2016-08-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, det handlar om två olika saker. Hade argumentet varit att det finns fler riktigt intelligenta höger/vänsterväljare så hade det varit relevant med absoluta tal (eller om de som är riktigt intelligenta röstar höger vänster i högre utsträckning). Nu är frågan vilken av grupperna höger- eller vänsterväljare som har högst intelligens, då blir snittintelligensen det relevanta kriteriet.

Välkommen tillbaka.
Som jag ser det diskuterade ni först ett påstående:
1. Människor med högre verbal intelligens (korrelat med IQ) sympatiserar i högre utsträckning med USA:s republikaner än de med lägre verbal intelligens.
För att Lupac sedan skulle komma med ett annat påstående:
2. Människor med högre utbildning (korrelat med IQ) sympatiserar i högre utsträckning med Sveriges Miljöparti (och i lägre utsträckning med SD) än de med lägre utbildning.

Du kan liksom inte använda absoluta tal i den ena situationen och procentsatser i den andra bara för att det råkar passa din världsbild. Ät kakan eller behåll den!

Och tack fan.
Senast redigerad av Disciplina 2016-08-09 kl. 21:47.
Citera
2016-08-09, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ja, och det beskriver inte min position över huvud taget. Jag skiter fullständig i vad människor gör så länge de har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Om det är 100% kvinnor eller 100% män på en position spelar det mig ingen roll så länge de valt de frivilligt och tävlat på lika villkor. Vad jag gör är att förklara vetenskapligt varför utfallen inte blir 50/50 när könen väljer frivilligt och tillskriver bara diskriminering i de fall där vi faktiskt har vetenskapligt stöd för att det förekommer diskriminering.

App app app! Gå till fängelse utan att passera gå! Du vet väl att det finns osynliga strukturer som ingen har lyckats kvantifiera eller bevisa på ett övertygande sätt (men som ändå finns där) som pressar kvinnor och män in i vissa roller. Det finns inga lika villkor/möjligheter i Sverige! Olika utfall är ett resultat av att vi är nedtyngda av ett patriarkalt sexistiskt system som hindrar människor (framför allt kvinnor) att välja själva! Det är feminismens uppgift att göra utfallen lika mellan könen inom så många områden som möjligt. För olika utfall är ENDAST ett resultat av sexism, diskriminering, normer och patriarketet!
Citera
2016-08-09, 21:57
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Människan är ett flockdjur, dessutom rätt hjälplöst under mycket lång tid, mer än de flesta arters ungar, så nej vi har aldrig överlevt speciellt länge utan en form av "stat" eller någon som torkat oss i ändan.
vare sig den ser ut som den gör idag och "supportar" miljontals människor eller om den är en mer gruppbaserad och handlar om intern support i ett gäng på max 30 individer.

Bevisligen är staten ett tämligen nytt fenomen. Vad vi har haft historiskt är i princip bara gemensamt försvar. Idag har vi inte ens det. Men däremot vet inte folk längre vilken hand de ska torka sig i röven med utan att fråga staten först. Det är en enorm skillnad och det kommer att bli vårt fall.
Citera
2016-08-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Som jag ser det diskuterade ni först ett påstående:
1. Människor med högre verbal intelligens (korrelat med IQ) sympatiserar i högre utsträckning med USA:s republikaner än de med lägre verbal intelligens.
För att Lupac sedan skulle komma med ett annat påstående:
2. Människor med högre utbildning (korrelat med IQ) sympatiserar i högre utsträckning med Sveriges Miljöparti (och i lägre utsträckning med SD) än de med lägre utbildning.

Du kan liksom inte använda absoluta tal i den ena situationen och procentsatser i den andra bara för att det råkar passa din världsbild. Ät kakan eller behåll den!

Och tack fan.

1. Nja, vad vi diskuterar är fall högerväljare (republikaner) har högre snittintelligens än vänsterväljare (demokrater). Den enda undersökning vi har som använder sig av ett representativt urval hävdar det. När det gäller Sverige har vi en annan undersökning, med ett riktigt intelligenstest, som visar att manliga högerväljare har högre snittintelligens än vänsterväljare.

