2016-08-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns förstås tillfällen då man inte kan eller orkar googla fram fakta, t.ex. om kan kör från mobil eller dåligt bredband. Och när det är enkla saker att googla fram kan folk göra det själva men det är en annan sak när oseriösa personer utnyttjar detta genom att blåljuga och sedan säga att källor kan du googla fram själv.

Folk får tycka vad de vill om bopriserna men det här handlade om lögnaktiga objektiva påståenden.
Finns otaligt med artiklar med folk som menar att vi har en bostadsbubbla och förklarar varför de tror det. Tror inte du missat dessa (speciellt eftersom hela din värld byggs upp av hur mycket värde på pappret din bostad har), men menar du allvar att du vill ha länkar till alla dessa igen?
2016-08-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Ändå en extrem nedgång Maj-Juli på villor i Stockholms län i snitt. Från ca 5,5 miljoner ner till ca 4,5 miljoner. Kan det stämma?

Någon som kollat hur utvecklingen brukar vara för samma period i Stockholms län senaste åren?

Jag är övertygad om nedgång i prisarna men inte i denna hastighet utan jag tror/trodde det kommer blir en nedgång utdragen över 1-3 år och sen en stabilisering av priserna under ett par år som vid sista kraschen i början på 90 talet.

Om denna nedgång stämmer så kan man fråga sig i vilken fas av marknadsbubblans anatomi vi befinner oss nu.
Du behöver förstå mätmetoden för att tolka resultatet korrekt. Detta är något slags medelvärde över (antagna) försäljningar under en månad. är det nu få mätpunkter och andelen billigare överväger, så kommer medelvärdet att falla. Eller stiga om andelen dyrare objekt överväger.

Av det skälet kunde vi se en uppgång i Sollentuna. Det är knappast så att vi har en krasch i ena kommunen och en exploderande uppgång i grannkommunen. Förklaringen lär vara mixen av objekt.

Vi får helt enkelt vänta till Augusti utgång för att få bättre på fötterna.

Notera också att jag skrev antagna försäljningar. För villor vet vi inte säkert förrän ca 3-4 mån senare när korrekt data kommer från Lantmäteriet.
Booli har inget sätt att vet om det blev en försäljning eller om man bara drog undan objektet från marknaden. (Mäklarstatistik får däremot data från mäklarna och de vet).
2016-08-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Märkligt, jag har SBAB och de har höjt, så sitt inte och ljug.
De sänkte alla utom tremånaders i februari. Väldigt rask takt på räntehöjningarna nu hörru.
2016-08-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ställ upp en privat balansräkning och du ser direkt hur dumt du resonerar. Detta får vilken ekonomielev som helst lära sig på gymnasiet.

Tillgångar och skulder samt hur kassaflödet/avskrivningar och värdeförändringar löpande förändrar densamma.

Amortering är ingen kostnad. Det är en utgift som tas från kassaflödet för att förbättra din balansräkning och förbättrar privata soliditet även om det för stunden minskar din likviditet och kan minska dina kortsiktiga möjlighter till konsumtion.

Dock ökar det din kreditvärdighet inför din framtida omförhandling av lånen där plötsligt din förbättrade soliditet ger dig bättre förhandligsvillkor eftersom du har mer eget kapital att belåna.

Dummer...

Jag ställer upp en privat balansräkning var månad.

Jag har läst ekonomi och vet vad kostnad, utgift osv är men det är inte det jag snackar om, jag försöker få folk att fatta att oavsett vad man kallar det så är det samma summa som skall fram var månad. Tvingar banken dig att armortera 5 tusen i månaden så skall dessa 5 tusen fram var månad oavsett vad du döper utgiften/kostnaden till... förstår inte hur svårt det skall vara att förstå detta.

Eller menar du att när räkningen kommer och om du har det knapert att det blir lättare att betala och fram pengarna om du byter namn på utgiften/kostnaden?

Typ.. du har endast 4 tusen på kontot och skall betala 5 tusen i amortering och byter namn från kostnad till utgift så vips så har du 5 tusen på kontot
2016-08-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här svaret till dig menar du?

Vad är det du har problem med, ser du inte att det var du som påstod att en höjning av ett lån var en inkomst? Det kan du väl inte tro?
Självklart är det en inkomst men inte en intäkt
Tur du jobba inom IT (som vilken random nittonåring som helst) och inte inom ekonomi.
2016-08-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Påstående 1:-Räntorna stiger raskt
Påstående 2: Bostadspriserna rasar.

