Citat:
Ursprungligen postat av
FetManDansar
Snart kommer Lågkonjukturen på toppen av lågkonjunkturen.
När staten lånar i överdrift för att betala för andra länders medborgare, när räntan är på minus, när UK sänker sin ränta för att de vet att fara och färde är på väg...
Då är allt bra mina vänner.
Vem hinner sälja i tid, om ni alla ska sälja, vem vill köpa?
Dyra kök har jag hört är på modet. Era hus och bostadsrätter kommer att säljas för under konstnaden på era kökslån.
Önskar att jag kunde skratta, men nej, jag känner en stor sorg.
Försvara era stora lån, passa på medan ni kan. Det går liksom inte att trolla bort situationen. Öppna ögonen, sälj nu innan paniken. Eller bo kvar, det är ju så billigt att "äga" sitt boende. Kanske blir någon sjuk, kanske förlorar någon i starka familjen sitt jobb...?
Men ni som är högutbildade eller har grymt bra jobb... Ingen oro. Ska ni inte skaffa ny bil snart... Räntan är låg nu, passa på.
Men ja, bolånetorskar, ni är säkra så länge oljan flyter på bra.
Vi andra är bara konspirationsidioter. Jag vet, det är jobbigt för oss.
Stackars Sverige och svenskarna.
Den dagen du eller någon annan kan köpa en brf/villa i Sthlms län till samma pris som ett kök så har vi nog betydligt mer allvarliga problem i Sverige än att behöva tänka på vilken storlek av lån man har.
Tror du inte samma mantra gick för 20 år sedan ifall någon i familjen skulle bli sjuk gällande boendekostnaderna? Jag vet i alla fall att jag hörde det otroligt många gånger när folk diskuterade, och då hade folk knappt 1/4 av lånen snittet har idag.
Domedagen kommer inte att hända, och gör den det så är bolånen det sista folk oroar sig för.
Jag håller annars med. Stackars de som blir tvingade att sälja i en dipp pga familjetragedier eller dylikt. De sitter i skiten. Men, de som inte har spekulerat kan luta sig tillbaka och titta på cirkusen som pågår för eller senare går priserna tillbaka till dagens nivåer (säg en ekonomi som har haft deflation i västvärlden under tiotals år)
Din övertygelse är bedårande, men många gånger blir det överdrivet så att man bara kan slå sig för pannan.