Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Var vissa vittnen utplacerade av någon anledning?

Det är ingen ny idé och diskussioner om t.ex. LJ har förekommit. Nu är det så att min hypotes om en skytt ungefär vid reklampelaren, t.ex. den oidentifierade mannen i beige, står och faller med ett visst vittne. Det vittnet skulle inte ha kunnat undgå att se om någon sköt från den positionen.

Men det duger inte att utse vissa vittnen som medhjälpare bara för att stödja den ena eller andra hypotesen. Så hur skulle man kunna analysera vittnen objektivt utifrån deras uppgifter och dela in dem i grupper? Alltså inte i grupper av olika grader av misstankar (intressant ord) utan olika typer av indelningar av vittnen med påtagliga likheter, t.ex i formen av deras första utsagor.

Ett exempel, vissa vittnen berättar mycket mer utförliga versioner av vad de hade gjort under kvällen utan att förhörsledaren styrt in samtalet på sådana detaljer. Andra vittnen är mer fåordiga om sina förehavande under kvällen. Jag tror att sådana indelningar av vittnen i olika grupper skulle kunna vara användbara.
Senast redigerad av iesho 2016-07-24 kl. 11:51.
Citera
2016-07-24, 12:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Vem var då mannen med startrevolvern?

Tror du krånglar till detta lite väl mycket, ok om det var en film eller ett cirkus nummer där aktörerna ( även offren nu) hade övat på samma nummer flera gånger , så skulle detta kunnat utföras.

Men skulle då mannen med de lösa skotten vara en lockfågel , som drog på sig uppmärksamheten och blivit lurad att han skulle gå fri då han bara hade lösa skott? En person som bara stött på några maskerade figurer på stan och fått uppdraget ?

Att kulan hamnade i gränden kan berott på att folk gått omkring på platsen och flyttat omedvetet på dem. http://www.dn.se/nyheter/sverige/fel-kulor-pa-mordplatsen/
Mannen med startrevolvern skulle då ha varit Christer Pettersson, kanske utvald för att han var van vid våld och tydligen brukade stå just där och vänta på Sigge Cederstedt.

Betänk att kanske de flesta poliser i krokarna plus den blivande spaningsledningen stod på konspiratörernas sida. Det fanns utrymme och resurser för omsorgsfull planering.

Christer Pettersson lär ha varit arg tiden efter mordet och ansett att han blivit blåst på en större summa pengar - som han trots allt fick senare i samband med (det planerade?) frikännandet.
Citera
2016-07-24, 12:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det fetade köper jag som ett mycket vasst argument.
Det andra ber jag, med risk om störande upprepning, att få återkomma med.

Men om vi säger såhär: vad har Hans Holmér att vinna på förändringen i signalementet? Alltså, jag är allvarlig nu; han förändrar rikslarmets två GM till en, vad vinner han?

Jag ser naturliga förklaringar som han själv uppgivit, du har valt att ännu inte svara på dom. Hans Holmér säger följande:

1. Han vet inte vem som stod för rikslarmet.

2. Rikslarmet var vilseledande.

3. Han säger att polisledningen strukit "Ustasja" efter att massmedia hört av sig.

4. Han förbereder sig för presskonferensen kl 12, talar med Gösta Welander, Sune Sandström, Curt Nilsson kort före det.

5. Han säger "När det gällde signalementet fanns det två uppgifter som gick ihop som gav underlag för ett signalement".

6. Han säger "Det är viktigt att man inte går ut med mer än minsta gemensamma nämnare, så att man inte skär bort något som kan vara intressant".

Jag upprepar störande: vilket av detta är fel återgivet av HH, vilket av detta hjälper HH att mörka vad?
Och om du vill: gagnar utsagan i punkt 6 polisens arbete eller inte?

Hädanefter kommer jag aldrig skriva ordet rikslarm i tråden, jag är ledsen om jag stört ointresserade.

Jag skulle vilja sammanfatta alternativen över Holmers agerande på följande sätt. Utan att gradera dem.

1. Holmer var en sjusärdeles detektiv med smått övernaturliga förståndsgåvor. Som inte ens behövde prata med Lisbet för att veta vad hon sagt och vid den tidpunkten ansåg.

