2016-06-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
samma här.
kan ngn förklara för mig varför man har flera kort? har aldrig fattat det.

ekonomin tryter och för att lösa sitt ekonomiska för tillfället gör att man ansöker om kredit hos nåt annat företag.

sitter du i beklämmande situation där du helt enkelt av ena eller andra orsaker måste skaffa fram pengar till vilken kostnad som helst..så är det ett sätt att gräva sin grav djupare.
men så är det.. ibland måste man ta lån som man inte ville...men är orsaken mer krävande än konsekvenserna så gör man allt för att få löst problemet..problemen man står inför.

Lovar. . Finns ingen som sätter sig i skuld medvetet..men ibland är det det enda sättet att göra för att få löst akuta problem.
Citera
2016-06-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Du kan ju se det som att du använder Preem-kortet som ditt lönekonto, där du antagligen också har en del pengar stående. Skillnaderna är att du på Preemkortet får 2% ränta på bufferten, men å andra sida har Preem ingen insättningsgaranti.
Enligt deras hemsida har de insättningsgaranti.
Citera
2016-07-19, 14:52
Medlem
Hej, håller på att skaffa Preem-kortet nu efter era rekommendationer nu men undrar om de erbjuder extrakort (vill skaffa ett till sambon)? Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2016-07-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peal
Hej, håller på att skaffa Preem-kortet nu efter era rekommendationer nu men undrar om de erbjuder extrakort (vill skaffa ett till sambon)? Någon som har erfarenhet av detta?

Kan svara mig själv (men säkert bra att veta för andra också). Ja det går att få extrakort!
Skickade iväg en ansökan nu och i den processen får man välja om man vill ansöka själv eller ihop med någon, supersmidigt!
Citera
2016-07-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peal
Ja extrakort har vi.
Citera
2016-07-20, 05:14
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym37
ekonomin tryter och för att lösa sitt ekonomiska för tillfället gör att man ansöker om kredit hos nåt annat företag.

sitter du i beklämmande situation där du helt enkelt av ena eller andra orsaker måste skaffa fram pengar till vilken kostnad som helst..så är det ett sätt att gräva sin grav djupare.
men så är det.. ibland måste man ta lån som man inte ville...men är orsaken mer krävande än konsekvenserna så gör man allt för att få löst problemet..problemen man står inför.

Lovar. . Finns ingen som sätter sig i skuld medvetet..men ibland är det det enda sättet att göra för att få löst akuta problem.

Du har ett gäng tomtar i beställa mot faktura tråden som vill göra det medvetet
Citera
2016-07-20, 22:52
Medlem
Varför blir jag nekad till att få Preems kreditkort?

30 000 kredit, 25 000/mån med fast anställning. Inte några anmärkningar och sånt, inga lån.
Citera
2016-07-20, 22:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fajo

30 000 kredit, 25 000/mån med fast anställning. Inte några anmärkningar och sånt, inga lån.

Det är svårt att svar på men testa fråga Preem?
Citera
2016-07-20, 23:16
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:

Var det ett automatiskt svar när du ansökte eller kom svaret efteråt?
Jag blev felaktigt nekad, ringde upp och fick godkänt.
Ringer du så lär du säkert kunna höra hur stor kredit de kan tänka sig att ge. De kanske har en tumregel att man ska ha kredit i förhållande till sin inkomst eller liknande.
Vad hade du för lön förra året som de fick i sin kreditupplysning? Det kan vara det som är problemet.
Citera
2016-07-21, 05:32
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

jag hade samma problem när jag beställde mitt. fattade inget så jag ringde och dem sa att dem måste blivit något tekniskt fel. så testa ring.
Citera
2016-07-21, 07:26
Medlem
zerokei64s avatar
Har gått igenom tråden samt andra ställen och funderar på att skaffa följande kombination av kort:

Huvudkort: re:member More (MasterCard)
+ Ger 1% cashback på alla inköp
+ Omfattande reseförsäkring
+ Möjlighet att välja till ytterligare 3 andra försäkringar (av 9 alternativ)
- Årsavgift 295 kr

Kommentar: Personligen värdesätter jag det omfattande försäkringsskyddet så årsavgiften känns motiverad. Reser en del och äger ingen bil. Cashbacken kan enkelt administreras online.

