2016-08-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Läs brottsbalken 29 kap. om straffmätning och påföljdseftergift och sprid inte lögner. Det kan se ut som att ni hallucinerar.

Okej, DU, med dina finfina juristkunskaper...
Du påstår, att det skulle kunna finnas brottsbalkar, som gör att de friskrivs för mord, så klart, då det på något sätt skulle finnas förmildrande omständigheter, vilket skulle leda till dråp.

Det är vad du påstår.

Sedan vill jag upplysa DIG, att påstå att människor förfar med lögner, och att de hallucinerar, är förtal!!!
Det är olagligt!!
Bara så du vet, och det tror jag att du gör, med din gedigna juridiska utbildning.
Citera
2016-08-06, 10:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ignorance is bliss men det vore ännu bekvämare om funktionen ignorera fanns kvar.
Men här, sug vidare på 29 kap. BRB.
Testa 2§ punkterna 2-7. Där kan nog rätten hitta lite food for thought.
Men du vill väl klamra dig fast vid att de sex som är misstänkta för mord och de tre som är dito för medhjälp samtliga kommer att behandlas enligt 3§. Kommer inte att hända imho.

Det håller jag verkligen med om (beklagligt att ignorefunktionen är borta).

Nu gör du det igen, försöker framställa det som att man påstått något man inte gjort mef ditt sista stycke .."Men du vill väl..."
Jag har redan skrivit att vissa inblandades gärningar antagligen kommer att ses som försvårande medan andras förmildrande. Än en gång: jag känner inte någon av de inblandade och möjligt är väl att något antal av dem är "efterblivna" som det hävdas av vissa. Jag skulle gissa att såväl åklagarsida som försvaret skulle anse det intressant att utröna om någon eller några varit särskilt pådrivande i gänget också kanske även spridit lögner för att uppmuntra till "action"? "Efterblivna" människor är ofta tämligen känslomässiga och lättpåverkade i vissa sammanhang, övertygas de om att någon blivit utsatt för något orättvist så gäller det för sant för dem även om de övertygats genom lögner och överdrifter.
Citera
2016-08-06, 10:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Nu gör du det igen, försöker framställa det som att man påstått något man inte gjort mef ditt sista stycke .."Men du vill väl..."
Jag har redan skrivit att vissa inblandades gärningar antagligen kommer att ses som försvårande medan andras förmildrande. Än en gång: jag känner inte någon av de inblandade och möjligt är väl att något antal av dem är "efterblivna" som det hävdas av vissa. Jag skulle gissa att såväl åklagarsida som försvaret skulle anse det intressant att utröna om någon eller några varit särskilt pådrivande i gänget också kanske även spridit lögner för att uppmuntra till "action"? "Efterblivna" människor är ofta tämligen känslomässiga och lättpåverkade i vissa sammanhang, övertygas de om att någon blivit utsatt för något orättvist så gäller det för sant för dem även om de övertygats genom lögner och överdrifter.
Jag måste faktiskt få säga vad jag tror, hur mycket det än stör dig, vilket är att det inte kommer att finnas några förmildrande omständigheter som påverkar straffen. Försvårande tror jag däremot på.
Citera
2016-08-06, 10:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ignorans, innebär att man är likgiltig för något, ibland mot människor... inget känslomässigt försvar.

Ignorans är något man inte har vetskap om. Ibland för att man prioriterat att skaffa kunskap om annat man måste veta. Eller valt bort för det framstår ointressant.
Ibland vet vi inte det vi inte vet.