2. När det gäller Lupac, och Merpi, så hävdar de att akademiker röstar vänster i högre utsträckning. Detta verkar vara korrekt i USA. Jag tog dock upp, genom att bara titta på de siffror han själv skrev, att det verkar vara nästan lika många akademiker som röstar på SD som på MP. Jag har ingen aning om vad SD anhängare, eller MP för den delen, har för snittintelligens. Jag vet bara att manliga högerväljare har högre snittintelligens än manliga vänsterväljare. Det vore dock felaktigt, om siffror över universitetsutbildade i varje parti stämmer, att hävda att fler akademiker röstar på ex. MP. Tittade aldrig på totalt vänster/höger dock.

Det är alltså två olika frågor där genomsnitt är relevant i den ena och absoluta tal i den andra. Vad är din egen ståndpunkt i dessa frågor?
Citera
2016-08-09, 22:02
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Jo jag kan förstå det men kräver de ingen motprestation av dig? Du ska bara lalla runt liksom?

Motprestationen är att jag har skaffat barn.

Citat:
Haha och hur vet du det?

De har velat spendera mer tid i mitt sällskap.

Citat:
1) Man lägger knappt märke till en kvinna om man umgås med män för de har oftast inget intressant att säga?

2) Ja men vad har det med saken att göra? De flesta kvinnor vill inte göra sånt girls just wanna have fun 24/7, de vet inte vad inställning är. Därför måste man lära dem att livet är hårt.

1) När var senaste gången som du fick uppmärksamhet av en attraktiv kvinna? Typ aldrig? Det är en ego grej för män att ha en attraktiv kvinna som lyssnar på dem.

2) Men livet är inte hårt kvinnor gör bara en big deal av det. Om man avdramatiserar att vara feminin (vara snygg, ta hand om sin man, veta sin plats) då blir det naturligt att kvinnor gör det för att earn their keep.

Citat:
3) Gamla tanter alltså, för de kan ju inte ha egna barn att ta hand om när de driver företag? Nej visst det är väl OK att få hjälp av andra jag bryr mig inte men det är du som säger att kvinnor som lämnar sina barn på dagis är fittiga så jag följde ditt spår.

1) Ja de är äldre än mig men inte "tanter".

2) Men kvinnor lämnar inte sina barn på dagis för att kunna ge sina män bra service eller dra in pengar åt sina män. De gör det för att det är alternativet där de kommer undan med minst ansträngning.

Citat:
4) Haha mega LOL kvinnor kräver skräp av män exempelvis dyra väskor och annat som de inte behöver. För en vanlig man kostar en sån här skräpväska lika mycket som halva hans lön. Får inte hon skräpväskan då är hon inte nöjd. Tycker du att män ska ge kvinnor sånt? Det är bättre att man lär dem att "livet suger sen dör du", det är inte vårt fel att de inte kan uppskatta nåt annat än materiellt skräp.

Nej jag är emot att män ska spendera pengar på kvinnor. Men realistiskt om mannen har en bra kvinna då bryr han sig inte.
Citera
2016-08-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
App app app! Gå till fängelse utan att passera gå! Du vet väl att det finns osynliga strukturer som ingen har lyckats kvantifiera eller bevisa på ett övertygande sätt (men som ändå finns där) som pressar kvinnor och män in i vissa roller. Det finns inga lika villkor/möjligheter i Sverige! Olika utfall är ett resultat av att vi är nedtyngda av ett patriarkalt sexistiskt system som hindrar människor (framför allt kvinnor) att välja själva! Det är feminismens uppgift att göra utfallen lika mellan könen inom så många områden som möjligt. För olika utfall är ENDAST ett resultat av sexism, diskriminering, normer och patriarketet!

Ahh, såklart. Jag glömmer alltid av att ta på mig den genusfeministiska dumstruten när jag tolkar min omgivning = )
Citera
2016-08-09, 22:12
Bannlyst
Citat:
2. När det gäller Lupac, och Merpi, så hävdar de att akademiker röstar vänster i högre utsträckning. Detta verkar vara korrekt i USA. Jag tog dock upp, genom att bara titta på de siffror han själv skrev, att det verkar vara nästan lika många akademiker som röstar på SD som på MP. Jag har ingen aning om vad SD anhängare, eller MP för den delen, har för snittintelligens. Jag vet bara att manliga högerväljare har högre snittintelligens än manliga vänsterväljare. Det vore dock felaktigt, om siffror över universitetsutbildade i varje parti stämmer, att hävda att fler akademiker röstar på ex. MP. Tittade aldrig på totalt vänster/höger dock.

