Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Så här skrev jag om saken tidigare i tråden:
Jag drar däremot inga slutsatser baserat på ett litet fåtal objekt då det innehåller mycket brus. Väntar istället till i höst innan jag konstaterar om det slog in även den här gången. På aktiemarknaden kommer sådana här effekter mycket snabbt men bomarknaden är trögare.
Jösses, jag blir helt matt.
Nej höjning av ett lån är förstås varken en inkomst eller intäkt lika lite som amortering är en kostnad. Man tjänar inte pengar när man tar ett lån och man förlorar inte pengar när man amorterar.
Det vi pratar om här är utgifter/utbetalningar och inbetalningar.
Skolorna borde verkligen ta tag i det här med grundläggande utbildning om ekonomi.
Har du inte ens läst ekonomi? Tar man från kassan eller likvida medel till amortering är det en utgift och inte en kostnad och enbart påverkar balansräkningen och inte resultaträkningen.
En amortering påverkar ju knappast resultatet utan förändrar enbart relationen mellan tillgångar och skulder dvs soliditeten.
Om man tar ett lån får man en inkomst i kassan eller ökning av likvida medel som även den enbart påverkar balansräkningen men är ingen intäkt eftersom den inte påverkar resultaträkningen.
Tänk efter nu. Detta ska du kunna. Det lär man sig på första terminen på gymnasiet ekonomisk linje.
Läs på om skillnaden mellan utgift/kostnad och intäkt/utgift.