är exempelvis Magnus Hellberg på Expressen eller Tagesson på Aftonbladet avsevärt mycket bättre, men nu är det så att säga inte speciellt relevant då antalet tidningar som intresserar sig för att granska andra tidningar bristande objektivitet torde vara cirka två i hela Sverige.
Och dessa har inte några läsare.

Det är tråkigt att du känner så, men även dessa två tidningar som är intresserade kan säkert locka en och annan grävande journalist, om informationen som du sitter på är så pass avgörande.

Citat:
Men åter igen: du vet inte ens vad det är du sitter och kommenterar på så det blir smått parodiskt att bemöta dig.

Jag har haft invändningar mot lokalmedias uppenbara brist på objektivitet och även på att vissa polisers förhandlingsbara arbetsmoral och i vissa avseende också kunskap.
Att man dessutom är bekant med MB är egentligen ingen stor sak då alla i Boden känner alla, men med vetskap om hur flexibla enskilda poliser i utredningen från och till kan vara när det gäller bekanta så litar jag inte alls på deras objektivitet.
Det är dock ur nyhetsperspektiv ointressant då det berör deras generella tillförlitlighet som poliser snarare än det här specifika fallet.

Okej, så du har ett problem med förtroendet för polisen i Boden rent generellt. Det måste kännas hemskt, jag beklagar det.

Citat:
Alla - och då menar jag alla - som har insikt i polisen i Norrbotten vet att en av poliserna som haft en ledande roll i denna utredning tidigare medverkat till att högt uppsatta kollegor som begått brott (misshandel av fru) inte utretts.

Det är så klart ingen lämplig person att ansvara för svåra utredningar, men har ingenting i en nyhetstidning att göra då det då aktuella brottet nu är rätt gammalt och officiellt aldrig har skett eftersom det aldrig har utretts.
Och det har ju ingen nyhetsmässig bäring på det här fallet.

Ja, det låter ju verkligen inte bra att en utredare gör en mörkläggning gentemot en kollega. Det kanske någon journalist kan tycka har ett värde. Jag kan tycka att steget är ganska stort från att olagligt skydda en kollega till att skydda en styckmördare, men det kanske går att spinna vidare på. Misshandelsärenden kan vara ganska komplexa eftersom ord ofta står mot ord, men det är ingenting som jag kan uttala mig om.

Citat:
Men som sagt var: du svamlar och har fortfarande inte greppat vad du sitter och kommenterar på.
Och jag tror seriöst att du är helt fel person att berätta för mig hur svensk media fungerar, alldeles oavsett om vi talar lokalmedia eller riksmedia.

Jag menar att information av så tung dignitet som du hävdar att du besitter inte borde undanhållas från omgivningen.
Citera
2016-05-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Jag menar att information av så tung dignitet som du hävdar att du besitter inte borde undanhållas från omgivningen.
Även om du så omsorgsfullt lindar in dina raljerande sarkasmer så är de noterade. Personligen tycker jag man ska försöka bekämpa korruption och kåranda. Men vi har väl alla våra metoder. Hur gör du när du känner maktlöshet och ilska? ? Knyter näven i byxfickan?
Citera
2016-05-12, 07:25
Medlem
Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Även om du så omsorgsfullt lindar in dina raljerande sarkasmer så är de noterade. Personligen tycker jag man ska försöka bekämpa korruption och kåranda. Men vi har väl alla våra metoder. Hur gör du när du känner maktlöshet och ilska? ? Knyter näven i byxfickan?

Det måste väl vara ett bättre val att uppmana de som tror att de har något viktigt att säga, att kontakta någon som kan undersöka och verifiera uppgifterna.
Än att som nu bara sitta på FB och antyda hit och dit om korruption och missförhållanden.

Den som vet något om brottsfallet skall naturligtvis kontakta polisen i första hand ,inte ett nätforum......
Citera
2016-05-12, 07:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Det måste väl vara ett bättre val att uppmana de som tror att de har något viktigt att säga, att kontakta någon som kan undersöka och verifiera uppgifterna.
Än att som nu bara sitta på FB och antyda hit och dit om korruption och missförhållanden.

Den som vet något om brottsfallet skall naturligtvis kontakta polisen i första hand ,inte ett nätforum......

Fast om man har en välgrundad uppfattning om korrution eller kåranda så kanske man drar sig för att kontakta polis, hen kanske gjort det innan och bara fått skit för det? Det är ju det som brukar inträffa.
Citera
2016-05-12, 08:24
Medlem
rayraviolis avatar
I samband med HR-förhandlingarna lade försvaret fram ett tidigare slaskat förhör med en Maria där det framgår att KJ spelade X-box en natt. Detta fanns upplagt i tråden tidigare men nu kan jag inte hitta det. Nån som sitter på detta eller vet var det går att ladda ned?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in