2016-08-06, 16:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Haha, gillar inte att alla bubbelbabblare hoppar på en med skit så fort man kommer med bra fundamenta som styrker att vi kommer få se fortsatt prisuppgång. Kör inte lastbil, håller mig till börsen. Visst, vi kanske har en bubbla... Läget är stabilt och ingenting talar för att den ska spricka. Tvärt om - Ingers talar som sagt om att vi kommer se fortsatt stigande bostadspriser.
Så du har lån och en övervärderad fastighet och dina inkomster kommer från börsen? När kurvorna börjar peka nedåt kommer du nog önska att du körde lastbil.
2016-08-06, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Har du någon källa på typfallet? Annars är det ju bevisligen så att stockholmarna, som sitter på dom största lånen, har minst andel som amorterar.

https://www.lindorff.com/sv-SE/sverige/takontroll/blogg/blogginlagg/konsumtionsprofilen-20160707

"Resultat från självskattningstestet Konsumtionsprofilen, som Lindorff lanserade i slutet av förra året, visar att så många som nästan 40% av de som har lån och bor i Stockholm inte amorterar. Jämförelsevis med andra regioner ligger Stockholm högst följt av Kronoberg och Kalmar. De regioner där flest personer med lån också amorterar är Norrbotten och Västerbotten."

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/sa-mycket-amorterar-svenskarna/

"39 procent av låntagarna i Stockholm amorterar inte på sitt bolån. I hela Sverige amorterar 22 procent inte alls och 12 procent betalar mindre än 500 kronor i månaden. I åldersgruppen över 60 år är det 34 procent som inte amorterar alls och 18 procent som högst amorterar 500 kronor i månaden."
Om man väljer att amortera eller ej beror ju på belåningsgraden. I Stockholm har värdestegringen på bostäderna skött om amorteringen, så att belåningsgraden har minskat automatiskt. I andra delar av landet, där man inte har samma värdestegring, måste man istället amortera för att sänka sin belåningsgrad.
2016-08-06, 18:01
Medlem
Snart kommer Lågkonjukturen på toppen av lågkonjunkturen.

När staten lånar i överdrift för att betala för andra länders medborgare, när räntan är på minus, när UK sänker sin ränta för att de vet att fara och färde är på väg...

Då är allt bra mina vänner.

Vem hinner sälja i tid, om ni alla ska sälja, vem vill köpa?

Dyra kök har jag hört är på modet. Era hus och bostadsrätter kommer att säljas för under konstnaden på era kökslån.

Önskar att jag kunde skratta, men nej, jag känner en stor sorg.

Försvara era stora lån, passa på medan ni kan. Det går liksom inte att trolla bort situationen. Öppna ögonen, sälj nu innan paniken. Eller bo kvar, det är ju så billigt att "äga" sitt boende. Kanske blir någon sjuk, kanske förlorar någon i starka familjen sitt jobb...?

Men ni som är högutbildade eller har grymt bra jobb... Ingen oro. Ska ni inte skaffa ny bil snart... Räntan är låg nu, passa på.

Men ja, bolånetorskar, ni är säkra så länge oljan flyter på bra.

Vi andra är bara konspirationsidioter. Jag vet, det är jobbigt för oss.

Stackars Sverige och svenskarna.
2016-08-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Snart kommer Lågkonjukturen på toppen av lågkonjunkturen.

När staten lånar i överdrift för att betala för andra länders medborgare, när räntan är på minus, när UK sänker sin ränta för att de vet att fara och färde är på väg...

Då är allt bra mina vänner.

Vem hinner sälja i tid, om ni alla ska sälja, vem vill köpa?

Dyra kök har jag hört är på modet. Era hus och bostadsrätter kommer att säljas för under konstnaden på era kökslån.

Önskar att jag kunde skratta, men nej, jag känner en stor sorg.

Försvara era stora lån, passa på medan ni kan. Det går liksom inte att trolla bort situationen. Öppna ögonen, sälj nu innan paniken. Eller bo kvar, det är ju så billigt att "äga" sitt boende. Kanske blir någon sjuk, kanske förlorar någon i starka familjen sitt jobb...?

Men ni som är högutbildade eller har grymt bra jobb... Ingen oro. Ska ni inte skaffa ny bil snart... Räntan är låg nu, passa på.

Men ja, bolånetorskar, ni är säkra så länge oljan flyter på bra.

Vi andra är bara konspirationsidioter. Jag vet, det är jobbigt för oss.