För att påstående 1 ska vara sant måste räntorna gått upp mer än en gång i närtid, annars kan de ju inte stiga raskt? Möjligen stiga. Jag har SBAB, de har inte höjt iaf, och det har du ju redan fått en historisk länk på. Jag hittar inte heller nån annan bank som höjt flera ggr i närtid. Bevisbördan ligger på dig om du hävdar att räntorna stiger raskt, I call bullshit,

Påstående 2, priserna rasar, enligt dig finns fakta hos Valueguard. Tack för infon, så här säger Valueguard: Efter säsongsjustering faller index mellan maj och juni 0,7 procent för bostadsrätter i Stockholm och knappa 0,2 procent för villor. Är en nedgång på 0,7% ett ras? Ett ras? Det är en ytterst modest nedgång och inget jävla ras.
Vet inte var du läser men bättre du går till källan och källan säger -4,5% på 3 månader.
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Om du har synpunkter på detta ta det med valueguard och stör mig inte längre med frågor som jag inte har något att göra med.
2016-08-02, 11:48
Medlem
John-Pauls avatar
Lagg av BajsBoo, ett lån för en privatperson är givetvis inte en dennes inkomst, det är en skuldsättning.
2016-08-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
De sänkte alla utom tremånaders i februari. Väldigt rask takt på räntehöjningarna nu hörru.
Och?

Finns väl inte en enda person i Sverige som bundit sina lån.
Alla har 3 månaders = alla har fått höjning.
2016-08-02, 11:52
Medlem
Citat:
Vet inte var du läser men bättre du går till källan och källan säger -4,5% på 3 månader.
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Om du har synpunkter på detta ta det med valueguard och stör mig inte längre med frågor som jag inte har något att göra med.

Här är källan där Valueguard kommenterar sin statistik: http://www.valueguard.se/201606_Indexpublicering

Jag förstår att du inte vill kommentera vidare, dina påståenden har ju ingen som helst bäring. Priserna har inte rasat, räntan har inte höjts i rask takt.
2016-08-02, 11:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag ställer upp en privat balansräkning var månad.

Jag har läst ekonomi och vet vad kostnad, utgift osv är men det är inte det jag snackar om, jag försöker få folk att fatta att oavsett vad man kallar det så är det samma summa som skall fram var månad. Tvingar banken dig att armortera 5 tusen i månaden så skall dessa 5 tusen fram var månad oavsett vad du döper utgiften/kostnaden till... förstår inte hur svårt det skall vara att förstå detta.

Eller menar du att när räkningen kommer och om du har det knapert att det blir lättare att betala och fram pengarna om du byter namn på utgiften/kostnaden?

Typ.. du har endast 4 tusen på kontot och skall betala 5 tusen i amortering och byter namn från kostnad till utgift så vips så har du 5 tusen på kontot
Likviditesbrist är ett problem oavsett vad du ät tvingad till att betala.
Har du amorterat så har du minskat din skuldsättning och kan få respit med att betala en period, blir svårare få respit med elräkningar och restskatt.
2016-08-02, 11:55
Medlem
Citat:
Och?

Finns väl inte en enda person i Sverige som bundit sina lån.
Alla har 3 månaders = alla har fått höjning.
Ja du hävdar att räntorna höjts i rask takt, det är uppenbarligen helt fel då flertalet till och med sänkts. Tramsargument att alla skulle ha tremånaders, så är det verkligen inte.
2016-08-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Lagg av BajsBoo, ett lån för en privatperson är givetvis inte en dennes inkomst, det är en skuldsättning.
Börjar bli rörigt nu.

Eftersom svenne tvingat in denna tråd i att man skall klassa sitt boende som ett eget företag så är en inkomst via lån in till ditt företag en inkomst (men inte en intäkt).
Man kan inte som svenne välja att endast ta vissa delar i sitt boende och jämföra med ett företag utan man får välja allt eller inget.

Så om vi snackar om ett boende och inte ett företag så håller jag med dig, då kallar man inte lån för inkomst.

För övrigt så vill ju bolånetorskarna här kalla amortering för sparande, men detta är ju inte sant, för du har ju redan summan du skall amortera på ett konto ( med andra ord redan sparat) och för över det till banken för amortering.

Självklart så har man ju inte sparat mer för att man för över sparade pengar från en plats till en annan.

Slutresultatet (balansräkningen) blir ju detsamma om du har 5000 på kontot eller om du amorterat 5000.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in