Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Om jag säger till dig att jag kommer svara på dina personangrepp med personangrepp och du sedan klagar på att du får personangrepp tillbaka så har du ju bara bevisat min poäng. Sluta med personangrepp så får du inga tillbaka. Sedan behöver ingen bry sig om det jag skriver, jag uppmuntrar alla att själva kolla källorna och skapa sig en egen uppfattning.
Nu är det ingen som diskuterar konservativa och liberala, något som jag redan skrev till dig i förra inlägget, utan republikaner och demokrater så dina studier missar FORTFARANDE poängen. Vi har bara en studie från USA med representativt urval som också mäter skillnader i verbal intelligens (som är en bra proxy för generell intelligens) och den visar att republikaner har höger snittintelligens. Detta ligger i linje med att de är mer politiskt och ekonomiskt insatta, har högre snittinkomst etc. Det är möjligt att detta ändrar sig i framtiden men det är inte det vi diskuterar.
Kan inte du ge ett exempel på en enda diskussion där du anser dig vunnit? Välja det exempel som du tycker är allra bäst. Har gjort den här med Merpi också och ännu inte fått något svar.
Om jag ifrågasätter dina källors trovärdighet så bemöter du mig direkt med att sprida falska rykten om min sexuella läggning samt med påståendet att jag våldtar småpojkar. Det är samma sak som att om jag skjuter dig mitt i prick på bröstet med en paint-ball så besvarar du färgblobban med en massiv granateld. Dina personangrepp har med dina våldtäktsanklagelser klart överskridit gränsen för vad man får göra eller inte i ett debattforum. Moderatorn tog ju nästan omedelbart bort ditt inlägg efter min rapport. Det var säkert ett av de allra värsta personangreppen i hela FB:s historia.
Dessutom var min länk till "Harvardsstudien" bara ett litet skämt. Du får lov att tåla sådant här på FB där jargongen är lite råare än i andra forum. Om du blir så upprörd över sådana oskyldiga skämt, då råder jag dig att rannsaka ditt inre och eventuellt uppsöka någon psykoterapeut för din narcissism.
Kan inte du själv ge ett exempel på en enda diskussion där du anser dig vunnit? Jag återgår istället till sakfrågan.
Har du missat det faktum att betydligt fler konservativa stödjer eller identifierar sig som republikaner? Demokraterna har däremot betydligt fler liberala bland sina väljare och sympatisörer. Det finns både konservativa respektive liberala i varierande grad hos både republikaner och demokrater. Republikanerna attraherar framförallt folk med mer konservativa värderingar. De mer liberalt sinnade sympatiserar med eller röstar på demokraterna.
Den springande punkten i den här diskussionen är faktiskt intelligensen hos konservativa respektive liberala, inte vilket parti de tillhör.
https://www.psychologytoday.com/files/attachments/56143/wai-americas-elite-2013.pdf
"
Within the Senate and House, Democrats had a higher level of ability and education than Republicans."
http://www.people-press.org/2015/04/07/a-deep-dive-into-party-affiliation/#party-id-by-race-education
"
Education. Democrats lead by 22 points (57%-35%) in leaned party identification among adults with post-graduate degrees."
...
"
Democrats hold advantages in party identification among blacks, Asians, Hispanics, well-educated adults and Millennials. Republicans have leads among whites – particularly white men, those with less education and evangelical Protestants – as well as members of the Silent Generation*).[/u]"
...
"
About a third (34%) of those with a college degree or more education identify as Democrats, compared with 24% who identify as Republicans;"
*)Den "tysta generationen" utgörs av människor födda 1925-1945. Så republikanerna får sitt största stöd hos lågutbildade äldre, vita kristna.
http://www.people-press.org/2016/04/26/a-wider-ideological-gap-between-more-and-less-educated-adults/
"
Today, an overwhelming share of Republicans (93%) is more conservative than the median Democrat, while a nearly identical share of Democrats (94%) is more liberal than the median Republican. Two decades ago, a much smaller majority of Republicans (64%) were to the right of the median Democrat, while 70% of Democrats were to the left of the median Republican."
...
"
Most Democratic postgrads are consistently liberal
Over the past two decades, the increase in consistently liberal views has been most pronounced among highly-educated Democrats and Democratic leaners."
Minns du din källa Noah Carl? Här är din
studie (Noah Carl) i sin helhet:
"
Research has consistently shown that intelligence is positively correlated with socially liberal beliefs and negatively correlated with religious beliefs. This should lead one to expect that Republicans are less intelligent than Democrats. However, I find that individuals who identify as Republican have slightly higher verbal intelligence than those who identify as Democrat (2–5 IQ points), and that individuals who supported the Republican Party in elections have slightly higher verbal intelligence than those who supported the Democratic Party (2 IQ points). I reconcile these findings with the previous literature by showing that verbal intelligence is correlated with both socially and economically liberal beliefs (β = .10–.32). My findings suggest that higher intelligence among classically liberal Republicans compensates for lower intelligence among socially conservative Republicans."
Verbal intelligens (språkkänsla) är bara en del i människans intelligens och brukar vara högt utvecklad hos översättare, jurister, författare, språklärare eller poeter. Kristalliserad intelligens (cG) korrelerar med förmågor som erhålls från kunskap och erfarenheter som ordförråd, generell information och så vidare. Den andra intelligensen är flytande, gF, förmågan att finna förnuft i förvirring och att lösa nya problem. Båda gC och gF är de två huvudfaktorerna i den generella intelligensen.
Det står klart och tydligt att verbal intelligens korrelerar med socialt och ekonomiskt liberala värderingar. Då måste man dra den logiska slutsatsen att republikaner som har dessa mer liberala åsikter har högre verbal intelligens än sina mer konservativa partikamrater.
Det är helt rimligt att anta att äldre, välutbildade vita män med stora förmögenheter har generellt hög verbal intelligens (stort ordförråd t ex). De behöver dock inte vara stockkonservativa (consistently conservative) republikaner utan kan istället ha en aning mindre konservativa (mostely conservative), blandade (mixed), lite mer liberala (mostely liberal) eller t o m helt liberala (consistently liberal) värderingar.
De med mer liberala åsikter är i snitt intelligentare än de mer konservativa. Stockkonservativa (t ex extremhögern, rasister) republikaner är mer korkade än sina mer liberala partikamrater.