2016-07-14, 20:49
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Nä. Iofs. Men räknas det som BMG så fort man skändar/flyttar en kropp minuten efter den är död?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Griftefrid
Så det kommer nog att tillkomma...
Citera
2016-07-14, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Griftefrid
Så det kommer nog att tillkomma...

Jo, misstänker att antalet åtalspunkter kommer att öka.
Är väl alltid en BMG inbakat i åtalet/straffet när någon döms för mord.
Citera
2016-07-14, 22:29
Medlem
ElChulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankankan
För x antal år sedan smällde jag upp den här P-O,klippte inte hårt nog tydligen!!!!
Var det på den tiden han bodde på Jax och gick under smeknamnet Pinoccio?
Var det karatesparkar med i konfrontationen?
Kommer ihåg att han brukade visa kids hur högt han kunde sparka.
Citera
2016-07-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvsnubbe
Fortfarande är dom bilderna från silvbergs gruvan!! Ligger mellan Smedjebacken Säter!! Ca 3.2 mil ifrån långshyttan!

Edit: kolla #silvbergsgruvan på instagram så tar alla bilden från samma ställe typ

Angående de bilder som ska ha lagts upp på Facebook, tagna vid gruvhålet i Silvberg.

Kan de ha tagits vid en rek-tur, och detta har varit en del av planeringen?
Kanske en del av de som är häktade för underlåtelse varit med på denna resa?
Kanske de ansåg detta gruvhål vara olämpligt av nån orsak.

När är bilderna tagna, nån som har länk?
Citera
2016-07-14, 23:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Inte vad det står i tidningen i allafall.

Men om man dödar en människa och sedan dumpar kroppen i till exempel ett gruvhål. Borde det också bli brott mot griftefriden då, eller är det om någon annan som inte varit med om mordet kommer och dumpar kroppen?
Om inte annat så kanske det blir fler åtalspunkter vad det lider...

Varje dag kommer nya frågor upp...

Det kan nog anses konsumeras av mord. Men en försiktig slutsats är väl att ingen av de som inte är misstänkta för mord misstänks heller inte för att ha hanterat kroppen. Men – jag kan tänka mig att inte hela gänget som idag misstänks för mord kommer åtalas för detta, men det kan ju tänkas att någon i gruppen då kommer misstänkas för brott mot griftefrid.

"Medhjälp till mord" är väl gränsfall. Vet inte om det konsumerar brott mot griftefrid.
Citera
2016-07-14, 23:05
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Angående de bilder som ska ha lagts upp på Facebook, tagna vid gruvhålet i Silvberg.

Kan de ha tagits vid en rek-tur, och detta har varit en del av planeringen?
Kanske en del av de som är häktade för underlåtelse varit med på denna resa?
Kanske de ansåg detta gruvhål vara olämpligt av nån orsak.

När är bilderna tagna, nån som har länk?

Det finns ett flertal bilder, alla jag har sett har varit tagna (eller i alla fall publicerade) efter mordet.
Det jag reagerade på när det kommer till bilderna är att ett flertal av de inblandade har publicerat bilder från diverse gruvål (kan vara samma också) enbart efter mordet. Har tittat flera år tillbaka i deras facebook och inte en enda offentlig bild på något gruvhål tidigare i deras tidslinjer...

Här är en bild från DWs tidslinje:
http://www.ladda-upp.se/bilder/qmtkdmptlqebr/
Senast redigerad av Framgaffel 2016-07-14 kl. 23:43. Anledning: Tillagd länk
Citera
2016-07-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Haha, okej

M*rie J*smo jobbar/jobbade på Myrorna i Borlänge (andra bilden) och det kan ju vara någon liknande anställning, så du har nog rätt

http://www.dt.se/dalarna/borlange/hotad-framtid-for-butiken-myrorna
Hon hade praktik där
Citera
2016-07-14, 23:26
Avslutad
Citat:
Det finns ett flertal bilder, alla jag har sett har varit tagna (eller i alla fall publicerade) efter mordet.
Det jag reagerade på när det kommer till bilderna är att ett flertal av de inblandade har publicerat bilder från diverse gruvål (kan vara samma också) enbart efter mordet. Har tittat flera år tillbaka i deras facebook och inte en enda offentlig bild på något gruvhål tidigare i deras tidslinjer...

Varför visa bilder på gruvhål på sin Fb? Jag såg några bilder och gruvhålet verkar vara i centrum på bilden.
Som ett "subtil" hån mot henne när hon redan var död och mördad.

Gänget ville skrika ut från hustaken vilken "cool" sak de gjort, men fick nöja sig med att sitta och skräna på krogen.
Citera
2016-07-14, 23:33
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Varför visa bilder på gruvhål på sin Fb? Jag såg några bilder och gruvhålet verkar vara i centrum på bilden.
Som ett "subtil" hån mot henne när hon redan var död och mördad.

Gänget ville skrika ut från hustaken vilken "cool" sak de gjort, men fick nöja sig med att sitta och skräna på krogen.

Vad jag kan förstå är Silvbergs gruva ett populärt bad/grill/sup/hångelställe, eller om det kanske är ett turistmål, blandar ihop saker då och då
Att lägga upp bilder därifrån är kanske inte så konstigt, men intresset för det verkar ju ha kommit efter mordet...
Citera
2016-07-14, 23:37
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det kan nog anses konsumeras av mord. Men en försiktig slutsats är väl att ingen av de som inte är misstänkta för mord misstänks heller inte för att ha hanterat kroppen. Men – jag kan tänka mig att inte hela gänget som idag misstänks för mord kommer åtalas för detta, men det kan ju tänkas att någon i gruppen då kommer misstänkas för brott mot griftefrid.

"Medhjälp till mord" är väl gränsfall. Vet inte om det konsumerar brott mot griftefrid.

Ahh ok, hade ingen aning om att ett brott kunde "konsumeras" av ett annat, trodde att det liksom byggdes på.
Man lär sig något nytt varje dag här på flashback
Citera
2016-07-14, 23:42
Avslutad
Citat:
Ahh ok, hade ingen aning om att ett brott kunde "konsumeras" av ett annat, trodde att det liksom byggdes på.
Man lär sig något nytt varje dag här på flashback

Är väl det som gör folk så arga. Att domstolar inte räknar varje brott i åtalet för sig när domen bestäms. Utan allt läggs ihop och typ det allvarligaste räknat brottet blir det som får bestämma strafflängden.

Så vissa i hjärngänget kanske bara blir dömda för brott mot griftefriden om det är vad som ger hårdast straff i åtalet. Förutsatt att åtalspunkter ändras och läggs till under resans gång.

Tillägg: Kommer alla åtalas samtidigt, eller kommer domstolen dela upp beroende på brott(en) de är åtalade för?
Senast redigerad av GenesisP 2016-07-14 kl. 23:44. Anledning: Tillägg
Citera
2016-07-15, 03:59
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Är väl det som gör folk så arga. Att domstolar inte räknar varje brott i åtalet för sig när domen bestäms. Utan allt läggs ihop och typ det allvarligaste räknat brottet blir det som får bestämma strafflängden.

Så vissa i hjärngänget kanske bara blir dömda för brott mot griftefriden om det är vad som ger hårdast straff i åtalet. Förutsatt att åtalspunkter ändras och läggs till under resans gång.

Tillägg: Kommer alla åtalas samtidigt, eller kommer domstolen dela upp beroende på brott(en) de är åtalade för?

Det blir en intressant rättegång om alla ska in samtidigt, kanske värt ett besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in