Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Exakt, verbal intelligens är en PROXY för för generell intelligens och forskare använder detta till att mäta förändringar i generell intelligens. Läs: "Contrary to lay opinion, the size of a man's vocabulary is not only an index of his schooling, but also an excellent measure of his general intelligence. Its excellence as a test of intelligence may stem from the fact that the number of words a man knows is at once a measure of his learning ability, his fund of verbal information and the general range of his ideas." och " there is a huge amount of psychometric evidence that individuals with higher IQs have larger vocabularies".
Själva poängen är att intelligenta människor lär sig ordens betydelse oavsett, det är därför det är ett bra mått på generell intelligens hos hela populationen. Dessutom läser ju fler demokrater på universitetet så rimligen borde väl de i så fall prestera ÄNNU bättre på verbal intelligens med ditt resonemang?
Förstår du att demokraterna borde ha fått bättre resultat eftersom verbal intelligens var positiv korrelerat med socialliberala åsikter? Och nej, du påstod att verbal intelligens inte korrelerade med sat-math vilket också är fel. Jag har också skrivit innan att skillnaderna är så små att det saknar praktiskt betydelse.
Så vi kanske kan enas om följande: Högerväljare (republikaner) har högre verbal intelligens - vilket är en bra proxy för generell intelligens - samt att de är mer politiskt och ekonomiskt kunniga i jämförelse med vänsterväljare (demokrater).
men hallå! IDAG läser fler demokrater på universitet kontra republikaner ja. Men gällde detta för 50 år sen? Är ju så långt tillbaka i tiden som dina resultat bygger på.
Håll isär olika tendenser för olika tider i historien.
Traditionellt har du haft en socioekonomisk faktor då det kommer till höger/ vänster i väst.
Gäller Sverige men även i USA. Denna faktor är idag nästan borta skulle jag våga påstå.
Att rösta på V idag är mer indiaktor på att du ex. är en akademiker än att du är fattig arbetare.
Många socialdemokrater har knallat över till SD, högerpopulitsikt parti etc.
Många från medelklass/ borgliga miljöer röstar idag MP eller socialdemokratiskt. Kort sagt denna bild har luddats igen.
men backar du banden, så har du helt andra tendenser som säkerligen ger annorlunda resultat i lite av varje.
Kan vi vara överens om att verbal intelligens har en hög korrelation med utbildningsnivå?
Kan vi vara överens om att de som hade möjlighet utbilda sig på universitet i högre grad kom från högermiljöer än vänstermiljöer före låt säga 1970? I USA kan tilläggas.
Kan du kanske, kanske i sånt fall dra någon slutsats ur detta?
Min studie byggde på enbart nutida siffror/ förhållanden, den mätte kognitiva förmågor och gav demokraterna ett försprång. Idag är demokrater/ liberaler dvs mitten och också vänster misstänker jag i Sverige ex. mer utbildade än högern generellt. ( men det senare har jag inget underlag på, så kan ha fel där) så du har alltså rätt goda skäl anta att verbal intelligens numera korrelerar högre med liberaler än vad det korrelerar med republikaner i USA.
men eftersom din studie backar så långt bak i tiden i sitt underlag så syns inte detta, annat än att poängskillnaderna är väldigt låga.
Sen nej…intelligenta människor lär sig inte ord av sig själva…om de inte utsätts för dem.
Intelligenta människor dras däremot i nutiden till ex. utbildning, och de är snabbare på att plocka upp kunskap och använda det korrekt, men detta gällde ju inte om du går bakåt i historien. En högt intelligent flicka eller en högt intelligent barn till socialklass 3 ex. eller till en svart familj hade inte samma möjligheter förr i världen till utbildning och därmed kontakt till kunskap och ett brett vokabulär etc.
Går du ännu längre tillbaka i historien så var många ex. analfabeter.
Mäter du enbart verbal intelligens i denna grupp får du inte en korrekt korrelation till g.
För att korrelationen till g ska vara tillräckligt hög för att de ska ha någon betydelse så måste hela gruppen i underlaget ha haft samma möjligheter till utbildning/ böcker/ läsning etc.
Vänligen fatta nu detta för jag pallar fan inte upprepa detta in absurdum.
och läste du:
"Vocabulary tests load more strongly onto the crystallized factor of intelligence than onto the fluid factor, so the test included in the GSS is most appropriately described as a measure of verbal intelligence, rather than problem-solving ability (Cattell, 1963; Horn & Cattell, 1966)."
"problem solving ability" skull jag säga i stort är = logisk intelligens = flytande intelligens = analytsik förmåga = bra resultat på SAT math och de logiska problemen i ett IQ-test etc.
Och bygger mindre på ren kunskap än vad verbal intelligens gör.