Men du kan inte påstå att en människa om aktivt väljer bort en annan människa ur tillvaron av olika skäl är "ignorant". Jag talar nu inte om mord eller dödande utan bara att välja bort eller mimimera umgänget av orsaker som kan variera väldigt.
Citera
2016-08-06, 10:57
Medlem
Citat:

Om någon varit pådrivande kan vara hänt, men det spelar de fakto ingen roll, de är ansvariga för sina handlingar oavsett, om de inte skulle vara förståndshandikappade då, eller vara "styrda" av någon, och även inte har ålder för att ta ett eget ansvar för sig själva, och det är det som gör detta påstående så urkorkat.
Du motsäger dig själv, det flera påstår i sina inlägg.
Det är så att flera av de misstänkta har fortsatt begå brott, som har med mordet att göra, enligt media då, som skriver att polisen sagt det.. grovt häleri bland annat, underlåtande att avslöja brott bland annat, logiskt tänkande, då brott har fortsatt begås mot BO, EFTER HON BRAGTS OM LIVET, av 11 olika personer, som är misstänkta för olika brott i samband med mordet.
6 stycken för mord, 3 för medhjälp till mord, varav två av dessa blev omhäktade på grund av rubriceringen av misstanke skärptes från underlåtande att avslöja brott, till medhjälp till mord. 2 är misstänkta för underlåtande att avslöja brott. Men frisläppta. Så om du ser hel hjärngänget, och se de fortsatta brotten som pågick mot BO, efter hon blev bragd om livet... lokig, är inte känsla???
Så kan du säga mig, vem har talat om för de övriga 10 personerna vad de ska göra?? Och vilka brott de skall genomföra.?
Citera
2016-08-06, 12:19
Medlem
Framgaffels avatar
Alltså!

Nu var det länge sedan jag skrev något här, men jag har följt tråden med intresse och är förvånad över nuvarande nivå på diskussionerna här...

Ni som skriker om lagens strängaste straff för de inblandade, för att ni är bekant med offret? Hur tänker ni då?
Hur VET ni att det inte finns några förmildrande omständigheter? Kanske BO kom och viftade med en pistol? Kanske hon hade en machete i klänningsfållen? Jag vet inte det i alla fall, därför är jag nyfiken på hur ni kan veta det.

Viss planering av mordet skriver media att polisen har uppgett, men de vill inte uppge i vilken omfattning, varken tidsmässigt eller detaljmässigt. Kanske räcker det med att de suttit och pratat om att de vill ha bort henne, kanske har det uttalats hot om våld/död, men vad räknas egentligen som planering? Det är min stora undran....
Citera
2016-08-06, 12:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Alltså!

Nu var det länge sedan jag skrev något här, men jag har följt tråden med intresse och är förvånad över nuvarande nivå på diskussionerna här...

Ni som skriker om lagens strängaste straff för de inblandade, för att ni är bekant med offret? Hur tänker ni då?
Hur VET ni att det inte finns några förmildrande omständigheter? Kanske BO kom och viftade med en pistol? Kanske hon hade en machete i klänningsfållen? Jag vet inte det i alla fall, därför är jag nyfiken på hur ni kan veta det.

Viss planering av mordet skriver media att polisen har uppgett, men de vill inte uppge i vilken omfattning, varken tidsmässigt eller detaljmässigt. Kanske räcker det med att de suttit och pratat om att de vill ha bort henne, kanske har det uttalats hot om våld/död, men vad räknas egentligen som planering? Det är min stora undran....
Om jag skriker eller inte låter jag vara osagt men jag hoppas på stränga straff. Det är naturligtvis ingen i tråden som vet ett smack men jag finner det osannolikt att BO uppträtt på ett sätt som av +9 personer simultant uppfattats som så hotfullt att de gemensamt beslöt sig för att röja henne ur världen. Polisen har också angett att det tycks finnas ekonomiska motiv.
Summa summarum tror jag mer på försvårande än förmildrande omständigheter och isf följer då hårdare straffmätning. Konstigare än så är det inte och jag kände inte Madde.
Citera
2016-08-06, 12:47
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Om jag skriker eller inte låter jag vara osagt men jag hoppas på stränga straff. Det är naturligtvis ingen i tråden som vet ett smack men jag finner det osannolikt att BO uppträtt på ett sätt som av +9 personer simultant uppfattats som så hotfullt att de gemensamt beslöt sig för att röja henne ur världen. Polisen har också angett att det tycks finnas ekonomiska motiv.
Summa summarum tror jag mer på försvårande än förmildrande omständigheter och isf följer då hårdare straffmätning. Konstigare än så är det inte och jag kände inte Madde.

