Citat:
Ursprungligen postat av
AIP
Väldigt knepigt läge ni sitter i, ni har egentligen inte råd med ett mellanår samtidigt som ni blöder pengar. Samtidigt förstår jag inte hur man inte lyckas locka större sponsorer. För de andra GBG-lagen är småpotatis jämfört med er. Är det Frölunda som tar en bit av kakan när det kommer till sponsorer?
Har ni några bra yngre förmågor som är på väg uppåt i leden?
Tja, vi har ju Paka, han är i princip en egen talang, kom till Blåvitt som 10-åring. På försvarssidan finns Billy, Leksell, Benji, som alla är unga. Sernekes VD Ola Serneke gick loss ordentligt om näringslivets sponsring av idrott i Sverige på en branschmässa på Svenska mässan tidigare i år, men ja, det är ju en sida där marknadsavdelningen borde kunna göra betydligt bättre ifrån sig, puckeylaget i stan drar in betydligt mer cash från sponsorer, och det tycker jag är minst sagt sjukt. Flera unga talangfulla killar har flyttat över till Angered FC dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
bagarn29
Hur mycket tycker du att det måste skäras ner med eller öka intäkterna med?
Försäljningen av Kamratgården hur har det påverkat ekonomin?
Helst vill man ju öka intäkterna, en bra målsättning hade varit att vi drog in ca 130 MSEK per år, exklusive spelarförsäljningar. Det bör vi göra om vi kvalificerar oss för EL(intäkterna förra året, exklusive transfernetto och kamratgården var 105 MSEK), men det är ju lättare sagt än gjort. Då hade verksamheten gjort ett plusresultat varje år på ett antal miljoner, med nuvarande kostnader.
Att vara beroende av spelarförsäljningar för att klara av driften är att sätta sig i en rejält prekär situation, man ligger på rygg vid förhandlingar, då man är beroende av att få sålt och man vet inte ens om man får sålt någon, så det blir en väldig osäkerhet.
Detta är väl första året vi har clean court, det skall bli intressant att se hur det påverkar ekonomin, förhoppningsvis blir det ett lyft för matchdagsintäkterna.
Försäljningen av Kamratgården gav ett netto på 13 MSEK, men Varbergs Stenfastigheter(Blåvita killar, som sitter granne med Blåvitt, typ, de har sitt kontor vid gamla SVT tomten i Delsjön) tog även över i princip alla våra långfristiga skulder, vilket, om jag kommer ihåg rätt var ca 17 MSEK. Så värdet på Kamratgården uppgår till ca 30 MSEK. Nu tar väl dock killarna dock ut någon typ av hyra kan jag tänka mig, så det går nog på ett ut, räntekostnaderna var väl runt 700 papp per år, om man tänker på det i termer som skatteplanering så bör det vara ett plus att vi nu hyr in oss hos Varberg dock.