2. På 70 minuter, efter att samtalat med de personer som befann sig i polishuset, så framgick det att Rimbors förhör var ett missförstånd. Eftersom hon enbart pratat om en gärningsman. Men vem, eller vilka, stod då för informationen. Totalt okänt. Men att det trots allt var klarlagt att hon pratade om två personer på Västerlånggatan och Ustasja. Vilket han själv medgivit. Hans egen version.

3. När han anlände till polishuset så visste han redan vad det handlade om. Enligt Dahlgrens berättelse. Resten kan enbart sökas i hans eget huvud.

4. Klockan 10.50 var allt klart via förhandskontakter och besked. Han tillsatte sig själv i vetskap om att han hade bemyndigandet och fullständigt stöd av makten. Sedan fick han fria händer. Där Lisbet rättade sig efter samma besked.

5. Han blev tillsatt av andra. Och därmed fick instruktioner om vad som inte fick komma fram. Där de som tillsatte honom även styrde Regeringens handlande. Kanske kom insikten från militären. Kanske från något annat håll.

Mina svar på dina frågor.

1. Idag är det klarlagt att Rimborns utsaga var underlaget till rikslarmet. Han påstås även ha skrivit det själv. Där det är ett faktum att Holmer aldrig ändrade rikslarmet själv efter sin insikt. Att Holmer inte visste vem som skrivit det visar enbart på hans egen okunnighet och ointresse. Det viktiga var att inte Rimborn fick uttala sig i fortsättningen.

2. Klart att det i hans ögon var vilseledande eftersom det byggde på ett missförstånd. Där det i sammanhanget är märkligt att han fram till dess var ensam om den ståndpunkten. Men efteråt var alla överens om hans ståndpunkt. Inklusive huvudvittnet.

Samtidigt är det lika klart idag att det var Lisbet som missförstod. Men hur kunde han veta det vid den tidpunkten han tog beslutet.

3. Ströks mycket riktigt.

4. Korrekt. Alltså personer som fram till hans ankomst var överens om att rikslarmet var korrekt efter att Ustasja strukits.

5. Här utgick han från andra vittnesmål än Lisbets. Ändå blev det fel och missvisande.

6. Inget fel på själva uttalandet. Om han hade följt den regeln hade han inte gått ut med sitt första signalement. Och inte gått ut med fantombilder. Som idag visar sig vara helt åt skogen och förstörande för utredningen.

Vad hade då Holme att vinna på förändringen från två till en gärningsman. Har diskuterats i tråden vid flera tillfällen.

Uppenbart så är det ju just antalet som är den springande punkten. Inte de två som Lisbet iakttagit på Västerlånggatan eller att hon kopplade ihop de med Ustasja.

Om man då tror att Holmer mörklade så är den troligaste orsaken att just två är en ledtråd till det som måste mörkläggas. Det som leder till det som inte får komma fram. Där det är oklart om det gäller mördargruppen eller något annat som är hemligt. Som en verksamhet med SB/AG eller liknande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-24 kl. 12:41.
Citera
2016-07-24, 12:55
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mannen med startrevolvern skulle då ha varit Christer Pettersson, kanske utvald för att han var van vid våld och tydligen brukade stå just där och vänta på Sigge Cederstedt.

Betänk att kanske de flesta poliser i krokarna plus den blivande spaningsledningen stod på konspiratörernas sida. Det fanns utrymme och resurser för omsorgsfull planering.

Christer Pettersson lär ha varit arg tiden efter mordet och ansett att han blivit blåst på en större summa pengar - som han trots allt fick senare i samband med (det planerade?) frikännandet.

Man kan ju spekulera i det oändliga , helt klart så var det synd att kulorna tvättades innan man ens fastställt blodgrupp, dna etc .

En person som CP som troligen levde av små affärer hit och dit kan ofta varit förbannad för missade pengar i den branschen.

Jag har sett både "efterblivna" , "alkisar" och "pundare" som spanare för grupp , så helt otroligt att man värvade en gammal skådis för uppdrag deep undercover är inte uteslutet.

Men då jag även sett olika personer som utgivit sig för att vara samma , och där till en början jag gått på det då jag inte tittade allt för noga men reagerade ett par gånger ) så vet jag att man kan sminka , frisera och fixa med ögonlinser så om detta var detta planerat under längre tid så kan man utnyttjat CPs utseende för mordet också.

