2016-08-07, 15:55
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Handelsbankens Allkort har möjlighet att öppna och stänga kortet för internetköp och utlandsköp via interbank eller mobilapp. Det har också bonus i form av inköp i en fond, maximal bonus är 0,4%. Kortet kostar 360kr/år. http://www.handelsbanken.se/allkort
Tack, det framgår inte(?) om 'secure-code' i länken men du kanske vet

SHB verkar dock vettig...
Citera
2016-08-07, 16:41
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Tack, det framgår inte(?) om 'secure-code' i länken men du kanske vet

SHB verkar dock vettig...

Ingen secure-code för Allkortet
Citera
2016-08-09, 23:34
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Många i tråden nämner Preem eller Shell som båda är gratis och ger 1% cashback.

Känns som att Shell är det bättre kortet då Preem ser ut att ha följande nackdelar:
- Max 50 000 kr i kredit (Shell har upp till 100 000 kr)
- Köp via Klarna är ej poänggrundande (verkar räknas som kontantuttag)
- Maxgräns på 1500 kr per köp på nätet (går att häva temporärt via telefon)

- Endast två försäkringar: Reseförsäkring och Tanka-fel-försäkring (Shell ger även Ersättning vid förlust av bilnyckel och Självriskskydd vid bärgning och vägassistans)

Inget av korten ger cashbacken på drivmedel, utan då finns istället en drivmedelsrabatt (Preem ger 25 öre/l på bemannade och 10 öre/l på bemannade stationer medan Shell endast ger 15 öre/l på bemannade och inget på obemannade). Köp av drivmedel på konkurrerande kedjor ger alltså varken cashback eller rabatt. Har man ingen bemannad Preem-mack i närheten finns alltså ingen anledning att inte välja Shells kort.

Båda korten verkar dock ha en krånglig hantering av cashback under 500 kr per kvartal då man måste ringa kundtjänst för utbetalning eller besöka en bemannad station för att få kontanter. Men med tanke på att årsavgiften är gratis får väl ändå Shell ses som det bästa kreditkortet just nu.

Det fetmarkerade stämmer ej. Jag har flera gånger handlat via Klarna för betydligt mycket mer än 1500 kr och dessutom fått poäng för dessa per köp på mitt Preem-kort. Sedan kan jag tillägga att Preems kort ser otroligt snyggt ut i.o.m. att det är mattsvart med skinande detaljer i silver, precis som om det vore ett exklusivt kort!
Citera
2016-08-10, 05:38
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Det fetmarkerade stämmer ej. Jag har flera gånger handlat via Klarna för betydligt mycket mer än 1500 kr och dessutom fått poäng för dessa per köp på mitt Preem-kort. Sedan kan jag tillägga att Preems kort ser otroligt snyggt ut i.o.m. att det är mattsvart med skinande detaljer i silver, precis som om det vore ett exklusivt kort!

Det stämmer att gränsen är betydligt större än 1500kr. Jag har flera gånger handlat för mer på nätet. Fick svaret när jag pratade med Ikanobanken som ger ut kortet att den ligger på 20 000kr på ett dygn, men om det är för att min kredit är på just 20 000kr glömde jag att fråga.
Citera
2016-08-10, 05:49
Medlem
Citat:

Kan man se poäng för varje köp? Jag se bara mitt totala samlade poäng. Tycker att det är svårare att ha koll på poängen hos Preem jämfört med OKQ8 där man se kontoutdrag och poäng för varje månad.
Citera
2016-08-10, 11:12
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kan man se poäng för varje köp? Jag se bara mitt totala samlade poäng. Tycker att det är svårare att ha koll på poängen hos Preem jämfört med OKQ8 där man se kontoutdrag och poäng för varje månad.

I appen så ser man alla poänginsättningar som är gjorda bland transaktionerna, däremot så ser man inte vilket köp som är kopplad till vilken poänginsättning.
Citera
2016-08-15, 08:50
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:

Tack för informationen. För att sammanfatta kan man alltså säga att korten är väldigt lika och har följande för-/nackdelar:

Preem/Shell MasterCard
+ Ingen årsavgift
+ Ger 1% cashback på alla inköp förutom hos drivmedelsbolag
- Krånglig hantering av cashback under 500 kr per kvartal
- Lämpar sig ej för kontantuttag i Sverige eller användning utomlands

Skillnader mellan Preem och Shell
- Max kreditgräns (högre hos Shell)
- Försäkringar (fler hos Shell)
- Drivmedelsrabatt (högre hos Preem)
- Design (snyggare hos Preem)
Citera
2016-08-15, 08:57
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Tja, tydligen måste jag vänta till första lönen enligt kundtjänst.