Stackars Sverige och svenskarna.

Den dagen du eller någon annan kan köpa en brf/villa i Sthlms län till samma pris som ett kök så har vi nog betydligt mer allvarliga problem i Sverige än att behöva tänka på vilken storlek av lån man har.

Tror du inte samma mantra gick för 20 år sedan ifall någon i familjen skulle bli sjuk gällande boendekostnaderna? Jag vet i alla fall att jag hörde det otroligt många gånger när folk diskuterade, och då hade folk knappt 1/4 av lånen snittet har idag.

Domedagen kommer inte att hända, och gör den det så är bolånen det sista folk oroar sig för.

Jag håller annars med. Stackars de som blir tvingade att sälja i en dipp pga familjetragedier eller dylikt. De sitter i skiten. Men, de som inte har spekulerat kan luta sig tillbaka och titta på cirkusen som pågår för eller senare går priserna tillbaka till dagens nivåer (säg en ekonomi som har haft deflation i västvärlden under tiotals år)

Din övertygelse är bedårande, men många gånger blir det överdrivet så att man bara kan slå sig för pannan.
Senast redigerad av Hillarybill 2016-08-06 kl. 19:25.
2016-08-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Din övertygelse är bedårande, men många gånger blir det överdrivet så att man bara kan slå sig för pannan.

Din ignorans är bedårande. Slå du gärna på pannan.

Sätter dig på kompis-listan. Om internet ens funkar när bostadsbubblan spricker så kan vi ju PM:a.

Lycka till på dina äventyr, får hoppas att din bubbla håller.
2016-08-06, 19:58
Medlem
Citat:
Din ignorans är bedårande. Slå du gärna på pannan.

Sätter dig på kompis-listan. Om internet ens funkar när bostadsbubblan spricker så kan vi ju PM:a.

Lycka till på dina äventyr, får hoppas att din bubbla håller.

Min bubbla? Min ignorans? Jag sparar för att vara skuldfri inom 20 år. Men tja, du kan väl betala 10k till en hyresvärd för att bo med annat patrask (ja hyres har en helt annan klientel)

Jag vet att vi har en kreditbubbla, men som jag skrivit tidigare, jag skulle gladeligen betala 50% mer en vad jag gör idag med vetskapen om att mina barn är säkra och jag slipper brända bilar på småtimmarna.
2016-08-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Bostäderna dippar alltid under sommaren eftersom utbudet och köparna är få under denna period.. Marknaden kommer garanterat dra igång igen nu vid månadsskiftet för fortsatt uppgång i denna lågräntemiljö.

Faktum är att priserna redan vänt uppåt igen...
2016-08-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Min bubbla? Min ignorans? Jag sparar för att vara skuldfri inom 20 år. Men tja, du kan väl betala 10k till en hyresvärd för att bo med annat patrask (ja hyres har en helt annan klientel)

Jag vet att vi har en kreditbubbla, men som jag skrivit tidigare, jag skulle gladeligen betala 50% mer en vad jag gör idag med vetskapen om att mina barn är säkra och jag slipper brända bilar på småtimmarna.

Det finns bra områden med hyresrätter. Är du inskränkt också?

Skuldfri inom 20 år... så du är en bolånetorsk. Inte undra på att du tar illa upp. Köpte du den nya Volvon på avbetalning också?

Köper du mjölken och brödet på avbetalning?

Som extra krydda:
Självklart betalar jag 10k i hyra till en annan kapitalist.

Ett alternativ vore att jag äger ett flertal hus, skog och andra saker som kan vara bra att ha vid en eventuell påhittad kollaps.

Jag kanske är naiv, kanske är du naiv. Vem vet. Trevligt att råkas.

Två böcker rekommenderar jag dig:
https://davidjonstad.se/bocker/kollaps-livet-vid-civilisationens-slut/
https://davidjonstad.se/bocker/jordad/
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-06 kl. 20:13. Anledning: Rättade misstolkningar
2016-08-06, 20:19
Medlem
Jag köpte min lägenhet för knappt 20år sedan, redan då hade vi en "bostadsbubbla" och många bekanta kunde inte förstå hur jag kunde vara så pass korkad att köpa en 3,5 i en närförort till Stockholm för hutlösa 895.000kr...