Sedan så knark span fick väl mycket resurser och någon kom kanske på den briljanta iden att låtsas vara en nykter upplaga av CP och smyg förhöra folk runt i denna branschen tex då de gick på krogen, där olikheter kan utav de förhörda tolkas som olika berusningar och "slitenheten" och vilotider/ nykterhet. Folk kan diffa mycket från ena dagen till den andra med droger ( jämför bakis på alkohol ). Jag menar efter som jag sett flera sådana lekar utav nya bekanta och obekanta så kan detta varit en ide redan hos några tex Barbrogruppen , knarkspan var på någon använde detta som maskering då denne ogillade Palme och tog chansen.
Senast redigerad av Harfager 2016-07-24 kl. 12:58.
Citera
2016-07-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Hej igen alla efter lite semesterfrånvaro.

Funderar på en sak: Förutom USA´s utrikespolitiska motiv till Palmefientlighet, så växer ju här samtidigt upp en motivbild att göra sig av med Palme, hos hökarna i den Moskva-falang som motarbetade Gorbatjovs fredsförsök och ville traditionellt svara med den hårda linjen som Polen- och Afghanistan-invasion, framgruppering av SS-20-robotar och beredskapshöjningar, offensiv politik i Syd-Latinamerika och Afrika.

Genom att bli av med Palme kunde på så sätt Gorbatjovs fredsplaner neutraliseras på ett mildare sätt än att utföra attentat mot honom.
Resterna av hök-falangen fanns kvar under Schirinowskij som senare blev andreman i Duman.
https://de.wikipedia.org/wiki/Wladimir_Wolfowitsch_Schirinowski

Sett ur Gorbatjovs perspektiv blev alltså "Fiendens fiende" dess vän? En fundering över motivbilder bara men kan detta ha att göra med den intensiva bevakningen av GRU-rezidenten i Stockholm? Att pejla av hur denna farliga interna maktkamp utvecklade sig internt i Moskva? USA hade ju verkligen kniven på strupen på Sovjet och balanserade ju hela tiden på gränsen till krig.

Förresten är jag fortfarande fundersam över Cigges radiospanande kompis som uppger att man i etern gått ut med ett signalement om grå klädsel. Detta måste ha bäring i någon iaktagelse som ännu inte är officiell eftersom det ej finns återgett i någon öppen dokumentation?

Frågan leder till vilka radionät som var ianspråkstagna under kvällen.
1. Knarkspaning på ett radionät.
2. Radiobilarnas nät som heter (vad?)
3. Ett radionät använt av de som orsakade att knarkspan fick avbryta sin spaning.
Kanske någon kunnig inom polisens kommunikationsresurser känner till mer här?

En sista fundering:
Eftersom nämndemännen uppger sig vara så tvärsäkra på att det var Christer Pettersson men ej har bevis för det, Kan det då vara så att de fått någon hemlig föredragning under rättegången där någon spaningspost sett honom utföra dådet? Hur hemlig en sådan spanare än är så har jag svårt att tro att denne inte skulle lyfts fram i en rättegång som denna.
MEN om det var i form av en pågående CIA operation mot GRU-rezidenten som det sågs, -skulle då CIA berätta det och röja sin operation där man hade insyn i GRU i denna kritiska tid. Kanske man rent av försökte värva GRU-chefen i Stockholm precis som man gjort i London?

Kanske "Åkes Gubbar" var CIA´s Stay Behind-grupp i Stockholm och opererade under USA´s regi?

Menar då att USA´s insyn i GRU sågs viktigare än att bidra till lösningen av Palmemordet som ju ej ens omnämns i Reagans dagböcker.
Citera
2016-07-24, 13:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nej, varför sluta? Du har ju dessutom möjlighet att bilda din grupp med vilka du vill via PM.

Ett hinder för den som vill finna sanningen, är att utredningen breder ut sig i så många uppslag, och det blir en väldig massa frågor om man ska följa dom alla. Det pågår en ständig evolution, det går också mode i vilket av uppslagen som är rätt bland privatspanare. På nittiotalet var det avantgarde att tala om polisspåret, därefter har CA och repriser på SA varit intressanta, och i början av 2010-talet lanserades Stay behind på bred front.

Om man använder KB's sökfunktion på dessa uppslag, kan man se dessa modevågor tydligt representerade i media. Men om man sammantaget ser på hur och vad allmänheten konsumerar i fråga om Palmemordet, så vill jag mena att 2010-talet innebär en boom: fler än någonsin tycks intresserade.