Utlandskort: Santander Mitt Kort (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ Inget valutapåslag
+ Gratis uttag utomlands
- Ingen cashback

Kommentar: Förutsätter att det som på andra kreditkort går att betala in pengar på kortet i förväg så att man hamnar på ett plus. På så sätt borde inte krediten utnyttjas när man gör kontantuttag utomlands och därmed blir dessa helt avgiftsfria.

Extrakort: Ikano Kort (Visa)
+ Ingen årsavgift
+ 5% rabatt på restauranger året runt
+ Minst 5% rabatt i en utvald bransch varje månad
- Rabattkalendern kanske inte passar med ens egen konsumtion

Kommentar: Tryggt att ha ett extrakort av en annan utgivare än sitt huvudkort (dvs Visa istället för Mastercard). Rabatterna varierar mellan 5% och 25% vilket alltså är mer än den cashback man går miste om.

Många i tråden nämner Preem eller Shell som båda är gratis och ger 1% cashback.

Känns som att Shell är det bättre kortet då Preem ser ut att ha följande nackdelar:
- Max 50 000 kr i kredit (Shell har upp till 100 000 kr)
- Köp via Klarna är ej poänggrundande (verkar räknas som kontantuttag)
- Maxgräns på 1500 kr per köp på nätet (går att häva temporärt via telefon)
- Endast två försäkringar: Reseförsäkring och Tanka-fel-försäkring (Shell ger även Ersättning vid förlust av bilnyckel och Självriskskydd vid bärgning och vägassistans)

Inget av korten ger cashbacken på drivmedel, utan då finns istället en drivmedelsrabatt (Preem ger 25 öre/l på bemannade och 10 öre/l på bemannade stationer medan Shell endast ger 15 öre/l på bemannade och inget på obemannade). Köp av drivmedel på konkurrerande kedjor ger alltså varken cashback eller rabatt. Har man ingen bemannad Preem-mack i närheten finns alltså ingen anledning att inte välja Shells kort.

Båda korten verkar dock ha en krånglig hantering av cashback under 500 kr per kvartal då man måste ringa kundtjänst för utbetalning eller besöka en bemannad station för att få kontanter. Men med tanke på att årsavgiften är gratis får väl ändå Shell ses som det bästa kreditkortet just nu.
Citera
2016-07-21, 09:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Utlandskort: Santander Mitt Kort (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ Inget valutapåslag
+ Gratis uttag utomlands
- Ingen cashback

Kommentar: Förutsätter att det som på andra kreditkort går att betala in pengar på kortet i förväg så att man hamnar på ett plus. På så sätt borde inte krediten utnyttjas när man gör kontantuttag utomlands och därmed blir dessa helt avgiftsfria.

Av egen erfarenhet kan jag säga att "ingen cashback" är en sanning med modifikation. Santander brukar köra kampanjer med 2-3% cashback under flera månader varje år. Tidigare har det varit specifikt på t.ex. reserelaterade köp (flyg/tåg/bussbiljetter, hyrbilar, hotell osv) men nu under våren var det ett par månader då det gällde alla inköp. Det brukar begränsas till max 1000 kr cashback men det är ju ändå inte en helt försumbar summa.

Att lägga sig på plus-saldo före resor har jag faktiskt inte tänkt på och därför inte testat, men jag är tveksam till att de skulle lämna ett sånt kryphål. Tror snarare att just uttag hanteras separat i såna fall så att du ändå får faktura på X kr + ränta på nästa faktura även om du har plus på kontot som helhet. Det är som sagt inget jag vet säkert, men eftersom de uttryckligen säger att det alltid är ränta från dag 1 på kontantuttag så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in