Blev själv nyligen nekad både Santanders kort samt Ikano, Shell och Preem. Ringde Santander och de sade att de bara går på deklarerad/taxerad inkomst så jag får vänta tills detta års kontrolluppgifter har rapporterats in helt enkelt. Tråkigt nog så vägrade de ta emot anställningsavtal eller lönespecar.

Vad gäller Ikano så nekade de tom en kredit på 1000 kr vilket känns löjligt. Ringde men det var så lång telefonkö och sen har jag inte tagit tag i skiten. Skaffade istället Norwegian-kortet där jag direkt fick en kredit på 40 000 kr (hade ej möjlighet att välja utan blev tilldelad automatiskt).

Skaffade också i dagarna på prov Supreme Card Gold som jag också blev beviljad direkt. Just nu har de en kampanj där man får 10 000 poäng i bonus om man skaffar det och det är gratis det första året. Varorna i poängshopen är dock galet dyra.

Förra året ansökte jag om OKQ8 och Coop samtidigt. OKQ8 nekade men Coop var kundvänliga och begärde in anställningsavtal/lönespec och efter några dagar hade jag kortet.

Alla företag gör på sitt sätt och har sina egna rutiner verkar det som. Blir man dock nekad och sen inte kontaktad är det bara att ringa och snacka med dem. Sen ska man kanske akta sig för att ha för många UC-förfrågningar då vissa företag blir nojiga då verkar det som...
Citera
2016-08-15, 09:12
Medlem
zerokei64s avatar
Kan förresten rekommendera detta som ett alternativt extrakort:

Norwegian-kortet (Visa)
+ Ingen årsavgift
+ Går att kombinera med bonusprogrammet Norwegian Reward
+ Ger 1% bonus utanför Norwegian
+ Gratis kontantuttag inom Sverige
+ Möjlighet till kontaktlös betalning
- Bonus kan bara användas inom Norwegian

Ytterligare ett Visa-kort utan årsavgift. Ikanos kort ger mer rabatter men gör man några resor med Norwegian per år kan det kanske vara fördelaktigt. En intressant grej med kortet är att kontantuttag i Sverige ej har varken avgift eller är räntebärande fram till ordinarie förfallodag. Detta gör att det kan ersätta bankkortet i plånboken och att man kan ha alla sina pengar på ett sparkonto som ger ränta. Uttagsgränsen är dock 5000 kr per dygn eller 15 000 på en vecka.
Citera
2016-08-15, 10:25
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Blev själv nyligen nekad både Santanders kort samt Ikano, Shell och Preem. Ringde Santander och de sade att de bara går på deklarerad/taxerad inkomst så jag får vänta tills detta års kontrolluppgifter har rapporterats in helt enkelt. Tråkigt nog så vägrade de ta emot anställningsavtal eller lönespecar.

Vad gäller Ikano så nekade de tom en kredit på 1000 kr vilket känns löjligt. Ringde men det var så lång telefonkö och sen har jag inte tagit tag i skiten. Skaffade istället Norwegian-kortet där jag direkt fick en kredit på 40 000 kr (hade ej möjlighet att välja utan blev tilldelad automatiskt).

Skaffade också i dagarna på prov Supreme Card Gold som jag också blev beviljad direkt. Just nu har de en kampanj där man får 10 000 poäng i bonus om man skaffar det och det är gratis det första året. Varorna i poängshopen är dock galet dyra.

Förra året ansökte jag om OKQ8 och Coop samtidigt. OKQ8 nekade men Coop var kundvänliga och begärde in anställningsavtal/lönespec och efter några dagar hade jag kortet.

Alla företag gör på sitt sätt och har sina egna rutiner verkar det som. Blir man dock nekad och sen inte kontaktad är det bara att ringa och snacka med dem. Sen ska man kanske akta sig för att ha för många UC-förfrågningar då vissa företag blir nojiga då verkar det som...

Fick du 40 000 kr kredit av Norwegian utan deklarerad inkomst?
Citera
2016-08-15, 11:12
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Fick du 40 000 kr kredit av Norwegian utan deklarerad inkomst?

Nej, jag fick det med deklarerad inkomst.
Citera
2016-08-30, 18:23
Medlem
Tlagnojs avatar
Hur är känslan hos folket här för de olika premiumkorten? Då menar jag t.ex. Handelsbanken Platinum, SAS Amex Premium/Elite, British Airways, Norwegian mfl.

Är främst ute efter:
*Loungeaccess (flyger tillräckligt mycket för att årsavgiften betalar sig här)
*Bra kickback, cash, flygresor, hotellnätter mest intressant
*Reseförsäkring
*Priority pass
*Hyrbilsförsäkring (rankat lägst, inget måste)

Flyger främst inom Sverige men också ett par gånger per år inom Europa. Har inget behov av några större kreditgränser, gör sällan utlägg av magnitud och betalar allt efterföljande månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in