Man får ju komma ihåg att "akademiker" kan betyda vitt skilda saker. Det kan vara en hard-science inom ett STEM område som kräver ett relativt högt iq att ta sig igenom. Det krävs problemlösning, matematik, logik osv. Sen finns det en del sociala utbildningar som är rent av fördummande och som sänker sina krav på studenterna allt mer, och de är mest en klubb för inbördes beundran och sysslar med social pseudovetenskap och ett förstärkande av ett politiskt narrativ. Det är väl ingen högoddsare att akademiker som utbildat sig inom det senare är mer benägna att rösta MP t.ex, och tvärt om? Jag har inga konkreta belägg för det i nuläget men det är vad min erfarenhet och analys av läget tar mig iallf.
Citera
2016-08-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Man får ju komma ihåg att "akademiker" kan betyda vitt skilda saker. Det kan vara en hard-science inom ett STEM område som kräver ett relativt högt iq att ta sig igenom. Det krävs problemlösning, matematik, logik osv. Sen finns det en del sociala utbildningar som är rent av fördummande och som sänker sina krav på studenterna allt mer, och de är mest en klubb för inbördes beundran och sysslar med social pseudovetenskap och ett förstärkande av ett politiskt narrativ. Det är väl ingen högoddsare att akademiker som utbildat sig inom det senare är mer benägna att rösta MP t.ex, och tvärt om? Jag har inga konkreta belägg för det i nuläget men det är vad min erfarenhet och analys av läget tar mig iallf.

Du är helt rätt på det och jag tog upp den kritiken tidigare. Jag brukar hänvisa till den här länken där snittintelligensen bland masterstudenter i olika akademiska ämnen tas upp. Akademiker tenderar att ha högre intelligens än populationen i övrigt men att bara titta på antal akademiker, utan att veta i vilket ämne (och vilken skola) de tagit examen, så säger det inte så mycket om hur intelligenta de är i jämförelse med varandra.
Citera
2016-08-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Motprestationen är att jag har skaffat barn.
De har alltså låga krav på dig.

Citat:
De har velat spendera mer tid i mitt sällskap.
Sa de explicit "du är eyecandy" eller "jag gillar att kolla på dig"?

Citat:
1) När var senaste gången som du fick uppmärksamhet av en attraktiv kvinna? Typ aldrig? Det är en ego grej för män att ha en attraktiv kvinna som lyssnar på dem.

2) Men livet är inte hårt kvinnor gör bara en big deal av det. Om man avdramatiserar att vara feminin (vara snygg, ta hand om sin man, veta sin plats) då blir det naturligt att kvinnor gör det för att earn their keep.
1) Det var ett tag sen. Klart det är en ego grej om de vill ha dig men att du är där gör nada för de flesta fattar att du inte vill ha dem. Och även om du ger dem en egoboost, tycker du det är jämförbart med att göra nånting vettigt typ vara läkare, lärare, forskare eller nåt? Vad ger mest värde för flest människor?

2) Ja de vänjer sig till slut säkert.

Citat:
1) Ja de är äldre än mig men inte "tanter".

2) Men kvinnor lämnar inte sina barn på dagis för att kunna ge sina män bra service eller dra in pengar åt sina män. De gör det för att det är alternativet där de kommer undan med minst ansträngning.

2) Och jag hävdar att gör som du gör för att du inte behöver anstränga dig så mycket. Du kan sitta där hela dagen och säga att du gör det för din man och bla bla men sanningen är att du hade kunnat åstadkomma nåt bättre.

Om man har möjlighet att jobba med något som fyller en funktion alltså inte tramsjobb varför ska man då ta sig rätten att skita i det och bli sexuell istället? För att det är tråkigt att jobba?

Vad ger mest värde totalt sett a) vara sexuell för en man eller b) göra något som ger värde för flera te.x stå i ett hörn och erbjuda sig till flera män gratis, eller bara betala typ 5000 kr i skatt varje månad? Inser du hur lite värde du ger till samhället?
Citera
2016-08-09, 23:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Sa de explicit "du är eyecandy" eller "jag gillar att kolla på dig"?

Det syns på hur en man tittar på dig.

