2016-08-01, 11:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så när jag säger att många experter säger att vi har en bostadsbubbla ljuger jag om jag inte orkar googla fram alla de artiklar som genom åren redan postats i den här tråden?

Just nu orkar jag inte heller, jag har ett liv att leva, som inte prioriteras framför flashback.

Vad folk tycker om bostadspriserna kan inte vara någon överraskning för dig, du vet redan vad jag talar om men du använder samma debattstil som du själv tog avstånd från.

Det finns förstås tillfällen då man inte kan eller orkar googla fram fakta, t.ex. om kan kör från mobil eller dåligt bredband. Och när det är enkla saker att googla fram kan folk göra det själva men det är en annan sak när oseriösa personer utnyttjar detta genom att blåljuga och sedan säga att källor kan du googla fram själv.

Folk får tycka vad de vill om bopriserna men det här handlade om lögnaktiga objektiva påståenden.
2016-08-01, 11:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja du kan kalla mig papegoja och troll om det får dig att må bättre.
En självklarhet som alla förstår oavsett vilka ekonomiska kurser de gått är att pengarna skall fram oavsett vad du döper utgiften till, ställer banken som krav att du skall amortera så är det en kostnad som skall fram var månad.
Fastän att jag helt frivilligt amorterar 12500:- i månaden så kallar jag det inte "spara".. Varför, jo därför att jag inte kommer att låna mer i mitt liv så därför kan jag inte "ta ut" mina "sparade" pengar som jag amorterat bort.

Ställ upp en privat balansräkning och du ser direkt hur dumt du resonerar. Detta får vilken ekonomielev som helst lära sig på gymnasiet.

Tillgångar och skulder samt hur kassaflödet/avskrivningar och värdeförändringar löpande förändrar densamma.

Amortering är ingen kostnad. Det är en utgift som tas från kassaflödet för att förbättra din balansräkning och förbättrar privata soliditet även om det för stunden minskar din likviditet och kan minska dina kortsiktiga möjlighter till konsumtion.

Dock ökar det din kreditvärdighet inför din framtida omförhandling av lånen där plötsligt din förbättrade soliditet ger dig bättre förhandligsvillkor eftersom du har mer eget kapital att belåna.

Dummer...
Senast redigerad av Rektangel 2016-08-01 kl. 12:23.
2016-08-01, 11:57
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så här skrev jag om saken tidigare i tråden:

Jag drar däremot inga slutsatser baserat på ett litet fåtal objekt då det innehåller mycket brus. Väntar istället till i höst innan jag konstaterar om det slog in även den här gången. På aktiemarknaden kommer sådana här effekter mycket snabbt men bomarknaden är trögare.

Jösses, jag blir helt matt.

Nej höjning av ett lån är förstås varken en inkomst eller intäkt lika lite som amortering är en kostnad. Man tjänar inte pengar när man tar ett lån och man förlorar inte pengar när man amorterar.

Det vi pratar om här är utgifter/utbetalningar och inbetalningar.

Skolorna borde verkligen ta tag i det här med grundläggande utbildning om ekonomi.

Har du inte ens läst ekonomi? Tar man från kassan eller likvida medel till amortering är det en utgift och inte en kostnad och enbart påverkar balansräkningen och inte resultaträkningen.

En amortering påverkar ju knappast resultatet utan förändrar enbart relationen mellan tillgångar och skulder dvs soliditeten.
Om man tar ett lån får man en inkomst i kassan eller ökning av likvida medel som även den enbart påverkar balansräkningen men är ingen intäkt eftersom den inte påverkar resultaträkningen.

Tänk efter nu. Detta ska du kunna. Det lär man sig på första terminen på gymnasiet ekonomisk linje.

Läs på om skillnaden mellan utgift/kostnad och intäkt/utgift.
Senast redigerad av Rektangel 2016-08-01 kl. 12:01.
2016-08-01, 11:58
Medlem
Citat:
Det finns förstås tillfällen då man inte kan eller orkar googla fram fakta, t.ex. om kan kör från mobil eller dåligt bredband. Och när det är enkla saker att googla fram kan folk göra det själva men det är en annan sak när oseriösa personer utnyttjar detta genom att blåljuga och sedan säga att källor kan du googla fram själv.

Folk får tycka vad de vill om bopriserna men det här handlade om lögnaktiga objektiva påståenden.

http://lmgtfy.com/?q=experter+bostadsbubbla+sverige+experts+housing+ bubble+sweden
2016-08-01, 12:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Har du inte ens läst ekonomi? Tar man från kassan eller likvida medel till amortering är det en utgift och inte en kostnad eftersom det enbart påverkar balansräkningen och inte resultaträkningen.