Nej, "skriker" kanske var att ta i....

Jag hoppas att de får de straff de förtjänar...

När jag nämnde det där med pistol/machete, så tänkte jag som så, att om hon kom och viftade med ett vapen, så kanske gruppen gemensamt överföll henne, eftersom det verkar konstaterat att de är delvis svaga personer vi har att gör med här, kanske kände gruppen att hotet var större än det egentligen var, att de kände att det var de som var de svaga gentemot Madde och att detta resulterade i att motangreppet blev kraftigare än väntat.

När de gäller de ekonomiska förehavandena dem emellan, och deras fortsatta brott gentemot BO, (häleri, användande av hennes pengar) så tycker jag där, att det strängaste straffet skall utdelas, även när det gäller brott mot griftefriden (dumpningen av kroppen) och att ingen av dem har anmält i efterhand att de dödat en person (vet dock ej vart på straffskalan denna typ av brott hamnar)

Tillägg: För hur det än var, offrets ålder till trots, så var hon ju, Madde, ingen liten försynt gråhårig dam med rollator och brun handväska...
Senast redigerad av Framgaffel 2016-08-06 kl. 12:54. Anledning: Tillägg
Citera
2016-08-06, 12:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej, "skriker" kanske var att ta i....

Jag hoppas att de får de straff de förtjänar...

När jag nämnde det där med pistol/machete, så tänkte jag som så, att om hon kom och viftade med ett vapen, så kanske gruppen gemensamt överföll henne, eftersom det verkar konstaterat att de är delvis svaga personer vi har att gör med här, kanske kände gruppen att hotet var större än det egentligen var, att de kände att det var de som var de svaga gentemot Madde och att detta resulterade i att motangreppet blev kraftigare än väntat.

När de gäller de ekonomiska förehavandena dem emellan, och deras fortsatta brott gentemot BO, (häleri, användande av hennes pengar) så tycker jag där, att det strängaste straffet skall utdelas, även när det gäller brott mot griftefriden (dumpningsaen av kroppen) och att ingen av dem har anmält i efterhand att de dödat en person (vet dock ej vart på straffskalan denna typ av brott hamnar)
Fast om du har synpunkter på huruvida jag och andra spekulerar om saker VET något, eller bara just spekulerar, känns det ju märkligt att plötsligt introducera Madde med pistol som en möjlig förmildrande orsak kan jag tycka. Med tanke på storleken på en del i gänget har jag rätt svårt att tro att dom kunde känna sig fysiskt hotade av henne. Dessutom har det såvitt jag vet inte nämnts ett ord om att Madde var en våldsam person. Till skillnad från vissa i gänget.
Citera
2016-08-06, 13:10
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Fast om du har synpunkter på huruvida jag och andra spekulerar om saker VET något, eller bara just spekulerar, känns det ju märkligt att plötsligt introducera Madde med pistol som en möjlig förmildrande orsak kan jag tycka. Med tanke på storleken på en del i gänget har jag rätt svårt att tro att dom kunde känna sig fysiskt hotade av henne. Dessutom har det såvitt jag vet inte nämnts ett ord om att Madde var en våldsam person. Till skillnad från vissa i gänget.

Det var inte riktigt så jag menade, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, men det jag har hakat upp mig på i diskussionen är att en del verkar 100% säkra på att det inte finns några förmildrande omständigheter, jag tog bara det här med vapnet som ett exempel. Och nej, jag har inte heller fått den uppfattningen att Madde på något sätt skulle vara en våldsam person. Ryktet om kontakten med MC-gäng fick mig dock att reagera. Kanske hon ville ha sina pengar tillbaka (eller ja, självklart ville hon det), hon kanske har "hotat" gänget med MC-klubb helt utan uppbackning, eller kanske fanns det en koppling, vad vet jag... Det jag menade var mer att det kanske inte fanns något belägg för hennes "hot", men att hjärngänget uppfattade det på så sätt och därför kände sig rent fysikt hotade...