Citat:
1) Det var ett tag sen. Klart det är en ego grej om de vill ha dig men att du är där gör nada för de flesta fattar att du inte vill ha dem. Och även om du ger dem en egoboost, tycker du det är jämförbart med att göra nånting vettigt typ vara läkare, lärare, forskare eller nåt? Vad ger mest värde för flest människor?

1) Nej i princip alla tror att jag vill ha dem. Män funkar så.

2) Det finns massor med kvinnor som är läkare och lärare ingen bryr sig. Så det är klart att det är mer värdefullt att vara snygg och trevlig. Hur många män betalar för att umgås med en läkare?

Citat:
2) Och jag hävdar att gör som du gör för att du inte behöver anstränga dig så mycket. Du kan sitta där hela dagen och säga att du gör det för din man och bla bla men sanningen är att du hade kunnat åstadkomma nåt bättre.

1) Prova själv att fixa en bra kropp, roligt sex, god mat, passa upp, sköta barn + personal, besöka och ta emot vänner, fixa högtider, planera semester, göra dina intressen, 52 veckor/år.

2) Jämför det med att gå till jobbet varje dag och arbeta övertid.

Citat:
Om man har möjlighet att jobba med något som fyller en funktion alltså inte tramsjobb varför ska man då ta sig rätten att skita i det och bli sexuell istället? För att det är tråkigt att jobba?

Vill du ha ett samhälle med career cunts som betalar en massa skatt eller med snygga och sexuella kvinnor som inte jobbar?

Citat:
Vad ger mest värde totalt sett a) vara sexuell för en man eller b) göra något som ger värde för flera te.x stå i ett hörn och erbjuda sig till flera män gratis, eller bara betala typ 5000 kr i skatt varje månad? Inser du hur lite värde du ger till samhället?

a) Värdet ligger i att män strävar efter att få attraktiva kvinnor som servar dem. Om det inte fanns skulle män inte ha något att sträva efter.

b) Män klarar inte av att ha casual sex med snygga kvinnor. De tappar greppet och försöker få kvinnan för sig själva.

c) Säg att du lever i ett samhälle där alla kvinnor jobbar och betalar en massa skatt vad ska du göra med pengarna?

3)
Citera
2016-08-09, 23:22
Medlem
Citat:
1. Nja, vad vi diskuterar är fall högerväljare (republikaner) har högre snittintelligens än vänsterväljare (demokrater). Den enda undersökning vi har som använder sig av ett representativt urval hävdar det. När det gäller Sverige har vi en annan undersökning, med ett riktigt intelligenstest, som visar att manliga högerväljare har högre snittintelligens än vänsterväljare.

Det är alltså två olika frågor där genomsnitt är relevant i den ena och absoluta tal i den andra.
Nu tycker jag väl att Lupac var ganska tydlig med vad han menade:
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Välutbildade människor med högre IQ tenderar i lägre grad att sympatisera med SD som ju är ett socialt konservativt parti. Det kan du läsa om här.
Du ser att Liberalerna (center-höger) och Miljöpartiet (center-vänster) har högst andel universitetsutbildade i sin väljarkår medan Sverigedemokraterna har lägst.
Alltså, välutbildade människor sympatiserar i lägre utsträckning med SD jämfört med befolkningen som helhet. Det är givetvis inte ett uttalande som kan utredas genom att betrakta absoluta tal.

Citat:
Vad är din egen ståndpunkt i dessa frågor?
Tittandes bakåt i diskussionen är det uppenbara problemet att ni vägrar enas om en definition av "vänster- och högerpolitik", vilket gör det omöjligt att enas om några meningsfulla slutsatser.

Om vi utgår ifrån den politiska kompassens definition av "höger" och "vänster" så är höger helt riktigt korrelerat med högre IQ. Lupac talar däremot om "höger" i den bemärkelse som oftast brukar användas om extremhögern, som kännetecknas av åsikter som befinner sig långt upp på den "auktoritära" axeln på den politiska kompassen, men oftast inte kännetecknas av någon särskild uttalad hållning i den ekonomiskpolitiska höger-vänster-dikotomin. Vad gäller den axeln så finns det alltså ett negativt samband mellan IQ och "auktoritära" åsikter, vilket också ger Lupac rätt.

Sedan kan man ju gräva i vad detta beror på. Korrelation implicerar som bekant inte kausation. Att människor med hög IQ lutar åt höger i det ekonomiskpolitiska förklaras med all sannolikhet till största delen av att de generellt sett har högre inkomster, och därför favoriserar lägre skatter.
Sambandet mellan IQ och sociopolitisk liberalism är svårare, men sannolika faktorer är universitetskulturen och sambandet mellan IQ och femfaktorteorins Öppenhet.