En amortering påverkar ju knappast resultatet utan förändrar enbart relationen mellan tillgångar och skulder dvs soliditeten.
Om man tar ett lån får man en inkomst i kassan som även den enbart påverkar balansräkningen men är ingen intäkt eftersom den inte påverkar resultaträkningen.

Tänk efter nu. Detta ska du kunna. Det lär man sig på första terminen på gymnasiet ekonomisk linje.

Läs på om skillnaden mellan utgift/kostnad och intäkt/utgift.

Du förstod tydligen inte vad jag skrev, läs igen!

Jag har hela tiden sagt att amortering är en utgift och inte en kostnad samt att ökning av ett lån varken är en intäkt eller som du påstod en inkomst.

Jag hoppas för din skulle att du det var en ren felskrivning från din sida att kalla det för inkomst för det kan du väl aldrig tro, du verkade ju trots allt ha viss koll i övrigt.
2016-08-01, 12:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Jag har hela tiden sagt att amortering är en utgift och inte en kostnad samt att ökning av ett lån varken är en intäkt eller som du påstod en inkomst.

Jag hoppas för din skulle att du det var en ren felskrivning från din sida att kalla det för inkomst för det kan du väl aldrig tro, du verkade ju trots allt ha viss koll i övrigt.

Bra ..Då är vi överens men läs då för all del vad du skrev i inlägget jag citerat ovan.
2016-08-01, 12:07
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Inkomst är inflöde av likvida medel och det kan man få när man ökar skulderna men det är dock ingen intäkt som förbättrar resultatet, vilket du mycket riktigt påpekar.

En amortering är en utgift men ingen kostnad vilket är samma transaktion fast åt motsatta hållet.

En utgift eller inkomst är enbart själva förändringen av de likvida medel. Kostnader och intäkter påverkar dock resultatet.
2016-08-01, 12:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bra ..Då är vi överens men läs då för all del vad du skrev i inlägget jag citerat ovan.

Det här svaret till dig menar du?

Citat:
Jösses, jag blir helt matt.

Nej höjning av ett lån är förstås varken en inkomst eller intäkt lika lite som amortering är en kostnad. Man tjänar inte pengar när man tar ett lån och man förlorar inte pengar när man amorterar.

Det vi pratar om här är utgifter/utbetalningar och inbetalningar.

Skolorna borde verkligen ta tag i det här med grundläggande utbildning om ekonomi.

Vad är det du har problem med, ser du inte att det var du som påstod att en höjning av ett lån var en inkomst? Det kan du väl inte tro?
2016-08-01, 12:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inkomst är inflöde av likvida medel och det kan man få när man ökar skulderna men det är dock ingen intäkt som förbättrar resultatet, vilket du mycket riktigt påpekar.

En amortering är en utgift men ingen kostnad vilket är samma transaktion fast åt motsatta hållet.

En utgift eller inkomst är enbart själva förändringen av de likvida medel. Kostnader och intäkter påverkar dock resultatet.

Och du hade läst ekonomi sa du och fortsätter hävda att inflöde av pengar är inkomster. Jättebra ta en massa SMS-lån då så får du jättestora inkomster!

Nej det är förstås inbetalningar du får när lånet betalas ut:

http://www.ekonomi-info.nu/inkomst_intakt_och_inbetalning_3482.asp
2016-08-01, 12:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Det här svaret till dig menar du?

Vad är det du har problem med, ser du inte att det var du som påstod att en höjning av ett lån var en inkomst? Det kan du väl inte tro?

Det är ett inföde i kassan och ökning av likvida medel vilket är definitionen av en inkomst. Dock inte en intäkt. Utgift/kostnad är samma sak.

Vad kallar du annars transaktionen där man betalar av skulderna genom att göra en utbetalning från kassan annat än en utgift? Det är dock ingen kostnad.

Skilj mellan kassaflöde kontra resultat (kostnader/intäkter).

Kassaflödet har inkomster/utgifter och resultaträkningen kostnader/intäkter.
2016-08-01, 12:17
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Och du hade läst ekonomi sa du och fortsätter hävda att inflöde av pengar är inkomster. Jättebra ta en massa SMS-lån då så får du jättestora inkomster!

Nej det är förstås inbetalningar du får när lånet betalas ut:

http://www.ekonomi-info.nu/inkomst_intakt_och_inbetalning_3482.asp

Inbetalningar är inkomster och utbetalningar är utgifter. Naturligtvis tvärtom beroende på vilken part i transaktionen du är.
2016-08-01, 12:19
Medlem
Citat:
Om man tar ett lån får man en inkomst i kassan
Man får en inbetalning.
Inte en intäkt, då man inte sålt något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem