2016-08-06, 20:50
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så prisras på 4,5% men din bostad ökar, trovärdigt... näää

Jag tycker faktiskt också det är högts osannolikt men det är dom uppgifter Booli skickar mig och senaste uppdateringarna visar exakt det jag sade.

Prisnedgångarna är inte spikade i sten för hela städer givetvis utan det finns guldkorn och smultronställen som människor ofta betalar multum för även i dåliga tider.
2016-08-06, 22:55
Medlem
Den här tråden har förvånansvärt många börsproffs som lever på kapitalinkomster utan anställning som ändå får lån av banken. Det vanliga är ju annars att man inte får låna en endaste krona om man saknar anställning. Och det oavsett hur stor aktieportfölj man kan visa upp.
2016-08-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Är ändå nyfiken, hur mycket tror ni priserna kommer att falla vid den påstådda kraschen? Någon har sagt att priserna kommer ligga i nivå med vad en köksrenovering kostar vilket givetvis enbart är löjeväckande... Men på riktigt vad tror ni! Vad tror ni dessutom om hur länge priserna kommer vara låga?

The fall in domestic and commercial property prices contributed to the Irish banking crisis. House prices in Dublin were at one point down 56% from peak and apartment prices down over 62%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_property_bubble

Jag tycker du ska ta ett rejält lån på din fina lägenhet och köpa en fet mercedes AMG. Eller BMW. Du måste bidra till konsumtionen. Det har Ingves sagt.
2016-08-07, 00:33
Medlem
Tänk efter en stund och fundera över hur normalt det egentligen är att behöva låna pengar för att kunna bo. Borde det inte vara en självklarhet att alla ska ha tak utan att behöva göra det extrema som att låna.
Bara för att dagens samhälle är uppbygd som en pyramid där folk försöker klättra upp och stampa på de som är under, behöver inte betyda att det är normalt.

Faktum är att de som bor i hyresrätt kan ha ett mycket bättre läge idag. Dessa personer har noll risk jämfört med de som har lånat för att bo. Dessutom behöver inte deras tillgångar vara inlåsta och kan ge avkastning på annat håll till skillnad från en lånad bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att ha lån på sitt boende är fullständigt normalt, är man någorlunda smart amorterar man dessutom så att man är skuldfri. Har man den insikten tror jag att man i de allra flesta fall köper bilen kontant, och ännu mer självklart brödet och mjölken.

Vet inte riktigt vad du ville ha sagt, men du låter onekligen smått avundsjuk på oss som har råd att betala och amortera för ett bolån framför att vara ägda av vår hyresvärd. Törs även vara så pass fräck att hävda att vi bostadsrättsinnehavare generellt har en bättre ekonomi än ni som bor i hyresrätt.
Senast redigerad av Taskigt 2016-08-07 kl. 00:38.
2016-08-07, 04:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den här tråden har förvånansvärt många börsproffs som lever på kapitalinkomster utan anställning som ändå får lån av banken. Det vanliga är ju annars att man inte får låna en endaste krona om man saknar anställning. Och det oavsett hur stor aktieportfölj man kan visa upp.

0,79% hos både Nordnet och Avanza

Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Tänk efter en stund och fundera över hur normalt det egentligen är att behöva låna pengar för att kunna bo. Borde det inte vara en självklarhet att alla ska ha tak utan att behöva göra det extrema som att låna.
Bara för att dagens samhälle är uppbygd som en pyramid där folk försöker klättra upp och stampa på de som är under, behöver inte betyda att det är normalt.

Faktum är att de som bor i hyresrätt kan ha ett mycket bättre läge idag. Dessa personer har noll risk jämfört med de som har lånat för att bo. Dessutom behöver inte deras tillgångar vara inlåsta och kan ge avkastning på annat håll till skillnad från en lånad bostad.

Ja vill man betala ränta på andras lån istället så.
2016-08-07, 06:25
Medlem
Generellt sätt har jag varit positiv till att möjligheten att köpa sin egen bostad. Men jag ser också hur sårbart systemet är. Vid räntehöjning med någon enstaka procent skulle många säkerligen få problem med sina höjda bolån, jag tror inte att alla sitter med arslet i brödrosten, men det finns garanterat människor som lever på marginalen. Nu är det visserligen deras personliga problem. Men många ser bostadsrättsköp som sin enda möjlighet till att få en permanent bostad. Och däri ligger såklart grundproblematiken.