Detta har stor del i LGWP's olika framträdanden, och jag tycker att det är mycket bra.

För att slarvigt citera honom från en TV-debatt med Sven Anér 1988, där han mycket rimligt förklarar upplevda brister i polisarbetet:

Jag ifrågasätter inte på något sätt ditt ärliga uppsåt /.../ och att du hamnar i dom här felsluten är att du inte känner den här praktiken, så att du tror att saker är konstigare än dom är.

Och vidare:

En kollosal arbetsbörda på en kort tid.

Och om Juristkommissionens hemligstämplar:

Nu vet jag inte exakt vad det står på det där stället, va, men mitt tips är att där står ett namn eller en sakuppgift som inte får offentliggöras /../ för förundersökningen, va.

Och slutligen:

Jag tror det finns en risk som Sven Anér gör sig sky... med hans resonemang, det är när man läser såna här vittnesprotokoll att man alltför mycket hänger upp sig på detaljer, va. Dom har inte den här exaktiteten. Misstänksam finns det anledning att bli, om allt stämmer förskräckligt väl, va.

Detta är mina grundpelare, från vilka jag försöker undvika alltför långa promenader.

Om jag ska fatta mig kort om vad jag tror blir det såhär:

Vi har bara ett spår efter mördaren, och det är kulorna. Jag instämmer med den Tekniska rapporten (och därmed att kulorna sannolikt är dom äkta, att dom troligtvis båda är skjutna ur samma vapen, att OP beskjuts först, med mera, med mera.) Jag litar på Obduktionsprotokollet, och jag har funnit mycket klarhet i den sk Obduktionsintervjun. Hans Holmér deltar inte i mordet, och varken han eller Hans Ölvebro mörkar någonting, däremot fastnar båda i ett tunnelseende, vilket för mig är ett tecken på mänsklighet. Jag kan sträcka mig till att spekulera i om Hans Holmér lider av en s k grandios personlighetsstörning, men det är på kafferepsnivå. Jag finner det mesta i Juristkommissionen intressant.

Jag tycker att Sten Anderssons uppgifter är intressanta.

När det gäller mördarens psyke instämmer jag helt i vad du skriver. Det är lätt att sitta och babbla om skjuta hit och skjuta dit, men det är en ofantlig moralisk och praktisk tröskel att kliva över, detta handlade mina första inlägg om. Jag har slaktat ett fåtal större djur, och när man står där med slaktmasken en ruggig novemberdag, så infinner sig en känsla som är svår att återge vid skrivbordet där man gärna raljerar på ett fantasifullt sätt. Att ens gå fram till en okänd människa på stan och ge denne en klapp på axeln är oöverstigligt för dom flesta, fast man då lätt kan ursäkta sig och säga "jag tog miste, förlåt". Att skjuta landets statsminister blir en annan femma, då skall man inte bara vara tokig och möjligtvis feg som lasermannen, utan något annat krävs.

Mycket pekar på inhyrd GM, förutom det ovan nämnda finns ju också uppgifter som pekar på hur man sökt efter en tänkbar GM före mordet.

Om det handlar om en svensk GM, så måste jag tyvärr erkänna att jag motvilligt känner en fascination för scenariot. Jag tror att vi i så fall framförallt bör hoppas på att GM själv en dag, inte alltför avlägset, skriver in sig i den svenska historien.

Jag röstar för amnesti av många skäl. Familjen Palme är ju så övertygade om CP, att en sådan sak inte skall behöva röra upp några känslor. Vi kommer att spara en massa tankemöda och pengar.

När det gäller tråden så kan vi alla sluta, men lika gärna fortsätta. Om det blir konflikter så reder dom ut sig vad det lider. Och det vakuum som vi representerar, det sug som vi alla känner efter information, det tål upprepningar, det tål oändliga diskussioner.

Tack för vänliga och kloka ord. En sista kommentar från mig då:

Man måste väga in den kontext som rådde vid tiden för mordet. Sverige hade inte, som andra länder, någon tradition av politiskt våld. Det var tyska terrorister, jugoslaver och kurder som stått för det.

Att iskallt avrätta Sveriges statsminister med ett direkt dödande skott i ryggen var fullständigt "out of character" för Sverige. Säpo, polisen, medierna, allmänheten - alla blev totalt överrumplade.

