2015-04-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Snyggt!!

Eller hur?
Citera
2015-04-13, 23:18
Medlem
mummas avatar
Såg en lastbil utanför någon vecka när jag åkte förbi. Gick dit på natten och såg att de har börjat flytta på massa sten. Undra varför. Skall se om jag kan få upp någon bild.
Citera
2015-04-14, 16:28
Medlem
Ja det rasslar bra hos ryssarna nu så man kanske sparkar igång stället igen. Hade varit mysigt med lite grejjer som snurrade uppe på berget
Citera
2015-04-16, 17:28
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Såg en lastbil utanför någon vecka när jag åkte förbi. Gick dit på natten och såg att de har börjat flytta på massa sten. Undra varför. Skall se om jag kan få upp någon bild.
Den bilden vill jag gärna se. Jag har tagit bilder på anläggningen med jämna mellanrum, varav de senaste är från så sent som idag. Det är väldigt intressant att du påstår att de börjat flytta sten, enligt mina bilder och mina egna ögon så har de inte flyttat en enda sten på väldigt många månader. Sitter du här och ljuger?
Citera
2015-04-24, 10:10
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Så svårt är det inte att få upp en bild, eller har du ingen?
Citera
2015-08-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
Wohoo kolla vad jag hittade
http://www.photohome.se/books/u4cd82d1c832932897/23312

Ja tjena vilka minnen.
Var vpl augusti till mars 1980- 81 på Svalan.
Här hände mycket spännande saker.
Citera
2015-08-09, 20:49
Medlem
Tjena Gurkan. Håller med. Det fanns en del skumma saker där inne. Låg inne där från november 81 till september 82 så vi träffades väl aldrig men vi borde haft samma befäl där inne i berget. Själv kom jag dit veckorna efter U137 och det var ett jävla pådrag i december när militärkuppen i Polen inträffade.

Utöver W2 så fanns ju UC Väst där inne men jag minns att en lika stor del var stängd för oss och topphemlig. Förråd påstod befälen att det var och en gång på nio månader såg jag porten öppen. Bakom den fann ytterligare nån port så det s.k. förrådet var väl bevakat.

Annars stämmer väl det mesta av interiören med det som skrivits här. Världshistoriens längsta utrymningsväg från översta våningen där vi radarobsar satt. Kyrkan var rätt läcker med det dimade ljuset. Och trappan upp till antennen "himlastegen" var lång.
Citera
2015-08-09, 23:59
Medlem
Ja underrättelse central väst var det mycket hysch hysch om.
Ett tag sprang det ganska mycket utländska officerare där, mest amerikanska och brittiska .
Vet att man i vakten inte skulle kolla för mycket då.
Var själv inte radarobs utan satt på stril bas under kapten Bellarp och fanjunkare Andersson som alltid poängtera att han var Tekn.
Hade ni också luckan på nya varvet ?
Kul att se lite bilder och så, var nere vid krabban också.
Citera
2015-08-10, 12:18
Medlem
Jajamän, bodde på Nya Varvet. Jag hade nog att göra med andra befäl, kapten Larsson var det närmaste. Men mest minns jag andra "profiler", kaptenlöjtnanten Vesanen som körde dragrace mot en Viggen på startrakan i Såtenäs, "Bögen i berget" Samuelsson som spanade in vpl och så fanjunkaren Skogsäter som är den mest oförskämda människa jag träffat på i hela mitt liv.

Men redan 82 så kändes det som om tiden sprungit ifrån W2, vi hade sällan beredskap så det var nog mera att hålla ställningarna under tiden. Fast i krigstid hade berget ändå inte använts blev vi upplysta om. Krigsorganisationen såg annorlunda ut. Vet du förresten vad som fanns i den där hemliga avdelningen dit man aldrig fick komma?

När W2 var i bruk fanns det gott om bunkrar uppe på berget. Det rondades regelbundet av vakterna och det hände att en del typer smög omkring däruppe. Under min tid förekom dock ej skottlossning även om en lumparkompis var nära att avfyra varningsskott.

Egentligen var det inte själva W2 som var hemligast utan alla de små centraler som fanns runtom i trakten och som rimligen tillhörde en krigstida organisation. Jag gissar att stridsledning skulle suttit där men att radarspaningen utförts från mindre enheter. Du vet kanske mer? Numera är det ju inte hemligt längre.
Citera
2015-09-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Vet du förresten vad som fanns i den där hemliga avdelningen dit man aldrig fick komma?

Var i berget fanns denna avdelning?
Citera
2016-07-28, 15:55
Medlem
Gick till Svalan idag. Först till stora grinden som var väl förseglad och förstärkt med armeringsjärn osv. Sen gick jag upp till vänster upp (vid hästhagarna). Bara en liten bit upp fanns ett stort hål i stängslet. Vågade dock inte gå in hehe.

Någon som varit där nyligen? Safe att gå in? Vart ska man gå sen? Finns det ens nått att se sen?
Citera
2016-08-06, 22:03
Medlem
jagyers avatar
Det är väl bara att krypa in genom hålet i stängslet. Så farligt kan det ju inte vara. Vad tror du kan hända?
Kommer det någon ABAB-vakt är det väl bara att säga att du gick fel, du är ju ute och plockar kantareller?

Seså, sätt fart nu! Och glöm inte att avrapportera i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in