Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Jag har aldrig påstått att det inte var ett terrordåd, var har du fått det ifrån? Frågan var och är fortfarande vem som ytterst låg bakom och vad som verkligen utspelade sig före, under och efter dåden.
Förelåt, då ber jag om ursäkt - det är lätt att ryckas med av rådande "läger"-mentalitet här.
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Nej, jag förstår heller inte "kopplingen" när USA invaderar Afghanistan och senare Irak trots att man 'vet' att majoriteten av kaparna var saudier, att ledaren också han var saudier och att dåden finansierades av högt uppsatta saudiska diplomater och Pakistansk säkerhetstjänst respektive.
De i Afghanistan styrande talibanerna gick med på att utlämna Usama om USA kunde visa att han låg bakom dåden, ett villkor som inte USA godtog. Irak hade noll koppling till Al Qaeda och inget med 9/11 att göra.
Är det inte lite ologiskt att man i det läget invaderar Afghanistan och Irak istället för Pakistan och Saudiarabien?
Jag har aldrig försvarat USAs agerande efter 9-11, var har du fått det ifrån?
Jag tror de helt enkelt försökte göra något för att lugna ner situationen på hemmaplan . självklart gick det åt helvete som vi alla vet. Jag tror dock fortfarande inte att det (9-11) var iscensatt av USA.
Att man inte gett sig på Saudiarabien tror jag har de uppenbara politiska och ekonomiska orsakerna som alla kan förstå. (Samt att det inte fanns någonting som tydde på att Al Qaida och Usama höll till där). Nu har vi dock äntligen fått läsa de 28 sidorna som visar att det inte fanns omedelbar orsak att anfalla Saudi istället för i stort sett vad som helst i mellanöstern.