2016-04-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breezyy
Skaffade precis Preem Mastercard och har ingen bemannad station i närheten. Så ringde kundtjänst och frågade om jag kunde få in kommande bonuspengar på mitt konto istället. De påstod då att det inte var möjligt om beloppet inte översteg 500 kr. Då fick man istället hem en check, om man sedan ville ha in det på sitt konto så fick man ringa in till kundtjänst och be de sätta in beloppet varje gång man fick hem checken.

De skulle skickas ut fyra gånger per år och då jag knappt köper någon bensin så skulle jag alltså behöva handla för 50k i kvartalet för att nå över 500 kr i bonus, vilket inte kommer att ske.

Känns ju jävligt drygt om man ska behöva ringa in fyra gånger per år för att få max någon hundring insatt (telefontid vardagar 8-17 ). Kommer bara sluta med att checkarna ligger och skräpar tillslut. Jag har dock uppfattat det som att vissa personer får in pengarna automatiskt, även om det är under 500 kr. Stämmer det och kan man isåfall lyckas med det om man ligger på kundtjänst lite?

Kan ju inte vara några problem rent tekniskt eftersom det tydligen fungerar om beloppet är över 500 kr..

Jag har Shell Mastercard men båda hanteras av Ikano bank, så det borde inte vara någon skillnad.
Jag skriver mitt personummer på checken + ett kort meddelande och skickar det med brev till Ikano så sätter de in beloppet på kontot. Tar max 48 timmar sen har du pengarna.
Kostar ett porto men slipper sitta i telefonkö.
Citera
2016-04-13, 20:23
Medlem
Beaver14s avatar
Ica-banken slopar sin bonus på köp utanför Ica, för de kunder som inte är lånekunder i banken. Då jag och frugan sitter på ett varsitt kort som kostar 27kr i månaden är vi nu ute efter att hitta något annat kort som passar oss.

Låg eller noll årsavgift är ett krav. Ingen avgift på kontantuttag i utlandet och lågt valutapåslag. Cashback är väl trevligt men inte nödvändigt.
Har tittat på Norwegians kort eftersom vi flyger lite då och då, iofs sällan med just dem även om det har hänt.

Hur funkar automatuttag i utlandet? Går det på krediten eller måste man ha plus på kontot? Att jag frågar beror på stt på ICAs kort hade man ju ett "kontantkonto" och ett kreditkonto till kortet och för att kunna ta ut pengar i automat var det tvunget stt finnas pengar på kontantkontot...

Andra förslag på kort som är bra. Hur är OKs kort nu?
Senast redigerad av Beaver14 2016-04-13 kl. 20:27.
Citera
2016-04-13, 20:54
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ica-banken slopar sin bonus på köp utanför Ica, för de kunder som inte är lånekunder i banken. Då jag och frugan sitter på ett varsitt kort som kostar 27kr i månaden är vi nu ute efter att hitta något annat kort som passar oss.

Låg eller noll årsavgift är ett krav. Ingen avgift på kontantuttag i utlandet och lågt valutapåslag. Cashback är väl trevligt men inte nödvändigt.
Har tittat på Norwegians kort eftersom vi flyger lite då och då, iofs sällan med just dem även om det har hänt.

Hur funkar automatuttag i utlandet? Går det på krediten eller måste man ha plus på kontot? Att jag frågar beror på stt på ICAs kort hade man ju ett "kontantkonto" och ett kreditkonto till kortet och för att kunna ta ut pengar i automat var det tvunget stt finnas pengar på kontantkontot...

Tror Santanders kort är något för dig:
https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
men lite längre ner står det "Kontantuttag debiteras ränta från första dagen." Man borde väl kunna sätta in pengar på kortet, dvs plus på kontot?

OKQ8:s Visa är det bara 0,3% cashback på numera (0,6% om man använder checken på station)
https://www.okq8.se/kort/visa/fakta-villkor/

Norwegians har typ noll avgifter som Santanders men med Bonus med 1% CashPoints. Det har dock 1,75% valutapåslag
https://www.banknorwegian.se/Prislista
Citera
2016-04-13, 21:51
Medlem
Citat:

PREEM
Citera
2016-04-13, 22:04
Medlem
Även Coop minskar bonusen, från 1 juni är det 0,5 poäng per krona (tidigare 1 poäng per krona).

https://www.coop.se/Globala-sidor/Kontakt-Kundtjanst/MedMera-kortet/Forandring-i-poangintjaning/
Citera
2016-04-13, 22:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
PREEM

2% minst 35kr per kontantuttag. Nej
Citera
2016-04-13, 22:17
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:

Finns det några kreditkort som inte har uttagsavgift som inte är sämre på alla andra sätt?
Räcker det inte att ta ut med bankkortet?
Citera
2016-04-13, 22:18
Citat:

Dessutom valutapåslag 1,5% med Preem.
Citera
2016-04-13, 22:21
Beaver14: Skaffa ett Forex Bankkort för kontantuttagen?
https://www.forex.se/Kort/FOREX-Bankkort/
Citera
2016-04-14, 11:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Finns det några kreditkort som inte har uttagsavgift som inte är sämre på alla andra sätt?
Räcker det inte att ta ut med bankkortet?

Jag har ingen aning, därför jag frågar :-)

Men det jag vet är att när jag, själv eller med familj, är utomlands tenderar vi att använda rätt mycket kontanter. Hemma är vi i princip kontantfria.

Det blir därför en hel del bankomatuttag då man inte heller vill springa runt med massa kontanter på samma gång.

Jag åker t.ex. till London en del och har märkt att pubar (som ju är frekvent besökta av mig) inte ser sådär jättepositivt på att betala pinten med kort.

Mitt vanliga bankkort har uttagsavgift och högt valutapåslag så det försöker jag att inte använda i utlandet. Samtidigt är det drygt att behöva föra pengar mellan det och mitt konto som är kopplat till nuvarande kreditkortet.

Därför vore det perfekt för mig om det fanns ett kort som tillåter bankomatuttag på kredit på samma villkor som kreditköp, dvs räntefritt x dagar och ingen avgift.
Citera
2016-04-14, 11:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Beaver14: Skaffa ett Forex Bankkort för kontantuttagen?
https://www.forex.se/Kort/FOREX-Bankkort/

Det skulle kunna vara ett alternativ om jag inte hittar ett kreditkort som passar alla behov.
Citera
2016-04-14, 12:06
Medlem
Beaver14s avatar
Vad är er uppfattning om Collector Easyliving?

+Säker onlinebetalning med BankId
+Inget valutapåslag vid utlandsköp
+Upp till 56 dagar räntefri kredit

- 3% minst 45kr avgift vid kontantuttag utomlands
- 195 kr årsavgift
- Inget bonussystem

Avsaknad av bonussystem kan jag leva med och årsavgiften är ändå hanterbar. Uttagsavgiften är ju värdelösa sett ur mitt behov men å andra sidan har jag kanske insett att jag får finna andra lösningar på det. 0 valutapåslag är ju väldigt positivt och att kunna göra säkra betalningar på nätet med BankId låter fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in