2017-01-16, 18:57
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Får hem en avi i brevlådan där det står att jag har fått ett brev som tidigast kan hämtas idag. Inget klockslag är ifyllt . Cyklar till mitt postombud och där finns inget brev. "Kanske dyker det upp imorgon" fick jag veta.

Jag som trodde att brevbäraren åkte till postombudet efter sina rundor och lämnade brev och paket som är för stora för att levereras direkt i brevlådan. Var fan annars skulle de åka med paketet? Tillbaka till kontoret eller sorteringen?

Någon som är insatt i hur PostNords logistik (icke-)fungerar?

Med tanke på att man kan hämta ut försändelsen tidigast nästa vardag kör de antagligen tillbaka till sortering som sedan sorterar för leverans till postombud nästa morgon.

Det vore ju ganska osmidigt om brevbärare/lastbilar skulle köra runt i hela stan varje dag för att leverera en försändelse vardera till ett dussintal ombud, istället för att släppa av allt på sortering som fördelar och sätter samman samlade leveranser till ombuden.
2017-01-16, 19:31
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Med tanke på att man kan hämta ut försändelsen tidigast nästa vardag kör de antagligen tillbaka till sortering som sedan sorterar för leverans till postombud nästa morgon.

Det vore ju ganska osmidigt om brevbärare/lastbilar skulle köra runt i hela stan varje dag för att leverera en försändelse vardera till ett dussintal ombud, istället för att släppa av allt på sortering som fördelar och sätter samman samlade leveranser till ombuden.

Varför skriver man då att jag kan hämta ut det tidigast idag? Har åkt och hämtat ut samma dag som avi kom i brevlådan förut utan några problem.

EDIT: Har även vart med om samma sak för något år sedan fast på en annan adress och hos ett annat postombud.
2017-01-16, 20:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Varför skriver man då att jag kan hämta ut det tidigast idag? Har åkt och hämtat ut samma dag som avi kom i brevlådan förut utan några problem.

EDIT: Har även vart med om samma sak för något år sedan fast på en annan adress och hos ett annat postombud.

Paketet finns antagligen i en bur hos ombudet men dom har inte hunnit med att packa upp/registrera alla paket än.
2017-01-16, 20:54
Medlem
Citat:

jag tror att regelrätt är att skriva nästa vardag efter kl 16.00.. Även om man är 99,9% säker att brevet är där redan 10.00 så säger avtalet att posten har till 16.00 att lämna det på ombudet

vf brevbäraren skrivit dagens datum är förmodligen slarv/okunnighet.. Kanske är det en ny brevbärare som inte blivit instruerad rätt
2017-01-17, 18:17
Medlem
norther1s avatar
På vårt kontor skrev vi alltid avier på de paket vi inte trodde skulle gå ner i lådan. Dessa paket kör chaufförerna ut till närmaste postombud, t.ex. runt kl. 10.0. På avierna skrev vi alltid att paketet kan hämtas ut 15.00 samma dag.
2017-01-22, 01:39
Medlem
finns det någon logistik på vad man får och inte får i brevlådan? Går dem endast efter storleken på paketet?

Tänk så beställer man typ en klocka, vågar dem verkligen lämna den i någons brevlåda?
2017-01-22, 03:08
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongpetter
finns det någon logistik på vad man får och inte får i brevlådan? Går dem endast efter storleken på paketet?

Tänk så beställer man typ en klocka, vågar dem verkligen lämna den i någons brevlåda?

De går efter storlek. Hur menar du att de ska veta vad paketet innehåller? Deras jobb är att transportera och leverera. De vågar eftersom de inte tar något ansvar för ett vanligt brevlådebrev. De tar ansvar för rekommenderade brev och paket, just därför får du hämta ut dessa hos ombud mot uppvisande av identifikation.
2017-01-23, 15:05
Medlem
Walker84s avatar
varför så dyr frakt från usa?

Varför är det alltid så inihelvete dyr frakt från usa? jag handlar en hel del på ebay, från olika länder då, kina har i 99,9% av fallen ingen fraktkostnad alls,(kan bero staten där, men ändå) div andra länder har lite dyrare, men usa ligger i toppen av toppen vad gäller dyr frakt, varför? har de dyra fraktkostnader där rent generellt?
Jag vet att det är en bit från usa till hit, men ibland är dt helt uppåt väggarna dyrt, jag antar att de som är från usa och säljer på ebay saltar fraktkostnaden efter behag ibland, men som sagt det är alltid dyrt därifrån.
Och det spelar ingen roll om jag köper en filmrulle som väger typ 10 gram eller något som väger 5 kilo, fraktkostnaden är uppåt väggarna för dyr i båda fallen.
2017-01-23, 15:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Varför är det alltid så inihelvete dyr frakt från usa? jag handlar en hel del på ebay, från olika länder då, kina har i 99,9% av fallen ingen fraktkostnad alls,(kan bero staten där, men ändå) div andra länder har lite dyrare, men usa ligger i toppen av toppen vad gäller dyr frakt, varför? har de dyra fraktkostnader där rent generellt?
Jag vet att det är en bit från usa till hit, men ibland är dt helt uppåt väggarna dyrt, jag antar att de som är från usa och säljer på ebay saltar fraktkostnaden efter behag ibland, men som sagt det är alltid dyrt därifrån.
Och det spelar ingen roll om jag köper en filmrulle som väger typ 10 gram eller något som väger 5 kilo, fraktkostnaden är uppåt väggarna för dyr i båda fallen.

Kineserna skeppar väl i container, i motsats till USA.
2017-01-23, 16:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84

Kinesiska staten subventionerar exportfrakt. Det gör definitivt inte den amerikanska.
2017-01-23, 17:38
Medlem
kukflashs avatar
Om man skickar med "Skicka lätt" blir paketet spårbart?
2017-01-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Om man skickar med "Skicka lätt" blir paketet spårbart?
Japp stämmer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in