2016-07-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Tack för ditt utförliga svar. Jag har nu varit kontakt med postnord flera gånger i ärendet och det system som chaufförerna gör när de börjar få för mycket paket i bilen och vill hem är att de reggar paketet som inte utdelningsbart men från felaktig adress. Då ser det i första anblick ut som att de varit på platsen men tittar man noggrannare så är det fel plats.

Vill postnord få upp sina kundnöjdssiffror så bör de nog börja i den ändan. Det här började innan det hette postnord och när försändelsen kallades företagspaket så jag misstänker att det är en svår och hård attitydförändringsprocess bland somlig personal som måste startas upp och fullföljas.

Kan tillägga att när jag ringde postnords kundtjänst 20min efter att jag fick aviseringen att det paketet inte kunde levereras hävdade kundtjänst damen med emfas att bilen visst varit vid leveransadressen, det fanns GPS-spårning och allting. När jag senare fortsatte kontakten visade det sig så småningom att han eller hon alls inte varit vid adressen, inte ens i närheten.

Jag har också varit i kontakt med det företag som jag köpt sakerna av, de menade att så dåliga kan ju inte Postnord vara, då hade vi ju inte anlitat dom. Men jag tror att, företagen som anlitar postnord, inte vet hur ofta ett leveransförsök inte ens görs. Det rinner såklart pengar ur postnord på grund av det här, måst kosta multum att hantera ett paket så många gånger istället för att chauffören sköter sitt jobb.

Du har rätt i mycket.
GPS-trackingen är helt värdelös, den togs fram som en medelvägslösning när posten från början ville gps-övervaka samtliga skåpbilar hela dagarna men då blev facket lite tjuriga. Man valde att presentera det som en lösning för kundens bästa men det finns bara 2 anledningar till att den infördes.

1. Få slut på reklamationer när folk påstår att de varit hemma när chauffören aviserat ett paket.
2. Hålla koll på chaufförerna så långt det går.

Detta gör såklart folk tokförbannade när man är hemma trots att paketet blir aviserat och att posten sedan har mage att påstå att man har bevis för att chauffören var på plats, något man trodde skulle spara pengar skapar istället absurd badwill.

Sen kan man tycka att chaufförerna skall "göra sina jobb" problemet är att ofta är det helt omöjliga förutsättningar som gör att det blir knas, och det är en mycket djupare problematik än att bara "göra sitt jobb" som tex att det är fysiskt omöjligt att besöka 80 adresser på 6 timmar och samtidigt följa lagar och regler och postens interna processer som är makalöst mer omfattande idag än bara för att par år sedan. (telefonavsieringar, tidsstyrda leveranser osv osv)
2016-07-25, 11:18
Medlem
Jag väntar på ett paket från USA som skickades med USPS Priority Mail International den 8 juli. Den 10 juli stod den som "Processed through sort facility ISC Chicago", och sedan dess har inga uppdateringar skett. Sökningar på postnord ger inget resultat heller. USPS säger att det ska ta 6-10 arbetsdagar att skicka paketet till Sveriges gräns. Är det vanligt att inga uppdateringar sker och att det tar så här lång tid?

Företaget jag handlade av har begärt en trace av paketet men har inte hört nåt mer därifrån ännu.
2016-07-25, 11:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åström
Jag väntar på ett paket från USA som skickades med USPS Priority Mail International den 8 juli. Den 10 juli stod den som "Processed through sort facility ISC Chicago", och sedan dess har inga uppdateringar skett. Sökningar på postnord ger inget resultat heller. USPS säger att det ska ta 6-10 arbetsdagar att skicka paketet till Sveriges gräns. Är det vanligt att inga uppdateringar sker och att det tar så här lång tid?

Företaget jag handlade av har begärt en trace av paketet men har inte hört nåt mer därifrån ännu.

Det kan ta väldigt lång till för ett paket att komma igenom tullhanteringen (det kan ta några veckor om man har otur) och under den tiden får man oftast noll information.
2016-07-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det kan ta väldigt lång till för ett paket att komma igenom tullhanteringen (det kan ta några veckor om man har otur) och under den tiden får man oftast noll information.

Menar du USA:s tull innan paketet lämnar landet eller Sveriges då paketet anländer här? Ringde postnord och de påstod att det inte nått Sverige. Om nån inte glömt scanna det då såklart...
2016-07-25, 14:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Menar du USA:s tull innan paketet lämnar landet eller Sveriges då paketet anländer här? Ringde postnord och de påstod att det inte nått Sverige. Om nån inte glömt scanna det då såklart...

När det kommer till Sverige, har haft paket som det tagit flera veckor från det att dom registrerats som att ha lämnat avsändarlandet innan dom registrerats som ankommna i Sverige.

Det är inte all spårning som fortsätter i Sveige heller dvs sista "spårpunkten" är när det skannas som "lämnat landet" sedan sker inga fler registreringar övht utan det dimper bara ned ett tag senare
2016-07-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
När det kommer till Sverige, har haft paket som det tagit flera veckor från det att dom registrerats som att ha lämnat avsändarlandet innan dom registrerats som ankommna i Sverige.

Det är inte all spårning som fortsätter i Sveige heller dvs sista "spårpunkten" är när det skannas som "lämnat landet" sedan sker inga fler registreringar övht utan det dimper bara ned ett tag senare

Ah okej, tack. Känns ju mycket troligt att nåt sånt kan ha skett. Vet du om det går att kontakta dem på nåt sätt för att verifiera att paketet befinner sig hos dem?
2016-07-25, 15:27
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jag tänkte beställa något från en hemsida som levererar med DHL. Kan man säkerställa att man får hämta ut det på sitt ombud eller finns det risk att dom kommer hem till mig med det?
Det är definitivt för stort för att gå ner i brevlådan men har läst att de ibland knackar på?

Jag vill alltså inte under några omständigheter att det här paketet kommer i närheten av mitt hem.

Vissa affärer väljer att skicka direkt till ombud, annars om de har ditt mobilnummer brukar DHL skicka en förfrågan när paketet har lämnats in. Svara 1 för ombud, 2 för hemleverans brukar det vara.

DHL är annars en kurirfirma och de brukar ha hemleverans som standard.
2016-07-25, 15:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ah okej, tack. Känns ju mycket troligt att nåt sånt kan ha skett. Vet du om det går att kontakta dem på nåt sätt för att verifiera att paketet befinner sig hos dem?

Inte mycket man kan göra annat än att vänta.
2016-07-25, 18:27
Medlem
Jag tänkte beställa ett gäng prylar från aliexpress men flyttar antagligen inom två månader. Kommer varorna till min nya adress om jag beställer eftersändning till den?
2016-07-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Jag tänkte beställa ett gäng prylar från aliexpress men flyttar antagligen inom två månader. Kommer varorna till min nya adress om jag beställer eftersändning till den?
ja.. Allt utom paket eftersänds.. Dock bör dina saker komma på cirka 3-4 veckor
2016-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobber708
ja.. Allt utom paket eftersänds.. Dock bör dina saker komma på cirka 3-4 veckor

Ok. Men paket får jag ett avi på till den nya adressen och kan hämta ut på postens uthämtningsställ?
2016-07-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Ok. Men paket får jag ett avi på till den nya adressen och kan hämta ut på postens uthämtningsställ?

Jag är högst tveksam att försändelsen kommer skickar som paket.. rek kommer eftersändas.. reket kommer eftersändas till ditt nya ombud..

Är det ett paket så är jag inte 100 på om avin kommer eftersändas.. själva paketet kommer definitivt inte eftersändas

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in