Den stora gruppering som visste om saken bör ha varit Palmes politiska och ekonomiska fiender, dvs högern, extremhögern, adeln inom näringslivet, Säpo, polisen, militären etc.

Jag har studerat en mängd politiska attentat genom historien världen över och funnit att den stora majoriteten begås av folk i samma land/region som politikern. Motiven är politiska beslut i närtid, dvs även större inriktningsbeslut för flera år framåt.

Det kanske gick att hitta en mördare i Sverige men det var nog smartare att betala och smuggla in en erfaren mördare via det högerextrema nätverket från något annat land+ vapnet och ammunitionen. En snabb operation i några timmar i Sthlm med stöd av svenskar med WT och så var saken klar.

Man ska akta sig för att trassla in sig i alltför komplicerade operationsplaner med figuranter, lösa skott, vilseledande löpningar etc. Så går det inte till i verkligheten. Så tänker inte vanliga människor. De ville ha bort Palme och ringde upp någon som ordnade fram en attentatsgrupp inklusive en erfaren GM.

Människor förvandlas inte plötsligt till superlistiga taktiker bara för att statsministern ska mördas.

WT-männen visade ju heller ingen professionalitet eftersom så många vittnen kunde upptäcka och beskriva dem.

Min bild är att det var en rätt grovhuggen operation - dvs precis vad man kan förvänta sig av poliser, militärer, säkerhetspoliser med högerextrema åsikter. De hade aldrig gjort sånt här förr.

Vi får inte tro att vår egen intellektuella kapacitet utan vidare kan överföras på attentatsmännen.

De som beställde mordet är förstås en annan sort. Det är ju människorna man behöver ringa in och ställa inför rätta. Tror på såväl bolagsägare, höga militärer och politiker där.

Med detta ordrika inlägg vill jag alltså plädera för en betydligt större realism i resonemangen. Ödsla inte tid på fantasterier. Det var ett vanligt politiskt mord utfört i ett litet oskuldsfullt land vid sidan av världspolitiken. Varför var det så viktigt att verkligen döda Palme? Hade det inte räckt att få bort honom från politiken?

Hade Palmehatet eskalerat till en emotionell nivå som krävde blod?

Jag tror att de människor vi talar om här befinner sig på en rätt rudimentär, för att inte säga primitiv, intellektuell nivå. De handlar först och tänker sen.

Det är därför vi borde kunna spåra upp dem. Ni är ju smarta grabbar och tjejer! 😊
Senast redigerad av Basfakta 2016-07-24 kl. 13:28.
Citera
2016-07-24, 13:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Man kan ju spekulera i det oändliga , helt klart så var det synd att kulorna tvättades innan man ens fastställt blodgrupp, dna etc .

En person som CP som troligen levde av små affärer hit och dit kan ofta varit förbannad för missade pengar i den branschen.

Jag har sett både "efterblivna" , "alkisar" och "pundare" som spanare för grupp , så helt otroligt att man värvade en gammal skådis för uppdrag deep undercover är inte uteslutet.

Men då jag även sett olika personer som utgivit sig för att vara samma , och där till en början jag gått på det då jag inte tittade allt för noga men reagerade ett par gånger ) så vet jag att man kan sminka , frisera och fixa med ögonlinser så om detta var detta planerat under längre tid så kan man utnyttjat CPs utseende för mordet också.

Sedan så knark span fick väl mycket resurser och någon kom kanske på den briljanta iden att låtsas vara en nykter upplaga av CP och smyg förhöra folk runt i denna branschen tex då de gick på krogen, där olikheter kan utav de förhörda tolkas som olika berusningar och "slitenheten" och vilotider/ nykterhet. Folk kan diffa mycket från ena dagen till den andra med droger ( jämför bakis på alkohol ). Jag menar efter som jag sett flera sådana lekar utav nya bekanta och obekanta så kan detta varit en ide redan hos några tex Barbrogruppen , knarkspan var på någon använde detta som maskering då denne ogillade Palme och tog chansen.
Ja, det behöver bara ha varit någon som mycket liknade Christer Pettersson för att LP och IM skulle missta sig.