Diskussionen om bostadsbubbla har sedan dess alltid funnits och de som planerat att sitta på sin hyresrätt och köpa vid det stora raset tycks vara historielösa. Jag tänker på 90-tals krisen, där kan man snacka prisfall på bostäder. Är man korkad och okunnig om man som jag hävdar att marknaden återhämtade sig ganska snabbt? Anar att inte många anser att bostadspriserna nu är likt de innan prisfallet på 90-talet.

Är ändå nyfiken, hur mycket tror ni priserna kommer att falla vid den påstådda kraschen? Någon har sagt att priserna kommer ligga i nivå med vad en köksrenovering kostar vilket givetvis enbart är löjeväckande... Men på riktigt vad tror ni! Vad tror ni dessutom om hur länge priserna kommer vara låga?

Man får trots allt intrycket att ni tror att bostadsmarknaden är sjukt övervärderad och då antar man ju att ni tror att priserna ska stabiliseras på en nivå långt under dagens.

Kan säga att jag är hyfsat nöjd med mitt bostadsrättsköp trots att jag köpte för snart 20år sedan då bubblan var som störst enligt dåtidens synsätt.
2016-08-06, 20:25
Medlem
Citat:
Skuldfri inom 20 år... så du är en bolånetorsk. Inte undra på att du tar illa upp. Köpte du den nya Volvon på avbetalning också?

Köper du mjölken och brödet på avbetalning?

Att ha lån på sitt boende är fullständigt normalt, är man någorlunda smart amorterar man dessutom så att man är skuldfri. Har man den insikten tror jag att man i de allra flesta fall köper bilen kontant, och ännu mer självklart brödet och mjölken.

Vet inte riktigt vad du ville ha sagt, men du låter onekligen smått avundsjuk på oss som har råd att betala och amortera för ett bolån framför att vara ägda av vår hyresvärd. Törs även vara så pass fräck att hävda att vi bostadsrättsinnehavare generellt har en bättre ekonomi än ni som bor i hyresrätt.
2016-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att ha lån på sitt boende är fullständigt normalt, är man någorlunda smart amorterar man dessutom så att man är skuldfri. Har man den insikten tror jag att man i de allra flesta fall köper bilen kontant, och ännu mer självklart brödet och mjölken.

Vet inte riktigt vad du ville ha sagt, men du låter onekligen smått avundsjuk på oss som har råd att betala och amortera för ett bolån framför att vara ägda av vår hyresvärd. Törs även vara så pass fräck att hävda att vi bostadsrättsinnehavare generellt har en bättre ekonomi än ni som bor i hyresrätt.

Du har helt rätt.

Hyresrättsnollor ska skit ha. Eller?

När de kommer för att köpa ut bolånetorskarna så ska de minnas era skratt. Banken måste ha krediterna, hur ska ni kunna betala tillbaka era lån när ni förlorat era jobb?

Kan bli ledsamt.

Sen så var ovan text bara en provokation, om du läser alla inläggen i diskussionen du hoppade på så fattar du kanske att jag inte betalar någon hyra.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-06 kl. 21:24. Anledning: Syftningsfel igen, sorry.
2016-08-06, 20:47
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag köpte min lägenhet för knappt 20år sedan, redan då hade vi en "bostadsbubbla" och många bekanta kunde inte förstå hur jag kunde vara så pass korkad att köpa en 3,5 i en närförort till Stockholm för hutlösa 895.000kr...

Diskussionen om bostadsbubbla har sedan dess alltid funnits och de som planerat att sitta på sin hyresrätt och köpa vid det stora raset tycks vara historielösa. Jag tänker på 90-tals krisen, där kan man snacka prisfall på bostäder. Är man korkad och okunnig om man som jag hävdar att marknaden återhämtade sig ganska snabbt? Anar att inte många anser att bostadspriserna nu är likt de innan prisfallet på 90-talet.

Är ändå nyfiken, hur mycket tror ni priserna kommer att falla vid den påstådda kraschen? Någon har sagt att priserna kommer ligga i nivå med vad en köksrenovering kostar vilket givetvis enbart är löjeväckande... Men på riktigt vad tror ni! Vad tror ni dessutom om hur länge priserna kommer vara låga?

Man får trots allt intrycket att ni tror att bostadsmarknaden är sjukt övervärderad och då antar man ju att ni tror att priserna ska stabiliseras på en nivå långt under dagens.

Kan säga att jag är hyfsat nöjd med mitt bostadsrättsköp trots att jag köpte för snart 20år sedan då bubblan var som störst enligt dåtidens synsätt.
Hade vi en bostadsbubbla för 20 år sedan?
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in