Därtill ska det konstateras att väljarnas åsikter inte nödvändigtvis reflekteras av de politiker de stödjer. Betraktar vi USA:s presidentval så är det tveksamt hur pass bra kandidaterna representerar sin väljarkår. Trump har en väldigt dålig crossover och riskerar att tappa mer liberala väljare till Hillary (eller för den delen Gary Johnson), medan vissa Bernie-supporters faktiskt upplever sig ha mer gemensamt med Trump, t.ex. eftersom han är mer negativ till TPP än Hillary.

Som påpekats är det dock svårt att översätta amerikanska tendenser till den svenska situationen.

I Sverige beror resultatet på hur man delar in partierna, vissa skulle hävda att det finns ett stråk av konservativa "högerväljare" som rör sig mellan M, KD & SD, och en grupp liberala "mittenväljare" i L, C & MP, och i så fall är det inte en orealistisk slutsats att intelligenta väljare rör sig mot "mitten". Går man däremot enbart efter den ekonomiskpolitiska dimensionen eller efter väljaridentifikation så är högerväljarna förmodligen de med högst IQ. Fast då finner man sig ju i att man klumpar ihop MP och SD i "mitten". Fast allt det här är egentligen mest spekulation.

Slutsatsen är väl att höger-vänster-skalan är otillräcklig för att återge partiernas komplexitet, och att vi skulle behöva mätdata för att dra några säkra slutsatser.

Slutligen skulle jag säga att sambanden mellan politik och IQ inte har någon egentlig betydelse. Det finns inget som tyder på att väljarna faktiskt stödjer en viss politik just på grund av sin intelligens (inga kausala samband kan bevisas). Oavsett vad man tycker om politiken så får man finna sig i att det existerar både vänster- och högerintellektuella, och proportionerna dememellan betyder egentligen inte så mycket.
Citera
2016-08-09, 23:24
Medlem
Citat:
Det syns på hur en man tittar på dig.
OK men du är också bombsäker på att de inte vill ha sex?

Citat:
1) Nej i princip alla tror att jag vill ha dem. Män funkar så.
LoL nej alla män har fått dissen så många gånger att deras självförtroende med kvinnor knappt existerar längre.
Citat:
2) Det finns massor med kvinnor som är läkare och lärare ingen bryr sig. Så det är klart att det är mer värdefullt att vara snygg och trevlig. Hur många män betalar för att umgås med en läkare?
Men dessa män som betalar för att umgås med dig är manginas som förstör samhället. Hade jag fått bestämma hade jag skeppat dom till nåt annat land. Att en massa misslyckade manginas betalar för ditt umgänge bevisar inte ditt värde i ett samhälle, det bevisar att män är patetiska.

Citat:
1) Prova själv att fixa en bra kropp, roligt sex, god mat, passa upp, sköta barn + personal, besöka och ta emot vänner, fixa högtider, planera semester, göra dina intressen, 52 veckor/år.

2) Jämför det med att gå till jobbet varje dag och arbeta övertid.
1) Fortfarande, ingen bryr sig om detta förutom du. Vad fan får jag och alla andra ut av det?

Citat:
Vill du ha ett samhälle med career cunts som betalar en massa skatt eller med snygga och sexuella kvinnor som inte jobbar?
Ett samhälle med career cunts som betalar en massa skatt det är väl givet? Om jag vill se snygga och sexuella kvinnor kan jag åka till ett annat land.

Citat:
a) Värdet ligger i att män strävar efter att få attraktiva kvinnor som servar dem. Om det inte fanns skulle män inte ha något att sträva efter.

b) Män klarar inte av att ha casual sex med snygga kvinnor. De tappar greppet och försöker få kvinnan för sig själva.

c) Säg att du lever i ett samhälle där alla kvinnor jobbar och betalar en massa skatt vad ska du göra med pengarna?
a) Ska män sträva efter detta? Man kan få en sån gratis sen kan man sträva efter nåt bättre.

b) Men det ger mer värde eller hur?

c) De ska gå till vapen t.ex. Då kan man bli en stor krigsmakt. Man kan bli mer framgångsrik på alla områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in