Men signalementet tror jag på: någon som (för tillfället) liknade CP. Christina Wahlin, som tyckte att vittnet AB betedde sig märkligt, uppgav att hon skulle kunna känna igen denne om hon fick se honom igen. Ungefär från samma avstånd som IM såg någon som liknade CP.
Citera
2016-07-24, 13:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack för vänliga och kloka ord. En sista kommentar från mig då:

Man måste väga in den kontext som rådde vid tiden för mordet. Sverige hade inte, som andra länder, någon tradition av politiskt våld. Det var tyska terrorister, jugoslaver och kurder som stått för det.

Att iskallt avrätta Sveriges statsminister med ett direkt dödande skott i ryggen var fullständigt "out of character" för Sverige. Säpo, polisen, medierna, allmänheten - alla blev totalt överrumplade.

Den stora gruppering som visste om saken bör ha varit Palmes politiska och ekonomiska fiender, dvs högern, extremhögern, adeln inom näringslivet, Säpo, polisen, militären etc.

Jag har studerat en mängd politiska attentat genom historien världen över och funnit att den stora majoriteten begås av folk i samma land/region som politikern. Motiven är politiska beslut i närtid, dvs även större inriktningsbeslut för flera år framåt.

Det kanske gick att hitta en mördare i Sverige men det var nog smartare att betala och smuggla in en erfaren mördare via det högerextrema nätverket från något annat land+ vapnet och ammunitionen. En snabb operation i några timmar i Sthlm med stöd av svenskar med WT och så var saken klar.

Man ska akta sig för att trassla in sig i alltför komplicerade operationsplaner med figuranter, lösa skott, vilseledande löpningar etc. Så går det inte till i verkligheten. Så tänker inte vanliga människor. De ville ha bort Palme och ringde upp någon som ordnade fram en attentatsgrupp inklusive en erfaren GM.

Människor förvandlas inte plötsligt till superlistiga taktiker bara för att statsministern ska mördas.

WT-männen visade ju heller ingen professionalitet eftersom så många vittnen kunde upptäcka och beskriva dem.

Min bild är att det var en rätt grovhuggen operation - dvs precis vad man kan förvänta sig av poliser, militärer, säkerhetspoliser med högerextrema åsikter. De hade aldrig gjort sånt här förr.

Vi får inte tro att vår egen intellektuella kapacitet utan vidare kan överföras på attentatsmännen.

De som beställde mordet är förstås en annan sort. Det är ju människorna man behöver ringa in och ställa inför rätta. Tror på såväl bolagsägare, höga militärer och politiker där.

Med detta ordrika inlägg vill jag alltså plädera för en betydligt större realism i resonemangen. Ödsla inte tid på fantasterier. Det var ett vanligt politiskt mord utfört i ett litet oskuldsfullt land vid sidan av världspolitiken. Varför var det så viktigt att verkligen döda Palme? Hade det inte räckt att få bort honom från politiken?

Hade Palmehatet eskalerat till en emotionell nivå som krävde blod?

Jag tror att de människor vi talar om här befinner sig på en rätt rudimentär, för att inte säga primitiv, intellektuell nivå. De handlar först och tänker sen.

Det är därför vi borde kunna spåra upp dem. Ni är ju smarta grabbar och tjejer! 😊
Jag håller med dig i mycket, t.ex. att det är troligare att de valde en erfaren människoslaktare utomlands än en svensk novis eller multipelmördare.

Beträffande arrangemanget kring mordet krävs det mer än allmänna, svepande formuleringar för att övertyga mig. Mördarna vågade säkert ta stora risker, men uppdragsgivarna hade för mycket att förlora. Deras identiteter behövde ett absolut säkert skydd.

De oprofessionella WT-männen var kanske just FMN-personer som lurats ut som täckmantel?
Citera
2016-07-24, 14:00
Medlem
Kegö/Barrling-spåret:

Kanske "Åkes Gubbar" var CIA´s Stay Behind-grupp i Stockholm och opererade under USA´s regi?
Eftersom Barrling-Kegö-spåret idag verkar innehålla något om att dels GRU-rezidenten känt till mordet i förväg, och dels något om inblandning av kriminellt nätverk med Sovjetkopplingar, Kan då Åkes Gubbar och/eller för "Föräldraföreningen Mot Narkotika" knarkspanande "Barbro-grupp" spanat på denna knarkliga ifrån öst och att deras pågående spaning prioriterades av SÄPO så att ordinarie knarkspan på Cigge fick brytas? Känner någon till mer om detta kriminella dåtida nätverk från Öst?