Vidare är inte alltid köp av bostadsrätt en vinstlott. Det beror givetvis på hur arbetsmarknaden och din livssituation ser ut. Jag har bekanta som gjort köp och sedan blivit tvungna att flytta och således behöva sälja efter inte så lång tid. Med mäklarkostnader och dylikt hamnar det bra nära förlust om inte annat.

Summan av kardemumman. Jag ser fördelar med en bostadsbubbla. Framförallt för att Sverige i grunden skulle behöva göra om systemet och på riktigt satsa på hyresrätter med en rimlig hyressättning. Naturligtvis skulle det bli lite high chaparall på marknaden för ett tag och många skulle förlora pengar. Men i nuläget ser jag ingen annan utväg på problemet då ingen tar detta på allvar.

Jag har sålt min egen bostadsrätt då jag inser att det KAN bli en bostadsbubbla. Dessutom är kapitalet bundet i bostaden och du kan inte göra aktiva investeringar under kortare perioder, i aktier till exempel, där jag gjort mer pengar än på min bostad. Men som "lat-investering" är naturligtvis en bostadsrätt att föredra. OM nu inte priserna börjar vända nedåt.
Senast redigerad av Feinflux 2016-08-07 kl. 06:30.
2016-08-07, 08:12
Medlem
Statistik är en sak min vän.
2016-08-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Generellt sätt har jag varit positiv till att möjligheten att köpa sin egen bostad. Men jag ser också hur sårbart systemet är. Vid räntehöjning med någon enstaka procent skulle många säkerligen få problem med sina höjda bolån, jag tror inte att alla sitter med arslet i brödrosten, men det finns garanterat människor som lever på marginalen. Nu är det visserligen deras personliga problem. Men många ser bostadsrättsköp som sin enda möjlighet till att få en permanent bostad. Och däri ligger såklart grundproblematiken.

Vidare är inte alltid köp av bostadsrätt en vinstlott. Det beror givetvis på hur arbetsmarknaden och din livssituation ser ut. Jag har bekanta som gjort köp och sedan blivit tvungna att flytta och således behöva sälja efter inte så lång tid. Med mäklarkostnader och dylikt hamnar det bra nära förlust om inte annat.

Summan av kardemumman. Jag ser fördelar med en bostadsbubbla. Framförallt för att Sverige i grunden skulle behöva göra om systemet och på riktigt satsa på hyresrätter med en rimlig hyressättning. Naturligtvis skulle det bli lite high chaparall på marknaden för ett tag och många skulle förlora pengar. Men i nuläget ser jag ingen annan utväg på problemet då ingen tar detta på allvar.

Jag har sålt min egen bostadsrätt då jag inser att det KAN bli en bostadsbubbla. Dessutom är kapitalet bundet i bostaden och du kan inte göra aktiva investeringar under kortare perioder, i aktier till exempel, där jag gjort mer pengar än på min bostad. Men som "lat-investering" är naturligtvis en bostadsrätt att föredra. OM nu inte priserna börjar vända nedåt.

Generellt tyckte jag om ditt inlägg eftersom i min mening det speglar verklighet. Det finns dock några fundamentala saker som glöms;

Vem skall betala för de nya hyresrätterna? Att hyra en ny hyresrätt i de attraktiva områdena (sthlm,gbg, malmö till viss del) kostar mycket mer av disponibel inkomst än vad ett eget boende kostar idag. Tycker du staten ska subventionera detta bara för att privatpersoner ska få så låg hyra som möjligt?

Byggnads måste också ta ut lön, och för att uppnå "rimlig" hyressättning vad det nu är, så måste de sänka kostnaderna radikalt. Skulle ditt företag kunna göra samma sak och överleva?
2016-08-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Statistik är en sak min vän.

Och självbedrägeri en annan?
2016-08-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Och självbedrägeri en annan?
Naivitet, dumhet, outbildade svenskar en annan.
2016-08-07, 09:21
Medlem
Stureplan drar upp statistiken tänk lite din sopa.
2016-08-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Tycker du staten ska subventionera detta bara för att privatpersoner ska få så låg hyra som möjligt?

Ja staten har ju subventionerat folks lån med hjälp av ränteavdraget så att dom ska kunna låna så mycket som möjligt, så varför inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in