Citat:
Tack för ditt utförliga svar. Jag har nu varit kontakt med postnord flera gånger i ärendet och det system som chaufförerna gör när de börjar få för mycket paket i bilen och vill hem är att de reggar paketet som inte utdelningsbart men från felaktig adress. Då ser det i första anblick ut som att de varit på platsen men tittar man noggrannare så är det fel plats.
Vill postnord få upp sina kundnöjdssiffror så bör de nog börja i den ändan. Det här började innan det hette postnord och när försändelsen kallades företagspaket så jag misstänker att det är en svår och hård attitydförändringsprocess bland somlig personal som måste startas upp och fullföljas.
Kan tillägga att när jag ringde postnords kundtjänst 20min efter att jag fick aviseringen att det paketet inte kunde levereras hävdade kundtjänst damen med emfas att bilen visst varit vid leveransadressen, det fanns GPS-spårning och allting. När jag senare fortsatte kontakten visade det sig så småningom att han eller hon alls inte varit vid adressen, inte ens i närheten.
Jag har också varit i kontakt med det företag som jag köpt sakerna av, de menade att så dåliga kan ju inte Postnord vara, då hade vi ju inte anlitat dom. Men jag tror att, företagen som anlitar postnord, inte vet hur ofta ett leveransförsök inte ens görs. Det rinner såklart pengar ur postnord på grund av det här, måst kosta multum att hantera ett paket så många gånger istället för att chauffören sköter sitt jobb.
Vill postnord få upp sina kundnöjdssiffror så bör de nog börja i den ändan. Det här började innan det hette postnord och när försändelsen kallades företagspaket så jag misstänker att det är en svår och hård attitydförändringsprocess bland somlig personal som måste startas upp och fullföljas.
Kan tillägga att när jag ringde postnords kundtjänst 20min efter att jag fick aviseringen att det paketet inte kunde levereras hävdade kundtjänst damen med emfas att bilen visst varit vid leveransadressen, det fanns GPS-spårning och allting. När jag senare fortsatte kontakten visade det sig så småningom att han eller hon alls inte varit vid adressen, inte ens i närheten.
Jag har också varit i kontakt med det företag som jag köpt sakerna av, de menade att så dåliga kan ju inte Postnord vara, då hade vi ju inte anlitat dom. Men jag tror att, företagen som anlitar postnord, inte vet hur ofta ett leveransförsök inte ens görs. Det rinner såklart pengar ur postnord på grund av det här, måst kosta multum att hantera ett paket så många gånger istället för att chauffören sköter sitt jobb.
Du har rätt i mycket.
GPS-trackingen är helt värdelös, den togs fram som en medelvägslösning när posten från början ville gps-övervaka samtliga skåpbilar hela dagarna men då blev facket lite tjuriga. Man valde att presentera det som en lösning för kundens bästa men det finns bara 2 anledningar till att den infördes.
1. Få slut på reklamationer när folk påstår att de varit hemma när chauffören aviserat ett paket.
2. Hålla koll på chaufförerna så långt det går.
Detta gör såklart folk tokförbannade när man är hemma trots att paketet blir aviserat och att posten sedan har mage att påstå att man har bevis för att chauffören var på plats, något man trodde skulle spara pengar skapar istället absurd badwill.
Sen kan man tycka att chaufförerna skall "göra sina jobb" problemet är att ofta är det helt omöjliga förutsättningar som gör att det blir knas, och det är en mycket djupare problematik än att bara "göra sitt jobb" som tex att det är fysiskt omöjligt att besöka 80 adresser på 6 timmar och samtidigt följa lagar och regler och postens interna processer som är makalöst mer omfattande idag än bara för att par år sedan. (telefonavsieringar, tidsstyrda leveranser osv osv)