Citat:
Ursprungligen postat av
Feinflux
Generellt sätt har jag varit positiv till att möjligheten att köpa sin egen bostad. Men jag ser också hur sårbart systemet är. Vid räntehöjning med någon enstaka procent skulle många säkerligen få problem med sina höjda bolån, jag tror inte att alla sitter med arslet i brödrosten, men det finns garanterat människor som lever på marginalen. Nu är det visserligen deras personliga problem. Men många ser bostadsrättsköp som sin enda möjlighet till att få en permanent bostad. Och däri ligger såklart grundproblematiken.
Vidare är inte alltid köp av bostadsrätt en vinstlott. Det beror givetvis på hur arbetsmarknaden och din livssituation ser ut. Jag har bekanta som gjort köp och sedan blivit tvungna att flytta och således behöva sälja efter inte så lång tid. Med mäklarkostnader och dylikt hamnar det bra nära förlust om inte annat.
Summan av kardemumman. Jag ser fördelar med en bostadsbubbla. Framförallt för att Sverige i grunden skulle behöva göra om systemet och på riktigt satsa på hyresrätter med en rimlig hyressättning. Naturligtvis skulle det bli lite high chaparall på marknaden för ett tag och många skulle förlora pengar. Men i nuläget ser jag ingen annan utväg på problemet då ingen tar detta på allvar.
Jag har sålt min egen bostadsrätt då jag inser att det KAN bli en bostadsbubbla. Dessutom är kapitalet bundet i bostaden och du kan inte göra aktiva investeringar under kortare perioder, i aktier till exempel, där jag gjort mer pengar än på min bostad. Men som "lat-investering" är naturligtvis en bostadsrätt att föredra. OM nu inte priserna börjar vända nedåt.
Generellt tyckte jag om ditt inlägg eftersom i min mening det speglar verklighet. Det finns dock några fundamentala saker som glöms;
Vem skall betala för de nya hyresrätterna? Att hyra en ny hyresrätt i de attraktiva områdena (sthlm,gbg, malmö till viss del) kostar mycket mer av disponibel inkomst än vad ett eget boende kostar idag. Tycker du staten ska subventionera detta bara för att privatpersoner ska få så låg hyra som möjligt?
Byggnads måste också ta ut lön, och för att uppnå "rimlig" hyressättning vad det nu är, så måste de sänka kostnaderna radikalt. Skulle ditt företag kunna göra samma sak och överleva?