Jag bara spekulerar bara jag med, jag har bara svårt för när folk påstår att dom vet saker, utan att kunna redovisa för hur....
Citera
2016-08-06, 13:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det var inte riktigt så jag menade, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, men det jag har hakat upp mig på i diskussionen är att en del verkar 100% säkra på att det inte finns några förmildrande omständigheter, jag tog bara det här med vapnet som ett exempel. Och nej, jag har inte heller fått den uppfattningen att Madde på något sätt skulle vara en våldsam person. Ryktet om kontakten med MC-gäng fick mig dock att reagera. Kanske hon ville ha sina pengar tillbaka (eller ja, självklart ville hon det), hon kanske har "hotat" gänget med MC-klubb helt utan uppbackning, eller kanske fanns det en koppling, vad vet jag... Det jag menade var mer att det kanske inte fanns något belägg för hennes "hot", men att hjärngänget uppfattade det på så sätt och därför kände sig rent fysikt hotade...

Jag bara spekulerar bara jag med, jag har bara svårt för när folk påstår att dom vet saker, utan att kunna redovisa för hur....
Ok, jag vet inte vem som sagt sig veta men jag vet vem som i dussinet inlägg hänvisat till BrB 29:3 om förmildrande omständigheter. Det lär iaf knappast vara så att de 9 grövsta misstänkta simultant känt sig kränkta eller har så allvarliga psykiska störningar att de därför får nedsatt straff. Någon av dem kanske men knappast alla. Om man däremot kollar försvårande omständigheter i BrB 29:2 kan jag tänka mig att flera av dem kan vara tillämpbara.

Allt detta naturligtvis rena spekulationer. FUP kommer kanske som en uppenbarelse. Jag ser fram mot den.
Citera
2016-08-06, 13:46
Medlem
Citat:
Alltså!

Jag kan inget annat än stå för det jag skrivit,
Jag önskar maxstraff, på grund av att jag kände BO.
Det har jag aldrig stuckit under stol med, och kommer heller inte ändra min ståndpunkt. Just på grund av att det är min känsla, och den äger jag.. jag har även gått ut med, att jag är subjektiv i min önskan, så är det upp till dig att uppfatta det som du vill...
Jag har också skrivit, och står för det...
Jag ingår inte i ngn utredning, det är polisen som gör en förundersökning.
Och det enda vi som inte ingår i några utredningar, förhör eller dyligt, är att läsa media, och de länkar som finns hör på flashback..
En viss planering skriver media att polisen uppgett, ja.. då är det väl viss planering... och jag har även skrivit att vissa rubriceringar kommer säkert att ändras skärpta och nedsänkta, och det utgår jag ifrån, då mgm är så många.
Så om du pratar om hot om våld/död, och att du sen skrider till verket, och det är ju det som hänt.. hon dog ju..
Här är det många som är inblandade i ett mord, och förundersökning görs, åtal ska sedan väckas utifrån det.
Viss planering indikerar, de var medvetna vad de gjorde.. inget handgemäng, de var inte överraskade när de häktades, erkände mord direkt..
Så jag får nog trots att jag känner för maxstraff, vänta och se, vilken sorts planering, medhjälp, och hur mordet gått till, precis som alla andra...
Och det är ju också som så mgm, skärligen misstänkta, är ju en grad av hur starka misstankarna är.

Ändring/tillägg...
Om de planerat att "bara" misshandla BO, om man nu kan uttrycka det så i såna här sammanhang, så har de de fakto slagit ihjäl BO, och det tog jag fram hur lagen kan tolkas om det. Om mordet föregått med grovt våld, förvärras brottet.
Då offret kan han känt stark dödsångest... ja, har man lust och ork, så kan man sätta sig in i många lagar, och briljera med det, men jag är ingen åklagare/advokat, men en fullt kännande människa bara.
Senast redigerad av knepplenning 2016-08-06 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in