Som jag uppfattat det hanterades Stockholms knarket av Karl Pauksch (="Puskas"?)nerifrån "kontinenten" och efter att på sjuttiotalet gått via "Stockholms Knarkkung" Leif Stenberg/Skiffer, under 80-talet övergått till hans högra hand Kent Sundberg som i tidigare visat youtubeklipp är intervjuad (maskerad) som "Stockholms knarkkung" vid tiden för MOP och som de intervjuade finnarna var rädda för att få halsen avskuren av. Leif Stenberg/Skiffer röjer alla sina konkurrenter i sina memoarer skrivna 1982 under pseudonymen "Flemming Broman".http://kulturarbete.blogspot.se/2008/10/avdelningen-fr-mrkliga-monumentala-mn.html
Att han röjer så mycket talar för att han tjallat för polisen (Tommy Turbo?) mot amnesti och hjälp till hjärtoperation? Hursomhelst skriver han inget 1982 om annan utländsk konkurrens än albaner, turkar och juggar. De senare bedrev knarkhandel på spelklubben belägen någonstans på Snickarebacken (flyktvägen?) Exakt var låg denna klubb? Restaurang Karelia?

I boken kan jag möjligen tänka mig att bröderna Kauklija som SÄPO spanat på under 70-talet, skulle kunna vara den organisation Barrling/Kegö syftar på?

I romanen "Birka" påstår Holmér att två trådar bär innehåll ifrån verkliga händelser. Funderat mkt på vilka men många alternativ finns. Ett av dessa är att polisorganisationen är infiltrerad av knarkliga som blir förvarnad om knarkspans tillslag och har en "insider" hos polisen.

I verkligheten, dvs i Leif stenberg/Skiffers (alias Flemming Broman) memoarer, anges att Rendle Kauklija haft förbindelser med två kvinnliga poliser varav den ena arbetat på Centralregistret i Stockholms polisdistrikt. 1980 greps också en kriminalkommisarie ("Pappa") i Dalarna och dennes fru skall ha skött bokföringen för de Pizzerior i Ludvika mm. där knarktillslag misslyckats.

Rendle Kauklija skall också haft icke brottsliga kontakter med kommunikationsminister Karl Boo och invandrarminister Karin Söder. Kanske därför SÄPOintresse?

Ibland Kauklijas kontakter nämns också "Roy Andersson" (vem är denne? Är det Leif Stenberg Själv? Han anges i alla fall ha poliskontakter), Ratko Djokic, Ryzzard Przeduik, Christoph Lukasic mfl.
Ett misslyckat knarktillslag mot toppmannen Branko som hjälpte bröderna Kauklija nämns liksom att Branko öppnat guldsmedsbutik på Väterlånggatan 55... (skrevs 1982. När flyttade Palme till Västerlånggatan?)

Sammanfattning: Återfinns Kegö/Barrlings kriminella liga med Sovjetkoppling ibland ovanstående aktörer från tiden runt 1980???
Citera
2016-07-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, det behöver bara ha varit någon som mycket liknade Christer Pettersson för att LP och IM skulle missta sig.

Men signalementet tror jag på: någon som (för tillfället) liknade CP. Christina Wahlin, som tyckte att vittnet AB betedde sig märkligt, uppgav att hon skulle kunna känna igen denne om hon fick se honom igen. Ungefär från samma avstånd som IM såg någon som liknade CP.

Jag sa ju att Svartenbrandt liknar CP på vissa bilder o de hade liknande kroppsbyggnad med.
Citera
2016-07-24, 17:40
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kegö/Barrling-spåret:

Leif Stenberg/Skiffer röjer alla sina konkurrenter i sina memoarer skrivna 1982 under pseudonymen "Flemming Broman".[/b]

Nu hänger jag riktigt med. Flemming Broman var ju en riktigt narkotikabrottsling som blev känd i samband med Sandhahamnsligan på 70-talet. Lånade han ut sitt namn till Leif menar du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fleming_Broman
Citera
2016-07-24, 18:45
Medlem
Mannen som sprang in i kvinnan uppe på krönet, stor chans att det var gm, hon var väl säker på att de inte var CP. Hon borde väl ha en rätt klar bild på hur han såg ut, eftersom hon även nämnde att han stirrade surt på henne. Finns det vittnesmål på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in