Citat:
Ursprungligen postat av
Framgaffel
Alltså!
Nu var det länge sedan jag skrev något här, men jag har följt tråden med intresse och är förvånad över nuvarande nivå på diskussionerna här...
Ni som skriker om lagens strängaste straff för de inblandade, för att ni är bekant med offret? Hur tänker ni då?
Hur VET ni att det inte finns några förmildrande omständigheter? Kanske BO kom och viftade med en pistol? Kanske hon hade en machete i klänningsfållen? Jag vet inte det i alla fall, därför är jag nyfiken på hur ni kan veta det.
Viss planering av mordet skriver media att polisen har uppgett, men de vill inte uppge i vilken omfattning, varken tidsmässigt eller detaljmässigt. Kanske räcker det med att de suttit och pratat om att de vill ha bort henne, kanske har det uttalats hot om våld/död, men vad räknas egentligen som planering? Det är min stora undran....
Jag kan inget annat än stå för det jag skrivit,
Jag önskar maxstraff, på grund av att jag kände BO.
Det har jag aldrig stuckit under stol med, och kommer heller inte ändra min ståndpunkt. Just på grund av att det är min känsla, och den äger jag.. jag har även gått ut med, att jag är subjektiv i min önskan, så är det upp till dig att uppfatta det som du vill...
Jag har också skrivit, och står för det...
Jag ingår inte i ngn utredning, det är polisen som gör en förundersökning.
Och det enda vi som inte ingår i några utredningar, förhör eller dyligt, är att läsa media, och de länkar som finns hör på flashback..
En viss planering skriver media att polisen uppgett, ja.. då är det väl viss planering... och jag har även skrivit att vissa rubriceringar kommer säkert att ändras skärpta och nedsänkta, och det utgår jag ifrån, då mgm är så många.
Så om du pratar om hot om våld/död, och att du sen skrider till verket, och det är ju det som hänt.. hon dog ju..
Här är det många som är inblandade i ett mord, och förundersökning görs, åtal ska sedan väckas utifrån det.
Viss planering indikerar, de var medvetna vad de gjorde.. inget handgemäng, de var inte överraskade när de häktades, erkände mord direkt..
Så jag får nog trots att jag känner för maxstraff, vänta och se, vilken sorts planering, medhjälp, och hur mordet gått till, precis som alla andra...
Och det är ju också som så mgm, skärligen misstänkta, är ju en grad av hur starka misstankarna är.
Ändring/tillägg...
Om de planerat att "bara" misshandla BO, om man nu kan uttrycka det så i såna här sammanhang, så har de de fakto slagit ihjäl BO, och det tog jag fram hur lagen kan tolkas om det. Om mordet föregått med grovt våld, förvärras brottet.
Då offret kan han känt stark dödsångest... ja, har man lust och ork, så kan man sätta sig in i många lagar, och briljera med det, men jag är ingen åklagare/advokat, men en fullt kännande människa bara.